119sander

Schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Hallo beste forumleden,

Ik wil graag een deel van mijn leven vertellen waar ik enorm veel onder lijdt. Sander is niet mijn echte naam maar mijn nickname, omdat ik graag anoniem wil blijven ivm mijn problemen en schaamte.

Nou ik zal is beginnen. Ik ben een jongen van 20 jaar oud uit Brabant. Ik ben vanaf mijn kindertijd al iemand die in zichzelf leeft en eigenlijk ook bijna tot geen vrienden had. Op de middelbare ben ik het eerste jaar gepest en later op de middelbare heb ik ook geen echte vrienden gehad. En anders was het altijd oppervlakkig.

Rond mijn 10de jaar heb ik op 1 of andere manier een fetisj ontwikkeld. Ik word erg opgewonden van Sneakers en blote voeten van jongens. Dacht dat ik homo was maar dat bleek niet zo te zijn. Vanwege mijn STPS kan ik niet met iemand diepgaande gevoelens hebben. Nou probeer ik me wel op te vrolijken door met jongens af te spreken die mij dan vernederen met hun sneakers en voeten (tegen betaling). Ik voel me best goed als ik zo vernederd word en lager ben dan hem.

Maar de laatste week heb ik nagedacht over mijn sociale contacten. Toen besefte ik dat eigenlijk al de mensen die ik vrienden noemde eigenlijk gewoon mensen waren die ik betaalde om mij te laten vernederen. Daarbij heb ik eigenlijk dus geen echte vrienden. Ik vind het heel vervelend en word er best onzeker van.

Dus mijn vraag aan jullie: Is dit normaal bij iemand met STPS? En hoe kan ik proberen te stoppen met sneakers en voeten gebeuren? Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen of veranderen. Hebben jullie een idee?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Het is niet ongebruikelijk dat iemand met een dergelijke stoornis weinig of geen sociale contacten heeft. Vaak komt dit door het onbreken van het initiatief en de voorkeur voor een solitair bestaan. Als je behoefte hebt aan vriendschap of sociaal contact, doe er dan wat mee. Ga de deur uit, iets leuks doen, mensen ontmoeten. Er is genoeg gelegenheid voor. Die fetish van je, wordt die intenser als je er een poos lang niets mee doet?

Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Schizotypische persoonlijkheidsstoornis

119sander schreef: Ik ben een jongen van 20 jaar oud uit Brabant. Ik ben vanaf mijn kindertijd al iemand die in zichzelf leeft en eigenlijk ook bijna tot geen vrienden had. Op de middelbare ben ik het eerste jaar gepest en later op de middelbare heb ik ook geen echte vrienden gehad. En anders was het altijd oppervlakkig.
Rot voor je, dat het leven zo is gelopen...!
119sander schreef:Vanwege mijn STPS kan ik niet met iemand diepgaande gevoelens hebben.
Eh....
Als alles goed is, is een diagnose geen etiket, maar een verhaal met kop en staart.
"Men" is de mening toegedaan, dat jij geen diepgaande gevoelens kunthebben. Is dat zo...? Bne je het daar mee eens...?
Of ben je wellicht erg gevoelig, te vaak buitengesloten en gaj emaar moeizaam vriendschappen aan, zodat er in praktijk weinig van terecht komt...?
Is daar over gesproken...?
119sander schreef:Rond mijn 10de jaar heb ik op 1 of andere manier een fetisj ontwikkeld. Ik word erg opgewonden van Sneakers en blote voeten van jongens. Dacht dat ik homo was maar dat bleek niet zo te zijn. (...) Nou probeer ik me wel op te vrolijken door met jongens af te spreken die mij dan vernederen met hun sneakers en voeten (tegen betaling). Ik voel me best goed als ik zo vernederd word en lager ben dan hem.
Maar de laatste week heb ik nagedacht over mijn sociale contacten. Toen besefte ik dat eigenlijk al de mensen die ik vrienden noemde eigenlijk gewoon mensen waren die ik betaalde om mij te laten vernederen. Daarbij heb ik eigenlijk dus geen echte vrienden. Ik vind het heel vervelend en word er best onzeker van.
Hm - een fetish laten verdwijnen, daar zou je met een sexuoloog/psycholoog over kunnen praten. Soms kan het, soms niet.
Soms is het een vorm van masochisme: daarbij "zet je" een bepaalde nare ervaring "om" in iets dat opwindt. Dat kan een manier zijn van dealen met pijn, en daar zijn vaak wel alternatieven voor te vinden.

Maar idd: geen vrienden hebben, dat is geen leuk idee en ik snap wel, dat je daar niet vrolijk van wordt.
En ook daar valt doorgaans wel iets aan te doen. Goed kijken naar welke sociale vaardighedne jij zoal hebt, en welke erventueel niet, met welke mensnen je graag omgaat (rustige types, of juist stoer, etc.etc.) en dan in een veilige omgeving veel oefenen, feedback krijgen, etc.
119sander

Re: Schizotypische persoonlijkheidsstoornis

@ Radius

Daar heeft u gelijk in. Het is eigenlijk meer dat ik diep van binnen geen vrienden wil. Maar ik zie in mijn omgeving veel jongeren die wel vrienden hebben, uitgaan, feesten etc. En daardoor word ik zelf onzeker en voel ik me eenzaam. Dat is de reden dat ik toch probeer om vrienden te maken, maar gaat erg moeizaam. En dan heb ik nog dat hele fetish gedoe.

En nee, fetisj word intenser als ik me vaak eenzaam of niet goed voel. Dan verlang ik meer naar leuke dingen en na die vernedering voel ik me weer goed en zekerder. Ikzelf heb geen idee hoe dat allemaal verwerkt word in mijn hersenen, maar ik zou er liefst vanaf willen..

@ Janneke

Er is inderdaad over vriendschappen van mij gesprokken bij het GGZ. Het is niet meer dat ik de gevoelens niet voel, maar meer dat het moeizaam gaat de vriendschappen. Ik ben meestal snel achterdochtig en wantrouw snel. Het liefst zou ik vrienden willen vertrouwen, maar toch blijft er een idee in mij die zegt dat ze me zouden kunnen gebruiken.

En over die fetisj, ik ben zelf vroeger vaak lichamelijk en geestelijk mishandeld. Zou dat ermee kunnen maken? Maar dan snap ik niet waarom ik dat pijn nu omzet in masochisme.. Heeft u zelf enig idee?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Hoi Sander,
ik draai uw posting qua volgorde een beetje om. Ik begin met het slot:
119sander schreef: ik ben zelf vroeger vaak lichamelijk en geestelijk mishandeld.
Dat lijtk mij sowieso belangrijk.
Is daar om een of andere reden iets mee gedaan - of niet...?
Eerder schreef u dingen als:
119sander schreef: Het is eigenlijk meer dat ik diep van binnen geen vrienden wil.
(...)En daardoor word ik zelf onzeker en voel ik me eenzaam. Dat is de reden dat ik toch probeer om vrienden te maken, maar gaat erg moeizaam.
Gosh, heeft u het gevoel, dat de mishandelingen op de een of andere manier tussen u en andere mensen staan...?
Want dat wie mishandeld is, liever geen onbekenden toelaat, dat snap ik wel.
En het onzekere gevoel van alleen te staan en geen vrienden te hebben lijkt me naar. Eenzaamheid is gruwelijk!!
119sander schreef:fetisj word intenser als ik me vaak eenzaam of niet goed voel. Dan verlang ik meer naar leuke dingen en na die vernedering voel ik me weer goed en zekerder.
denkbaar is het een manier, om spanning af te reageren - maar die spanning zou ook te voorkomen moeten zijn.
119sander schreef:Er is inderdaad over vriendschappen van mij gesprokken bij het GGZ. Het is niet meer dat ik de gevoelens niet voel, maar meer dat het moeizaam gaat de vriendschappen. Ik ben meestal snel achterdochtig en wantrouw snel. Het liefst zou ik vrienden willen vertrouwen, maar toch blijft er een idee in mij die zegt dat ze me zouden kunnen gebruiken.
E als ik grof ben, zeg ik dat u groot gelijk hebt.
Weliswaar zijn de meeste mensn eaardig in de meeste situaties - maar als je je als mens wankel voelt, zijn de meeste mensen niet verheven boven "wat plagen".
Ofwel: ik ben wat wantrouwen en achterdocht betreft niet zo gauw van "daar moet je therapie tegen krijgen, want dat is niet goed."
Het kan helaas terecht zijn, aan de orde is dan de rotervaringen verwerken, sociale vaardigheden trainen, etc.
119sander schreef:Maar dan snap ik niet waarom ik dat pijn nu omzet in masochisme.. Heeft u zelf enig idee?
De menselijke geest kan rare capriolen maken - en dit is er een van.
Iets dat eerst heel naar was, wordt iets, dat spanning kan oplossen - in zichzelf erg creatief en beslist handig!!!

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”