Gebruikersavatar
Lavro
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017 22:10

Moeilijke situatie. Wat te doen?

Het gaat hier om mijn moeder en oma. Mijn moeder heeft nagenoeg alle kenmerken van borderline en is manisch depressief. Ook is er onlangs korsakov vastgesteld. Jarenlange alcohol verslaving in combinatie met veel medicijnen met gele stickers heeft zijn tol geëist. Ze heeft nog een aantal gezondheidsproblemen en ze kan zonder tramadol niet lopen. Haar geestelijke en lichamelijke gezondheid verslechterd met de dag. Ze eet slecht en drinkt bijna alleen maar koffie de hele dag. Een half jaar geleden is het uitgegaan met haar vriend. Die hield alles nog bij elkaar maar kon het na 24 jaar niet meer aan. En die man kon buitengewoon veel hebben. Ze heeft al jaren contact met *Gezondheidszorg en sinds een tijdje met het buurtteam en ze zou hulp krijgen met financiën en het huishouden.

Onlangs is dat helemaal stopgezet omdat mijn oom een ongeluk heeft gehad en op de IC lag en zij bij haar familie wou zijn in een andere stad. Ze is daar nu nog steeds in me oma's huis maar die kreeg een hersenbloeding een dag nadat ze hoorde dat me oom een ongeluk heeft gehad. Met haar gaat het gelukkig goed en is bijna hersteld. Mijn oom is helaas overleden vorige week.

Nu heeft me moeder haar huis opgezegd en wil ze met mijn oma gaan samenwonen in een groter benedenhuis. Haar plan is om voor me oma te gaan zorgen. Maar die hersteld goed en is me moeder er op het moment slechter aan toe dan haar. Mijn oma is 83 en ik maak me zorgen dat als me moeder met haar gaat samenwonen het goed fout zal gaan. Ze heeft het heel zwaar nu haar zoon is overleden en is heel verdrietig. Mijn oma snapt borderline niet en denk dat ze daar heel veel moeite mee gaat krijgen en stress wat niet goed voor haar is op deze leeftijd.

Me oma is nog aan het revalideren en ze hadden al ruzie gehad. Me moeder rookt ook obsessief in het bijzijn van me oma en valt vaak in slaap met een sigaret omdat ze suf is van de vele medicijnen waar ze afhankelijk van is. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Ben ooit een vriend verloren die in slaap is gevallen met een sigaret op de bank dus misschien begrijpen jullie mijn zorgen daarover. Ze was ook 2/3 weken voor het ongeluk van me oom afgekickt van de alcohol maar er zijn vele triggers geweest om weer te gaan drinken. We denken dat ze nog niks heeft gedronken maar dat weten we niet zeker. De kans is groot dat ze een deze dagen naar de drank grijpt met de hele situatie en al de dingen die ze moet regelen i.v.m. verhuizen en het overlijden van haar broer. Ze kan nu amper lopen laat staan dozen inpakken en versjouwen.

Andere zorg is dat als ze niet met mijn oma gaat samen wonen ze waarschijnlijk op straat komt te staan. Ze heeft haar huis al opgezegd en die moet 12 januari opgeleverd worden. Een van de redenen daarvan is ook dat ze financieel niet rond komt. Dus financieel zou het wel goed zijn voor haar samen te gaan wonen met me oma. Maar ook dan nog voorzie ik problemen met financiën met haar situatie. Ik heb haar een paar jaar gesteund met geld maar zit nu zelf financieel niet goed met me zaak die niet loopt als gepland. Ook weet je dan niet waar het geld naar toe gaat. Ze heeft 2 jaar lang iedereen voor de gek gehouden en gedronken en haar huis staat vol met prullaria. Dan vraag je je af wat er gebeurd met je hard verdiende centen. *Gezondheiszorg zegt niet veel te kunnen doen nu ze in een andere stad is. Er stonden afspraken maar door het overlijden van me oom is daar niks meer van gekomen wat begrijpelijk is. Ze kunnen haar niet dwingen en dat ze zo koppig is helpt ook niet mee.

Onze familiekring is heel klein. Ik heb een broer die zich nergens mee wil bemoeien, me oma en de ex van me moeder. Verder is er geen familie meer waar we contact mee hebben. Enige die zich om haar bekommeren ben ik en haar ex. We zijn ten einde raad en voelen ons machteloos. Ondanks dat er veel stress is en we veel moeite hebben met de stoornissen om te gaan zouden we willen dat ze ergens op een goede plek terecht komen. We gunnen het haar van harte om met mijn oma samen te wonen en proberen te helpen daarbij. Het lijkt ons alleen geen goed plan voor me oma. Ze stuurde me al berichten dat ze de macht over haar heeft en dat ze een tik zou geven met haar wandelstok als ze niet luistert. Maar dat is denk de borderline. Denk niet dat ze dat echt zou doen. Maar het laat denk wel zien hoe de relatie tussen hen zal zijn.

Ze heeft verder ook niemand. Ikzelf ben ook druk met me horecazaak die afgelopen jaar geopend is en haar ex gaat ook verder met ze leven. Enige manier om met haar om te gaan is om afstandelijk contact te hebben. Zodra je wat dichterbij komt claimt ze je en krijg je de gekste berichten.

Dus misschien begrijpen jullie mijn dilemma. Het is een sombere situatie met weinig uitzicht op iets goeds. Zolang zij niet meewerkt kan niemand wat doen en moeten we maar toekijken hoe het fout zal gaan. Ik zal haar helpen met ontruimingen en verhuizen als er geen andere optie is maar ik heb vrees voor me lieve oma.

De beste oplossing lijkt mij dat mijn moeder in de buurt van mijn oma begeleid gaat wonen en een bewindvoerder krijgt. En dat ze elkaar dan zo kunnen steunen en terug kunnen trekken als het niet gaat. Maar heb gemerkt dat het systeem niet zo werkt en dat mijn moeder achterdochtig naar hulp is door de borderline helpt ook niet mee. Niemand kan tot haar doordringen. Soms denk ik dan dat de enige optie is om alles zo te laten en me telefoon uit te zetten. Laat het maar fout gaan en dan word er wel ingegrepen. Maar dat kan ik niet.

Ik dacht, laat ik eens op een forum deze situatie posten en kijken of er mensen zijn die soortgelijke situaties kennen of hebben meegemaakt. Dat om misschien een ander perspectief op de situatie te krijgen. Wie weet kan *Gezondheiszorg veel meer voor haar betekenen dan ze nu doen of zijn er nog andere mogelijkheden of instanties die kunnen helpen waarvan wij niet afweten. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Een bezorgde (klein)zoon
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 03 jan 2017 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: naam instelling gezondheidszorg verwijderd
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Moeilijke situatie. Wat te doen?

Lavro schreef: Soms denk ik dan dat de enige optie is om alles zo te laten en me telefoon uit te zetten. Laat het maar fout gaan en dan word er wel ingegrepen. Maar dat kan ik niet.
Het is inderdaad een moeilijke situatie, die zeker niet in het belang is van je oma. Je hebt eigenlijk al meer gedaan dan je van een kleinzoon mag verwachten. De eerste regel bij het bieden van hulp is dat je eerst aan jezelf moet denken en daarna pas aan een ander.
Het enige wat me op den duur mogelijk lijkt is om je moeder handelingsonbekwaam te laten verklaren, in de hoop dat ze elders opgenomen of verzorgd kan worden. Op dit moment lijkt me het nog niet aan de orde om zo'n procedure te starten. Er zit voor jou dus niets anders op dan geduldig af te wachten.
Lavro schreef:Ik dacht, laat ik eens op een forum deze situatie posten en kijken of er mensen zijn die soortgelijke situaties kennen of hebben meegemaakt.
Ik denk sowieso dat je vraag eerder betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en de regelgeving en besluitvorming binnen dat circuit dan dat het verwijst naar een psychologisch vraagstuk en 'persoonlijkheidsstoornissen' in het bijzonder.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”