Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Diagnose

hallo allemaal,

ik heb al 2 diagnoses gehad(schizotypische persoonlijkheidsstoornis en cluster b persoonlijkheidsstoornis, maar dan alleen cluster B dus niet een specifieke uit de cluster B groep)

de laatste maand heb ik ook een rand psychose gehad en loop nu bij de VIP-team in tilburg(vroege interventei psychose), maar helaas kunnen ze mij daar geen diagnose bieden, terwijl ik dit zeer graag wil zodat ik weet welke kant ik op moet.

Kan iemand mij AUBBB iets aanraden om te doen of tips geven alles is welkom!!

alvast bedankt.


xx
mattie
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Diagnose

In het algemeen zijn psychiaters voorzichtig met het stellen van diagnoses. Als je klachten niet precies passen binnen een specifieke diagnose kan die (misschien onjuiste) diagnose leiden tot een behandeling die niet of zelfs averechts werkt. Het komt met regelmaat voor dat patiënten niet de goede behandeling krijgen en daaronder lijden.

Als er niks gebeurt lijd je daar uiteraard ook onder. De reden dat jij een diagnose wil is denk ik dat je een passende behandeling wil. Probeer zo open mogelijk te zijn naar je behandelaar, spreek uit wat je dwars zit en dat je nu eindelijk eens wat aan je kwaal wil doen. Jullie zullen samen de keuze voor de juiste behandeling moeten maken. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Erik

Re: Diagnose

Diagnosticering in de psychiatrie is bijna wel het moeilijkste wat er is. Dit omdat elke kwaaltje ook weer bij een andere diagnose kan passen. Het kan soms jaren duren voordat pas de goeie diagnose is gesteld, het is niet even giswerk.

Ik zou gewoon blijven praten met hen en eerlijk blijven wat je voelt en wat je gedachten zijn en wat er allemaal speelt.
Jessy

Re: Diagnose

Ik heb niet de ervaring gekend dat het voor mijn hulpverleners moeilijk was om tot een diagnose te komen. Maar wel eer ze er eentje vonden waar ik me helemaal in vond passen. Mijn eerste diagnose was vooral borderline met depressieve en angstkenmerken. Ik denk dat iedereen zich wel 'ongeveer' in de diagnose borderline persoonlijkheidsstoornis kan terugvinden, maar het graad van ernst natuurlijk.

Algemeen kan je zeggen (dat is een veralgemeende stelling, geen van mij persoonlijk!): dat de clusters van persoonlijkheidsstoornissen als volgt worden omschreven:
Cluster A: het rare (paranoide, schizoide en schizotypische)
Cluster B: het manipulatieve (antisociale, borderline, narcistisch en theatrale)
Cluster C: het angstige (ontwijkende, afhankelijke en obsessief-compulsieve)

Meestal word met cluster B wel borderline bedoeld, maar als je dit echt met zekerheid wilt weten vraag je het best je psychiater. Maar misschien kan je meer duidelijkheid krijgen als je 't op de man af vraagt dan dat je gewoon een algemene vraag stelt naar meer duidelijkheid?

Vaak moet je ook gewoon ondervinden wat helpt hoor. Mijn ervaring is ook niet dat psychiatrie zoiets is als dat is je diagnose dan moet je die therapie of die pillen slikken (anders als fysieke geneeskunde) na een jaar of 10 allerlei behandelingen en nu 't label 'therapieresistent' zijn ze bij mij pas verder gaan zoeken en hebben ze de diagnose ASS gesteld en dan denk ik ook, 'hadden ze dat niet eerder kunnen vaststellen?' maar behalve aangepaste dagelijkse hulp en met wat rariteiten rekening houdend kunnen ze me nu ook nog niet meer aanbieden als daarvoor met de diagnose borderline.

Ik hoop dat ze bij jou meteen 't juiste vinden en de juiste therapie en medicatie als dat nodig is, maar strooi jezelf ook geen zand in de ogen als dat anders zou blijken.

Sterkte en succes!!

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”