pippin21

Tips Borderline en verlatingsangst

Goeie avond,

Ik zal me eerst een even voorstellen, hier is mijn naam Pippin, ik ben 21 jaar en weet niet zo goed hoe ik dit moet beginnen dus ik begin maar gelijk met het omschrijven in grote lijnen van hoe mijn leven er tot nu toe heeft uitgezien.
In mijn eerste 10 jaren was ik een heel rustig, nuchter maar gevoelig meisje en ben ik flink beschadigd geraakt in de 4 jaren van seksueel misbruik die daarop volgde. Ik heb op mijn 15e de diagnose PTSS gekregen, en hiervoor effectief de EMDR therapie voor gehad. Ondanks de therapie is het na een half jaar weer bergafwaards gegaan en ben ik grotendeels depressief geweest. Op mijn 19e kreeg ik dan ook de diagnose depressie. Maar er was meer aan de hand. Na een second opinion bij mijn huidige therapeut heb ik nog geen definitieve of officiele diagnose gehad. In mijn medisch rapport staat schizofrenie/borderlineproblematiek. Ik kan mij vinden in schizofrenie vanwege de psychotische kenmerken maar vind ik het onwaarschijnlijk. Mijn therapeut zegt dat ze een beter beeld willen krijgen van welke kenmerken nou meer op de voorgrond staan, de persoonlijkheidsproblematiek of de psychotische kenmerken. Zelf weet ik natuurlijk precies wanneer ik wel of niet psychotisch ben geweest in het verleden, het was altijd in tijden van stress dat ik stemmen hoorde, maar nooit langer als een week. Het paranoide zijn duurde wel altijd langer, het was dan ook altijd dat nadat de stemmen weg waren het beter ging. Waarschijnlijk was dit mijn 'dieptepunt, dieper kon ik niet zinken'. Ik heb ook korte manische periodes gehad waar ik altijd eindigde met paniekaanvallen en enorme angst en waarna ik daarna weer keihard naar beneden kelderde. Ik kan nog zoveel meer vertellen maar dan word het denk ik een onsamenhangend verhaal. Om tot een punt te komen wil ik zeggen dat ik me van alle psychische stoornisses me het beste kan vinden in bps, ook van wege de verlatingsangst vooral, de stemmingswisselingen en psychotische kenmerken. Ook heb ik last van mijn sociale fobie, ik heb moeite mijn plek te vinden in een groep. 1 op 1 gaat het mij goed af, maar dat komt vooral omdat ik als een soort kameleon alles overneem van die persoon, lichaamstaal, de stemtoon waarmee gesproken word... In groepen word dat lastig en liever vermijd ik deze situaties ook. Geen idee wat voor houding ik me moet aannemen en waar ik over moet praten. Het moeilijkste vind ik dat ik niet gewoon mezelf kan zijn.
Maar mijn allergrootste valkuil is dan toch echt de verlatingsangst. Ik heb een relatie gehad van 3 jaar die ik zelf met mijn gedrag compleet verziekt heb. Dat is zo'n 2 jaar geleden en ondanks ik vooruitgang heb geboekt het laatste half jaar ben ik nog steeds ontvreden. Ik heb na deze relatie wel 101 korte relaties gehad, eigenlijk kan je het geen relaties noemen... Ik heb me elke keer volledig gestort in deze relaties en zo snel ik dat gedaan had eindigde het ook. Ik idealiseer deze persoon en eigenlijk maak ik mezelf wijs dat ik helemaal verliefd ben, en dan gaat er iets fout en dan is het ook meteen over... Maar nu sinds een half jaar heb ik een relatie en ik ben echt gek op deze persoon. Ik wil dit keer voorkomen dat ik zelf dit weer kapot maak nu ik eindelijk weer iemand heb gevonden waar ik ECHT verliefd op ben en het niet allemaal maar gewoon in mn hoofd zit als een sprookje. Ik wil dit laten werken maar word tegengehouden door mijn verlatingsangst.

En daarom ben ik hier voor hulp... enige mensen met ervaring en hoe hebben jullie vooruitgang kunnen maken hiermee?
Ik neig ernaar voor een ander te denken en heb enorme problemen iemand te geloven en als ik ook maar het gevoel heeft dat iemand liegt.... Mijn vriend weet van mijn situatie en heb enorm veel respect voor hoe hij met mijn gedrag omgaat. Maar ik wil hem geen pijn doen, na mijn uitbarstingen realiseer ik me dat het allemaal niet reeel is wat ik denk en kom ik tot rust, maar ik wil juist die uitbarstingen voorkomen zodat het de relatie niet beschadigt en ik de kans loop dat hij het op een dag toch echt zat is, hoeveel begrip hij ook heeft ervoor, hij verdient het niet.


Alvast bedankt voor het reageren en in ieder geval voor het lezen!! :)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

Hoi Pippin,
welkom op het forum...!
En wat een ingewikkeld leven heb je achter de rug...!
pippin21 schreef: In mijn eerste 10 jaren was ik een heel rustig, nuchter maar gevoelig meisje en ben ik flink beschadigd geraakt in de 4 jaren van seksueel misbruik die daarop volgde. Ik heb op mijn 15e de diagnose PTSS gekregen, en hiervoor effectief de EMDR therapie voor gehad. Ondanks de therapie is het na een half jaar weer bergafwaards gegaan en ben ik grotendeels depressief geweest.
Ten eerste: heel erg rot dat je sexueel misbruikt bent geweest!! Fijn, dat je er wel therapie voor hebt gehad.
Maar wat ik me afvroeg, of jij er een idee over hebt, wat er zoal gebeurde, dat je een half jaar later toch depressief werd.
Misschien is er "een stukje blijven zitten" op een of andere manier...? (Emdr is een uitstekende therapie, maar helaas net geen garantie voor compleet sucses.)
Was er een of andere aanleiding, trigger, wat dan ook? Of kwam de depressie compleet uit de lucht vallen?
pippin21 schreef:Op mijn 19e kreeg ik dan ook de diagnose depressie. Maar er was meer aan de hand. Na een second opinion bij mijn huidige therapeut heb ik nog geen definitieve of officiele diagnose gehad. In mijn medisch rapport staat schizofrenie/borderlineproblematiek.
Eh - wie heeft dat medische rapport dan opgesteld..?
Schizofrenie is een lichamelijke aandoening, dat is wel wat anders dan de persoonlijkheidstoornis "borderline". En naar de letter van de wet ben je met 19 wel erg jong voor die diagnose.
pippin21 schreef:Ik kan mij vinden in schizofrenie vanwege de psychotische kenmerken maar vind ik het onwaarschijnlijk.
- eh, wat precies vind je onwaarschijnlijk?
pippin21 schreef:Mijn therapeut zegt dat ze een beter beeld willen krijgen van welke kenmerken nou meer op de voorgrond staan, de persoonlijkheidsproblematiek of de psychotische kenmerken.
Niet onverstandig - maar hoe willen ze dat beeld dan krijgen?
pippin21 schreef:Zelf weet ik natuurlijk precies wanneer ik wel of niet psychotisch ben geweest in het verleden, het was altijd in tijden van stress dat ik stemmen hoorde, maar nooit langer als een week. Het paranoide zijn duurde wel altijd langer, het was dan ook altijd dat nadat de stemmen weg waren het beter ging.
...en als je het zo beschrijft, zou het ook nog gewoon trauma kunnen zijn, om het allemaal maar even ingewkkeld te maken.
pippin21 schreef:Waarschijnlijk was dit mijn 'dieptepunt, dieper kon ik niet zinken'.
Bedoel je hier een psychotische periode...?
(ik heb van meer mensen gehoord, dat ze psychotisch werden op een moemnt dat ze bijna letterlijk gek van angst werden.)
pippin21 schreef:Ik heb ook korte manische periodes gehad waar ik altijd eindigde met paniekaanvallen en enorme angst en waarna ik daarna weer keihard naar beneden kelderde.
...en "manisch" hoort dan weer bij bipolair (ook een lichamelijke aandoening).
pippin21 schreef:Om tot een punt te komen wil ik zeggen dat ik me van alle psychische stoornisses me het beste kan vinden in bps, ook van wege de verlatingsangst vooral, de stemmingswisselingen en psychotische kenmerken.
..eh, maar wat voor meerwaarde heeft zo'n etiket dan precies? Je kunt toch therapie krijgen tegen angsten, stemmingswisselingen gebaseerd op triggers, plus een goed lichamelijk onderzoek...?
pippin21 schreef:Ook heb ik last van mijn sociale fobie, ik heb moeite mijn plek te vinden in een groep. 1 op 1 gaat het mij goed af, maar dat komt vooral omdat ik als een soort kameleon alles overneem van die persoon, lichaamstaal, de stemtoon waarmee gesproken word... In groepen word dat lastig en liever vermijd ik deze situaties ook. Geen idee wat voor houding ik me moet aannemen en waar ik over moet praten. Het moeilijkste vind ik dat ik niet gewoon mezelf kan zijn.
...alsof dat gewoon zou zijn - ''gewoon jezelf zijn''?!
Eerst was je rustig en gevoelig, toen werd je misbruikt, daarna werd je depressief. Inmiddels is er een boel onduidelijk.
En ondertussen speelt er in ieders leven het thema "macht". En dat maakt, dat vooral de mensen die bovenaan in de pikorde staan, mensen die relatief weinig beschadigingen hebben, mensen die allerlei trucjes en wat al niet kennen en mensen die dus niet bang zijn om bijv. af te gaan of die zich "niet chantabel" voelen -
DAT zijn de mensen die zichzelf kunnen zijn. OF ze het ook daadwerkelijk zijn, dat is nog een vraag.
Voor mensen die niet aan al deze criteria voldoen, geldt, dat het echt niet zo gewoon en vanzelfsprekend is, om ""gewoon"" zichzelf te zijn.

Maar het zou idd wel leuk zijn, als je niet zo sterk die behoefte had, je als een kameloen aan te passen aan je gesprekspartner en het dus makkelijker had in groepen.
pippin21 schreef:Maar mijn allergrootste valkuil is dan toch echt de verlatingsangst. Ik heb een relatie gehad van 3 jaar die ik zelf met mijn gedrag compleet verziekt heb.
Op het gevaar af, dat ik op elke slak zout leg.... dft001
Ik vind het heel erg rot voor je, dat je verlatingsangst hebt!!!
En ik kan me voorstellen, dat je in reactie daarop je lief vreselijk op de zenuwen kan werken. (En dat is gedrag, ik geef het toe.)
...maar dat jij nou persoonlijk de relatie doelbewust verziekt zou hebben - nou, nee.
Jij was bang, en angst heeft geen laars met gedrag te maken, angst gaat aan gedrag vooraf. (En daar heb je geen adekwate hulpverlening voor gekregen - je vertelt daar tenminste niets over - ook heel erg naar!)
pippin21 schreef:Ik heb na deze relatie wel 101 korte relaties gehad, eigenlijk kan je het geen relaties noemen... Ik heb me elke keer volledig gestort in deze relaties en zo snel ik dat gedaan had eindigde het ook. Ik idealiseer deze persoon en eigenlijk maak ik mezelf wijs dat ik helemaal verliefd ben, en dan gaat er iets fout en dan is het ook meteen over...
Een vermoeiende periode lijkt me dat!
(Maar als et tegenvalt het meteen uit maken, dat is op zichzelf zo gek nog niet.)
pippin21 schreef: Maar nu sinds een half jaar heb ik een relatie en ik ben echt gek op deze persoon. Ik wil dit keer voorkomen dat ik zelf dit weer kapot maak nu ik eindelijk weer iemand heb gevonden waar ik ECHT verliefd op ben en het niet allemaal maar gewoon in mn hoofd zit als een sprookje. Ik wil dit laten werken maar word tegengehouden door mijn verlatingsangst.
....en dan gaan ze bij de GGZ allerlei rapporten opstellen en zitten te filosoferen over welke diagnose er nu het beste bij jou past?
Ipv. gewoon een serie vaardigheden met jou te oefenen, dan een concrete situatie bij de kop te nemen (dat je voor je vriend denkt, dan je hem niet compleet gelooft; of het rotgevoel, als je je realiseert, als je hem pijn hebt gedaan) - en daar emdr op te doen...? Je hebt goede ervaringen met die techniek en daarmee kun je die angsten de nek omdraaien en daarmee een boel ellende voorkomen. (Eventuele andere diagnoses zijn geen contra indicatie, al kan het wel zaak zijn, dat je behandelaar een en ander in het achterhoofd houdt.)
Rare lui, hoor, die ggz?!
Tineke

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

Ik herken je hele verhaal. Die dingen die je omschrijft heb ik allemaal en meegemaakt. Ik heb de diagnose borderline sinds eind december vorig jaar. Ik heb wel moeite met 1 op 1 gesprek, maar ik heb ook autisme.
Ik heb ook veel last van stemmingswisselingen. Kan per uur veranderen soms zelfs binnen een paar minuten.
Verlatingsangst ook. Ik ben altijd bang om in de steek gelaten te worden door mijn vriend. Vrienden heb ik niet dus kan ik daar ook niet bang van zijn. Ook ben ik bang dat de hulpverlener tegen mij gaat zeggen sorry maar we gaan je niet meer helpen, omdat mijn gedrag erger is geworden ipv beter. Ik heb 4 psychoses gehad binnen 6 jaar. Ik slik nu AP en dat helpt goed. Heb daarna nog maar 1x een psychose gehad. Ben door verschillende mannen vroeger ook jaren sexueel misbruikt. Bij mij staat borderline op de voorgrond samen met autisme. Depressie staat op de achtergrond en psychotische kenmerken staat op een laag pitje. Psychoses komt vaak voor bij mensen met veel stress en met een psychiatrische ziekte zoals een depressie. Persoonlijkheidsstoornissen zoals als borderline en ontwikkelingsstoornissen als autisme. Ik heb verschillende trauma's en of ik ptss heb weet ik niet. Ik weet alleen dat het veel voor komt bij mensen met borderline en waarom. Ik ben erg te kort gekomen in mijn kinderjaren, mishandeld en misbruikt. Ik begon snel nieuwe relaties. Was de ene nog maar net uit. Zocht ik weer een andere.

Ik ben bij de 3de hulpverlener in behandeling bij verschillende psychiatrische ziekenhuizen 6 keer opgenomen geweest binnen 5 jaar. Vanaf 2008 na de eerste psychose in behandeling. Sinds vorig jaar oktober mail ik veel met mijn begeleidster en ben ik veel opener geworden, omdat het via email veel beter gaat. Dan heb ik genoeg tijd om op mijn eigen tempo na te denken en te schrijven. Voor vorig jaar oktober hielp geen enkele hulp.
Ook heb ik nu veel meer zelfinzicht gekregen door dingen op te zoeken. Ik heb zelf uitgezocht wat er met me aan de hand is en na onderzoeken door mijn huidige psychiater kreeg ik de diagnoses. Voor de rest ben ik er nog weinig mee opgeschoten en kan ik nog moeilijk met mijn problematiek om gaan. Dus ik heb nog geen tips voor je.

:knuffel:
pippin21

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

Ten eerste: heel erg rot dat je sexueel misbruikt bent geweest!! Fijn, dat je er wel therapie voor hebt gehad.
Maar wat ik me afvroeg, of jij er een idee over hebt, wat er zoal gebeurde, dat je een half jaar later toch depressief werd.
Misschien is er "een stukje blijven zitten" op een of andere manier...? (Emdr is een uitstekende therapie, maar helaas net geen garantie voor compleet sucses.)
Was er een of andere aanleiding, trigger, wat dan ook? Of kwam de depressie compleet uit de lucht vallen?
Dankjewel voor het reageren :) !
Dat ik daarna depressief ben geworden is denk ik omdat ik me heel onbegrepen voelde, ik heb niet normal mijzelf kunnen ontwikkelen en moest op mijn 10e een dubbel leven leiden en dus eigenlijk al volwassen worden. Ik vond het heel moeilijk om er achter te komen wat nou normaal was op mijn leeftijd. Ik kon me niet goed concentreren op school en moest een niveau lager. Toen raakte ik mijn eigenwaarde kwijt, ben ik mezelf op gaan sluiten in mijn eigen wereldje en al gauw was ik depressief. Ook denk ik dat ik de rechtzaak van het hele gebeuren had moeten meenemen in de EMDR, want dat was ook best traumatisch om dat te moeten meemaken.

Eh - wie heeft dat medische rapport dan opgesteld..?
Mijn huidige psycholoog en psychiater.
eh, wat precies vind je onwaarschijnlijk?
Ik ken toevallig 2 personen die schizofreen zijn en van wat ik van hun weet zijn hun maanden psychotisch geweest en kunnen ze eigenlijk niet functioneren zonder medicatie. Bij mij zijn de psychoses vanzelf weggegaan en hebben ze nooit lang geduurd.
Ze kwamen altijd de hoek omkijken als ik op een 'breekpunt' zat, zoals ik al zei niet verder kon zinken. De laatste keer duurde het maar een aantal uur nadat ik een aantal weken bijna niet had geslapen, zeg maar wat ik nu even manisch noem. Niet slapen, ik had plannen om naar amerika te gaan ( ik had geen eens geld, kom nu rond van ZW ) om een tattoo te laten zetten.. Ik wou voor een half jaar naar italie.. Ik weet de helft van mijn plannen al niet eens meer maar ze waren absurd en niet echt realistisch. Ik stond zwaar op scherp en ben na 2 of 3 weken beland in het crisiscentrum.
Niet onverstandig - maar hoe willen ze dat beeld dan krijgen?
Meer onderzoeken, overleggen.., ben nu bezig met vragenlijsten die ik samen met mijn psycholoog doorneem.
Bedoel je hier een psychotische periode...?(ik heb van meer mensen gehoord, dat ze psychotisch werden op een moemnt dat ze bijna letterlijk gek van angst werden.)
Ja, of het nou depressief was of wanneer ik me heel goed voelde het eindigde altijd wel in een drama en dan viel ik de andere kant weer op.
..eh, maar wat voor meerwaarde heeft zo'n etiket dan precies? Je kunt toch therapie krijgen tegen angsten, stemmingswisselingen gebaseerd op triggers, plus een goed lichamelijk onderzoek...?
Heeft het niet, maar zou wel graag een verklaring willen voor een aantal dingen. Liever heb ik natuurlijk geen etiket en al helemaal niet van bps, zeker vanwege het stigma deze tijd...

...alsof dat gewoon zou zijn - ''gewoon jezelf zijn''?!
Eerst was je rustig en gevoelig, toen werd je misbruikt, daarna werd je depressief. Inmiddels is er een boel onduidelijk.
En ondertussen speelt er in ieders leven het thema "macht". En dat maakt, dat vooral de mensen die bovenaan in de pikorde staan, mensen die relatief weinig beschadigingen hebben, mensen die allerlei trucjes en wat al niet kennen en mensen die dus niet bang zijn om bijv. af te gaan of die zich "niet chantabel" voelen -
DAT zijn de mensen die zichzelf kunnen zijn. OF ze het ook daadwerkelijk zijn, dat is nog een vraag.
Voor mensen die niet aan al deze criteria voldoen, geldt, dat het echt niet zo gewoon en vanzelfsprekend is, om ""gewoon"" zichzelf te zijn.

Maar het zou idd wel leuk zijn, als je niet zo sterk die behoefte had, je als een kameloen aan te passen aan je gesprekspartner en het dus makkelijker had in groepen.
Heb het nu ook wel meer kunnen accepteren, vroeger was het veel erger. Ik vind het aan de ene kant wel een positief iets hebben dat ik anders ben. Maar ik ben nog niet zo ver dat ik me op me gemak kan voelen en zonder problemen ergens binnen kan stappen en niet hoeft te zweten. Vooral als er koffie word geschonken en ik met mn trilhandjes dat op moet gaan drinken...
Op het gevaar af, dat ik op elke slak zout leg.... dft001
Ik vind het heel erg rot voor je, dat je verlatingsangst hebt!!!
En ik kan me voorstellen, dat je in reactie daarop je lief vreselijk op de zenuwen kan werken. (En dat is gedrag, ik geef het toe.)
...maar dat jij nou persoonlijk de relatie doelbewust verziekt zou hebben - nou, nee.
Jij was bang, en angst heeft geen laars met gedrag te maken, angst gaat aan gedrag vooraf. (En daar heb je geen adekwate hulpverlening voor gekregen - je vertelt daar tenminste niets over - ook heel erg naar!)
Klopt, maar vind het toch moeilijk om mezelf niet schuldig te voelen over hoeveel pijn ik hem toen heb gedaan met dingen. Onderandere dat hij was bijna zijn baan kwijt bij defensie omdat er bij een bepaalde situatie politie aan te pas moest komen. Het hielp mijn verlatingsangst ook niet echt dat hij 197 km verderop woonde...
....en dan gaan ze bij de GGZ allerlei rapporten opstellen en zitten te filosoferen over welke diagnose er nu het beste bij jou past?
Ipv. gewoon een serie vaardigheden met jou te oefenen, dan een concrete situatie bij de kop te nemen (dat je voor je vriend denkt, dan je hem niet compleet gelooft; of het rotgevoel, als je je realiseert, als je hem pijn hebt gedaan) - en daar emdr op te doen...? Je hebt goede ervaringen met die techniek en daarmee kun je die angsten de nek omdraaien en daarmee een boel ellende voorkomen. (Eventuele andere diagnoses zijn geen contra indicatie, al kan het wel zaak zijn, dat je behandelaar een en ander in het achterhoofd houdt.)
Rare lui, hoor, die ggz?!
[/quote]

Rare lui inderdaad.. Heb al niet zo'n heel goede ervaringen ermee, heb wel nu duidelijk aangegeven dat ik eerst aan mijn verlatingsangst en sociale angst wil werken omdat dat op dit moment het mijn leven grotendeels beheerst..
pippin21

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

Tineke schreef:Ik herken je hele verhaal. Die dingen die je omschrijft heb ik allemaal en meegemaakt. Ik heb de diagnose borderline sinds eind december vorig jaar. Ik heb wel moeite met 1 op 1 gesprek, maar ik heb ook autisme.
Ik heb ook veel last van stemmingswisselingen. Kan per uur veranderen soms zelfs binnen een paar minuten.
Verlatingsangst ook. Ik ben altijd bang om in de steek gelaten te worden door mijn vriend. Vrienden heb ik niet dus kan ik daar ook niet bang van zijn. Ook ben ik bang dat de hulpverlener tegen mij gaat zeggen sorry maar we gaan je niet meer helpen, omdat mijn gedrag erger is geworden ipv beter. Ik heb 4 psychoses gehad binnen 6 jaar. Ik slik nu AP en dat helpt goed. Heb daarna nog maar 1x een psychose gehad. Ben door verschillende mannen vroeger ook jaren sexueel misbruikt. Bij mij staat borderline op de voorgrond samen met autisme. Depressie staat op de achtergrond en psychotische kenmerken staat op een laag pitje. Psychoses komt vaak voor bij mensen met veel stress en met een psychiatrische ziekte zoals een depressie. Persoonlijkheidsstoornissen zoals als borderline en ontwikkelingsstoornissen als autisme. Ik heb verschillende trauma's en of ik ptss heb weet ik niet. Ik weet alleen dat het veel voor komt bij mensen met borderline en waarom. Ik ben erg te kort gekomen in mijn kinderjaren, mishandeld en misbruikt. Ik begon snel nieuwe relaties. Was de ene nog maar net uit. Zocht ik weer een andere.

Ik ben bij de 3de hulpverlener in behandeling bij verschillende psychiatrische ziekenhuizen 6 keer opgenomen geweest binnen 5 jaar. Vanaf 2008 na de eerste psychose in behandeling. Sinds vorig jaar oktober mail ik veel met mijn begeleidster en ben ik veel opener geworden, omdat het via email veel beter gaat. Dan heb ik genoeg tijd om op mijn eigen tempo na te denken en te schrijven. Voor vorig jaar oktober hielp geen enkele hulp.
Ook heb ik nu veel meer zelfinzicht gekregen door dingen op te zoeken. Ik heb zelf uitgezocht wat er met me aan de hand is en na onderzoeken door mijn huidige psychiater kreeg ik de diagnoses. Voor de rest ben ik er nog weinig mee opgeschoten en kan ik nog moeilijk met mijn problematiek om gaan. Dus ik heb nog geen tips voor je.

:knuffel:
Hee Tineke, bedankt voor het reageren.
Jij hebt dus ook een hele rits van hulpverleners en gebeurtenissen achter de rug... Ik ben inmiddels de tel kwijt van de hulpverleners die ik heb gehad. Mijn stemmingswisselingen zijn dan niet zo heel erg frequent, kan weken heel hyped zijn of me een tijdje normaal voelen, ( qua stemming, de verlatings + sociale angst niet meegerekend ) en dan weer in een depressie terecht komen.. Ik ben vroeger ook flink te kort gekomen. Ik heb geen slechte ouders maar ik was een nakomertje en het makkelijkste kind van alle 5, heel rustig, kon uren op mn kamertje alleen zitten spelen en ik denk dat ze daar onbewust misbruik van hebben gemaakt. Ook 5 keer verhuisd in die jaren dus nooit echt een stabiele jeugd gehad met vaste vriendinnetjes, had ik me gehecht kon ik weer opnieuw beginnen. Behalve de EMDR heeft alle andere hulp niet gewerkt tot nu toe. Gaat nu wel stukken beter dan ooit maar wil er goed aan werken voordat het weer fout gaat... Wat betreft de verlatingsangst heb ik pas geleden iets gevonden wat voor mij wel helpt, misschien ook iets voor jou? Wanneer er iets voorkomt ( in mijn geval bijv, als mijn vriend terugkomt van werk stuurt hij mij een berichtje altijd n half uur nadat ie klaar met werken is, en als dat een kwartier later is word ik al helemaal gek van angst dat ie misschien bij iemand anders is die beter is dan mij... ) het opschrijven in sprookjes vorm, dus eigenlijk in de 3e persoon, en het is ook best leuk en zo kan je zien waar het fout gaat en voor mij kan ik dan helder denken en zien dat het niet reeel is wat ik denk...
Tineke

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

Ik was ook een rustig kind en maakte heel moeilijk contact, wat ik nog steeds heb, maar maak de laatste tijd wel wat meer. Ik heb jaren op een kamertje gezeten achter mijn computer. Ging alleen naar beneden om naar de wc te gaan en om te eten. Ik was wel een moeilijk kind. Voor mijn 19de ben ik 2 keer verhuist. Mijn pa was veel van huis, omdat hij bij defentie werkte en veel op uitzending was en moest studeren. Mijn moeder was vroeger zwaar epilepsie patient en moest regelmatig opgenomen worden hier ver van dan. Ze heeft waarschijnlijk autisme, maar vermoed dat zij ook borderline heeft. Ze hadden ook beide moeite om mij op te voeden. Daarom ben ik erg tekort gekomen. Daarnaast heeft mij pa ook van alles mee gemaakt in mijn kinderjaren. Mijn broer was overspannen en had een burnout plus dat hij een tijdje druksverslaaft is geweest en me pa ging vaak met mijn broer mee naar een psychiater. We hebben die belangrijke mensen verloren, waarvan 1 door zelfmoord op 21 jarige leeftijd toen ik 6 jaar was en mijn pa heeft waarschijnlijk ook autisme. Mijn pa heeft bijna op sterven gelegen, maar net gered gelukkig. Er zijn vroeger toen ik kind was erg veel mensen geweest die op mij moesten passen, omdat mijn ouders dan weg waren en ik had steeds nieuwe vriendinnen van korte duur. Vriendinnen hun moeder paste dan op mij. Als ik thuis ben en mijn vriend is er niet en komt dan s'avonds thuis. Dan sta ik op hem te wachten en als hij nog niet thuis is en had hem al thuis verwacht dan ben ik ook bang dat hij bij een andere vrouw is en ga hem bellen om te vragen waar hij is en thuis komt. Dan zegt hij ik kom zo thuis. Dus ik maar wachten en dan duurt het nog langer dan ik verwachte en raak weer in de stress en word ik boos op hem. Hij kan mij wel bellen en zeggen dat hij thuis komt, maar vaak word het toch een uur later dan hij aangaf thuis te zijn. Mijn vriend heeft nu ook geen werk meer net als mij. Nu is hij niet zo vaak meer alleen van huis.
Tineke

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

3 belangrijke mensen verloren moet dat zijn ipv die.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tips Borderline en verlatingsangst

pippin21 schreef: Dankjewel voor het reageren :) !
Graag gedaan...!!
pippin21 schreef:Dat ik daarna depressief ben geworden is denk ik omdat ik me heel onbegrepen voelde, ik heb niet normal mijzelf kunnen ontwikkelen en moest op mijn 10e een dubbel leven leiden en dus eigenlijk al volwassen worden. Ik vond het heel moeilijk om er achter te komen wat nou normaal was op mijn leeftijd. Ik kon me niet goed concentreren op school en moest een niveau lager. Toen raakte ik mijn eigenwaarde kwijt, ben ik mezelf op gaan sluiten in mijn eigen wereldje en al gauw was ik depressief. Ook denk ik dat ik de rechtzaak van het hele gebeuren had moeten meenemen in de EMDR, want dat was ook best traumatisch om dat te moeten meemaken.
Rot hoor...!!!
:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Ik ben persoonlijk een emdr fan, maar het feit dat iemand de techniek inzet, is geen garantie voor goede therapie.
Want met goede therapie heeft dit toch weinig te maken...
Kennijk had je een therapeut met oogkleppen: "Oh, Pippin maakte sexueel misbruik mee - nou, dan doen we daar emdr op en als dat effectief is geweest, hoepla, therapie klaar".
Kolder - uiteraard.
Ik ben incestvrouw, en wat je noemt, hoort simpelweg tot de kern. Je moet een dubbelleven leiden (de ellendeling, voor mij mijn exbroer, wil niet dat je vertelt wat er gebeurt) "je jeugd is voorbij", je normale ontwikkeling krijgt een knauw - en daar hoort een bekwaam therapeut aandacht aan te besteden.
En dat dit alles leid tot minder concentratie is "normaal", maar betekent tegelijkertijd, dat de therapie nog niet klaar is. Zou je tjdens een goede therapie naar een lager niveau zijn gegaan, dan had de peut je kunnen troosten ('eerst nog wat therapie en dan komt het eus wel weer goed') en bijv. emdr kunnen doen op het statement: "ook al zou ik intellectueel niet goed functioneren, dan nog ben ik een waardevol mens".

Dat soort dingen helpen.
pippin21 schreef: Ik ken toevallig 2 personen die schizofreen zijn en van wat ik van hun weet zijn hun maanden psychotisch geweest en kunnen ze eigenlijk niet functioneren zonder medicatie. Bij mij zijn de psychoses vanzelf weggegaan en hebben ze nooit lang geduurd.
...dat klint idd net niet naar een psychose.
pippin21 schreef:Ze kwamen altijd de hoek omkijken als ik op een 'breekpunt' zat, zoals ik al zei niet verder kon zinken. De laatste keer duurde het maar een aantal uur nadat ik een aantal weken bijna niet had geslapen, zeg maar wat ik nu even manisch noem. Niet slapen, ik had plannen om naar amerika te gaan ( ik had geen eens geld, kom nu rond van ZW ) om een tattoo te laten zetten.. Ik wou voor een half jaar naar italie.. Ik weet de helft van mijn plannen al niet eens meer maar ze waren absurd en niet echt realistisch. Ik stond zwaar op scherp en ben na 2 of 3 weken beland in het crisiscentrum.
...en dit klinkt veel meer naar bipolair, gewoon een nare, lichamelijke aandoening.
pippin21 schreef:
Janneke schreef:Bedoel je hier een psychotische periode...?(ik heb van meer mensen gehoord, dat ze psychotisch werden op een moemnt dat ze bijna letterlijk gek van angst werden.)
Ja, of het nou depressief was of wanneer ik me heel goed voelde het eindigde altijd wel in een drama en dan viel ik de andere kant weer op.
...maar als het begint na een depressieve periode, kan het zin hebben, vooral de oorzaak = de depressie aan te pakken.
En zoals je gemerkt hebt: depressie volgt vaak op onbehandeld trauma.
Ook kan depressie volgen op uitputting, dwz. te lange periodes te veel stress. (Dat kan een manier "erg goed", maar stress, angst, trauma kunne er helaas ook wat van.)
pippin21 schreef:
Janneke schreef:..eh, maar wat voor meerwaarde heeft zo'n etiket dan precies? Je kunt toch therapie krijgen tegen angsten, stemmingswisselingen gebaseerd op triggers, plus een goed lichamelijk onderzoek...?
Heeft het niet, maar zou wel graag een verklaring willen voor een aantal dingen. Liever heb ik natuurlijk geen etiket en al helemaal niet van bps, zeker vanwege het stigma deze tijd...
Je bent nergens verplicht, om diagnoses te melden.
Nu ja, het heeft zin als je husiarts etc op de hoogte is, maar werkgevers hebben hier niets mee te schaften.
(Dwz.: dit is het standpunt van de wet - die eerlijk gezegd niet vanzelf spreekt en hard bevochten is. Werkgevers hebben hier wel een seen ander gevoel over. Ik heb meer dan eens ruzie gehad met mensen die als werkgever, als sollicitatiecommissie zich maar efkes "het recht toe-eigenden" om wel degelijk naar diagnoses te vragen.
Ook heb je zelf het recht, om dit oort diagnoses te verzwijgen voor therapeuten. (Alleen: het kan dan of zozij, dat de therapie maar half werkt, of niet goed - of dat de therapeut toch zelf ook vermoedens krijgt etc.)

Kortom: maak je niet te veel zorgen over de rapportage annex diagnose op zich.

Zelfs al zou daar ondanks een slechte traumatherapie toch borderline uitkomen...
- dat is wat je gehad hebt: als zoveel dingen die wezenlijk behoren tot sexueel misbruik niet zijn meegenomen, en je wordt "geklinkerd" met de mededeling dat de therapie sucses zou hebben gehad, heb je slechte therapie gekregen,
(of minstens onvolledige traumatherapie)

...er zijn tegenwoordig goede therapieen tegen borderline, waarin traumaverwerking wordt meegenomen. Vroeger betekende borderline dat therapeuten elkaar waarschuwden: "Kijk uit voor Pippin, want die moet je niet geloven, ze manipuleert, en ze overdrijft, en probeer haar maar een beetje op te voeden en te kalmeren". - DE manier om mensen zoals ik des duivels te maken....
Waarmee de cirkel rond is: "zie je wel, Janneke wil alleen maar boos zijn...!" - Ja, vind je het gek, wie incest niet serieus neemt, krijgt het nu eenmaal met mij aan de stok.
pippin21 schreef:Heb het nu ook wel meer kunnen accepteren, vroeger was het veel erger. Ik vind het aan de ene kant wel een positief iets hebben dat ik anders ben. Maar ik ben nog niet zo ver dat ik me op me gemak kan voelen en zonder problemen ergens binnen kan stappen en niet hoeft te zweten. Vooral als er koffie word geschonken en ik met mn trilhandjes dat op moet gaan drinken...
Naar hoor...!!!
Dit oort dingen hoef je niet te "leren accepteren" - anno 2014 is er gewoon goede traumatherapie beschikbaar. Je op je gemak kunnen voelen zonder angstzweet, voor de meeste mensen is dat heus een haalbaar doel.
pippin21 schreef:Klopt, maar vind het toch moeilijk om mezelf niet schuldig te voelen over hoeveel pijn ik hem toen heb gedaan met dingen.
Dat IS ook een heikel punt. Je doet het niet vrijwillig, maar het geen ander iemand die het doet.
De therapeut die jou geen goede therapie tegen angst heeft gegeven knje verantwoordelijk houden, maar die was in letterlijek zin des woords in geen velden of wegen te bekennen.
pippin21 schreef:Rare lui inderdaad.. Heb al niet zo'n heel goede ervaringen ermee, heb wel nu duidelijk aangegeven dat ik eerst aan mijn verlatingsangst en sociale angst wil werken omdat dat op dit moment het mijn leven grotendeels beheerst..
[applaus] [045] [045] [applaus]


En: beter mee verlegen dan om verlegen: er zijn een antal dingen, waraan je goede traumatherapie kun herkennen. Zo gaat het verwerken van een trauma in een aantal "fasen".
Nou wil het woord fase niet zeggen, dat je altijd heel strakomlijnd "eerst ding 1 doet, dan ding 2 en daarna 3", het wisselt elkaar vaak wat af. Beginnen bij het begin kan geen kwaad - zeker niet bij wie in het dagelijks leven wat wankel op de benen staat. Op zich kan het geen kwaad: eerst een stuk 1, tijdje 2 dan wat 3 - dan weer 2 en terug naar 1 en dan weer 2 – etc. Het heeft wel zin, als je weet hebt van deze fasen en het is belangrijk dat er wordt "geschakeld" als dat nodig is!!

De eerste fase heet officieel 'stabiliseren". Ik zeg meestal 'poot'n stevig op de grond'. Het gaat om zaken als 'rust in de tent en veiligheid' - inventariseren wat er op dit moment in je leven speelt en wat je er met een scala aan maatregelen aan zou kunnen doen. Informatie is belangrijk en cognitieve therapie kan goede diensten bewijzen.
Goed voor jezelf (leren) zorgen is belangrijk.
Zoeken naar 'hulpbronnen' van harte aanbevolen.

Bijv.: bij muziek kom ik tot rust. Wandelen maakt mijn hoofd leeg.
"Ik maak een plank vrij voor mijn lievelingsboeken, lekker onder handbereik".Als ik me naar voel, schrijf ik in mijn dagboek.
Warme thee van zoethout met goudsbloem beurt me op.
Als ik verdrietig ben, ga ik in mijn schommelstoel zitten.
Als ik cederolie verdamp in zo'n geurlampje, word ik helmaal rustig.
Zachtjes mijn gezicht masseren helpt me ontspannen. Etc.
Ontspanningsoefeningen zijn ook belangrijk, onderzoeken hoe je je stress kunt "afbouwen". Of kunt voorkomen, dat het te hoog oploopt.
Het kan ook expliciet gaan om "hoe bouw ik een beetje een sociaal netwerk op" (liefst een heel stevig netwerk, maar dat kan even duren).

Wat ook hoort bij de eerste fase: de belangrijke vraag naar: hoe werkt macht, wat is manipulatie en hoe kan ik me dat van het lijf leren houden.
Zaken als rottige huisvesting, geldproblemen etc. ook liefst oplossen of in elk geval al een goed begin mee maken. Sommige rotpatronen gaan pas echt weg, als je ten minste fase 2 achter de rug hebt, maar in fase 1 maak je de zaken "hanteerbaar".
Wat ook helpt om zaken hanteerbaar te maken: het onderkennen en alvast wat aanpakken van je overlevingsmechanismen.

De functie van de 1ste fase is, dat je een 'fundament' krijgt - dat is geen luxe.
En: rotverhalen vertellen met "poot'n die in het moeras staan" was wat men tijdenlang deed (tot de 1980er jaren) - en dat heeft geen zin. (Dat maakt 'verwerken' juist loei en loeizwaar!)
Ingewikkeld punt: soms heeft iemand heel veel pijn op "ik mag niet goed voor mezelf zorgen (want die nare meneer die mij het leven zuur maakt, wil dat niet)". Beter in fase 1 uitgebreid aandacht aan dit overlevingsmechanisme besteden, dan er verderop bijna je nek over breken!

In de 2e fase duik je het oude rotverhaal in. Het eigenlijke verwerken. Let op: verwerken is WERK. Goed voor jezelf zorgen is "verplicht": je werkt stevig aan jezelf, dus voldoende rust, goede voeding, goed slapen, steun in je omgeving - het is allemaal geen luxe. (Je bouwt voort op je basis uit fase 1.)
Ook heel belangrijk: een trauma dreigt, bijna per definitie je 'oude' sociale omgeving te vernietigen. Je (evt. nieuwe) sociale omgeving "moet" jou kunnen blijven steunen. (Je vrienden zijn niet je therapeuten, maar ze moeten ook niet weglopen.)
Mijn favoriete methode heet dus emdr.
Tot het voorwerk hoort, dat je jezelf moet kunnen kalmeren en troosten. (Let wel: jezelf kunnen troosten voor ellende, die je ook echt erg vindt - niet het wegstoppen bij gebrek aan beter.)
De oude methode kwam neer op het verhaal 10 keer vertellen, huilen en boos zijn en steun en erkenning krijgen van je therapeut of evt. groepsleden. Bij emdr gaat het meestal sneller, 10 keer is niet nodig. Erkenning en steun is wel heel belangrijk, ook bij emdr.
Jouw tempo is altijd belangrijk! Weliswaar "moet" fase 2 niet te lang duren (het is zwaar) een goede peut houdt wel in de gaten, of je alles nog behappen kunt.
Aandacht voor je lichaam en aandacht voor positieve, sterke kanten van jezelf komen ook aan bod.
En "het echte werk" bij emdr doe je in de kamer van de therapeut, niet thuis na de sessie. Een goede emdr therapeute begint, met er voor te zorgen, dat je jezelf goed kunt troosten en geruststellen, op manieren die je ook in een sessie kunt gebruiken (" een mooie plek, waar je je goed voelt" , etc.)
En: cognitieve therapie heeft charmes, maar doet in feite niets in deze fase: de emoties ZIJN nu eenmaal niet cognitief en "ze cognitief willen beheersen" werkt heel vaak niet. Heel veel "symptomen" van post traumatische stress zitten in je autonome zenuwstel en dat kun je nauwelijks met cognitieve therapie beinvloeden (en wel heel goed met emdr).

In de 3e fase komt een soort omkering van zaken.
In fase 1 en 2 ging het over "wat jou is aangedaan". (Taalkundig: dat is passief. Uiteraard had jij je reacties op het gebeurde, maar re-ageren is zogezegd iets "secundairs" - een re-actie op een actie, niet iets wat je uit vrije wil en vrije keus deed. Het initiatief lag niet bij jou, en de verantwoording ook niet.)
In fase 3 gaat het om "Hoe wil ik, dat MIJN leven er uit gaat zien?" Zogezegd "actie ipv. re-actie".
Wat vind ik belangrijk?
Wat wil ik graag voor mezelf? Voor wie me dierbaar is?
Wat geeft mij energie?
Welke kwaliteiten heb ik, en welke wil ik gaan ontwikkelen/ uitwerken/ verdiepen?

Let wel: dit is niet 1 afrondend gesprek, maar een fase.
Of het 3 gesprekken zijn of 30 - dat valt te bezien. Gesteld, dat je een "rommelige" jeugd hebt gehad, met ouders die compleet niet voor jou zorgden en waarbij jij dus constant moest "re-ageren" op de rommel die zich telkens opnieuw weer aandiende - dan kan dit een fase van 30 gesprekken zijn.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”