BGC

Twee kanten.

Heey, Bedankt alvast voor het lezen en luisteren naar mijn verhaal.
Ik schrijf dit omdat ik graag jullie mening wil, en omdat ik zelf niet precies weet wat er aan de hand is.

Ik ben een 18 jarige jongen, bijna 19.

Beginnen bij het begin. Ik ben rond de leeftijd 8/9 verliefd geworden op het geloof Wicca,
dit heb ik heel snel eigen gemaakt. Dat leidde tot onbegrip van mijn klasgenoten die dat natuurlijk niet begrepen.
Op mijn basisschool kreeg ik altijd de vraag of ik een heks was en ze in een pad kon veranderen.
En op mijn middelbare school ging het hetzelfde, ook al werd het toen wat erger, met dingen als "Ga terug naar Wiccaland," en God weet ik veel waar nog meer mee.
Ik heb er toen nooit veel op gelet, en me vastgehouden aan mijn trots op mezelf, en mijn eigen geloof. Dit heeft wel geleid tot een nogal eenzame tijd.

Ik ben een tijdje naar een psycholoog geweest omdat ik stond te liegen wegens aandacht tekort. Ben daar uiteindelijk na een week of 6 weggegaan.
Ook kom ik zoveel overeen met de symptomen van ADD dat ik het praktisch al geconstateerd heb bij mezelf. (niet officieel) Ben ook totaal geen uitgaan mens ;) euggh.. mensen..

Nu hetgeen waarvoor ik dit bericht maak:
Het is een tijdje terug begonnen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit het beste op papier kan zetten.
Ik heb het gevoel of beter gezegd ik weet bijna wel zeker dat ik een andere persoonlijkheid heb ontwikkeld.
Het idee is dat ik wegens mijn eenzaamheid en niet geaccepteerd worden een defensief mechanisme heb ontwikkeld.
Deze persoonlijkheid of wat het ook mag zijn is als een bol emoties die ik overneem bij te stressvolle situaties of bij langdurige depressie waarbij het in fases gebeurt.

Mijn gewoonlijke emoties verdwijnen, (ik ben normaal een hele vrolijke en lieve kerel) en maken plaats voor:
een ijskoude blik, afgunst/verachting voor de wereld, een heel zelf ingenomen karakter.
(Het idee dat ik/het hoger sta dan andere mensen.) Het idee dat de enige die je kan vertrouwen jezelf is.
Het kan agressief zijn, (is alleen als het spontaan gebeurt) en een hele doortrapte en verdraaide kijk op hoe je met mensen om moet gaan: niet als vrienden maar als voorwerpen om je doel mee te bereiken, alles gebruiken om bij wat je wilt te komen, en totaal geen verantwoordelijk of een andere emotie die met andere mensen en hun welzijn te maken heeft zoals bijvoorbeeld schuld of medeleven. En totaal geen zorgen over doodgaan of pijn hebben.
(PS: ik heb nog nooit iemand fysiek pijn gedaan of agressie vertoond op zo een manier, ik merk zelf gewoon dat het er zit)

Bij stressvolle situaties kan het in één keer omschakelen gelukkig kan ik het aanvoelen.
En tijdens depressie gebeurt het in fases:
1) depressie
2) gewoonlijke karakter begint te verdwijnen
3) karakter begint te veranderen
4) bij 4 weet ik niet hoe of wat, want dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik heb een tijdje terug het stomste ooit gedaan en het een naam gegeven.
sinds toen zijn de klachten verergerd. Ik kan me altijd herinneren wat ik gedaan of gezegd heb.
Alleen kan ik het niet controleren of beïnvloeden als het gebeurd, alsof over de echte ik een zak word getrokken en een ander naar voren stapt.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Bedankt voor het lezen en luisteren <3
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Twee kanten.

Kan je het hier ook met mensen in je omgeving over hebben? Hebben zij wel eens je andere persoonlijkheid gezien?
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Twee kanten.

BGC schreef: Beginnen bij het begin. Ik ben rond de leeftijd 8/9 verliefd geworden op het geloof Wicca,
dit heb ik heel snel eigen gemaakt. Dat leidde tot onbegrip van mijn klasgenoten die dat natuurlijk niet begrepen.
Op mijn basisschool kreeg ik altijd de vraag of ik een heks was en ze in een pad kon veranderen.
En op mijn middelbare school ging het hetzelfde, ook al werd het toen wat erger, met dingen als "Ga terug naar Wiccaland," en God weet ik veel waar nog meer mee.
Ik heb er toen nooit veel op gelet, en me vastgehouden aan mijn trots op mezelf, en mijn eigen geloof. Dit heeft wel geleid tot een nogal eenzame tijd.
Hoi BGC,
wat leuk, dat je je aangetrokken voelen tot een geloof beschrijft als verliefdheid...!
En rot, hoe je omgeving er op heeft gereageerd. Goed, dat je je vasthield aan je trots, maar leuk is uiteraard anders.
BGC schreef:Ik ben een tijdje naar een psycholoog geweest omdat ik stond te liegen wegens aandacht tekort. Ben daar uiteindelijk na een week of 6 weggegaan.
Eh - dat klintk net niet helemaal, alsof jij en de spycholoog goed op 1 lijn zaten...
En aandach tekort - ja, dat geloof ik grif.
BGC schreef:Ook kom ik zoveel overeen met de symptomen van ADD dat ik het praktisch al geconstateerd heb bij mezelf. (niet officieel) Ben ook totaal geen uitgaan mens ;) euggh.. mensen..
Nou, zo leuk zijn ze ook niet voor je geweest...
BGC schreef: Het is een tijdje terug begonnen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit het beste op papier kan zetten.
Ik heb het gevoel of beter gezegd ik weet bijna wel zeker dat ik een andere persoonlijkheid heb ontwikkeld.
Het idee is dat ik wegens mijn eenzaamheid en niet geaccepteerd worden een defensief mechanisme heb ontwikkeld.
Deze persoonlijkheid of wat het ook mag zijn is als een bol emoties die ik overneem bij te stressvolle situaties of bij langdurige depressie waarbij het in fases gebeurt.
Dat geloof ik grif - het is iets, wat zo ongeveer ieder mens heeft.
Defensiemechanismen zijn erg verstandig om te hebben, als je jarenlang niet wordt geaccepteerd in je omgeving.
Bij gevaar - voor je lijf, leden, gezondheid of je ego - reageer je als mens op instinct. Dit gaat gepaard met rauwe emoties zoals woede en angst.
BGC schreef:Mijn gewoonlijke emoties verdwijnen, (ik ben normaal een hele vrolijke en lieve kerel) en maken plaats voor:
een ijskoude blik, afgunst/verachting voor de wereld, een heel zelf ingenomen karakter.
(Het idee dat ik/het hoger sta dan andere mensen.) Het idee dat de enige die je kan vertrouwen jezelf is.
:knuffel:
Leuk is uiteraard anders - maar dat is een realistische reactie op jarenang niet geaccepteerd te worden. Het is een manier om om te gaan met d epijn. (...niet de beste manier, maar als ik een zijsprong naar een ander geloof mag maken: "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen", ofwel: verwijten maken is makkelijk, maar daadwerkelijk in de schoenen van die ander gaan staan is iets heel anders.)
BGC schreef:Het kan agressief zijn, (is alleen als het spontaan gebeurt) en een hele doortrapte en verdraaide kijk op hoe je met mensen om moet gaan: niet als vrienden maar als voorwerpen om je doel mee te bereiken, alles gebruiken om bij wat je wilt te komen, en totaal geen verantwoordelijk of een andere emotie die met andere mensen en hun welzijn te maken heeft zoals bijvoorbeeld schuld of medeleven. En totaal geen zorgen over doodgaan of pijn hebben.
(PS: ik heb nog nooit iemand fysiek pijn gedaan of agressie vertoond op zo een manier, ik merk zelf gewoon dat het er zit)
Ja - je schermt je gewone emoties en je gewon emanier van doen op zo'n moment af. Leuk is anders, in de zin van dat je niet sociaal en gezellig en wat al niet bent op zo'mn moment, maar we hebben het den ik over een soort van overleven.
BGC schreef:Bij stressvolle situaties kan het in één keer omschakelen gelukkig kan ik het aanvoelen.
En tijdens depressie gebeurt het in fases:
1) depressie
2) gewoonlijke karakter begint te verdwijnen
3) karakter begint te veranderen
..ik zou het denk ik een overlevingsmechanisme noemen.
Trouwens, bij depressie geeurt het sowieso, dat je emoties afvlakken.
BGC schreef:Ik heb een tijdje terug het stomste ooit gedaan en het een naam gegeven.
NEE - daar is niets, maar dan ook niets stom of fout aan.
Ken je de boeken van Starhawk...? Die heeft uitgebreid geschreven in haar boeken (oa. Truth or Dare) over de magie van namen en naamgeving.
Jist dingen "die een naam dragen" en waarvan jij de naam kent, daar kun je goed mee communiceren - en als dat aan de orde zou zijn: macht over krijgen.
BGC schreef:sinds toen zijn de klachten verergerd.
...dat is natuurlijk minder ideaal.
Maar wellicht dat hier geldt: "wat je aandacht geeft, groeit".
Concentreeer je op het feit, dat jij op zoek bent "naar de patronen" met betrekking tot deze emotionele omschakeling.
BGC schreef:Ik kan me altijd herinneren wat ik gedaan of gezegd heb.
Alleen kan ik het niet controleren of beïnvloeden als het gebeurd, alsof over de echte ik een zak word getrokken en een ander naar voren stapt.
:knuffel:
Ja - zo gaan die dingen. Neem waar, wat er dan zoal gebeurt. En denk er achteraf over na: wat ging er aan vooraf, hoe voelde je je een minuut voor het gebeuren, een uur voor het gebeuren, een halve dag voor het gebeuren, etc.etc.

Sucses!!

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”