Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

dwangmatige handelingen

Ik dacht er ooit ongevoelig voor te zijn.
De laatste tijd heeft het me toch te pakken. De gedachten gaan er steeds naar terug en ik kan er geen weerstand tegen bieden. Het gaat je steeds meer beheersen en dat ben ik beu.
Ik wil/durf niet te vertellen wat het precies inhoud.
Ik ga er vanuit dat de oorsprong van welk dwangmatige handeling en gedrag dan ook vergelijkbaar is. Het lijkt een soort verslaving. Ik ervaar het ook als een vluchtweg naar iets wat ongrijpbaar is. Deze verslavende werking als ik het zo kan noemen neemt echter teveel tijd naar mijn zin in beslag. Hoe raak je hier van af?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: dwangmatige handelingen

De laatste tijd heeft het me toch te pakken. De gedachten gaan er steeds naar terug en ik kan er geen weerstand tegen bieden. Het gaat je steeds meer beheersen en dat ben ik beu.
Welke dwangmatige gedachten heb je het dan over Stormglas?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

Re: dwangmatige handelingen

Ik wil daar dus specifiek niets over kwijt. Ik denk dat het allemaal wel vergelijkbaar is en een soort verslavende werking heeft.
Het heeft niets met genotsmiddelen te maken.
Ik zou graag controle er over krijgen en liever nog, het helemaal kwijt willen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: dwangmatige handelingen

Stormglas schreef:Ik wil daar dus specifiek niets over kwijt. Ik denk dat het allemaal wel vergelijkbaar is en een soort verslavende werking heeft.
Dat vermoeden sprak je in je openingspost ook al uit. Waarom leg je er in je denken zo graag de nadruk op dat alle dwangmatige handelingen vergelijkbaar zouden zijn en ook een verslavende werking zouden hebben? Vertel daar eens wat meer over?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

Re: dwangmatige handelingen

Ik heb niet direkt dwangmatige handelingen zoals het deurslot blijven controleren of mijn handen steeds te moeten wassen.
Ik zal het iets duidelijker maken. Het heeft met internet te maken. Ik denk dat als je daar toch steeds naar teruggrijpt iets met een verslaving van doen hebt. ik vind het zo zwak van mezelf.
Leeuwtjuh

Re: dwangmatige handelingen

Meestal zit er iets van een prettig gevoel of beloning achter een verslaving, anders zou je het niet doen. Denk maar aan alcoholgebruik waarbij je even wat losser kunt zijn, of drugs om even niets meer te voelen enzovoorts. Ik realiseer mij dat ik roken heb gebruikt omdat ik onder andere overdag de pauze tussen de bedrijvigheid door bijzonder kon waarderen en bepaalde mensen met schofterig gedrag even een time-out wilde geven. Dan had het nog niet eens te maken met de gewenning van de nicotine an sich. Want dat was nou net iets waar ik niet gevoelig voor ben (dat ben ik sowieso niet zo snel).

Een verslaving kun je niet/nauwelijks los laten omdat je er iets uit haalt. Dit kan een chemische stof zijn (drank, drugs, roken) maar ook een prettig gevoel of een gewenning. Een gewoonte dus.

Bij iedere verslaving komt er ongeveer een zelfde soort draaiboek kijken waarbij je de voor- en nadelen tegen elkaar weg streept. De doelstelling moet allereerst duidelijk zijn. Wil je stoppen of enkel minderen? Begin in kleine stapjes tot aan het gewenste effect en beloon jezelf wanneer je de kleine stapjes vermindering volhoudt. Zoek ander soort gedrag om je tijd mee op te vullen. Dan zul je minder terugvallen in het patroon. Neem bijvoorbeeld kauwgum in plaats van een sigaretje, of ga in de tuin werken (bijvoorbeeld) wanneer je niet wilt computeren etc. Praat erover met mensen en vraag steun/hulp en bevestiging. Op die manier krijg je een positief effect van het niet-werken-aan-je-verslaving en hou je dat langer vol. En geef het niet direct op bij een terugval :)

Ik heb hier ook een klein stukje weggezet, misschien heb je er iets aan:

http://psycholoog.net/forum/viewtopic.p ... 87#p413887
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: dwangmatige handelingen

Het is mij niet helemaal duidelijk of het hier nu om een verslaving of een dwang gaat. Er zitten overeenkomsten in maar ook grote verschillen.

Een verslaving heeft te maken met stofjes. Verslavende stofjes. Dan praat je over externe stoffen die je inneemt zoals alcohol, drugs of nicotine bijvoorbeeld. Maar je hebt ook stofjesverslavingen die in je hersenen plaatsvinden. In het beloningscentrum van je hersenen om specifiek te zijn. Dat kan gaan over game-, gok, koop of seksverslavingen bijvoorbeeld. Daar is geen sprake van een extern middel maar het resultaat van het winnen (bij game/gok/kopen) of seks via het klaarkomen, produceert stofjes in de hersenen (dopamine) waaraan je net zo verslaafd kan raken. Het gedrag wordt beloond met een prettig gevoel (ik heb gewonnen! ik heb een voordeeltje behaald!).

Een dwang is iets anders. Verslaving is een drang. Drang naar een stofje om ontwenningsverschijnselen te voorkomen (je rot voelen, cold turkey). Dwang heeft niet zozeer iets met stofjes te maken maar met angst. Dwang wordt veroorzaakt door angst en een gebrek aan controle op andere levensterreinen. Dwang is een compensatie mechanisme voor iets anders. Iets wat al dan niet verborgen zit in het onbewuste.

Een dwang of een drang hebben verschillende manieren om ze tegen te gaan dus vandaar dat het belangrijk is dat het duidelijk is waar het om gaat. Misschien kan je voor jezelf bepalen wat het is ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

Re: dwangmatige handelingen

Een prettig gevoel geeft het niet. Eerder een schuldgevoel van dat moet ik niet doen.
Ik denk eerder dat het met dwang te maken heeft. Een uitvlucht zoeken voor iets wat er niet is.
Ik heb nu weer iets nieuws om handen wat dit hopelijk op de achtergrond kan duwen. Een nieuw project waar ik mijn creativiteit in kwijt kan.
Dit is een tijdje weg geweest en dan gaat het dus de verkeerde kant op. De nieuwe ideeën en minstens zo belangrijk het juiste gevoel kun je niet dwingen om bezig te blijven .
Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

Re: dwangmatige handelingen

en het is nog steeds niet onder controle. :confused:
quodpersortem

Re: dwangmatige handelingen

Nou ja, je mag ook niet van jezelf verwachten dat alles binnen drie maanden onder controle hebt. Vaak is het met psychische aandoeningen zo dat je twee stappen vooruit gaat... En dan een of zelfs anderhalve achteruit. Soms zelfs drie stappen achteruit. Dat is jammer, maar wel hoe het werkt.

Het enige wat je echt kunt doen, is proberen om toch verder te vechten.
Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

Re: dwangmatige handelingen

ja, ik weet het maar ik vind het gênant van mezelf om er aan toe te blijven geven.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”