Gebruikersavatar
rareik
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2019 21:38

moeilijke situatie wat te doen?

Hallo ik ben nieuw op het forum en even iets over mezelf.

Ik ben een man van in de 40 met 2 kinderen en ik ben 3 jaar geleden gescheiden waardoor ik me toch eenzaam en alleen voel en toch bindingsangst heb en ik heb tot nu toe nog geen echte vriendin gehad omdat ik niet toch eigenlijk niet wilde. Ik ben tevens een controlfreak wat de situatie denk ik niet makkelijker maakt. Ik ben hiervoor in behandeling omdat de controle en het perfectionisme mijn leven beïnvloed.

Nu is het zo dat ik een jongere vrouw heb leren kennen waar ik gaande tijd wel erg gek op ben geworden en eigenlijk toch wel mee verder wil. We zijn een paar keer intiem geweest wat heel moeizaam verliep en eigenlijk niet fijn was van hoe het allemaal ging. Ik had al snel door als ik iets verkeerds doe zoals het licht ergens vergeten uit te doen, dat de sfeer niet prettiger word en ze heel kortaf en chagareinig overkomt. Ze is ook heel wisselvallig in wat ik mag zeggen en wat niet. Soms als ik een vraag stel dan is het antwoord "waar ik me mee bemoei en dat ze niet alles aan mij hoeft uit te leggen enz. enz." Het lijkt er een beetje op hoe dichter ik bij kom hoe afstandelijker zij doet en andersom en soms zegt ze afspraken af en soms moet ik ineens komen.

Ze heeft wel door laten doorschemeren dat ze een persoonlijkheidsstoornis heeft, waar ik eigenlijk geen aandacht aan heb gegeven omdat het in het begin goed ging. Ik heb inmiddels veel gelezen en merk toch op dat het ernstiger is dan ik gedacht had. Ik heb het onderschat waardoor ik ook soms verkeerd gereageerd heb denk ik wat de situatie niet ten goede komt. Ik wil eigenlijk praten over dingen maar zij wil er dan geen woord over reppen wat ik nu toch ook wel kan begrijpen.

Dit is eigenlijk nog maar een klein deel en ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hiermee moet omgaan om alles toch wat soepeler te laten verlopen en zonder dat ik haar een rot gevoel geef of dat ik haar gedrag versterk. Ik denk dat dat nu gebeurt.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen en wat handvatten kan geven om hier mee om te gaan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moeilijke situatie wat te doen?

Als ik je verhaal lees vraag ik me één ding af: is dit werkelijk wat je wilt? Je maakt het je zelf namelijk niet makkelijk. Logisch geredeneerd is een vrouw met een persoonlijkheidsstoornis echt niet de ideale partner voor een control-freak met bindingsangst. Tenzij je de uitdaging aan wilt gaan om van deze relatie te leren. Maar als je bij deze vrouw zo op je tenen moet lopen om haar niet een rot gevoel te geven en haar niet in haar gedrag te bevestigen, liggen de verhoudingen al scheef. Dan wordt het een therapeutische relatie waarvan de uitkomst onzeker is.

Met zijn tweetjes moeilijk voor elkaar zijn, is dat iets waar je naar uit kijkt? Gaat dat je iets postiefs opleveren waar je iets aan hebt? Je hebt ook nog twee kinderen. Hoe zou je het vinden als je kinderen het volgende zouden zeggen: "Pappa's nieuwe vriendin is een beetje moeilijk?"
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
rareik
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2019 21:38

Re: moeilijke situatie wat te doen?

Het is lang geleden voor mij dat ik gevoelens heb gehad voor een vrouw, dus daarom zit ik ook in een soort tweestrijd met mezelf. Wel doen of niet doen.
Ik weet veel van mezelf en mijn problemen en dat heb ik onder controle, Maar een persoonlijkheidsstoornis had ik geen idee wat dat precies inhoud.
Ik begin het een beetje te begrijpen en wil wel meer over leren
Ik wil het wel een kans geven al weet ik nog niet wat de stoornis precies inhoud en of het erger word of niet, maar niet ten koste van alles.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moeilijke situatie wat te doen?

Ik wil het wel een kans geven al weet ik nog niet wat de stoornis precies inhoud en of het erger word of niet, maar niet ten koste van alles.
'Niet ten koste van alles' is een belangrijke regel om aan vast te houden. Maar het is de vraag hoe je die positie bewaakt. Het is te waarderen dat je wilt weten wat een persoonlijkheidsstoornis precies inhoudt en dat je het wilt begrijpen, maar je maakt het jezelf bepaald niet makkelijk. Of je op die basis een nieuwe relatie moet beginnen is de vraag. Dat het lang geleden is dat je gevoelens hebt gehad voor een vrouw als argument laten meespelen is begrijpelijk. Maar misschien is het verstandiger om wat langer te wachten tot je een vrouw tegenkomt die beter bij je past en die een minder grote gebruiksaanwijzing heeft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
rareik
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2019 21:38

Re: moeilijke situatie wat te doen?

Ik denk dat je inmiddels gelijk hebt.
Hoe dichter ik bij haar kom hoe erger het lijkt te worden en hoe afstandelijker ze doet en ze is heel erg in haar zelf gekeerd.
Ik weet niet of dit normaal gedrag is voor een persoon met een persoonlijkheidsstoornis.
Nu als ik bij haar kom word ik al bijna meteen afgesnauwd. Ze bied soms wel haar excuus aan wat ik knap vind.
Ik kan hier eigenlijk niks mee eerlijk gezegd en ik snap het ook niet

Ik vind het wel jammer en wou haar proberen te begrijpen en me inleven in haar, maar dat gaat inderdaad niet denk ik.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moeilijke situatie wat te doen?

rareik schreef: 17 okt 2019 20:49 Ik vind het wel jammer en wou haar proberen te begrijpen en me inleven in haar, maar dat gaat inderdaad niet denk ik.
Je hebt je best gedaan, meer dan dat is niet mogelijk. Ik wens je veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”