Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 25 aug 2021 15:23
volhoudertje schreef: 10 aug 2021 17:16
jan1964 schreef: 10 aug 2021 15:29

Wat hopen ze hiermee te bereiken ?
Dat je gaat twijfelen aan jezelf en in het ergste geval dat je gaat twijfelen aan je gezonde verstand,


In een notendop..

Al sinds wij getrouwd zijn heb ik heel veel taken zowel zakelijk als privé op mij genomen en heb daar nooit een probleem mee gehad doch appreciatie van mijn vrouw heb ik hiervoor nooit gekregen en zal ik ook nooit krijgen zo besef ik nu.

Dit is reeds zo voor de 33 jaar dat we zelfstandig zijn, ik heb een winkel in de Retail en mijn vrouw heeft een zaak die medische hulpmiddelen maakt.
Gedurende 29 jaar werkte mijn vrouw nooit fulltime en had meer vrije tijd dan ik.

Economisch is er de laatste 10 jaar veel veranderd, vooral in de Retail werd het steeds moeilijker en ook mijn zaak werd hierdoor getroffen.
Naast de verkoop van goederen in mijn zaak heb ik uitgebreid door meer service te geven zoals herstellingen om zo toch meer omzet te maken.

Bij mijn vrouw verliep het net andersom, zij heeft een knelpunt beroep en zag in vier jaar tijd het werk zodanig oplopen dat ze nu wel fulltime bezig is met haar zaak en dit dik tegen haar zin.

Naast mijn eigen winkel help ik ook mijn vrouw in haar zaak en neem naast de administratie ook nog andere taken op mij, ook hier geen appreciatie.

Men zegt wel eens dat een zot zijn mening al lachend zegt en dit doet mijn vrouw ook, ze zegt dat ik haar moet onderhouden zodat zij niet meer hoeft te werken.

Ze doet er dus alles aan zodat ik aan mezelf ga twijfelen, maar dan vraag ik mij af wat ze daar bij wint want als ik eronder door ga heeft dit voor haar ook gevolgen en niet in haar voordeel.
Maar dat laatste zal ze nooit zien, Jan.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Memories schreef: 25 aug 2021 16:29
jan1964 schreef: 25 aug 2021 15:23
volhoudertje schreef: 10 aug 2021 17:16

Dat je gaat twijfelen aan jezelf en in het ergste geval dat je gaat twijfelen aan je gezonde verstand,


Maar dat laatste zal ze nooit zien, Jan.

Het is precies of ik samenleef met een tiener die aan het puberen is, maar in haar geval blijft ze in die fase hangen :-(
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 01 sep 2021 16:09
Memories schreef: 25 aug 2021 16:29
jan1964 schreef: 25 aug 2021 15:23



Maar dat laatste zal ze nooit zien, Jan.

Het is precies of ik samenleef met een tiener die aan het puberen is, maar in haar geval blijft ze in die fase hangen :-(
Dan is het aan jou de keus of je door wil gaan ermee of niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Ik kreeg de raad van de psychologe om de opmerkingen van mijn vrouw te negeren wetende dat ze dit doet om mij mentaal te raken, ik vroeg aan haar waarom het mij toch blijft kwetsen wanneer mijn vrouw mij kleineert
Ben eens benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 03 sep 2021 14:17 Ik kreeg de raad van de psychologe om de opmerkingen van mijn vrouw te negeren wetende dat ze dit doet om mij mentaal te raken, ik vroeg aan haar waarom het mij toch blijft kwetsen wanneer mijn vrouw mij kleineert
Ben eens benieuwd naar jullie mening.
Dat is niet zo moeilijk. Omdat ze je onterecht dingen toespeelt, je dat niet verdiend, en ze ermee door blijft gaan. Omdat je meer waard bent dan haar opmerkingen. En wellicht ook meer waard dan in een relatie blijven zitten met deze persoonlijkheid.

De psycholoog kan je adviseren om de opmerkingen te negeren. Dat houd je een tijdje vol. Maar uiteindelijk lukt dat niet meer en verdien je echt veel beter. Het is alleen aan jou om dan voor jezelf te kiezen en weer te gaan leven in plaats van overleven naar de pijpen van deze vrouw.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 01 sep 2021 16:09
Memories schreef: 25 aug 2021 16:29
jan1964 schreef: 25 aug 2021 15:23



Maar dat laatste zal ze nooit zien, Jan.

Het is precies of ik samenleef met een tiener die aan het puberen is, maar in haar geval blijft ze in die fase hangen :-(
Zoals het u ook niet helpt in de reactie van de hulpeloosheid te blijven hangen, Jan, omdat dit altijd pessimisme met zich meebrengt.., een mentale gevangenis voor de rest van uw leven.

… Alleen omdat jouw vrouw voor jou niet-beschikhaar is…

Ook al ben je slachtoffer van psychologisch misbruik van je vrouw… Je kunt nu zelf de actieve rol en hoofdrolspeler in je eigen leven worden…. Misschien is het ook goed om terug hulp te zoeken bij die psychologe van u die u daar wellicht wel mee kan helpen. …
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 03 sep 2021 14:17 Ik kreeg de raad van de psychologe om de opmerkingen van mijn vrouw te negeren wetende dat ze dit doet om mij mentaal te raken, ik vroeg aan haar waarom het mij toch blijft kwetsen wanneer mijn vrouw mij kleineert
Ben eens benieuwd naar jullie mening.
Ik wil op de bovenstaande woorden nog even reageren: Het is goed Jan, dat je die uitspraak van uw psychologe nog eens een keer herhaalt voor jezelf, zolang je nog bij haar bent.

De psychologe wilt natuurlijk voorkomen dat het jouw mentaal raakt, daarom geeft ze dat advies, van negeren...

Ik kan het ook zo verwoorden omdat een wat sterker verwoorde uitspraak je misschien nog beter bij zal blijven… : “Luister niet naar je vrouw”…

Over het “algemeen” is het goed naar elkaar te luisteren, de man naar de vrouw en de vrouw naar de man, of de vrouw naar de vrouw, of de man naar de man…

Dit is daarentegen geen algemene normale situatie….

Al het gedrag wat je beschrijft van je vrouw, ik krijg hier associaties bij van narcisme en psychopathie ...omdat zij totaal geen empathisch inlevingsmorgen lijkt te hebben…. (een typisch kenmerk van psychopathie)

Daarom is het goed NIET naar je vrouw te luisteren, dat is ook een heel belangrijk punt, omdat ze de kritiek die ze op jouw geeft is bedoeld om je te kwetsen. Zelf “als” het in het allerbeste geval een kern van waarheid in zou schuilen. Als je vrouw een bepaalde waarheid als wapen, gebruikt is het enige gezonde advies stop met luisteren en beëindig het gesprek… Zo niet dan bestaat de kans dat je haar dans, de gaslichtwals mee gaat dansen en meegesleurd wordt door zinloze discussies.

Kritiek die is bedoeld om je te ondermijnen… en niet op te bouwen… is geen liefdesrelatie, maar de hel…
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Kyron schrijft:
Al het gedrag wat je beschrijft van je vrouw, ik krijg hier associaties bij van narcisme en psychopathie ...omdat zij totaal geen empathisch inlevingsmorgen lijkt te hebben…. (een typisch kenmerk van psychopathie)
We hebben sinds kort een kleinzoon, ze is enorm met haar kleinkind bezig het is net alsof het haar eigen zoon is.
Ze toont heel veel liefde voor haar kleinzoon en doet eigenlijk wat men van een grootmoeder verwacht soms wat overdreven.

Als mijn vrouw is zoals je omschrijft en geen empathisch inlevingsmorgen heeft kan het dan dat ze zo begaan is met haar kleinzoon ?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

Dat met jullie kleinzoon staat los van wat ze bij jou doet.... ze heeft het in ieder geval niet goed met jou voor.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2002
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Gaslighter

Zoals ik het lees gedraagt je vrouw zich zo omdat ze in een onveilig gezin is opgegroeid. Het is haar manier van overleven geworden, en dat gaat jammer genoeg ten koste van anderen. Zij manipuleert jou emotioneel en jij geeft haar wat ze wil, zij maakt misbruik van jou en jij krijgt er niets voor terug. Als jij er niet was dan had ze het wel bij een ander gedaan. Wat zit er voor jou nog in, behalve de veiligheid van het in stand houden van het huwelijk (met daarbij ook een boel doffe ellende)? Het lijkt mij ook heel moeilijk om te scheiden na zoveel jaren huwelijk, en zeker als jullie qua werk en financiën met elkaar te maken hebben. Maar daar zijn oplossingen voor. Dat hoef je niet alleen te doen; het is misschien moeilijk voor te stellen hoe het anders kan zijn, als je al zo lang geïsoleerd en opgeëist bent door je vrouw.
Ik vraag me af wat je eigenlijk zelf wilt. Nergens lees ik wat jij nu eigenlijk zelf wil. Het gaat alleen maar over je vrouw en hoe je misschien beter met haar om kunt gaan door haar beter te leren begrijpen en daar naar te handelen in de hoop dat ze dan gaat veranderen, terwijl zij waarschijnlijk niet gaat veranderen. Dit is juist precies wat ze wil, zo kan ze nog meer uit jou halen. En wat zou jou dat eigenlijk opleveren? Wil je het huwelijk redden en waarom, want wat is het jou waard? Ten koste van wat mag het gaan? Hoe lang kan het nog doorgaan zo? Ik wens je veel succes en sterkte :)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 04 sep 2021 10:37 Kyron schrijft:
Al het gedrag wat je beschrijft van je vrouw, ik krijg hier associaties bij van narcisme en psychopathie ...omdat zij totaal geen empathisch inlevingsmorgen lijkt te hebben…. (een typisch kenmerk van psychopathie)
We hebben sinds kort een kleinzoon, ze is enorm met haar kleinkind bezig het is net alsof het haar eigen zoon is.
Ze toont heel veel liefde voor haar kleinzoon en doet eigenlijk wat men van een grootmoeder verwacht soms wat overdreven.

Als mijn vrouw is zoals je omschrijft en geen empathisch inlevingsmorgen heeft kan het dan dat ze zo begaan is met haar kleinzoon ?
Je vrouw heeft gewoon meer gezichten, dat haar in staat stelt zichzelf te maskeren en presenteren als een schijnbaar vriendelijke, vredige, moreel onberispelijke persoon, zelfs geïnteresseerd in het goed doen voor haar partner, liefdevol naar haar kleinkind toe.

Iemand die in het verhaal van Sneeuwwitje wordt afgebeeld als een eerbiedwaardige en weerloze oude vrouw, niet wetende dat Sneeuwwitje in al haar onschuldige naïviteit bij het opendoen van de deur bij die dwergen de narcistische stiefmoeder binnenhaalde, en at van de vergiftigde appel…

Narcisme herkennen is niet makkelijk. Waarschijnlijk heb je haar ook leren kennen aanvankelijk als een warm en charismatisch persoon, niet?

Je bent tenslotte toch met haar getrouwd, al zoveel jaren…

Maar plots geeft zij je het gevoel dat je niks waard bent. Haar ware aard komt boven.
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Gisteren heb ik mijn gesprekken met een nieuwe psycholoog hervat, op het einde van het gesprek was zijn opmerking gelijk aan wat jullie hier op het forum hebben geschreven.

Hij vroeg mij net zoals op het forum wat ik zelf wil, wat ik wil is eigenlijk niet moeilijk en dat is dat we beiden gelukkig zijn.

In al die jaren hoopte ik dat de redelijkheid het zou halen van de onredelijkheid, dus ik bleef maar voor haar bezig met haar te pleasen in de hoop dat het tij ooit zou keren.

Een nichtje van mijn vrouw heeft meer dan twintig jaar bij mijn schoonouders ingewoond en maakte de ruzies dagelijks mee, ze zei dit van haar te kunnen af zetten omdat het haar ouders niet waren.
Ze zei dat mijn vrouw het karakter mee heeft van haar beide ouders en dat vrouwen zoals zij dan nog eens het geluk hebben om op een sul te vallen als ik.

Ik denk dat ik jullie niet moet vertellen waarom ik er voorlopig nog niet de brui aan geef, indien ik de beslissing zou nemen om te scheiden dan zal dit een zware periode worden en daar zie ik enorm tegen op en komt nog bij dat ook het inkomen weg valt tijdens de periode dat alles geregeld moet worden.

Op het einde van het gesprek zei de psycholoog dat mijn vrouw het nu gewoon is om in alles haar zin te krijgen en alles wat ik voor haar doe en wanneer ik nu beslis om op haar eisen niet meer in te gaan ze haar grens nog wat meer zal verleggen om te zien tot waar ze kan gaan, uiteindelijk zal ze ook dreigen met scheiden maar wil dit eigenlijk niet.

Volgende week wil hij bespreken hoe ik het kan aanpakken om niet meer op haar eisen in te gaan.
Gebruikersavatar
Zelfverbeteraar
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2021 16:31

Re: Gaslighter

In eerste instantie zei mijn vrouw daar niet veel op, maar beetje bij beetje begon ze met sarcastische opmerkingen op te drijven en het werd zodanig erg dat ik gestopt naar de psychologe te gaan.
Van nature zal ik nooit iemand verbaal te kwetsen dit ligt niet in mijn aard, voor mijn vrouw is dit dagelijkse kost om mij verbaal te kwetsen en vroeg mij dus af of dit bewust is.


Wat rot dat je dat meemaakt. De kans is groot dat je vrouw narcistisch is. Gaslighting is inderdaad geen aandoening op zichzelf, maar bewust ingezet gedrag als compensatie van andere problemen.

Maar je kunt het niet zien als reflexgedrag, het is zeer uitgekookt. Sommige gaslighters doen het zelfs als dagtaak, iemand/mensen meer en meer gaslighten. Ieder mens kan weleens een keer gaslighten om bijv. niet iets pijnlijks te hoeven meemaken. Maar narcisten, sociopaten en psychopaten maken hier chronisch misbruik van om dingen van anderen gedaan te krijgen (psychopaat/sociopaat), of om (subtiel) geestelijk macht over iemand te krijgen, narcisme.

Uit ervaring weet ik dat narcisten altijd stilvallen en verward reageren als je ze met hun gaslighting confronteert. Daarna, een tijdje later vaak, pakken ze je altijd met pijnlijke opmerkingen, sneren, sarcasme, opmerkingen met dubbele bodems enz enz terug. Daarom moest ik gelijk aan narcisme denken toen ik je antwoord op iemand anders las. Uiteraard ken ik je vrouw niet, maar als ze chronisch zo is is het waarschijnlijk wel iets in die richting van narcisme.

Ondanks dat het geen aandoening op zich is, is het zeer immoreel, mishandelend gedrag dat ook de intentie heeft jou klein te houden, of jou aan jou waarnemingen laat twijfelen, zelf aan de wereld laten twijfelen, en doelbewust om die redenen ook toegepast door haar. Dat zij een slechte jeugd of leven heeft gehad, is totaal geen directe oorzaak van dit gedrag, het is echt doelbewust de makkelijkste en koelbloedigste weg kiezen na haar nare ervaringen.

Bekijk de filmpjes eens op youtube van: Petra (Joy) van Deijl, ze heeft 2 kanalen: een Nederlands en Engelstalig
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Zelfverbeteraar schreef: 23 sep 2021 20:05
Bekijk de filmpjes eens op youtube van: Petra (Joy) van Deijl, ze heeft 2 kanalen: een Nederlands en Engelstalig
Bedankt voor de tip van de filmpjes
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 25 sep 2021 12:14
Zelfverbeteraar schreef: 23 sep 2021 20:05
Bekijk de filmpjes eens op youtube van: Petra (Joy) van Deijl, ze heeft 2 kanalen: een Nederlands en Engelstalig
Bedankt voor de tip van de filmpjes
Er zijn meer soortgelijke YouTube filmpjes te vinden (in verschillende talen)… van mensen (vooral vrouwen) die als ervaringsdeskundige anderen willen helpen door middel van coaching.

Petra van Deijl, door Zelfverbeteraar aangeraden is iemand die het vaak heeft over een vroegere vriendin van haar ….

Een andere vrouw Fany Tel is ook ervaringsdeskundige omdat zij vroeger een heel langdurige relatie had met een narcist…

Misschien kun je daar net iets meer mee identificeren…, omdat je zelf ook een langdurig getrouwd hebt met een vrouw met Gaslighter gedrag.

https://www.youtube.com/channel/UCY6NXV ... o8A/videos

Groet,

Luc
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Kyron schreef: 29 sep 2021 18:25
jan1964 schreef: 25 sep 2021 12:14
Zelfverbeteraar schreef: 23 sep 2021 20:05
Bekijk de filmpjes eens op youtube van: Petra (Joy) van Deijl, ze heeft 2 kanalen: een Nederlands en Engelstalig
Bedankt voor de tip van de filmpjes
Er zijn meer soortgelijke YouTube filmpjes te vinden (in verschillende talen)… van mensen (vooral vrouwen) die als ervaringsdeskundige anderen willen helpen door middel van coaching.

Groet,

Luc

Uit de verschillende antwoorden in dit topic had ik al begrepen dat mijn vrouw een narcist is , de filmpjes uit de link in dit topic hebben dit nogmaals bevestigd.
Het is onvoorstelbaar hoeveel tijd en energie ik gestoken heb in onze relatie, de laatste jaren heb ik steeds meer taken op mij genomen maar er nooit niets voor terug gekregen.
Integendeel meer en meer moest ik mezelf verdedigen van wat ze allemaal tijdens haar woede-uitbarstingen beweert, dit blijkt dus allemaal verloren tijd te zijn geweest.

Het is zo dat er momenten zijn die aangenaam zijn en het gesprek best vlot verloopt en je dan hoop krijgt en dan plots neemt het gesprek een totaal andere wending en zie je weer hoe ze werkelijk is :-(

Ik zal dus moeten leren om geen energie meer te steken in mezelf te verdedigen en van nu af aan haar stoute opmerkingen negeren wat niet makkelijk zal zijn.

Wanneer het bijzonder moeilijk gaat probeer ik dit van mij af te schrijven in een dagboek dit helpt wel.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 03 okt 2021 09:57
Kyron schreef: 29 sep 2021 18:25
jan1964 schreef: 25 sep 2021 12:14

Bedankt voor de tip van de filmpjes
Er zijn meer soortgelijke YouTube filmpjes te vinden (in verschillende talen)… van mensen (vooral vrouwen) die als ervaringsdeskundige anderen willen helpen door middel van coaching.

Groet,

Luc

Uit de verschillende antwoorden in dit topic had ik al begrepen dat mijn vrouw een narcist is , de filmpjes uit de link in dit topic hebben dit nogmaals bevestigd.
Het is onvoorstelbaar hoeveel tijd en energie ik gestoken heb in onze relatie, de laatste jaren heb ik steeds meer taken op mij genomen maar er nooit niets voor terug gekregen.
Integendeel meer en meer moest ik mezelf verdedigen van wat ze allemaal tijdens haar woede-uitbarstingen beweert, dit blijkt dus allemaal verloren tijd te zijn geweest.

Het is zo dat er momenten zijn die aangenaam zijn en het gesprek best vlot verloopt en je dan hoop krijgt en dan plots neemt het gesprek een totaal andere wending en zie je weer hoe ze werkelijk is :-(

Ik zal dus moeten leren om geen energie meer te steken in mezelf te verdedigen en van nu af aan haar stoute opmerkingen negeren wat niet makkelijk zal zijn.

Wanneer het bijzonder moeilijk gaat probeer ik dit van mij af te schrijven in een dagboek dit helpt wel.
JE kunt jezelf niet verdedigen tegenover een narcist, omdat JE voor een narcist niet bestaat. Dus is dat inderdaad verloren tijd. Het enige die bestaat is jouw vrouw. Jij bestaat gewoon niet… Haar hart is geblokkeerd, daarom is het inderdaad verlies van tijd Dat zie je goed…, je kunt nog beter tegen een muur praten...

Het is in ieder geval goed dat je verbindt met je authenticiteit en je eigenliefde door in een dagboek te schrijven…

Dat lijkt me beter voor jou ook dan steeds het gevoel te hebben dat je steeds moet verdedigen om te overleven…

Niet reageren, onverschilligheid die ook jouw psychologe aanraadt, ….
kan in het meest gunstige geval zelfs voor een verandering bij haar zorgen…

Want als zij steeds maar praat en praat en jij reageert of verdedigt je niet, is het alsof zij ook tegen een muur praat, daarbij komt zij dan in contact met “haar” leegte. Die leegte houdt zij zelf niet van… Want dat is een soort van lijden, doordat een reactie van jou ontbreekt…, zij is dan als het ware psychisch naakt en gaat dan contact hebben met haar eigen kwetsbaarheid….

Omdat dat moeilijk uit te houden is, kan zij in het beste geval op zoek gaan terug naar jouw liefde.

Daarom is die onverschilligheid niet alleen belangrijk voor jou, (voor je eigen rust) maar eigenlijk ook voor haar. Dat is de beste manier om een perverse narcist te helpen. Dan komt zij in contact met haar waarheid. Dat geeft haar de mogelijkheid te werken aan zichzelf…

Een narcist is in feite leeg, leeg zonder jou, daarom zoekt zij op een negatieve manier reactie van jou…

Zij wil een antwoord van jou, want het is moeilijk te leven vanuit een leegte, zij voedt zich door jou.. Daarom ben je zo belangrijk voor haar.

Kortom in het beste geval kan je door jouw onverschilligheid haar in haar eigen leegte brengen, en brengt haar tot haar hart, en van daaruit op een positieve manier terug contact zoeken met jou.

“Als dat zou” gebeuren is dit een werk van lange adem…

Dat gaat niet zo gemakkelijk zijn als ik het zo opschrijf, want ik zou het in jouw geval al lang opgegeven hebben, denk ik …. Tevens jij kiest er voor om zo verder te gaan, dan hebben we dat te respecteren uiteraard…

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”