Gebruikersavatar
mamo
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2016 14:20

op zoek naar een psycholoog / behandeling

Goedenmiddag,

Bij deze een vraag van mij of iemand herkent of een vermoeden heeft in welke richting ik mijn probleem moet zoeken.
Er zijn tijden geweest dat ik zelf een hele lijst met mogelijke diagnoses kon verzinnen aan de hand van mijn klachten, maar wil me voor nu even beperken tot de grootste moeite / klacht in dit leven in de omgang met andere mensen, namelijk:

- mijn zelf gevoel haal ik uit reakties van andere mensen

Na 41 jaar peinzen ben ik daar eindelijk achter ;)

Aan de hand van eerdere klacht omschrijvingen van mijn kant is ooit een diagnose Borderline gesteld op mij, en ben daarvoor ook een half jaar DGT groepstherapie in gegaan, wat op zich best een nuttige tijd was, maar het was het toch niet voor mij.
Raakvlakken ja, maar de kern van mijn probleem kon ik toen nog niet kenbaar maken.

Dus ik ben op zoek naar een psycholoog/behandelaar/behandeling die past bij mijn probleem.

Las laatst een boek dat ging over contact maken met je kind/baby-zelf, sprak me aan.
Maar verder dan dat ben ik nog niet verder gekomen.

Hopelijk kan iemand mij op weg sturen, ik heb al mijn hele leven last van dit euvel, van de hemel in de hel en dat ontelbare malen per dag.
Borderline zou je zeggen.
Contact met mensen put mij uit om die reden.
Teruggetrokken leven, zeer vermoeid zijn altijd ook.

Ok dat was het.
Bedankt!
Martijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: op zoek naar een psycholoog / behandeling

mamo schreef:Mijn zelf gevoel haal ik uit reacties van andere mensen. Na 41 jaar peinzen ben ik daar eindelijk achter ;)
Het is nooit te laat om tot bepaalde inzichten te komen of conclusies te trekken, Martijn.
Het lijkt me niet verkeerd om dat zelfgevoel eens ergens anders uit te betrekken. Aandacht
voor je 'innerlijk kind' kan daar een hulpmiddel bij zijn. Misschien kan het boek dat je daarover
aan het lezen bent je op een spoor brengen.

Dat het contact maken met mensen moeilijk en vermoeiend voor je is vanwege je stemmingswisselingen
lijkt me een reden om het vooral bij groepsmatige therapie te blijven zoeken. Maar wellicht komen
anderen nog met bruikbare suggesties.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: op zoek naar een psycholoog / behandeling

Knap dat je zelf tot het inzicht bent gekomen dat je eigenwaarde heel erg haalt uit wat andere mensen zeggen. Dat kan enorm uitputtend zijn als je daar voortdurend mee bezig bent. Het lijkt me dan ook erg moeizaam om groepstherapie te doen waarbij je telkens met zoveel anderen geconfronteerd wordt met ieder hun eigen visie en mening. Hoe blijf je dan bij jezelf?

Wat je zegt over het contact maken met het kind/baby in jezelf gaat over het innerlijk kind in onszelf wat we allemaal in onszelf mee dragen. Het innerlijk kind kan beschadigd zijn door hetgeen er vroeger gebeurd is. Door deze beschadigingen kunnen er problemen zijn met het aangaan van relaties, vriendschappen en contacten in het heden. Vaak gaat dat gepaard met vertrouwensissues en onzekerheden over het zelf (zelfvertrouwen). In psychologische termen spreek je dan over hechtingsproblemen en problemen met het zelfbeeld wat zich ontwikkeld heeft door de jaren heen.

Mocht je daar vragen over hebben als het gaat om therapie mogelijkheden dan mag je me gerust een PB sturen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: op zoek naar een psycholoog / behandeling

Hoi Martijn

Ik heb/had dat zelf ook altijd heel erg. Wat anderen zeggen bepaalt hoe je over jezelf denkt. En dat is natuurlijk helemaal niet handig, want dan ben je heel afhankelijk.
Zelf heb ik van alles gedaan: MBT, CGT, EMDR bij mij hielp dat allemaal niet zo. CGT hielp wel enigszins maar niet voor langere tijd. Nu volg ik TFP en dat helpt mij heel erg. Maar of dat bij iedereen zo is zou ik niet durven te zeggen. Soms moet je meerdere therapieën volgen om erachter te komen wat bij je past. De therapie die ik nu volg zorgt er wel voor dat hoe je over jezelf denkt verschuift, en dat je een evenwichtiger en meer op je eigen denken gebaseerd idee krijgt.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”