Gebruikersavatar
Lillix
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2018 12:37
Locatie: Overijssel

En dan heb je allebei een depressie..

Al mijn hele leven worstel ik met depressies, negatieve gedachten, en andere stempeltjes.
Doet er even niet toe.
Soms kan ik mij prima staande houden, andere dagen heb ik zoveel moeite om uit bed te komen dat ik het al opgeef voor ik het probeer.

Alleen nu komt er wat bij. Mijn vriend raakt depressief of zit net in een beginnende. Hij is zijn baan kwijtgeraakt door de bezuinigingen, en hij werkte via uitzendbureaus. Nu na de zoveelste baan waar hij weg bezuinigd is, zit hij er helemaal doorheen.
Hij komt uit een moeilijk gezin, en probeert alles op te bouwen. Maar heeft nu ook geen recht op een uitkering, (hij werkt te kort), waardoor hij niet eens zijn zorgverzekering kan betalen. Laat staan dus om hulp vragen voor zijn depressie.

Ik kan hem ook niet constant overeind houden, want dan vergeet ik mijzelf weer, en dan zijn we verder bij af.
Wil ik dus ook niet.. hoe kan ik hem helpen?
Kan ik ergens hulp vragen?
''- Out of suffering have emerged the strongest souls; the most massive characters are seared with scars. -''
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: En dan heb je allebei een depressie..

Lillix schreef: 26 dec 2018 13:29 Maar heeft nu ook geen recht op een uitkering, (hij werkt te kort), waardoor hij niet eens zijn zorgverzekering kan betalen. Laat staan dus om hulp vragen voor zijn depressie.
Als je geen of weinig inkomen hebt, kunt je zorgtoeslag aanvragen, hiervoor kun je contact opnemen met de Belastingdienst. Ik neem overigens aan dat je vriend weliswaar geen recht op een WW uitkering heeft, maar wel een bijstandsuitkering kan aanvragen. De voorwaarden hiervoor zijn dat je onvoldoende inkomen hebt om te kunnen leven en niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Verder moet je rechtmatig in Nederland woonachtig zijn, 18 jaar of ouder zijn, geen partner hebben die genoeg verdient of teveel eigen vermogen hebben.

Als je vriend kan aantonen dat hij door zijn werkloosheid in dusdanige pscyhische nood verkeert dat hij dringend hulp nodig heeft, zijn daar mogelijkheden voor. Het is in dat geval handig als hij een verklaring van de huisarts kan overleggen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”