Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Iemand overmeesteren endan de bosjes mee in nemen om vervolgens aan te randen of te verkachten.
Dat is mijn angst dat ik dat gedaan heb in een hele dronken bui.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 17:18 Iemand overmeesteren endan de bosjes mee in nemen om vervolgens aan te randen of te verkachten.
Dat is mijn angst dat ik dat gedaan heb in een hele dronken bui.
Dat kan, maar we hebben al uitgelegd dat het in jouw geval vrijwel uitgesloten is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Jammer dat ik dat niet realiseren en er enorm last van heb.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 17:27 Jammer dat ik dat niet realiseren en er enorm last van heb.
Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat je iets hebt gedaan, of wel? Waar baseer je het op? Er is, zoals je het hier beschrijft, geen reden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Dwanggedachte en angsten

Ik kan mij goed voorstellen dat dwanggedachten echt overtuigend kunnen zijn. Ik heb er zelf ook last van. Een psychiater heeft eens tegen mij gezegd dat ik last van een piekerstoornis heb en daar kan ik mij in vinden. Er komen soms vanzelf uit het niets voortdurend gedachten in je op en die gedachten brengen nare gevoelens teweeg. Het is niet gek als je dan denkt dat die gedachten waar kunnen zijn, want waarom doen ze anders zoveel met je gevoel? Dat is hoe geniepig angst kan zijn. Elke nieuwe informatie die je doet denken aan de gebeurtenis waar je over piekert kan weer een aanleiding zijn voor piekeren. De wirwar van gedachten en gevoelens die dan ontstaan veroorzaken zo'n chaos dat je controleverlies ervaart en dan niet meer goed angst van realiteit kunt onderscheiden.

Het liefst wil je de gedachten wegdrukken of jezelf geruststellen door de situatie/gebeurtenis in je hoofd te blijven herhalen en te controleren of hetgeen je bang voor bent echt niet is gebeurd. Maar vaak kun je dat helemaal niet 100% achterhalen en zeker weten, want je kunt niet alles checken en onthouden, dat is onmogelijk. Het herhalen van de gebeurtenis in je hoofd graaft de angst dieper in en dat maakt het piekeren helaas alleen maar erger. Je zal de angst leren doorstaan en verdragen door te ervaren dat als je de confrontatie ermee aangaat, de angst weliswaar een intense piek zal bereiken, maar daarna altijd weer zal afvlakken naar een draaglijk niveau.

Realistischer en positiever leren nadenken over situaties/gebeurtenissen waar je belemmerende dwanggedachten over hebt leren je de angst te overwinnen en niet meer te vermijden door maar te blijven piekeren. Hoe vaker je dit oefent, hoe makkelijker het zal gaan en hoe minder intens de angstpiek wordt, waardoor je dwanggedachten zullen afnemen. Ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om dit vol te houden, en hoe teleurstellend en eng het is als het maar door blijft gaan, maar gun jezelf de tijd hiermee. Het zal zeker minder worden. Veel moed en succes toegewenst :).
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Memories schreef: 05 sep 2021 17:29
Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 17:27 Jammer dat ik dat niet realiseren en er enorm last van heb.
Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat je iets hebt gedaan, of wel? Waar baseer je het op? Er is, zoals je het hier beschrijft, geen reden.
Het was zo, ik zat al in een soort situatie als deze, ik zat er heel erg mee dat mijn ex van jaren geleden moest huilen bij onze eerste keer. Dit kwam op sinds mijn huidige vriendin zwanger was.
Ik bleef mij dagen afvragen waarom huilde ze? Wilde ze niet wat was het? Ik voelde mij toen al een tijdens de zwangerschap een slecht persoon.
Toen kwam deze dronken avond en werd sochtends wakker met de gedachte oke hoe ben ik binnen gekomen? Als ik dat niet meer weet, hoe weet ik dat ik niks verkeerds gedaan heb onderweg? Toen ging ik via google maps uitrekenen hoelang ik er over gelopen had, ben dit stuk die avond gaan lopen en zo kwam ik er achter dat ik tijdens mijn dronken zijn er een minuut langer over gelopen heb.
Toen begon ik mij zelf af te vragen heb ik dat misschien iemand aangerand wat ik niet weet? Misschien wel iemand verkracht? Zo is het onstaan waarom ik dit denj
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 18:09
Memories schreef: 05 sep 2021 17:29
Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 17:27 Jammer dat ik dat niet realiseren en er enorm last van heb.
Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat je iets hebt gedaan, of wel? Waar baseer je het op? Er is, zoals je het hier beschrijft, geen reden.
Het was zo, ik zat al in een soort situatie als deze, ik zat er heel erg mee dat mijn ex van jaren geleden moest huilen bij onze eerste keer. Dit kwam op sinds mijn huidige vriendin zwanger was.
Ik bleef mij dagen afvragen waarom huilde ze? Wilde ze niet wat was het? Ik voelde mij toen al een tijdens de zwangerschap een slecht persoon.
Toen kwam deze dronken avond en werd sochtends wakker met de gedachte oke hoe ben ik binnen gekomen? Als ik dat niet meer weet, hoe weet ik dat ik niks verkeerds gedaan heb onderweg? Toen ging ik via google maps uitrekenen hoelang ik er over gelopen had, ben dit stuk die avond gaan lopen en zo kwam ik er achter dat ik tijdens mijn dronken zijn er een minuut langer over gelopen heb.
Toen begon ik mij zelf af te vragen heb ik dat misschien iemand aangerand wat ik niet weet? Misschien wel iemand verkracht? Zo is het onstaan waarom ik dit denj
Maar je onrealistische angsten wat voor jou realistisch voelt, beginnen je te overheersen en over te nemen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Het begon allemaal als een wat als, en het is helemaal uit de hand gelopen dat ik zelfs een heel beeld heb bij het gebeuren.
Ik kan me nog wel wat flarden herinneren van het naar huis lopen, zelfs nog een moment kan ik mij herinneren na het punt waar ik denk wat gebeurd te zijn.
Zou je zo iets erg 400 meter verder op niet meer kunnen herinneren of zou aangezien ik flarden herinner juist zo iets ergs wel blij blijven?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 18:26 Het begon allemaal als een wat als, en het is helemaal uit de hand gelopen dat ik zelfs een heel beeld heb bij het gebeuren.
Het 'wat als' gedeelte is de boventoon gaan voeren, er is daardoor zelfs sprake van een herinneringsvervalsing, het is namelijk vrijwel uit te sluiten dat je in die vergevorderde staat van dronkenschap iets ernstigs hebt gedaan. Leer deze dwagmatige gedachte te beheersen, je benadeelt jezelf alleen maar door er telkens weer aan te denken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Kon ik deze gedachtes maar negeren!
Ik voel me door deze gedachtes ook echt een heel slecht mens, gewoon een misdadiger!
Ik denk ook vaak van ik hoor in de gevangenis met zulke daden, ik mag niet genieten van het leven want je hebt iets ergs gedaan.
Ik sta met de gedachtes op en gaat met de gedachtes naar bed.
Ik ben ook bang , juist omdat ik zo dronken was iemand ben geweest die ik normaal niet ben.

Ik liep al natuurlijk maanden in me hoofd te malen waarom mijn ex vriendin jaren geleden bij ons eerste keer moest huilen, ik daar geen antwoord op had.
Ik was de avond dat ik zo dronken was al maanden hier mee bezig ik voelde me toen al een verkrachter, ik denk dus omdat ik er zo mee bezig was dat ik het dan ook gedaan heb de dronken avond aangezien ik er zo geobsedeerd door was.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 06 sep 2021 16:27 Kon ik deze gedachtes maar negeren! Ik voel me door deze gedachtes ook echt een heel slecht mens, gewoon een misdadiger! Ik denk ook vaak van ik hoor in de gevangenis met zulke daden, ik mag niet genieten van het leven want je hebt iets ergs gedaan.
Je vervalt in herhaling, de bewoordingen zijn iedere keer net eventjes anders, maar je draait iedere keer hetzelfde riedeltje af. Nu heet dit topic weliswaar 'Dwanggedachte en angsten.' maar er zit geen ontwikkeling in.
Je betrekt veel dingen op jezelf, dat je ex moest huilen heeft waarschijnlijk niets met jou of jouw dronkenshap te maken. Je bent obsessief op zoek om jezelf naar beneden te halen en te bestraffen.

Heb je enig idee waar dit verlangen vandaan komt? Het zijn vrij ernstige dwanggedachtes, waar je maar niet los van lijkt te komen. In ieder geval lukt je dat zefstandig niet. Je zult goede professionele hulp moeten zoeken om hier van af te komen, anders ben je maanden verder en post je inhoudelijk gezien nog steeds dezelfde berichten, zonder dat er schot in de zaak komt.

Zoek hulp, doe hier iets mee. Doe in ieder geval meer dan alsmaar malen en op hetzelfde punt uitkomen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Ik slik momenteel medicatie, het doet niet heel veel met me.
Ik heb ook cognitieve behandelingen gehad maar ik blijf maar malen in mijn hoofd.
Ik ben nu doorgestuurd naar het ziekenhuis, maar de wachttijden zijn lang.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 07 sep 2021 17:38 Ik ben nu doorgestuurd naar het ziekenhuis, maar de wachttijden zijn lang.
De wachttijden zijn inderdaad lang. Waar je in de tussentijd wel aan kunt werken is jezelf voor ogen houden dat je werkelijk niets verkeerds gedaan kunt hebben. Tegen die dwanggedachte moet je 'nee' leren zeggen wanneer die op komt zetten. Dat is moeilijk, maar het is een gevecht dat je moet blijven aan gaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Gister weer een moeilijk moment waar ik de hele nacht wakker van heb gelegen.

Ik ga al niet graag de deur uit maar ik had gister avond zin in iets lekkers, dus ik naar de supermarkt.

Ik daar wat boodschappen halen, tot ik in een pad een jongen en een meisje tegemoet liep.
Toen ze eenmaal naast me liepen dee het meisje der hand langs der gezicht alsof ze mij niet wilde zien, en toen zei ze ook tegen die jongen ik doe ff zo.
Nu was dat precies bij de opening van een ander pad waar meer mensen stonden.
Maar al met al lig ik de hele nacht wakker omdat ik denk dat ze dat voor mij deed.
Ik kan hier zo slecht mee om gaan😩
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 12 sep 2021 11:24 Gister weer een moeilijk moment waar ik de hele nacht wakker van heb gelegen.
Ik kan hier zo slecht mee om gaan😩
Je kunt er slecht mee omgaan, maar het belangrijkste is dat je moet beseffen dat het voorval niets te te betekenen heeft. Je gedachten zijn op hol geslagen, er was totaal niets aan de hand met dat meisje en die jongen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar het is wel echt gebeurd volhoudertje!
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Endan bedoel ik dat dat meisje dat deed
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 12 sep 2021 12:42 Endan bedoel ik dat dat meisje dat deed
Nou en? Je betrekt alles wat er gebeurt is, op jezelf omdat je denkt dat je iets hebt gedaan. Het zou mij niet storen omdat ik zou denken ze doet maar.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Het klopt dat ik er alles bij betrek, dat komt omdat mij hele leven daar door beheerst word.
Alles wat niet klopt en met vrouwen te maken heeft, betrek ik daar bij.
Ik ben er 24/7 mee bezig, sorry ik kan er niks aan doen het beheerst heel mijn leven.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 12 sep 2021 20:36 Het klopt dat ik er alles bij betrek, dat komt omdat mij hele leven daar door beheerst word.
Alles wat niet klopt en met vrouwen te maken heeft, betrek ik daar bij.
Ik ben er 24/7 mee bezig, sorry ik kan er niks aan doen het beheerst heel mijn leven.
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Maar er moet wel heel erg snel professionele hulp komen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Hallo daar was ik weer even.

Mijn vraag is, is het normaal dat mensen “onbekende mensen” op straat een seconden oogcontact maken met elkaar?
Of als ik in de auto zit en er komt bijvoorbeeld een hardloopster tegemoet gelopen ( ik op de weg zei op het voetpad ) en ik ook even aangekeken word, het is maar een telletje maar is het normaal?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 12 okt 2021 11:39 Mijn vraag is, is het normaal dat mensen “onbekende mensen” op straat een seconden oogcontact maken met elkaar?
Ja, dat is normaal.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Dat van de auto niet?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 12 okt 2021 11:57 Dat van de auto niet?
Wat jij beschrijft is normaal en maak ik dagelijks mee.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Pfff ik word daar zo onzeker van.
Ik vind het vooral heel erg als ik in mijn werkauto rijd door mijn eigen dorp/stad.
Ik had namelijk op de avond dat ik denk wat gedaan te hebben ook mijn werkkleding aan dus ik ben bang dat als iemand dus mij aankijkt als ik in mijn werkbus zit ik herkent word via de bedrijfsnaam.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”