Johnson

narcist zoekt weer contact

Ik heb in het verleden te maken gehad met een narcistische persoonlijkheid. Ze hemelde me eerst op, deed alles om zoveel mogelijk contact met mij te hebben, .... Dan volgde de bom. Ze manipuleerde me, speelde een smerig spel met me,....We negeerden elkaar volledig en na een klein jaar stond ze vorige week weer voor me alsof er nooit iets was gebeurd, ik dacht: ik ga me niet aanstellen en over "vroeger" beginnen en heb er een gewoon algemeen gesprekje mee. Vandaag zag ik ze opnieuw en was er weer zo'n gesprekje. Ze mijdt duidelijk het onderwerp, wat er gebeurd is. Ze zei: als er iets is, je kan altijd bij mij terecht, kom maar bellen,....

Natuurlijk heb ik mijn lesje wel geleerd en zal ik niet vergeten wat er is gebeurd.
Wat me gewoon interesseert, is: is dit een typisch patroon van een narcist? Wanneer ze voelen dat hun prooi van toen weer in staat is om gewoon vriendelijk te zijn, dat ze dan weer van vooraf aan willen beginnen om dan na verloop van tijd - uiteraard - weer in hetzelfde patroon te vervallen?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Hoe lang geleden is het dat je bedot werd?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

En waarom moet je aardig doen tegen iemand die je noemt een narcist?
Dat hoeft toch niet.. Lijkt mij beter om die persoon te negeren of kortaf te zijn.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson, je leert het ook nooit, hè?
Alweer het zoveelste topic over het zelfde onderwerp … [zucht]
* Liebe Macht Frei *
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Neen, is niet het zoveelste topic over hetzelfde onderwerp. Ik ben even aardig geweest omdat het iemand is die erg dicht bij me woont en om de goede vrede te bewaren, wordt er best geen ruzie meer gemaakt.
Ik heb tot op heden gewoon vriendelijk terug gedaan, maar ik wil eens weten hoe narcisten in het algemeen handelen.
Leeuwtjuh

Re: narcist zoekt weer contact

Koop het groot-narcisten-handboek of leen hem in de bieb :)
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

jammer dat weer alles in het belachelijke wordt getrokken.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:jammer dat weer alles in het belachelijke wordt getrokken.
Nee hoor. Ik doe niet belachelijk maar heb wat vragen voor je (die nog steeds niet beantwoord zijn):
Hoe lang geleden is het dat je bedot werd?
En waarom moet je aardig doen tegen iemand die je noemt een narcist? Dat hoeft toch niet.. Lijkt mij beter om die persoon te negeren of kortaf te zijn.
Het hangt er vanaf wat die persoon bij jou heeft gedaan en hoe jij dat hebt ervaren. Was het emotioneel heftig? Dan niet aardig doen tegen die persoon en negeren. En maar hopen dat die persoon jou met rust laat. En ook niet na vijf jaar aardig doen tegen die persoon. Iemand die narcistisch is lijkt mij opgepassen geblazen.

Ik weet verder ook niets af van narcissen [027] ... Maar misschien is google wat voor je. Zoals ik al bij iemand anders schreef: "google is je grootste vriend..". Check wikipedia (ook niet altijd een goed voorbeeld): http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme && http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcistisc ... dsstoornis.. Vraag mij af waarom jij die dingen niet kan bedenken...

Suc6!
Understand: you been understood
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Het was een klein jaar terug. Typisch voorbeeld: eerst hemelt ze je op en speelde ze spelletjes, liegen, bedriegen, manipuleren,....Uiteindelijk van mijn kant alle contact verbroken na een heftige ruzie. En nu doet ze weer heel gewoon alsof er niets is gebeurd.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:Het was een klein jaar terug. Typisch voorbeeld: eerst hemelt ze je op en speelde ze spelletjes, liegen, bedriegen, manipuleren,....Uiteindelijk van mijn kant alle contact verbroken na een heftige ruzie. En nu doet ze weer heel gewoon alsof er niets is gebeurd.
Wil jij het liegen, bedriegen en manipuleren soms opnieuw meemaken?
Understand: you been understood
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Neen, en daarmee dat ik niet verder ga dan een beleefdheidsgesprekje. Heb ook geen zin om te vragen: waarom doe je ineens weer vriendelijk? Nu, ik zou het kunnen vragen, maar het antwoord zal toch niet eerlijk zijn.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:Neen, en daarmee dat ik niet verder ga dan een beleefdheidsgesprekje. Heb ook geen zin om te vragen: waarom doe je ineens weer vriendelijk? Nu, ik zou het kunnen vragen, maar het antwoord zal toch niet eerlijk zijn.
OK jij probeert niet verder te gaan als een beleefdheidsgesprekje. Prima. Maar er zijn mensen op deze aarde die dat beschouwen als interesse en als opening om weer smeerige trucks uit te halen. Wat ga je doen als zij weer naar jou op zoek is?? Heb je daar ook over nagedacht?
Understand: you been understood
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Dan denk ik dat ik sterk moet zijn en "neen" zeggen. Vraagt ze waarom, zeg ik: ik wil alles niet opnieuw beleven.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:Dan denk ik dat ik sterk moet zijn en "neen" zeggen. Vraagt ze waarom, zeg ik: ik wil alles niet opnieuw beleven.
Nee zeggen tegen iemand is niet gemakkelijk. Vooral als de ander geen rekening met jou houdt. Ik las op wikipedia:
Om zich te beschermen tegen kritiek heeft een narcist niet veel aandacht voor de mening of de gevoelens van anderen en zo vaak een onderontwikkeld inlevingsvermogen
en
Het bevat kenmerken als dominantie, eigenliefde en gevoelloosheid.
Kortom het kan best wel eens zo zijn dat je tegen zo'n persoon zo'n drie of vier keer moet zeggen, als het klopt wat bovenstaande staat. Ik geef dit aan om het zo realistisch mogelijk te maken. Ik ben in het verleden wel een periode belaagd door iemand die uit was op mijn geld. Als ik deze persoon tegen kwam (een buur) ging deze gewoon tegen mij praten. Terwijl ik de vorige keer had verteld dat ik hem "nooit en ook nooit meer wou zien". Dat kwam op één of andere manier niet aan, wonderlijk toch?. Negeren hielp wel. Kwam ik hem tegen als voorbijganger op de fiets wou hij gaan stoppen en met mij praten, ik wou dat niet want ik had een afspraak met iemand. Hij begon gelijk weer afkeurende geluiden te maken en ik was bang dat hij achter mij aan zou fietsen. Gelukkig deed hij dat niet. Zulke personen kunnen zich niet inleven in een ander. Negeren is dan (jammer genoeg) de beste methode.

En ook als deze persoon je blijft belagen en jij wilt dat niet. Vertel het aan andere mensen zoals familie of vrienden. Misschien dat je samen iets kan bedenken of een strategie kan ontwikkelen zodat je een weerwoord kan zeggen of de dominante invloed van de ander kan weerstaan. Dat nee zeggen kan nog heel erg bevreidend werken!
Understand: you been understood
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Bij mij is het ook iemand die in hetzelfde gebouw woont.
Ik ben door haar momenteel op zoek naar een andere woonst, al kan dat nog even tijd in beslag nemen.
Ik moet toegeven dat wanneer ik vertrek ik eerst links en rechts kijk of zij niet afkomt. Anders blijf ik liever nog een paar minuten binnen en vertrek ik dan. We hebben in de gang zo'n licht dat na twee minuten automatisch uitgaat. Wanneer ik thuiskom en zie dat het licht brandt, dan wacht ik even.
Ik doe dus moeite om haar niet tegen het lijf te lopen.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:Bij mij is het ook iemand die in hetzelfde gebouw woont.
Dit vind ik erg vervelend voor je. Je wordt waarschijnlijk elke keer herinnerd aan de vervelende dingen uit het verleden als je voor haar deur langs loopt.
Ik ben door haar momenteel op zoek naar een andere woonst, al kan dat nog even tijd in beslag nemen.
Dat lijkt mij geen oplossing, dat lijkt mij wegrennen voor een ander. Stel je verhuisd naar een andere buurt en je merkt binnen een paar maanden dat er weer zulke mensen om je heen wonen. Ga je dan weer verhuizen? Je kan toch niet bezig blijven?? Ik zou over dit punt goed nadenken. Er is iemand vervelend tegen jou geweest, heeft jou gemanipuleert, komt die persoon er zomaar mee weg?
Ik moet toegeven dat wanneer ik vertrek ik eerst links en rechts kijk of zij niet afkomt. Anders blijf ik liever nog een paar minuten binnen en vertrek ik dan. We hebben in de gang zo'n licht dat na twee minuten automatisch uitgaat. Wanneer ik thuiskom en zie dat het licht brandt, dan wacht ik even. Ik doe dus moeite om haar niet tegen het lijf te lopen.
Je doet veel moeite, dat lijkt mij geen leven. Ik denk dat het beste is om "het ontlopen" daar schijt aan te hebben, om dat zo maar even plat te zeggen. Ga gewoon als er licht is en als je haar tegenkomt zeg je niets en loop je door. Doe je huisdeur voor haar neus dicht. En als ze aanbelt niet open doen. Want ik denk dat zo'n persoon dat juist wilt dat je bang van haar wordt. Ik denk dat die persoon dat niet leuk vind want dan zij niet manipuleren.

Ik moet toegeven dat ik nog elke dag kijk naar het huis van die eikel. En laatst werden nog allerlei gedachten geactiveerd door de televisie. Nu ga ik dat niet allemaal herhalen wat ik toen dacht. Ik heb dat naar mijn psy geschreven en zo realistisch mogelijk. Ik herinner mij nog de dagen dat ik mij niet veilig voelde in eigen huis. Ik kan mij goed voorstellen zoals je voelt, het ontlopen, je hart in je keel voelen als de ander aandacht zoekt.

Ik herhaal weer zoals bij de vorige keer ik schreef:
En ook als deze persoon je blijft belagen en jij wilt dat niet. Vertel het aan andere mensen zoals familie, vrienden of collega's. Misschien dat je samen iets kan bedenken of een strategie kan ontwikkelen zodat je een weerwoord kan zeggen of de dominante invloed van de ander kan weerstaan. Dat nee zeggen kan nog heel erg bevreidend werken!
(had je al zoiets gedaan? )
Understand: you been understood
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Als ik zou verhuizen, zou ik meer rust vinden en mocht er daar iemand met hetzelfde type persoonlijkheid rondlopen, dan kan ik door mijn ervaring met dat mens net de lijn trekken en zal ik iets hebben geleerd uit deze situatie.

Het is meer dan vervelend dat ik keer op keer met haar wordt geconfronteerd. Ze loopt op hakken en telkens ze de gang inkomt, hoor ik dat geluid. Het wekt iets traumatiserend in me op. Ben hierdoor ook al een tijdje werkonbekwaam.

Ik probeer haar te mijden ( en dat is al een hele poos gelukt) net omdat ik denk dat ik me niet ga kunnen bedwingen mocht ze plots voor me staan. Ik zou erg boos worden en haar durven verwijten naar de kop slingeren voor de hele buurt. Rationeel gezien hou ik dat beter onder controle, maar op het moment zelf lukt me dat niet. Ik moet soms nog maar aan haar denken of ik raak al in paniek.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:Als ik zou verhuizen, zou ik meer rust vinden en mocht er daar iemand met hetzelfde type persoonlijkheid rondlopen, dan kan ik door mijn ervaring met dat mens net de lijn trekken en zal ik iets hebben geleerd uit deze situatie.

Het is meer dan vervelend dat ik keer op keer met haar wordt geconfronteerd. Ze loopt op hakken en telkens ze de gang inkomt, hoor ik dat geluid. Het wekt iets traumatiserend in me op. Ben hierdoor ook al een tijdje werkonbekwaam.

Ik probeer haar te mijden ( en dat is al een hele poos gelukt) net omdat ik denk dat ik me niet ga kunnen bedwingen mocht ze plots voor me staan. Ik zou erg boos worden en haar durven verwijten naar de kop slingeren voor de hele buurt. Rationeel gezien hou ik dat beter onder controle, maar op het moment zelf lukt me dat niet. Ik moet soms nog maar aan haar denken of ik raak al in paniek.
Wat een rotgevoel krijg ik hier van. Ik voel de onmacht. Kun je aangeven waar het zoal over ging of een paar voorbeelden noemen?
Schrijf je het ook van je af? Er zit wat druk op de ketel, merk ik.

Succes verder.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: narcist zoekt weer contact

PS. Je kan het ook hier uitschrijven als je wilt.
Understand: you been understood
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

We wonen in een klein dorp. Ik leerde wel eens mensen kennen. Wanneer ze zag dat ik langdurig met iemand praatte, ging ze daar iets later ook een praatje mee maken. Wanneer ik nadien die persoon op facebook toevoegde, weigerde die mijn verzoek. Is drie keer gebeurd. Lijkt me dan toch geen toeval meer.

Ze zei ook van die dingen: jij liep in de gang terwijl ik nog maar net buiten was. Dat was om mij te begluren, geef maar toe. Pas op, want er ligt al een stapeltje van meldingen rond jou bij de politie. Ik moet niet veel doen om je te laten opsluiten.
Ze is ook rijk van thuis uit en rotverwend. Daar zit het probleem. Haar ouders doen alles voor haar. Ze kan niet koken, poetsen,...woont gratis in een appartement van haar ouders. Weet heel weinig wat het leven inhoudt.
Ik was verliefd op een vriend van haar. Ze heeft me geen eerlijke kans gegeven omdat ze me bij die persoon had zwartgemaakt en die persoon staat zonder reden ook vijandig tov haar.
Die persoon had eens een kras in zijn auto en dan zei ze dat ik dat had gedaan.

Ze is leerkracht op een degelijke school. Komt heel degelijk voor. Niets op aan te merken, heeft een prima taalgebruik. Staat verbaal vrij sterk. Allemaal dingen die in haar voordeel spelen en als je ze slechts oppervlakkig kent, denk je: lieve behulpzame dame.

Ik volgde een opleiding tot soort leerkracht in het avondonderwijs. Heeft ze mij oh zo duidelijk gemaakt dat leerkracht absoluut geen richting was voor mij waardoor ik ben gestopt ( ja, ze kan hard overtuigen). Veel geld mee verloren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: narcist zoekt weer contact

Ja ja, het ligt altijd aan de ander en nooit aan jezelf hè, Johnson?
Geen vrienden kunnen krijgen op Facebook, geen succes in de liefde en je opleiding tot leerkracht mislukt.
En dat is allemaal de schuld allemaal van die vervelende, verwende buurvrouw van je?
Je hebt geen eigen verantwoordelijkheid of keuze in het leven, zeker?

Je had dit topic beter "Ik ben heel erg zielig, vinden jullie ook niet?" kunnen noemen.
* Liebe Macht Frei *
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Hoe iemand als jij met zo'n gebrek aan diplomatie moderator kan zijn op een psychologisch forum? Dat vind ik erg, heel erg. Na het lezen van jouw post voel ik me nog slechter, nog meer een mislukkeling. Hoe een paar woorden van een vreemde iemand zo diep kunnen raken, shame on you
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: narcist zoekt weer contact

Johnson schreef:Hoe een paar woorden van een vreemde iemand zo diep kunnen raken, shame on you
Precies wat ik zeg, je legt de schuld altijd bij een ander en zoekt de oorzaak nooit bij je zelf.
Als je dat probleem eerst eens probeert te doorbreken, dan ben je al een heel stuk verder.
* Liebe Macht Frei *
Johnson

Re: narcist zoekt weer contact

Ik heb dankzij jouw post uren op mijn bed zitten huilen.
Ik ken de oplossing: verhuizen! Jammer genoeg ben ik in armoede grootgebracht en leef ik nog steeds van een uitkering in armoede. Er zijn bepaalde wetten rond waarborg en het verkrijgen van een andere woning waar ik momenteel niet aan voldoe. Het is voor mij elke dag vechten tegen de armoede en tegen het feit dat ik word geconfronteerd met een persoon die me zo hard heeft vernederd en gekwetst. Wanneer ik haar hoor of zie, krijg ik een paniekaanval. Het doet me zo'n pijn vanbinnen dat ik het niet meer aankan. Dan is het laatste wat je wil zo'n post van: het is jouw schuld. Dan geef je iemand die al in de put zit net een reden om de emmer te laten overlopen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: narcist zoekt weer contact

Het is al goed hoor, Johnson. Grootgebracht zijn in armoede wil niet zeggen dat je in je latere leven geen vuist kunt maken en terug kunt vechten, hoor.
Er zijn mensen met een zwaarder en ellendiger leven dan het jouwe die wel de kracht hebben kunnen vinden om
hun leefsituatie te ontgroeien.
Ik heb trouwens niet gezegd dat alles jouw schuld is, maar dat je iets te gemakkelijk de schuld bij een ander legt.
Dat is heel iets anders.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”