Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Cluster C

Hai iedereen,

Ben nieuw hier (heb me voorgesteld in het voortsteltopic) en aan het rondneuzen/lezen op dit forum. Best wel confronterend. Zoek met name wat inzicht en , indien mogelijk, feedback omtrent Cluster C gerelateerde stoornissen.

Sinds een maand weet ik dat ik een personlijkheidsstoornis heb in dit Cluster. Definitieve diganose moet nog volgen (wachtlijst). En vervolgens nog op de wachtlijst voor de daadwerkelijke behandeling. Dit vind ik pittig. Ik werk fulltime (nu in de ziekte wet) en merk dat ik echt snak naar "genezing". Al zolang geploeterd en niet wetende dat ik een persoonlijkheidsstoornis heb ontwikkeld al die jaren. Nu de term is gevallen ben ik, uiteraard, gaan zoeken naar informatie en met name naar tips&tricks om het voor mezelf leefbaar te houden.

Door een onveilige hechting in mijn kinderjaren heb ik mijn hele leven al problemen met relaties( in de breedste zin van het woord), intimiteit, grenzen bepalen, kritiek, meningen van anderen etc. Ben nu 54, single, kinderloos en ook vriendenloos. Eenzaamheid is mij bekend. Dit komt in vlagen en doet vreselijk veel pijn. Dat is echt killing. Het onbegrip en hardheid van mensen in het algemeen en mijn directe omgeving vind ik zeer moeilijk.

Ik snap nu ook dat door mijn stoornis er amper een filter bestaat voor mijn gevoelens en alles versterkt bij mij binnen komt. Het wordt alleen niet zichtbaar door mijn introversie, HSP en angsten. Dus nu in een isolement waar ik al heel lang in zit. Totaal verborgen weten te houden voor iedereen ( nù nog...!). Ik ben diegene met de grootste lach, hardwerkend die nooit ergens een probleem van maakt.

Ondertussen altijd alleen, geen sociaal leven of behoefte eraan. Met name dit laatste is iets wat ik me de laatste tijd realiseer en wat ik lastig vindt. Ik vind mijn isolement eigenlijk best prettig. Prikkels blijven weg en ik hoef niet continue om mijn hoede te zijn. Doordat ik moet wachten op hulpverlening zoek ik toch een veilige manier om mijn isolement te verkleinen omdat iets in mij zegt dat ik mijn isoloment niet moet gaan verheerlijken.

Kan iemand hier mij hier in verder helpen? Kloppen mijn gedachten? Kan ik zelf nu iets aan mijn situatie doen zonder "angst"voor meer beschadiging?
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Cluster C

Hallo Yvonne,

Welkom op het forum! Dit is het eerste bericht dat ik van je lees. Ik had je voorstelbericht nog niet gezien, maar die lees ik hierna dan wel :)

Ik heb ook een persoonlijkheidsstoornis, maar dan met kenmerken uit cluster A en C. Wellicht herkennen we toch wel het e.e.a. in elkaars ziektebeeld. Vooral dat je schrijft: "Ik ben diegene met de grootste lach, hardwerkend die nooit ergens een probleem van maakt," herken ik. Dat had ik ook kunnen schrijven.

Je hebt het lang volgehouden zonder om te vallen! Is dat de reden dat je nu pas behandeling zoekt? Of heb je dat al eerder geprobeerd?

Ik zal je voorstelbericht maar eens lezen, voordat ik allerlei vragen stel waar je zelf al antwoord op gegeven hebt.
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Cluster C

Hai Lena,

Dank voor je reactie!
Al vaker hulp gezocht maar nooit de juiste gehad. Diagnose Onveilige hechting is 30 jaar geleden al eens gedaan. Maar toen met de boodschap "je gaat het nog heel lastig krijgen in je leven"weggestuurd.
Ook veel verborgen gehouden en/of door de onbewuste gedragspatronen mijn eigen problematiek ondermijnd en gebagataliseerd.
Nu in een dusdanig isolement terechtgekomen wat mij aan de ene kant heel veel rust heeft gebracht en waardoor ik wèl eindelijk het èèn en ander in perspectief kon zetten. Weet ook nog niet zolang dat ik HSP ben. Dus de rust vind ik heerlijk. Maar besef dat blijven wegkruipen niet de goede weg is. Zal me overeind moeten kunnen houden zonder angst voor mijn reactie op "triggers". Opmerkingen, meningen, kritiek, etc. Daarvan kan ik dagen van slag zijn en analyseer het helemaal dood in mijn hoofd.
Dus angst- en dwangmatig/controle gedrag is de hoofdmoot van mijn problemen met als gevolg: eenzaamheid, leven op een handrem, angstig, veel stress etc
Vooral met die wachtijden in de zorg weet ik niet hoe ik het moet gaan overbruggen zonder voortdurende angst in welke rotsituatie ik nu weer zal belanden daar ik mijn grenzen moeilijk kan aangeven.
Dus als ik hier een veilige, begripvolle omgeving vind ben ik al een heel eind.
Melanoisia
Berichten: 2002
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Cluster C

Ik herken het isolement opzoeken om rust te vinden en angst te vermijden. Omdat je angstig en ook nog eens hoogsensitief bent is het voor jou denk ik extra belangrijk om het naar buiten gaan te doseren en rustig op te bouwen. Door te blijven luisteren naar je behoeften zonder de angst volledig te laten overheersen. Laat ik eens beginnen met te vragen wat er voor jou te halen valt, te winnen is. Je hebt in je isolement het een en ander in perspectief kunnen zetten, dus heb je ook al nagedacht over hoe je zou willen dat je leven eruit komt te zien? Wat zou een eerste kleine stap hierin zijn?
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Cluster C

Hele goeie vraag, Melanoisa.
Wat wil ik eruit halen? Hoe wil ik dat mijn leven eruit ziet?
Hier ga ik nog eens goed over nadenken.
Wat erg boven komt drijven is de enorme energie die het kost om "mijn leven te leven".
Het constant op je hoede "moeten" zijn bij interactie met mensen. Als ik dit onder controle zou kunnen krijgen wordt mijn leven een stuk relaxter en hopelijk ook meer mìjn leven. Heb het gevoel dat ik vooral invulling geef aan de verwachtingen van anderen om kritiek en meningen vòòr te zijn.
Zolang ik voor mijn gevoel maar onder de radar blijf, geen opvallende dingen doen, dan is het behapbaar.
Ik leef met de handrem erop en dat zou ik zo graag anders zien.
Er zit nog een heel ander persoon achter die dikke muur van bescherming.
Denk dat dat mijn doel is. Die kleine stapjes kan ik heel goed inkomen. Da's wel een goeie. Grote stappen , snel thuis is nogal mijn motto om gezeur vòòr te blijven.

Ik hoop dat dit nog allemaal te volgen is. Vind het lastig om mijn gevoelens te verwoorden èn te delen
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Cluster C

YvonneB schreef: 16 nov 2021 12:31 Hele goeie vraag, Melanoisa.
Wat wil ik eruit halen? Hoe wil ik dat mijn leven eruit ziet?
Hier ga ik nog eens goed over nadenken.
Wat erg boven komt drijven is de enorme energie die het kost om "mijn leven te leven".
Het constant op je hoede "moeten" zijn bij interactie met mensen. Als ik dit onder controle zou kunnen krijgen wordt mijn leven een stuk relaxter en hopelijk ook meer mìjn leven. Heb het gevoel dat ik vooral invulling geef aan de verwachtingen van anderen om kritiek en meningen vòòr te zijn.
Zolang ik voor mijn gevoel maar onder de radar blijf, geen opvallende dingen doen, dan is het behapbaar.
Ik leef met de handrem erop en dat zou ik zo graag anders zien.
Er zit nog een heel ander persoon achter die dikke muur van bescherming.
Denk dat dat mijn doel is. Die kleine stapjes kan ik heel goed inkomen. Da's wel een goeie. Grote stappen , snel thuis is nogal mijn motto om gezeur vòòr te blijven.

Ik hoop dat dit nog allemaal te volgen is. Vind het lastig om mijn gevoelens te verwoorden èn te delen
Ik weet (nog) niet hoe je gezeur ziet en invult, wat voor jou precies gezeur is. Maar laat ik zeggen: Soms heb je juist gezeur nodig om verder te komen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Cluster C

Ik snap wat je zegt. Geschreven woord is soms lastig te interpreteren.
Met "gezeur" bedoel ik de ongevraagde meningen en adviezen. Door mijn grenzeloosheid( hoop dat dit een goed woord is voor het niet kunnen aangeven van grenzen) weet ik dat ik heel snel meega ik die meningen en adviezen om er vervolgens, te laat, achter te komen dat het totaal niet bij mij past. Hierdoor ook angstig geworden en dus een negatief gedragspatroon ontwikkeld. Vermijden van meningen&adviezen.

Door dat er nog geen definitieve diganose is gesteld en ik alleen weet (èn voel!) dat het in de vermijdende en dwangmatige hoek zit.
Ben dus , nog, niet op de hoogte van het verloop maar ook niet van de ontwikkeling van de persoonlijkheidsstoornis.
Ik hoop dan ook dat mijn antwoorden begrijpelijk zijn. Deze vragen vind ik lastig maar zie ook dat kan helpen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Cluster C

YvonneB schreef: 16 nov 2021 13:06 Ik snap wat je zegt. Geschreven woord is soms lastig te interpreteren.
Met "gezeur" bedoel ik de ongevraagde meningen en adviezen. Door mijn grenzeloosheid( hoop dat dit een goed woord is voor het niet kunnen aangeven van grenzen) weet ik dat ik heel snel meega ik die meningen en adviezen om er vervolgens, te laat, achter te komen dat het totaal niet bij mij past. Hierdoor ook angstig geworden en dus een negatief gedragspatroon ontwikkeld. Vermijden van meningen&adviezen.

Door dat er nog geen definitieve diganose is gesteld en ik alleen weet (èn voel!) dat het in de vermijdende en dwangmatige hoek zit.
Ben dus , nog, niet op de hoogte van het verloop maar ook niet van de ontwikkeling van de persoonlijkheidsstoornis.
Ik hoop dan ook dat mijn antwoorden begrijpelijk zijn. Deze vragen vind ik lastig maar zie ook dat kan helpen.
Begrijpelijk.
- Daarnaast: Je zult in het leven (hoe vervelend ook) altijd met meningen en adviezen te maken krijgen. Dus óók met adviezen en meningen die minder prettig zijn. Dat ga je ook tegenkomen als je start met de zoektocht. Als je start met een hulpverlener.
En sommige meningen en adviezen passen soms beter dan je in eerste instantie zou denken en waar je wellicht voor zou willen weglopen.
Maar dat soort punten kom je vast tegen als je verder gaat rondom de diagnose.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Cluster C

Ik wil meningen&adviezen ook helemaal niet ontwijken. Maar mijn reactie erop is beangstigend. Dus dààr zit de angst.
Ik besef heel goed dat meningen goed kunnen zijn, maar door hele slechte ervaringen is het zelfvertrouwen afwezig en ik heb ik maar weinig nodig om bevestigd te krijgen dat meningen&adviezen inderdaad de boosdoener zijn en ik weer een goed "excuus"heb om weg te duiken.
Het is een cirkel waar ik niet meer uit kom. Heel frustrerend èn eenzaam.
En ik hoop inderdaad dit tegen te komen in therapie. Het probleem ligt bij mij en nièt bij de buitenwereld en dat snap ik heel goed.
Wat ik lastig vind, ook hier, dat ik rationeel weet waar het gedachtenpatroon een verkeerde afslag neemt maar mijn gevoel er heel anders instaat.
Wat ik heb meegekregen bij de intake is dat de stoornis(èn dus ook mijn hele denkbeeld, overtuigingen etc) heel veel jaren de mogelijkheid heeft gehad zich te ontwikkelen en dat dit niet met een paar maanden is opgelost.
Heel frustrerend.
Dus ik snap de vragen maar mijn hele hebben en houden zitten nog vast in mijn eigen "foute"overtuigingen. Ik vind dit echt heel lastig. Ook hier bang voor kritiek
Melanoisia
Berichten: 2002
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Cluster C

Hoi Yvonne, ik vind dat je duidelijk uitlegt waar je mee zit en dat je je eigen gedrag goed begrijpt, dus ik denk dat je in staat bent om je leven meer naar wens in te vullen met wat hulp. Maar ik merk ook dat je gevoelens overweldigend zijn, en dat is lastig te doorbreken. Ik vind het moeilijk om je situatie te overzien omdat je al best veel verteld hebt en mijn eigen geheugen en concentratie niet goed genoeg werken. Dus ik vind het moeilijk om tips te geven wat je kunt doen en waar je moet beginnen, ook vanwege de comorbiditeit. Ik stel het me altijd voor als een strakke schoen die je niet uitkrijgt door er hard aan te trekken, maar die je hier en daar in de goede volgorde beetje bij beetje los moet zien te wringen. Heb jij zelf wel dat overzicht van al je problemen, of zie je soms door de bomen het bos niet meer? Misschien kun je eerst eens een overzicht maken van al je problemen, bijvoorbeeld door aangeboren factoren (HSP bijv.), gebeurtenissen uit je verleden/opvoeding (onveilige hechting bijv.), je zelfbeeld, overtuigingen, coping mechanismen (compenseren/extra je best doen bijv.), stressoren en beschermende factoren, klachten (eenzaamheid bijv.) en gevolgen eens op een rijtje in een schema te zetten. Misschien geeft dat wat extra inzicht in hoe alles met elkaar samenhangt, als je dat prettig vindt.

Vind je het prettig hoe ik tegen je praat, of klinkt het teveel als kritiek? Je mag eerlijk zijn, want dan kan ik er rekening mee houden (zoals in een normale volwassen omgang met elkaar) :).
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Cluster C

Je vat het goed samen.
Ik voel me zeker overweldigt. Met name het feit dat ik mijzelf mijn hele leven op de kop heb gegeven. Dat ik mijzelf overal de schuld van heb gegeven. Dat ik niet genoeg mijn best heb gedaan. Dat dit werd bevestigd ( in mijn hoofd) door de omgeving:"je doet niet genoeg je best". "Het leven is nou eenmaal niet makkelijk". "Je bent niet goed genoeg". "Je moet dit". "Je moet dat".
Ik merk dat ik in een soort rouwproces ben terechtgekomen. Het is moeilijk onder woorden te brengen. Dat het voor mij een heel ander leven was geweest als mijn start (kindertijd) niet zo traumatisch was geweest. Als er toen adequaat was geacteerd op de gebeurtenissen (familie, buren, hulpinstanties) was het heel anders gelopen. Er is toen nl helemaal niets gebeurd. Althans; niet met de 3 kinderen(broer, zus, ik).
Dit is zo verschrikkelijk pijnlijk om onder ogen te zien. Nù voel ik wel de emotie die als ik kind, tiener, puber, jongvolwassene èn als volwassenen nooit gevoeld heb. Weggestopt om te kunnen overleven.
Dit komt in zulke overweldigende vlagen (met name s'nachts) dat ik hier wel heel onrustig en angstig van wordt.

Inzicht in mijn problematiek zal nu inderdaad kunnen helpen. Ik heb al wel een afspraak met de huisarts gemaakt om te kijken in hoeverre een praktijkondersteuner mij hierin zou kunnen helpen. In elk geval om de komende maanden door te komen.

Je vraagstelling is niet onprettig. Ik voel niet de neiging om defensief te worden, dus dat gaat goed :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Cluster C

Inzicht in mijn problematiek zal nu inderdaad kunnen helpen. Ik heb al wel een afspraak met de huisarts gemaakt om te kijken in hoeverre een praktijkondersteuner mij hierin zou kunnen helpen. In elk geval om de komende maanden door te komen.
Goede actie van je! Het zou kunnen helpen om te overbruggen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Cluster C

Hoe gaat het met je, Yvonne?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Cluster C

Fijn dat je het vraagt.
Inmiddels bij huisarts èn praktijkondersteunster geweest. Dat laatste is nu op regelmatige basis. Kan nu wat meer kwijt wat betreft traumatische ervaringen en dingen waar ik tegen aanloop. Krijg ook wat meer inzicht in de problematiek en mijn eigen patronen.
Blijf het lastig vinden en probeer nu de acceptatie aan te gaan en vooral heel goed voor mijzelf te zorgen. Da's nog geen automatisme heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Cluster C

Wat fijn dat je daar op een regelmatige basis terecht kunt. Stappen hebben tijd nodig, dit is een hele goede!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2002
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Cluster C

YvonneB schreef: 10 dec 2021 11:31 Fijn dat je het vraagt.
Inmiddels bij huisarts èn praktijkondersteunster geweest. Dat laatste is nu op regelmatige basis. Kan nu wat meer kwijt wat betreft traumatische ervaringen en dingen waar ik tegen aanloop. Krijg ook wat meer inzicht in de problematiek en mijn eigen patronen.
Blijf het lastig vinden en probeer nu de acceptatie aan te gaan en vooral heel goed voor mijzelf te zorgen. Da's nog geen automatisme heb ik gemerkt.
Hoe zorg jij goed voor jezelf? Wat heb jij nodig? Weet je dat al wel, ondanks dat het nog niet altijd evengoed lukt? Ben wel benieuwd/geïnteresseerd. Fijn dat je dingen kwijt kunt en meer inzicht krijgt. Goed bezig :)

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”