Gebruikersavatar
LangeDraad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2017 11:13

Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

Mijn moeder ging van kleins af aan al ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Later werd dit rustiger, maar kreeg ze veel psychische klachten. Na mijn geboorte kreeg ze een heftige postnatale depressie die volgens mij nooit echt over is gegaan. Ze is heel erg een persoon van alles of niets. Of ze werkt zich helemaal te pletter zodat ze een burn-out krijgt of ze zegt ziek te zijn en kan of wil niets. Als kind had ik heel erg het idee dat ik de ene keer een ziekte door haar aangepraat kreeg en dat de andere keer, als er werkelijk iets was dat genegeerd werd. (met uitzondering van griep en overgeven en zo, dan verzorgde ze me gewoon) Ik moet hierbij wel aantekenen dat een kind opvoeden niet het makkelijkste is en dat het niet mijn bedoeling is mijn moeder te bashen. Ik heb alleen wel het idee dat ze ook zelf zo met haar eigen lichaam omgaat. Niet er naar luisteren, dan moe worden en vervolgens de meest uitgebreide medische verklaringen er aan geven. Mijn moeder heeft zelf een praktijk in natuurgeneeswijzen en draaft daarin behoorlijk door. Zodanig dat ik nog wel eens vrees dat ze Alberto Stegeman of Rambam eens op de stoep krijgt. (Soms helpt ze mensen ook juist wel heel goed en dat maakt het heel ongrijpbaar) Diezelfde methoden past ze op zichzelf ook toe en ze diagnosticeert zichzelf ook. Ze heeft soms de meest zware aanvallen waarbij ze allerlei klachten ervaart. Zo is ze dus al een aantal keer in het ziekenhuis beland zonder dat ze iets hebben kunnen vinden. Dan gaat ze maar weer zelf aan dokteren.

Naast dit gedrag heeft mijn moeder een hoop borderline-achtige klachten waarbij ze zelf iets veroorzaakt (met veel drama), anderen daar de schuld van geeft en vervolgens in de slachtofferrol gaat zitten. Ik weet soms echt niet meer hoe ik daar mee om moet gaan. Met mijn man kan ik goed praten maar hij is er ook wel eens klaar mee. Broers en zussen heb ik niet en mijn vader is overleden. Mijn moeder is eerder van mijn vader gescheiden en hertrouwd, maar haar nieuwe man (hoewel hij heel aardig is) gaat helemaal mee in haar gedrag. Mijn vraag is nu: Wie herkent dit gedrag en heeft advies? Ik houd haar maar zo veel mogelijk op een afstand omdat de meeste drama's een storm in een glas water zijn. Maar ik wil dan ook weer niet dat ze denkt dat ik niet van haar houd want dat is ook weer niet zo. Ik heb wel het een en ander opgezocht over hypochondrie maar dat herken ik ook niet echt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

LangeDraad schreef:Mijn vraag is nu: Wie herkent dit gedrag en heeft advies? Ik houd haar maar zo veel mogelijk op een afstand omdat de meeste drama's een storm in een glas water zijn. Maar ik wil dan ook weer niet dat ze denkt dat ik niet van haar houd want dat is ook weer niet zo. Ik heb wel het een en ander opgezocht over hypochondrie maar dat herken ik ook niet echt.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om allerlei diagnoses te stellen zoals hypochondrie, borderline, of het inbeelden van ziektes. Het is veel belangrijker dat je niet wilt dat je moeder denkt dat je niet van haar houdt. Misschien is het voor jezelf beter om je moeder een beetje op afstand te houden, maar je weet gelukkig ook dat de meeste drama's een storm in een glas water zijn. Daarom zou ik je willen adviseren om de momenten waarop het wel goed tussen je moeder en jij te koesteren en te gebruiken om af en toe eens te zeggen dat je wel degelijk van haar houdt. Zo houd je het overzichtelijk voor jezelf. Alle kleine beetjes helpen, lijkt me.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
LangeDraad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2017 11:13

Re: Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat zodra ik emotie toon naar mijn moeder toe dit even goed gaat maar dat ze dan al snel de meeste verschrikkelijke dingen zegt. (Je vaders dood is eigenlijk ook jouw schuld, je vader heeft het je altijd verweten dat je een meisje bent en ga zo maar door.) Dit is niet alleen de ervaring van mij zelf, meerdere mensen hebben haar dit soort dingen tegen me horen zeggen. Ik pik dit soort opmerkingen natuurlijk niet en ik zeg haar dan ook dat ik ze erg onprettig vind maar ze blijft dan bij haar punt en maakt mij uit voor ongevoelig en egoïstisch. Volg je hem nog? Ik heb haar ook wel eens een mail gestuurd met deze punten er in, maar dan krijg ik net zo hard een mail vol verwijten terug. Dus dat schiet ook niet op. Maar wel heel erg bedankt voor je lieve antwoord. Misschien lukt me dat wel als ik ouder en wijzer ben.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

LangeDraad schreef:Misschien lukt me dat wel als ik ouder en wijzer ben.
Het is moeilijk omgaan met een moeder die afwijkend gedrag vertoont, zeker als ze daarbij kwetsende dingen zegt.
Ook in problematische ouder/kind relaties blijven kinderen lang loyaliteitsgevoelens koesteren.
Misschien is het makkelijker voor je om te geloven dat je moeder een gedrags- of persoonlijkheidsstoornis heeft, dan kan ze
er immers weinig aan doen dat ze vaak wat a-typisch reageert. Dat is een manier om er mee om te kunnen gaan en het een plaats te geven.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
LangeDraad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2017 11:13

Re: Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

Dat is inderdaad wat ik nu doe en waarom ik waarschijnlijk zo graag een etiketje op haar wil plakken. Dan heb ik 'bewijs' dat het allemaal niet aan mij ligt (want dat heeft ze regelmatig gezegd) en hopelijk ook een paar handvatten om met haar gedrag om te gaan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

Je moet een manier zien te vinden waardoor het je niet meer raakt wat je moeder tegen je zegt. Zo lang je moeder weet dat ze je op dat punt kan raken, zal ze er waarschijnlijk ook mee door gaan. Je moet haar die macht uit handen nemen. Maar dat is in veel gevallen een langdurig en eenzijdig proces.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
LangeDraad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2017 11:13

Re: Ik vermoed dat mijn moeder ziekten inbeeldt.

Ja ik ben bang dat het daar wel op neer komt. Niet altijd gemakkelijk, maar ik doe mijn best :)

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”