Gebruikersavatar
Peter123
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 17:58

moeilijk keuze huis

Goede middag,

Een tijdje geleden ben ik uit elkaar gegaan met mijn vriendin. We hadden samen een huis gekocht, waar ik momenteel nog woon. Het emotionele van de relatie breuk is grotendeels gaan liggen. Maar, ik merk wel als ik bezig ben om het huis wat af te maken bvb, ik steeds toch soms weer aan haar moet denken. Nu sta ik voor de keuze of het huis overkopen, of het verkopen. Ik vind dit een enorm moeilijk beslissing, het gaat over een toch wel groter huis met grote tuin ( wat in alle eerlijkheid toch aan de grote kant is voor mij alleen -> en het was ookwel de bedoeling om hier samen iets op te starten en dat speelt wel).

Financieel kan ik het allemaal wel dragen, maar de schrik zit er wat in dat ik toch onbewust steeds aan haar 'herinnert' wordt. Ik ben een tijdje kort na de breuk naar een psycholoog geweest, en op het einde van de sessies werd er kort gesproken over het huis. Hier is echter niet verder op ingegaan en blijf daar nu wel nog een beetje mee 'rondlopen', aangezien ik de verdeling niet eeuwig kan uitstellen.

Hetgeen nu wel opspeelt, ik kijk dan wel eens rond voor iets anders met toch een kleine tuin te kopen, maar dan zie ik die koop prijzen die verschrikkelijk de hoogte in zijn.
Hoe ik het dan bezie is het dus rationeel gezien een goede keuze het huis te houden, maar emotioneel weet ik niet goed of ik dat rond krijg of aan kan.

Wat zijn zo gedachten gangen die ik kan bewandelen, om toch tot die keuze te komen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moeilijk keuze huis

Dat is inderdaad een moeilijke keuze. Het is niet bepaald de gunstigste tijd om een huis te kopen, maar het belangrijkste lijkt me toch dat je liever niet herinnerd wil worden aan je ex.
Ik kan niet in je hart of je portemonnaie kijken welke van de twee afwegingen de doosrlag kunnen geven. Ik kan alleen zeggen wat ik zelf in een dergelijke situatie zou doen: ik zou het huis en de herinneringen achter me laten en deze periode afsluiten.

Veel succes met het maken van de juiste afweging.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Peter123
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 17:58

Re: moeilijk keuze huis

Bedankt voor je inzicht.
Dat is niet de bedoeling, maar dat weet je juist niet op voorhand natuurlijk.
We hebben hier ook nog geen 2 jaar samen gewoond, dus dat is ook nog anders dan heel lange tijd.
Zou het nog eens goed op een rijtje moeten krijgen maar kom er maar niet uit.
Melanoisia
Berichten: 2007
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: moeilijk keuze huis

Hoe lang zijn jullie uit elkaar? Volgens mij is dat nog niet zo lang als ik je eerdere berichten lees. Ik vind het niet vreemd dat je nog regelmatig op een nare manier herinnerd wordt aan (het mislopen van) de relatie en de toekomst die je voor ogen had. Daar mag je echt even tijd voor nemen om te verwerken, het is niet niks. Het liefst wil je alles meteen achter je laten maar dat heeft tijd nodig, bij iedereen. Maar het gaat echt minder worden. Soms kan het achterlaten van dingen die je eraan doen herinneren goed helpen daarbij, maar de herinneringen kunnen denk ik anders ook wel minder pijnlijk worden. Het gaat er daarbij niet om dat jij niet meer aan haar denkt, maar dat de gedachten jou niet belemmeren in wat jij wilt doen in je nieuwe leven. Ik zou me dus ook vooral afvragen of je het huis afgezien van het emotionele aspect fijn vindt om in te wonen of dat je toch liever ergens anders gaat wonen, gewoon afgaande op wooncomfort, buiten je andere meer praktische overwegingen. Ik denk dat jij zelf die inschatting kunt maken op basis van je gevoel over een wat langere tijd. Je kunt de voors en tegens eens op een rijtje zetten, maar als er veel of erg moeilijke afwegingen zijn, wordt het ook steeds moeilijker om met je verstand een goede keuze te maken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen in dat geval betere keuzes maken door op hun gevoel af te gaan. Sterkte, hoop dat je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
Peter123
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 17:58

Re: moeilijk keuze huis

Wij zijn 5 maanden uit elkaar. In het begin was mijn eerste reactie ik moet hier weg, ben ook een aantal weken uit huis geweest. Nu neig ik meer om het over te kopen en dan maar aan te kijken, ook owv de huidige huizenmarkt. Er zijn wel wat voordelen, ook wel wat nadelen aan het huis. Dus die afweging leidt vaak tot niets.
Mijn ouders zijn ook gescheiden, en mijn vader is in het huis blijven wonen. Ik heb nog altijd de indruk dat hij de scheiding na meer dan 10 jaar niet kan plaatsen of loslaten. Ik vraag mij dan natuurlijk wel af, ligt dat aan het huis of aan andere zaken. Als ik hem daarover spreek blijft hij er spijtig genoeg vaag over. Ik wil dat dus zelf absoluut niet voorhebben.
Er zijn natuurlijk wel mensen die zich kunnen aanpassen en het dan prima kunnen loskoppelen, het zal altijd een gok blijven vrees ik toch.. en inderdaad pas na lange tijd duidelijk worden. Die tijd heb ik ook niet,
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moeilijk keuze huis

Peter123 schreef: 09 mar 2021 23:59 Mijn ouders zijn ook gescheiden, en mijn vader is in het huis blijven wonen. Ik heb nog altijd de indruk dat hij de scheiding na meer dan 10 jaar niet kan plaatsen of loslaten. Ik vraag mij dan natuurlijk wel af, ligt dat aan het huis of aan andere zaken.
Hoewel er overeenkomsten zijn, denk ik niet dat je jouw situatie met die van je vader moet vergelijken. Welke beslissing je het beste kunt nemen blijft een gok. Het komt bij het maken van die keuze aan op zelfkennis en het inschatten van risico's.

Misschien is het een idee om een invetarisatie te maken van de praktische bezwaren en emotionele problemen waar je tegenaan denkt te lopen als je besluit het huis over te kopen.
Maak een lijst en geef elk bezwaar of probleem waar je tegenaan denkt te lopen een cijfer.
Maak niet alleen lijst van de nadelen, maar ook de voordelen. Zo krijg je een helder overzicht. Als er meer bezwaren dan voordelen zijn, dan lijkt me duidelijk welke keuze je het beste kunt maken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Peter123
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 17:58

Re: moeilijk keuze huis

Ok die lijst kan ik proberen maken. Praktisch kan ik voor en nadelen oplijsten, dat is geen probleem. Maar wat kan ik tegenover de emotionele problemen zetten? Of hang ik die samen met de praktische nadelen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moeilijk keuze huis

Peter123 schreef: 19 mar 2021 16:04 Ok die lijst kan ik proberen maken. Praktisch kan ik voor en nadelen oplijsten, dat is geen probleem. Maar wat kan ik tegenover de emotionele problemen zetten? Of hang ik die samen met de praktische nadelen?
Je kunt de emotionele problemen rangschikken onder de praktische nadelen, maar je kunt ook kijken in hoeverre die emtionele problemen overkomelijk zijn. Waardoor worden die emoties getriggerd? Als je dat geïnventariseerd hebt, kun je gaan denken aan praktische oplossingen.

Is het de bijvoorbeeld de inrichting van het huis die je aan je ex doet herinneren? Koop in dat geval dan nieuwe meubels. Is het de tuin die aan haar doet herinneren? Geef een hovenier de opdracht de hele tuin leeg te halen en er nieuwe planten in te zetten. Dat soort dingen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anonymous_Loner
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 sep 2021 08:11

Re: moeilijk keuze huis

Ik heb iets gelijkaardigs hier, maar toch net iets anders. Ik woon in het huis van mijn (overleden ouders), mijn ouderlijk huis dus, ik heb hier ENORM veel herinneringen van doorheen mijn leven (ben 26 jaar oud). Familie, vrienden, partners, enzovoort. Allemaal hebben ze hier in het huis gewoond, geleefd, gelachen en gehuild.

Naast de positieve herinneringen, heb ik ook een heleboel negatieve herinneringen thuis. En ook voor die reden twijfel(de) ik om het huis te verkopen. Maar het is ruim, ik heb prachtig uitzicht en mijn oudere broer woont op de boerderij naast dit huis, daar kan dus eigenlijk geen enkel huis aan tippen.

Het feit dat je het samen hebt gekocht met je vriendin, dat maakt alles moeilijk natuurlijk. Want bij mij was het geen keuze (erfenis), maar daar kan en mag ik niet over klagen natuurlijk.

Ik denk dat je een paar dingen kunt doen:
- Je kunt het huis houden zoals het is en er blijven wonen -> Mooi huis, maar eventueel negatieve gedachten omtrent je ex -> Vind dit persoonlijk geen goede optie
- Je kunt het huis houden, maar compleet veranderen (ander kleur verf op de muren, andere meubels, anders ingericht, ruimtes groter of kleiner maken, etc.) -> Mooi huis, andere look, kan misschien helpen om je een soort 'nieuwe start' te geven
- Of je kunt het huis verkopen, dan heb je sowieso een nieuwe start. Maar natuurlijk is de juiste timing belangrijk om iets anders te kopen -> Je zult geduld moeten hebben, en misschien verander je nog van mening, waardoor je toch niet wil verkopen

Ikzelf zou in jouw situatie voor de tweede of laatste optie gaan, dit omdat ik een emotioneel persoon ben van nature. Maar de keuze is aan jou, ik zou nog even geduldig zijn en jezelf eens proberen inbeelden hoe je het toch compleet anders zou kunnen doen aanvoelen. Probeer je in te beelden hoe je huis er zou uitzien als je vanalles zou veranderen en misschien krijg je dan wel inspiratie. Voel je je er nog steeds niet goed bij? Dan zou ik wachten tot de markt wat stabiel wordt en ergens anders gaan wonen.

Naast dit, kan ik enkel maar zeggen dat je mentale toestand hier een grote rol in speelt. Het is normaal dat je die herinneringen hebt, maar je zult moeten reflecteren en zeggen: kan ik ermee om op een gezonde manier, of moet ik het op een andere manier aanpakken om mezelf beter te doen voelen?

Ik hoop dat je wat inzicht hebt gekregen hierdoor. Ik wens je veel succes!

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”