Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Mijn vrouw en ik zijn nu 19 jaar samen. In de loop der tijd zijn we helaas steeds verder uit elkaar gegroeid. We zijn eigenlijk alleen nog maar huisgenoten van elkaar. Onze grootste problemen zijn denk ik intimiteit en communicatie.

We zijn allebei een beetje introvert, ik waarschijnlijk in grotere mate dan mijn vrouw. In het begin van onze releatie was mijn vrouw nog erg meegaand en hadden we het leuk samen. Maar in de loop der tijd is die meegaandheid omgeslagen in medogenloze eerlijkheid; ze durft nu opelijk te zeggen hoe ze over dingen denkt en wat ze wel en niet wil, terwijl ze daar in het begin naar eigen zeggen moeite mee had. Op zich positief zou je zeggen, maar zo pakt het helaas niet uit. Het blijk namelijk dat zij totaal geen befoefte heeft aan de intimiteit die voor mij juist zo belangrijk is. Dan heb ik het uiteraard over seks, maar ook kleine dingen zoals knuffelen, zoenen, of gewoon lekker dicht tegen elkaar aan kruipen en van elkaar genieten.

Dit probleem speelt nu al vele jaren (eigenlijk al sinds de geboorte van onze zoon die nu bijna achttien is) maar het is in de loop der tijd steeds erger geworden. Tegenwoordig hebben we misschien nog maar 1x per maand seks. En als ze dan al een keer bereid is om het te doen, zegt ze er meteen bij: "maar schiet een beetje op alsjeblieft, want eigelijk heb ik hier helemaal geen zin in". Als ik haar probeer te zoenen, draait ze haar hoofd de andere kant op. Als ik met haar borsten wil spelen, bedekt ze die met haar handen. Ze doet dit alles op een speelse, lacherige manier. Voor haar is het denk ik een soort spelletje om mij te plagen, maar voor mij voelt het iedere keer weer als een klap in het gezicht. Vroeger nam ik nog wel eens het initiatief m.b.t. seks, maar daar ben ik ook al lang mee gestopt, omdat ik toch al weet dat ze me zal afwijzen. En die enkele keer dat ze me misschien mijn zin zou geven, zou het ook alleen maar zijn om van mijn gezeur af te zijn. Ze heeft gewoon geen enkele behoefte aan seks; in elk geval niet met mij. En dat zegt ze ook letterlijk. Ze vind me gewoon niet aantrekkelijk, en ik dat kan haar eerlijk gezegd niet kwalijk nemen. Maar wat moet ik dan? Ik heb in tegenstelling tot haar wel seksuele behoeftes!

Ik heb inmiddels het punt bereikt dat ik vaak aan echtscheiding en/of vreemdgaan denk. Ik kan/wil gewoon niet de rest van mijn leven doorbrengen in een liefdeloze ongelukkige relatie. Maar ik ben nu 50 jaar en besef maar al te goed dat ik realistisch gezien geen enkele kans maak om ooit nog een beter geschikte partner te vinden. Dat ik mijn vrouw destijds bereid heb gevonden om met mij te trouwen was eigenlijk al gigantisch wonder, en die gebeueren denk ik maar 1 keer in je leven. Ik verwacht dus eerlijk gezegd niet dat mij na een echtscheiding een gelukkiger leven te wachten zou staan. Maar ik zou dan tenminste verlost zijn van de voortdurende frustraties die in in ons huwelijk ervaar. Daarnaast zou een echtscheiding allemaal praktische en financiële problenen met zich meebrengen waar ik ook totaal niet op zit te wachten. En eigenlijk wil ik ook helemaal niet scheiden. Want op zich kunnen mijn vrouw en ik het prima met elkaar vinden. We hebben bijna nooit ruzie en kunnen soms ook wel lachen met elkaar.

Met andere woorden ik heb wel een mate van gezelschap aan haar, en een echtscheiding zou betekenen dat ik ook dat opgeef. Aan de andere kant hebben echter nauwelijks gezamelijke interesses en leiden we eigenlijk allebei ons eigen leven. We laten elkaar in dat opzicht erg vrij, wat op zich wel fijn is, maar daardoor leven we eigenlijk alleen nog maar langs elkaar heen. Maar we hechten wel allebei veel waarde aan trouw, dus vreemdgaan is eigelijk ook onaccepatel. Maar ik heb wel mijn behoeftes, en mijn frustratie blijft maar groeien. Ik weet echt niet meer hoe het verder moet!

Mijn vrouw is een erg gevoelig type, en ik wil haar ook niet kwetsen of pijn doen; daarvoor geef ik nog teveel om haar. Maar aan de andere kant kan ik ook niet zeggen dat ik nog echt van haar hou. Ik heb het gevoel dat zij totaal niet (meer) van mij houdt en er niet voor mij is. En ik kan er niet ook niet met haar over praten. Ik weet simpelweg niet hoe ik zo'n gesprek moet beginnen. En eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat het zou helpen. In het verleden (jaren geleden) hebben we namelijk wel eens gesprekken hierover gehad, en dat was geen positieve ervaring. Het leidde alleen maar tot gekwetste gevoelens, een hoop emotie en wat loze beloftes. Maar uiteindelijk is er helemaal niets veranderd en is alles alleen maar erger geworden.

En dan vraag ik mij dus af of relatietherapie misschien zou kunnen helpen. Maar eerlijk gezegd heb ik daar ook grote twijfels over. Een therapeut kan er denk ik niet voor zorgen dat dat mijn vrouw opeens wel behoefde aan seks en intimiteit krijgt, of mij aantrekkelijk gaat vinden, toch? Dus waarschijnlijk kost het alleen maar een hoop geld en levert het uiteindelijk helemaal niets op.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Ik verwacht dus eerlijk gezegd niet dat mij na een echtscheiding een gelukkiger leven te wachten zou staan. Maar ik zou dan tenminste verlost zijn van de voortdurende frustraties die in ons huwelijk ervaar. Daarnaast zou een echtscheiding allemaal praktische en financiële problemen met zich meebrengen waar ik ook totaal niet op zit te wachten. En eigenlijk wil ik ook helemaal niet scheiden. Want op zich kunnen mijn vrouw en ik het prima met elkaar vinden. We hebben bijna nooit ruzie en kunnen soms ook wel lachen met elkaar.
Dan is jullie huwelijk eigenlijk niet eens zo liefdeloos, er zijn voldoende redenen om bij elkaar te blijven, alleen zijn jullie wat seksuele behoefte betreft uit elkaar gegroeid. Relatietherapie zou een optie kunnen zijn, maar dat heeft alleen zin als je er allebei voor wilt gaan en er ook in gelooft.

Je hebt de gebruikersnaam 'SciFiNerd' gekozen, maar ken je de film ‘Hope Springs’ met Meryl Streep en Tommy Lee Jones? Daar doet me dit heel erg aan denken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Bedankt voor je reactie @volhoudertje. Ja, op een goede dag denk ik er soms ook zo over. Maar die goede dagen nemen helaas in rap tempo af en ik begin echt radeloos te worden.
Die film ken ik volgens mij nog niet. Ik zal hem eens opzoeken.... Ik kan wel wat positieve inspiratie gebruiken.
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@volhoudertje, nog iets:
volhoudertje schreef: 19 mei 2021 15:37 alleen zijn jullie wat seksuele behoefte betreft uit elkaar gegroeid
Je doet het voorkomen alsof dit een kleinigheidje is. Ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar voor mij is seksualiteit wel een zeer essetieel onderdeel van het huwelijk. En zoals ik al aangaf mis ik meer dan alleen dat. Er is geen liefde, geborgenheid en positieve spanning meer in onze relatie. En het woord passie komt in ons woordenboek al helemaal niet voor. Maar ik weet ook wel dat ik daarvoor de schuld niet helemaal bij mijn vrouw kan leggen. Want ik doe er zelf ook geen moeiete meer voor. Ik kan kan het niet meer opbregen. Ik kan er gewoon niet meer tegen om telkens afgewezen te worden. En iedere keer als dat gebeurt trek ik me steeds een beetje verder terug. Als ik eerlijk naar mezelf kijk kan ik niet anders dan toegeven dat ik ook kil en afstandelijk tegenover haar geworden ben. En daarvoor haat ik mezelf, want zo ben ik eigenlijk helemaal niet. Zo wil ik niet zijn. Maar het is een soort verdedigingsmechanisme voor me geworden. Als ik niet te dichtbij kom, raak ik niet gekwetst. Als ik niks probeer, kan ik ook niet worden afgewezen. Maar het verlangen en de behoeftes zijn er natuurlijk nog wel, en dus raak ik alleen maar meer en meer gefrustreerd.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Je doet het voorkomen alsof dit een kleinigheidje is.
Nee hoor dat lees je verkeerd, het zinnetje 'alleen zijn jullie wat seksuele behoefte betreft uit elkaar gegroeid' is een neutrale formulering waar verder niets mee bedoeld wordt.

Het is lastig als je seksuele behoeftes hebt, maar een huwelijkspartner hebt die geen interesse in seksuele intimiteit meer heeft. Maar omdat je ook aangeeft niet te willen scheiden, zou relatietherapie misschien uitkomst kunnen bieden. Maar dat heeft alleen een kans van slagen als je daar ook beide voor wilt gaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@volhoudertje: Ik werd getriggerd door het woordje "alleen".
Ja het is zeker lastig. En natuurlijk zou ik het liefst zien dat mijn vrouw in dit opzicht verandert, en dan ons huwelijk weer plezier en voldoening oplevert. Maar hoe reëel is dat? Mensen veranderen niet zo gemakkelijk. En als zij er allemaal geen behoefte aan heeft en mij niet aantrekkelijk vindt, hoe groot is dan de kans op verandering? Ik wil ook niet dat ze dingen gaat doen enkel en alleen om mij tevreden te houden. Dan is het plezier er voor mij ook gauw af. Ik zou zo graag willen dat zij er zelf ook echt plezier aan beleeft, en dat ik ook aan haar behoeftes kan voldoen. Maar als ze die behoefes simpelweg niet heeft, wat dan? In dat geval sluit ik een echtscheiding zeker niet uit, want ik kan niet de rest van m'n leven zo doorgaan. We hebben m.i. al veel te veel jaren verspild, die met een geschiktere partner wellicht veel aangenamer doorgebracht hadden kunnen worden. Maar tegelijk besef ik dat die "geschiktere partner" natuurlijk ook een fictie is.
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@volhoudertje: ben je zelf eignelijk een relatietherapeut of heb je alleen de fuctie van modarator op dit forum? Gewoon nieuwsgiering...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

SciFiNerd schreef: 20 mei 2021 12:10 @volhoudertje: ben je zelf eignelijk een relatietherapeut of heb je alleen de fuctie van modarator op dit forum? Gewoon nieuwsgiering...
Ik ben geen relatietherapeut, ik ben alleen moderator.

Relatieproblematiek is erg lastig, het is heel erg moeilijk daar als buitenstaander tips in te geven. Je moet de betrokken personen een beetje kennen en het liefste persoonlijk hebben gesproken om een beeld te kunnen vormen. Als je alleen maar een geschreven tekst tot je besschikking hebt, gaat dat bijna niet. Je moet zien hoe mensen naar elkaar kijken, of ze elkaar nog aanraken, wanneer en hoe ze op elkaar reageren.

Het kan zijn dat jullie relatie een maximum heeft bereikt en het nu tijd wordt om elkaar los te laten. Maar ergens heb ik het idee dat je het toch nog wilt proberen. Praten gaat het beste met een derde persoon erbij, in dit geval een relatietherapeut.

Ik heb heel erg getwijfeld of ik de film 'Hope Springs' zou noemen. Huur die film, of bekijk hem op NetFlix, bekijk de film samen met je echtgenote en zeg "schat, dit is wat ik zou willen, wat denk je, kunnen we het nog redden samen?" Zo zou ik het aanpakken als ik een relatie had die ik wil behouden. Het is misschien meer een film voor vrouwen dan voor mannen, maar dat moet niet uitmaken.
* Liebe Macht Frei *
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

SciFiNerd schreef: 19 mei 2021 13:11 Mijn vrouw en ik zijn nu 19 jaar samen. In de loop der tijd zijn we helaas steeds verder uit elkaar gegroeid. We zijn eigenlijk alleen nog maar huisgenoten van elkaar. Onze grootste problemen zijn denk ik intimiteit en communicatie.
Als je dat denkt dan ligt daar denk ik ook de oplossing: communiceren :). Of jullie nou beslissen om met elkaar door te gaan of om op een fijne manier uit elkaar te gaan.
Ze heeft gewoon geen enkele behoefte aan seks; in elk geval niet met mij. En dat zegt ze ook letterlijk. Ze vind me gewoon niet aantrekkelijk, en ik dat kan haar eerlijk gezegd niet kwalijk nemen.
Heb je ook gevraagd waarom ze geen behoefte meer heeft aan seks? Kan me voorstellen dat het heel erg is om steeds afgewezen te worden op het gebied van intimiteit. Heb jij ook verteld aan haar wat dat met jou doet?
Maar ik ben nu 50 jaar en besef maar al te goed dat ik realistisch gezien geen enkele kans maak om ooit nog een beter geschikte partner te vinden. Dat ik mijn vrouw destijds bereid heb gevonden om met mij te trouwen was eigenlijk al gigantisch wonder, en die gebeueren denk ik maar 1 keer in je leven. Ik verwacht dus eerlijk gezegd niet dat mij na een echtscheiding een gelukkiger leven te wachten zou staan
Waarom niet? Ik snap dat het voor jou zo voelt maar het zijn realistisch gedachten :). Maar wat vind je zo bijzonder aan je vrouw? En praat je daar met haar over wat jullie aan elkaar hebben?
En ik kan er niet ook niet met haar over praten. Ik weet simpelweg niet hoe ik zo'n gesprek moet beginnen. En eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat het zou helpen. In het verleden (jaren geleden) hebben we namelijk wel eens gesprekken hierover gehad, en dat was geen positieve ervaring. Het leidde alleen maar tot gekwetste gevoelens, een hoop emotie en wat loze beloftes. Maar uiteindelijk is er helemaal niets veranderd en is alles alleen maar erger geworden.
Het is normaal dat moeilijke gesprekken een heleboel emoties teweegbrengen en dat is niet altijd even fijn, maar ze zijn wel nodig om te kijken waar de schoen wringt. Dat de situatie erger is geworden komt denk ik eerder door het ontbreken van communicatie dan door wat die ene ruzie van een paar jaar geleden heeft teweeggebracht. Als jullie beide het gevoel hebben dat jullie niet bij elkaar terecht kunnen met dingen waar jullie mee zitten, dan is het logisch dat er na verloop van tijd geen behoefte meer is aan intimiteit. Dus het is iets waar jullie samen aan kunnen werken. Ik vind dat je jezelf teveel de schuld geeft van alles terwijl het eerder een lastig probleem is dat tussen jullie in staat :(.
En dan vraag ik mij dus af of relatietherapie misschien zou kunnen helpen. Maar eerlijk gezegd heb ik daar ook grote twijfels over. Een therapeut kan er denk ik niet voor zorgen dat dat mijn vrouw opeens wel behoefde aan seks en intimiteit krijgt, of mij aantrekkelijk gaat vinden, toch? Dus waarschijnlijk kost het alleen maar een hoop geld en levert het uiteindelijk helemaal niets op.
Ik denk dat relatietherapie ondersteuning kan bieden bij het voeren van gesprekken om de verbinding tussen jou en je vrouw terug te vinden. Nu lijkt er bijna geen emotionele verbinding meer te zijn tussen jullie, omdat jullie niet weten van elkaar wat er allemaal in jullie omgaat. Als die verbinding er weer is, dan komt misschien de intimiteit ook weer terug. Of als jullie er zo genoeg van hebben dat het per direct moet stoppen dan is praten niet meer nodig. Maar zonder te praten kun je er volgens mij niet achter komen of de relatie uitgeblust is of niet.
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@volhoudertje: Bedankt voor je reactie. Ja, ik begrijp dat het lastig is om advies te geven op basis van een eenzijdig verhaal van een wildvreemde. En je hebt gelijk hoor; ik zou er veel voor over hebben als ik zeker zou weten dat het een kans van slagen heeft. Maar daar twijfel ik juist aan. En om nou duizenden euro's te gaan uitgeven als het uiteindelijk waarschijnlijk toch op een dure echscheiding uitloopt, lijkt me ook niet zinvol. Daar heeft niemand (behalve de therapeut dan) want aan. Daarnaast is het natuurlijk ook nog maar helemaal de vraag of mijn vrouw dat überhaupt zou zien zitten.
Wat die film betreft, die staat helaas niet op Netflix (gisteren al even naar gezocht). Dus die zal ik elders vandaan moeten halen, maar dat gaat wel lukken.
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Ik herken het een en ander van wat je beschrijft in je verhaal, SciFiNerd. Mijn echtgenoot en ik hebben ook relatietherapie gehad. Uit elkaar gegroeid, veel gekibbel en ruzie, aannames, onvervulde verwachtingen, onbevredigend seksleven, enzovoorts. Maarrrrr we zijn een heel stuk beter de relatietherapie uitgekomen dan we ingegaan zijn! Deze week zijn we 10 jaar getrouwd en hoewel we onze ups en downs hebben, hebben we wel weer een seksleven en zijn de ruzies veel minder dan voorheen. We hebben beter leren uitspreken wat we wel en niet van elkaar wilden en, heel belangrijk: we hebben leren luisteren naar elkaar zonder dingen in te vullen.

Toen we er (inmiddels een paar jaar geleden) aan begonnen dacht ik: baat het niet, dan schaadt het niet. En zo is het ook. Het verduidelijkt alleen maar wat er aan de hand is. Je weet al snel of er nog iets te redden valt of dat het voorbij is. En als het echt voorbij is, kun je met behulp van een therapeut in ieder geval netjes en op goede voet, in overleg, uit elkaar gaan. Maar zo ver ben je helemaal nog niet. Ik lees in je verhaal dat er nog veel liefde is. Als je je hart opent en jezelf kwetsbaar durft op te stellen kun je in relatietherapie ver komen.
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@Melanoisia: Hartelijk dank voor je reactie!
Melanoisia schreef: 20 mei 2021 13:53 Heb je ook gevraagd waarom ze geen behoefte meer heeft aan seks? Kan me voorstellen dat het heel erg is om steeds afgewezen te worden op het gebied van intimiteit. Heb jij ook verteld aan haar wat dat met jou doet?
Ik denk eerlijk gezegd dat ze die behoefte nooit gehad heeft. Maar, zoals ik aangaf, was ze in het begin van onze relatie erg meegaand. Niet alleen op het gebied van seks, maar in alles. Maar in de loop der jaren is ze zich steeds vrijer gaan voelen om "nee" te zeggen tegen dingen die ze eigenlijk niet wil. Soms komen bepaalde zaken (niet m.b.t. seks) dan wel als verrassing bij mij aan en heb ik zoiets van "maar vroeger vond je dat toch nooit erg?". En dan zegt zij "jawel, maar toen durfde ik er niks van te zeggen". En dan denk ik bij mezelf weer: "Waarom dan niet? Eerlijkheid is sinds het allereerste begin een fundament van onze relatie geweest..."
Waarom niet? Ik snap dat het voor jou zo voelt maar het zijn realistisch gedachten :). Maar wat vind je zo bijzonder aan je vrouw? En praat je daar met haar over wat jullie aan elkaar hebben?
Waarom? Omdat zij de enige vrouw is die ooit interesse in me getoond heeft. Ze is mijn eerste en enige liefde. Als ik haar niet had ontmoet op een kritiek moment in mijn leven, was er ik er waarschijnlijk al lang niet meer geweest. Daarvoor zal ik haar altijd dankbaar zijn. En dat weet ze ook. En verder is het het gewoon een hele leuke meid! Gemakkelijk in de omgang. Geen ruziemaker. En we denken over veel dingen hetzelfde. Als die intimiteitsproblemen er niet waren zou ze echt de perfecte vrouw voor me zijn. Daardoor hebben we het ondanks deze problemen zo lang samen volgehouden. En natuurlijk hebben we samen een zoon.
Ik vind dat je jezelf teveel de schuld geeft van alles terwijl het eerder een lastig probleem is dat tussen jullie in staat :(.
Echt? Ik heb zelf eerder het gevoel dat ik de schuld teveel bij haar leg...
Nu lijkt er bijna geen emotionele verbinding meer te zijn tussen jullie, omdat jullie niet weten van elkaar wat er allemaal in jullie omgaat.


Zo erg is het volgens mij niet eens... We gaan over het algemeen nog steeds op een fijne manier met elkaar om. Er zijn geen ruzies. Niemand die ons kent zou ooit vermoeden dat er een probleem is.... Ik vraag me dan ook af: stel ik me gewoon aan? Moet ik misschien gewoon ophouden met zeuren en blij zijn met wat wel ik heb, in plaats van te focussen op wat ik mis? Maar wat ik mis zijn juist al die dingen die voor mij überhaupt de reden waren om te trouwen. En ik kan niet veranderen hoe ik me voel. Het vreet aan me en ik ben niet gelukkig. Ik voel me ongeliefd, een lastpost, nutteloos, etc., etc....
Maar zonder te praten kun je er volgens mij niet achter komen of de relatie uitgeblust is of niet.
Ja, natuurlijk. Daar kan ik niks tegen inbrengen. Maar ik zie erorm op tegen dat gesprek. Sowieso heeft mijn vrouw momenteel hele andere dingen aan haar hoofd, waardoor de timing nu ook erg ongelukkig zou zijn. Maar je hebt natuurlijk gelijk. Dat gesprek zal een keer plaats moeten vinden. Maar ik stel het al jarenlang uit...
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@Lena C. Bedankt voor je positieve reactie. Dat is wat ik nodig heb: het gevoel dat er wellicht nog hoop is. Ik ken persoonlijk niemand die relatietherapie gehad heeft, en vind het dus heel moeilik in te schatten wat voor nut dat in onze situatie al dan niet zou kunnen hebben. Ik zie vooral op tegen de hoge kosten. Niet dat ik dat er niet voor over heb! Maar als het geen succes blijkt te zijn, maakt het de financiële problemen bij een echtscheiding alleen nog maar groter.
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

SciFiNerd schreef: 20 mei 2021 16:21 @Lena C. Bedankt voor je positieve reactie. Dat is wat ik nodig heb: het gevoel dat er wellicht nog hoop is. Ik ken persoonlijk niemand die relatietherapie gehad heeft, en vind het dus heel moeilik in te schatten wat voor nut dat in onze situatie al dan niet zou kunnen hebben. Ik zie vooral op tegen de hoge kosten. Niet dat ik dat er niet voor over heb! Maar als het geen succes blijkt te zijn, maakt het de financiële problemen bij een echtscheiding alleen nog maar groter.
Natuurlijk kun je nog hoop koesteren! Dat je dat fijn vindt, zegt best al veel. Ik lees het ook terug in je berichten, dat je graag hebt dat het goedkomt. Als dat echt zo is, kun je er gerust een paar honderd euro op stukslaan. Ik snap dat je opziet tegen de kosten, maar het is wel de moeite waard, vind ik. En zelfs als komen jullie er niet uit, dan heb je er wel alles aan gedaan en dat geeft de mens ook rust.

Maak gewoon een afspraak voor over een maandje ofzo. Hopelijk heeft je vrouw er dan ook wat meer ruimte voor.

Wij waren honderdtwintig Euro kwijt per sessie van anderhalf uur. Ik denk dat dat een gebruikelijke prijs is. Is niet weinig, maar aan de andere kant hadden wij niet zoveel sessies nodig. In totaal 6 dacht ik.

Je wordt tijdens die sessies uitgenodigd om eerlijk te zijn en daardoor zeg je meer dan je misschien gewoon thuis op de bank zou doen. Ik vond het hele liefdevolle gesprekken tussen mijn man en mij. We stelden doelen en kregen huiswerkopdrachten mee. Tijd inplannen voor elkaar, gesprekken voorzetten, elkaar aanraken, regelmatig vragen stellen om te controleren of we elkaar begrepen hebben, dat soort dingen. Het was echt goed voor ons. Ik gun jou dat ook!
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

@Lena C. Nogmaals bedankt voor de aanmoediging. Absoluut, als het helpt is het het zeker waard. Ik ga er over nadenken. Maar ik maak natuurlijk geen afspraak voordat ik er met mijn vrouw over heb gesproken. Dat zal toch de eerste stap moeten zijn. En dan eerst maar eens zien wat zij ervan vindt. Ik kwam ook dit tegen: https://www.hael.nl/relatieplan/. Dat is een stuk goedkoper dan relatietherapie, maar het is natuurlijk wel generiek opgezet en niet specifiek op onze situatie gericht.
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Ik heb veel nagedacht de laatste tijd en ben tot een besluit gekomen. De reacties van de mensen hier hebben daar zeer bij geholpen. Vooral @Melanoisia wil ik bedanken; jouw gerichte vragen hebben me weer doen beseffen hoeveel mijn vrouw nog steeds voor mij betekent. Vanavond ga ik met haar praten en voorstellen om voortaan iedere avond een uurtje tijd voor elkaar te reserveren, zonder TV, zonder telefoon, alleen zij en ik samen op de bank... praten, elkaar vasthouden, een beetje knuffelen. Misschien eerst als proef voor een paar weken of een maand.

Ik ben tot met besef gekomen dat communicatie en aandacht voor elkaar de dingen zijn waar het vooral aan schort in ons huwelijk. We zijn allebei zo gewend geraakt aan onze eigen routine en zijn elkaar daarbij behoorlijk uit het oog verloren. We brengen dagelijks uren voor de TV door, zowel samen op een (bijna corona-proof) afstand van 1 meter helaas, alsook ieder apart voor zijn/haar eigen TV. Zo zonde eigenlijk, want die tijd zouden we ook aan elkaar kunnen besteden! Wat ik vooral mis is het gevoel van verbondenheid, liefde en tederheid. Ja, ik mis ook de seks, maar ik denk dat die andere dingen nog veel belangrijker zijn.

Vanochtend hadden we sinds een (in mijn beleving) behoorlijk lange tijd weer eens een teder momentje. Niets bijzonders eigenlijk, alleen een knuffel terwijl ze zich aan het aankleden was. Maar wat was dat fijn, ook al was het maar een minuutje!
Dat zijn toch de dingen waar ik het meeste behoefe aan heb, denk ik. Onze relatie is op dit punt beland, omdat we simpelweg te weinig tijd maken voor dit soort dingen; voor elkaar. Daardoor hebben we eigenlijk ook nooit de gelegenheid voor een goed gesprek, omdat onze aandacht voortdurend gericht is op andere (veel minder belangrijke) dingen. En dan hopen onuitgesproken frustraties zich op, en vervreemd je langzaam maar zeker van elkaar.

Maar ik denk nu dat het nog niet te laat is om het tij te keren. En misschien hebben we daar wel helemaal geen professionele hulp bij nodig... Misschien is deze simpele kleine stap al goenoeg om weer dichter bij elkaar te komen. Ik heb er in elk geval zin in en ga er m'n best voor doen. En wie weet, misschien komt de rest dan vanzelf wel. Hopelijk denkt mijn vrouw er net zo over.
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Fijn om te lezen SciFiNerd, dat je het ziet zitten om voor de relatie te gaan en dat je iets aan onze berichten hebt. Hoe is het gegaan de afgelopen dagen? Ik wens jullie veel liefde toe.
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

Melanoisia schreef: 23 mei 2021 09:56 Hoe is het gegaan de afgelopen dagen?
Prima! We hebben nu 3 dagen achter elkaar een uurtje voor een commucatie/knuffel sessie gereseveerd AAI , en het maakt echt een wereld van verschil. Ik voel nu zoveel meer liefde dan de afgelopen maanden. Dit hadden we veel eerder moeten doen...
Ik wens jullie veel liefde toe.
Dank je wel! En insgelijks natuurlijk,
Gebruikersavatar
SciFiNerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2021 11:29

Re: Liefdeloos huwelijk - ik zie geen uitweg meer

volhoudertje schreef: 19 mei 2021 15:37 ken je de film ‘Hope Springs’ met Meryl Streep en Tommy Lee Jones? Daar doet me dit heel erg aan denken.
We hebben de film gezien. Ik moet zeggen zo erg als in die film is het met ons gelukkig niet, en hopelijk gaat het ook nooit zover komen. Maar er zaten zeker wel herkenbare elemenen in. Bedankt voor de tip.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”