lampje

Drinken

De afgelopen jaren is de hoeveelheid die ik per dag drink enorm toegenomen. Ik heb het dan niet over alcoholische dranken, maar om de 'gewone' dranken zonder alcohol. Het drinken is inmiddels opgelopen tot circa acht tot tien liter per dag en nacht. Het lukt mij niet om dit terug te brengen tot normale hoeveelheden. Zelfs niet nu blijkt dat mijn nierfunctie achteruit gaat door het vele drinken. De vraag is steeds geweest: is dit een verslaving? Of is het een lichamelijke kwestie? De internist heeft twee jaar geleden een dorstproef voorgesteld. Daarmee zou al dan niet een lichamelijke oorzaak uit moeten komen. Huisarts en psychiater zijn van mening dat het meer een verslaving is. Ik wil eigenlijk die dorstproef. Misschien heb ik dan het antwoord op de vraag of er sprake is van een verslaving of niet. Maar ik ben eigenlijk nu al wel benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Kun je in principe verslaafd raken aan welk middel of aan welke stof of aan wat dan ook? Bij bijvoorbeeld roken is het de nicotine waar je verslaafd aan raakt. Wat zou het dan bij mij moeten zijn?
Leeuwtjuh

Re: Drinken

Vocht...?

Of nou ja, dat is het eerste wat er in mij op kwam. Ik drink ook bijzonder veel dan de gemiddelde persoon. Ik vind het verschrikkelijk om een dorst-gevoel te hebben. Nu ik blaasontsteking heb, word mij aangeraden om veel te drinken. Geen probleem dus hier.

Ben je al getest op diabetes?
lampje

Re: Drinken

Begrijp ik het goed dat jij het gewoon accepteert zoals het is? Dat zou ik ook willen en dat overweeg ik ook vaak, maar dan zit ik in mijn maag met die verslechterende nierfunctie. En veel drinken kost geld. Ik ben getest op diabetes, maar dat is het (gelukkig) niet.
Leeuwtjuh

Re: Drinken

Nou ehhh, 8 liter op een dag haal ik niet hoor, dat vind ik ook wel heel erg extreem. Maar ik haal met alle gemak de 3 liter wel op een dag, terwijl ik zie dat sommige mensen al moeite hebben om 1,5e liter te drinken.

Water kost geen geld; en dat gaat recht door je lichaam heen als het goed is...? Heb je ook dorst of is het drinken enkel om het drinken?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Drinken

Als je zoveel drinkt is het een goed idee een waterfilter aan te schaffen. Zo krijg je zeer schoon water uit je kraan en wordt je lichaam minder belast. Als je water niet lekker vindt kan je altijd nog een beetje ingedikt vruchtensap toevoegen.

Het is me trouwens een raadsel waar je al dat vocht laat. Ik kan me er niks bij voorstellen dagelijks een jerrycan vol te moeten plassen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
lampje

Re: Drinken

Leeuwtjuh schreef:Nou ehhh, 8 liter op een dag haal ik niet hoor, dat vind ik ook wel heel erg extreem. Maar ik haal met alle gemak de 3 liter wel op een dag, terwijl ik zie dat sommige mensen al moeite hebben om 1,5e liter te drinken.

Water kost geen geld; en dat gaat recht door je lichaam heen als het goed is...? Heb je ook dorst of is het drinken enkel om het drinken?
Ik ga gemiddeld twee keer per week boodschappen doen. Dan haal ik redelijke hoeveelheden drinken, denk ik. Ik heb mezelf de regel opgelegd: op = op. Ik ga niet bijhalen en als alles op is (vaak in een dag) dan schakel ik over op water. Ook dat drink ik dan in grote hoeveelheden. In water zit verder niks wat echt kwaad kan. Je wordt er bijvoorbeeld niet dik van. Toch is het drinken van heel veel water niet goed voor de nierfunctie. Ik weet niet goed wat voor mij nu geldt. Heb ik nou echt dorst, of is het een gewoonte geworden om te drinken. Ik denk eerlijk gezegd het laatste.
lampje

Re: Drinken

Radius schreef:Als je zoveel drinkt is het een goed idee een waterfilter aan te schaffen. Zo krijg je zeer schoon water uit je kraan en wordt je lichaam minder belast. Als je water niet lekker vindt kan je altijd nog een beetje ingedikt vruchtensap toevoegen.

Het is me trouwens een raadsel waar je al dat vocht laat. Ik kan me er niks bij voorstellen dagelijks een jerrycan vol te moeten plassen.
Goed idee, een waterfilter. Nooit zo bij stilgestaan. Ik zet water koel en dan is het wel lekker om te drinken.

Ja, dat plassen is een bijkomend euvel. Het is tegenwoordig lastig om ergens heen te gaan. Ik moet vaak plassen. Ook 's nachts ga ik er zo'n drie keer uit om naar de wc te gaan. Ik ben blij dat ik veel thuis ben.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”