Gebruikersavatar
Verwarde vrouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2019 07:22

Angstige gedachten

Hoi

Ik ben een vrouw van halverwege 30 en ik ben momenteel aan het wachten op therapie en zit al een jaar thuis in de ziektewet. Dit duurt allemaal vrij lang en in de tussentijd zit ik met bepaalde vragen/gedachten in mijn hoofd waar ik me best wel voor schaam maar het toch eens wil vragen ergens..

Sinds mijn jeugd heb ik af en toe fantasieën/gedachten over mensen abrupt uit hun comfort zone trekken. Dat kan door situaties zijn die niet door mij gebeuren maar ook wel door mij gebeuren ..

Het geeft me een soort kick maar ook tegelijkertijd angst/verdriet bij mezelf om bijvoorbeeld iemand te verliezen. Het gaat vaak over mensen waarvan ik zielsveel houd.

Voorbeelden:

een geliefde die al lang bij me is terwijl deze ligt te slapen ineens wat aandoen (deze verwacht dat niet) om te kijken wat er dan gebeurt.

Toen ik erg jong was in de auto met mijn ouders zat ..en alles leek erg ok.. mijn moeder lachtte ...(fantasie).er zomaar ineens een grote steen op hun hoofd zou vallen, ik kon daarna echt gewoon huilen omdat ik daarover nadacht.

Het zijn angsten maar tegelijk een soort van drang, ik zou het nooit in het echt willen doen maar vraag me af waarom ik deze gedachten heb en waar ze vandaan komen. Ik vind dit erg verontrustend voor mezelf.

Persoonlijk heb ik sowieso angst voor gevoelens. Ook heb ik een kleine achterstand in mijn persoonlijke ontwikkeling opgelopen doordat ik geen goede emotieregulatie heb. In mijn familie werd er nooit over gevoelens gesproken en ik heb meerdere traumatische ervaringen. (dit is geconstateerd door een klinisch psycholoog bij mijn intake) ik heb nog geen vaste diagnose gehad of verder onderzoek.

Maar wilde dit echt even uiten naar iemand...
Wie kan mij enig inzicht geven zodat ik het zou kunnen relativeren voor mezelf.

Dank voor het lezen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angstige gedachten

Verwarde vrouw schreef: 27 mei 2019 07:39 Het zijn angsten maar tegelijk een soort van drang, ik zou het nooit in het echt willen doen maar vraag me af waarom ik deze gedachten heb en waar ze vandaan komen. Ik vind dit erg verontrustend voor mezelf.
Je fantasieën hebben een functie. Je bent heel erg bang mensen te verliezen, vooral mensen waar je van houdt. Het noodlot is iets waar je geen vat op hebt, maar door te fantaseren over geruwelijke gebeurtenissen ben jij de baas en kun jij dingen sturen en heb jij de controle.
In je fantasie heb jij de macht om te bepalen of mensen ineens een steen naar hun hoofd krijgen of verongelukken.
Het lijkt er op dat je dat gevoel van macht ook best wel fijn vindt, anders zou je dit soort fantasieën en fantasiebeelden niet blijven oproepen.

Het is begrijpelijk dat je dat verontrustend vindt, maar je drang om juist te fantaseren over datgene waar je bang voor bent lijkt me best verklaarbaar.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”