Gebruikersavatar
Demelsa
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2020 17:47

Nieuwe relatie gaat goed en toch compleet onzeker

Dag,

Ik ben een vrouw van 48 jaar oud, en ik heb sinds 3 maanden een nieuwe relatie. Eerder ben ik 15 jaar getrouwd geweest, in 2011 gescheiden en dan na 3 jaar een relatie van 3 jaar gehad met een lieve man die ontzettend veel privé problemen had. Mijn huidige relatie met, laat ik hem X noemen, is dus mijn derde serieuze relatie. Ik heb een tweeling van 19 jaar die net het huis uit is, ze zijn samen gaan studeren in een andere stad.

Mijn probleem is dat ik doodonzeker ben over de relatie, terwijl X me voortdurend tekens van liefde en aandacht geef: hij ziet me graag, wil elk weekend met mij doorbrengen (we wonen niet in dezelfde stad) en is ontzettend lief met mij. Ik heb al enkele vrienden van hem leren kennen en hij heeft me zelf naar zijn moeder meegenomen. Ik stelde voor om tijdens de vakantie (we werken allebei op een basisschool) weg te gaan, hij heeft gelijk geboekt, en omdat we pas donderdag volgende week weggaan zei hij "kom je alvast maandag, als je jongens weg zijn, dan hebben we een hele week samen".

Kortom: wat wil ik nog meer..? Ik weet het eigenlijk niet maar ik ben gek van de onzekerheid terwijl ik me realiseer dat ik daar geen enkele reden voor heb. Elke keer dat ik een bericht van hem krijg (toch enkele keren per dag) fleur ik op en daarna maak ik me weer zorgen. Ik laat er niets van zien, wat me veel energie kost. Gek van mezelf word ik. Ook ben ik bang om uiteindelijk de relatie te vernietiegen in plaats van te versterken. Uiteindelijk ligt het probleem echt bij mij. Mijn vader keek weinig naar mij als klein meisje en stichtte toen ik 12 was een nieuw gezin, en mijn moeder was zwaar depressief en rekende op mij. Kortom een verstoorde jeugd.

Wie heeft tips? Een psycholoog zie ik 1 keer per maand, ze is super goed maar in de tussentijd heb ik het moeilijk.

Demelsa
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Nieuwe relatie gaat goed en toch compleet onzeker

Je onzeker voelen in een nieuwe relatie, dat is opzich niet iets ongewoons. Wat je beschrijft lijkt meer op bindingsangst dan onzekerheid. Je noemt ook een paar oorzaken waardoor die bindingsangst is ontstaan: je hebt een scheiding en een relatoe achter de rug met een man die veel privé problemen had. Wat ook een belangrijke rol kan spelen is de relatie met je ouders en wat je als kind hebt meegemaakt in dat gezin.

Het duurt nog een tijdje voor jij je psycholoog weer ziet en dingen met haar te bespreken. Wat je in de tussentijd zou kunnen doen is je gevoelens uitspreken met je nieuwe vriend. Uit je verhaal begrijp ik dat hij een geduldige, lieve man is die veel om je geeft en graag bij jou wil zijn. Ook het uitspreken van angsten en twijfels horen bij het aangaan van een nieuwe relatie. Wees open, je nieuwe vriend heeft recht om te weten wat er allemaal speelt en dat je worstelt met bindingsangst. Het is een hindernis die je samen kunt nemen.

Op deze site kun je iets meer lezen over bindingsangst:
https://www.psyned.nl/angsten/soorten-a ... ingsangst/
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”