ningen

ik wil weten, niet leren

ik heb gemerkt dat ik alles wil weten, ik heb nog niets kunnen bedenken waar ik niets van wil weten. maar ik heb ook gemerkt dat ik niets wil leren, ik vind het heel leuk om iets door te lezen en daardoor nieuwe dingen te weten te komen, maar ik wil niet het gevoel hebben dat ik het moet leren, want dan verlies ik mijn interesse in dat bepaalde onderwerp (tijdelijk).

herkent iemand dit en weet iemand hoe ik dit het beste kan combineren met school?
Magneet

Re: ik wil weten, niet leren

Ik herken dat :)
En nee, ik zou niet weten wat je eraan kan doen ...
veel van wat ik weet is ook intuïtieve kennis, van de 'geleerde' zaken, onthoud ik bitter weinig.
Ik zeg ook altijd tegen leerlingen : je moet het niet leren, je moet het wéten, kénnen. Maar die begrijpen het verschil niet.

Wat eventueel kan helpen is vele lezen, waardoor je basiskennis gewoon vergroot en je je daarmee uit de slag kan trekken.

Ik vroeg als kind altijd encyclopedieën, jaarboeken, woordenboeken, ... als cadeau voor verjaardagen en zo. En daar las ik dan in, schetste vanalles na, ...
Maxy

Re: ik wil weten, niet leren

Doe net zoals ik, en denk niet meer na, maar doe het gewoon.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: ik wil weten, niet leren

Ik herken dat inderdaad Ningen. Ik doe op dit moment een studie over een onderwerp dat ik heel interessant vind. Echter, omdat het voor mij als een verplichting voelt houd ik me met alles bezig behalve deze studie. Ik lees veel interessante wetenschappelijke boeken die niets met mijn studie te maken hebben omdat dit dus niet als verplichting voelt. Als ik waarschijnlijk een studie had gedaan in het kader van de wetenschap, had ik het idee om deze boeken te lezen vast ook afstotelijk gevonden. :P Tja, het klinkt eigenlijk wel puberaal, maar we weten beiden dat het heus niet zo zit. ;) Er kunnen vele oorzaken voor zijn. Misschien bijvoorbeeld omdat we ons onbewust ergens tegen willen afzetten. (bepaald conformisme, stuctuur.) Of misschien omdat de lat hoger ligt wanneer we ook echt iets met deze kennis moeten gaan doen in het kader van een opleiding. Ik herken het in ieder geval duidelijk, maar ben er zelf nog niet uit wat nou de beste methode is om hiermee om te gaan. Ik worstel namelijk met hetzelfde probleem.
Audrey

Re: ik wil weten, niet leren

Ik ga meestal pas voor mijn toetsen leren als ik ze al gehad heb :roll: Ik weet ook niet waarom, dan is de stof ineens boeiender...

Dus ja, ik herken me hier ook in.
PSY-GAMER

Re: ik wil weten, niet leren

Ik herken het ergens ook wel. Als ik iets lees denk ik :"hmm, interessant." en dan lees ik verder ofzo maar leren daar hebk schijt aan. 011 Maar ik hou wel vol want kwil een diploma hoor. :p
elgebak

Re: ik wil weten, niet leren

Beetje een late reactie op dit topic maar ik herken ook wel veel in wat er gezegd is. Als ik iets uit een boek moet leren dan ben ik in een paar minuten afgedwaald naar de hoofdstukken die niet van belang zijn. Dat is vaak veel interessanter omdat het niet verplicht is, en uiteindelijk laat ik het verplichte deel liggen. Ik heb sowieso een afkeer tegen verplichtingen, daar word ik zenuwachtig en moe van. Maar voelt iets vrijblijvend, dan kan ik er veel meer plezier in hebben.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: ik wil weten, niet leren

Het niet willen weten of niet willen leren kan een aantal oorzaken hebben.

1. Je doet de verkeerde studie. Als je ergens geen passie (meer) voor hebt dan is het moeilijk om je focus er bij te houden. Als je het niet leuk meer vindt, of je interesses liggen heel ergens anders dan gaat het niet lukken om zo'n studie te doen. Er dient een aantrekkingskracht te zitten in hetgeen je doet.

2. Je bent rebels aan het doen. Wellicht heb je je thuis enorm altijd moeten aanpassen aan je ouders of aan anderen. Of heb je elders je erg moeten aan passen en heb je jezelf ingeleverd daarmee. Als je dan met iets bezig bent wat je ook zou "moeten" doen, dan voel je gelijk dezelfde afkeer. Het gevoel je weer te moeten conformeren, je weer te moeten aanpassen aan wensen van een ander (ook al doe je de studie voor jezelf maar moet je het leren voor een tentamen) maakt dat je doet aan zelf obstructie.

3. Een andere reden voor zelf obstructie kan nog zitten in een angst om te falen. Mensen die voorheen erg vaak bekritiseerd zijn of nooit genoeg waren volgens anderen, kweken een gevoel van prestatie angst. Dit kan soms zelfs onbewust zijn. De angst om te falen is dan zo groot dat je ook hier jezelf er maar niet toe kan zetten om te presteren.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Jongerenforum”