Gebruikersavatar
travelit
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2018 10:34

Omgaan met narcistische ex in een gemeenschappelijke vriendenkring

Hoi hoi! Ik ben Steven! Een vrolijke, kerel van 26 die graag zotte avonturen beleeft en veel waarde hecht aan vriendschap en vertrouwen.
Dit is mijn eerste post op deze website... Momenteel voel ik mij een beetje met mijn rug tegen een muur geduwd, dus ik hoop dat iemand hier wat raad weet.

Een 2-tal jaar geleden is er door middel van een groepsreis een vriendenkring ontstaan waar ik met veel blijdschap deel van kon uitmaken. Met de tijd was ik beste vrienden geworden met één van de vrouwen van de groep. Charmant en super sociaal in algemene omgang, maar erg onzeker. Het grote lawaai van de groep eigenlijk. Nadat haar vader gestorven was en haar beste vriendin meer aandacht in haar eigen relatie stak, was ze erg veel steun bij mij komen zoeken. Omdat ik een erg gevoelig en empathisch persoon ben, heb ik die ook met alle plezier en vriendschap gegeven. Uiteindelijk hadden wij een 9-tal maanden geleden samen een relatie gestart.

De eerste 4 maanden, was ze totaal voor de relatie aan het gaan en begon ze al erg vroeg alles te plannen over hoe we over 2 jaar zouden trouwen, en over 3 jaar ons eerste kind zouden krijgen. Ik had een beetje het gevoel zij toekomstplannen maakte en dat ik haar daarin moest volgen ipv dat we samen een toekomst konden gaan opbouwen. Ik stond dit op dat moment ook gewoon toe omdat ik dacht dat dat wel zou overwaaien. Het was tenslotte ook de eerste keer dat ze een relatie durfde aangaan (wegens bindingsangst).

De 5de maand van onze relatie was ze plots helemaal omgedraaid. Ze was begonnen met verhuizen naar haar eerste eigen woonst en kreeg veel hulp van familie en haar beste vriendin... maar het was voor haar niet nodig dat ik zou komen helpen. Nadat ik enkele weken genegeerd werd door haar, Heb ik met haar afgesproken om eens te praten. We hebben toen op een erg vriendschappelijke manier de relatie stopgezet. De enige uitleg die ik echter van haar heb gekregen voor haar gedrag, was dat ze zelf gewoon niet weet wat er in haar hoofd afspeelt.

Het ongemakkelijke was dat wij een week later een weekendje zee met de vriendengroep hadden. Ik vond dat ze zich dat weekend erg raar gedroeg. Ze kon gewoon vrolijk doen tegen iedereen alsof er nooit iets gebeurd was (een kunst die ik niet bepaald bezit) , en begon veel onderwerpen boven te halen die ik erg ongepast vond zoals over wat ze leuk zou vinden moest ze ooit een vrijgezellenfeest krijgen of over andere mannen waar ze ooit een oogje op had. Ik vond dit helemaal niet fijn en heb mij heel dat weekend ongemakkelijk gevoeld.

een 2-tal weken later had ik naar haar gestuurd dat ik mij tijdens dat weekendje ongemakkelijk voelde en dat ik er over wou praten. Want ik wil natuurlijk niet dat dat blijft gebeuren. ze stuurde terug dat ze in een drukke periode zat met haar werk en het huis. Ze zei dat ze later wel eens ging kijken naar een datum. Nu 2 maanden later, heb ik niets meer van haar hierover gehoord.

Zelf ben ik nog met dit verhaal eens naar de psycholoog geweest, wie mij wist te vertellen dat veel van haar gedrag komt door een sterk narcistisch karakter. (Aandacht self-centered willen houden, energie vragen bij anderen ze om daarna te dumpen, alles doen om controle te willen behouden, bindingsangst, …).

Nu na een lang verhaal mijn effectieve vraag: Hoe moet ik nu met haar omgaan in de vriendenkring, wetende dat ze narcistisch gedrag vertoond? Want ze blijft in de groep dit soort gedrag vertonen waardoor ik mij alsmaar minder op mijn gemak voel.
Ik wou eerst met haar praten, maar dan voed ik haar honger naar drama en geef ik eigenlijk aan haar toe dat zij controle heeft over de situatie. Wat voor haar een stimulatie gaat zijn om haar huidig gedrag nog toe te doen nemen.
Ze hebben mij ook al verteld dat ik haar dan moet negeren zodat ik geen signalen van controle naar haar zend. Het probleem hiermee is dat zij 90% van de algemene groepsaandacht is. Dus als ik haar negeer, ben ik dan associaal tov de groep.
Een derde optie was om gewoon vriendelijk te blijven doen en alles te slikken. Dit ben ik tot nu toe aan het toepassen, maar ondertussen begint zelfs mijn geduld en vertrouwen op te geraken…

Alvast bedankt voor de eventuele raad
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Omgaan met narcistische ex in een gemeenschappelijke vriendenkring

Ik geloof niet zo in diagnoses die op afstand gesteld worden. Maakt het eigenlijk iets uit dat je psycholoog stelt dat het meisje narcistische karaktertrekjes heeft?

Wat belangrijker is, is je eigen opstelling in de vriendenkring. Die opstelling is subassertief te noemen. Zeg gewoon eens waar het op staat, want je schikt je al bijvoorbaat in de dominante rol die het meisje in je vriendenkring in neemt. Met andere woorden: wees assertief.

Relaties, en vooral relaties met narcistische mensen, of mensen aan wie narcistische trekken worden toegeschreven, hebben veel baat bij het scheppen van duidelijkheid. Niet wachten, mailtjes of app-jes sturen om achteraf je beklag te doen, maar zeg het ter plekke als er iets is wat je niet bevalt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
travelit
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2018 10:34

Re: Omgaan met narcistische ex in een gemeenschappelijke vriendenkring

Dag volhoudertje,

Merci voor het snelle antwoord.
Ja, over die assertieviteit heb je wel een punt. Ik probeer daar al enkele jaren aan te werken, en hoewel ik daar al redelijk in gegroeid ben, ben ik nog kang niet op het punt dat ik hoop te zitten. Het moeilijkste vind ik om ineens te weten waten ik wil zeggen. Normaal neem ik achteraf een momentje alleen om voor mezelf eerst duidelijk te maken hoe ik mij voel en waarom.

Volgens jou, zou ik dan enkel wanneer er nog eens iets gebeurd er iets van zeggen op het moment zelf... Dus over de dingen die al gebeurd zijn, moet ik niet meer over beginnen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Omgaan met narcistische ex in een gemeenschappelijke vriendenkring

travelit schreef: 23 jul 2018 17:36 Volgens jou, zou ik dan enkel wanneer er nog eens iets gebeurd er iets van zeggen op het moment zelf... Dus over de dingen die al gebeurd zijn, moet ik niet meer over beginnen?
Natuurlijk kun je er tijd overheen laten gaan en het later met iemand proberen te bespreken, maar het is handiger om meteen en ter plekke aan te geven als er iets is wat je niet bevalt.
Dat schept duidelijkheid, niet alleen voor de ander, maar ook voor jezelf.
Het is niet altijd even makkelijk om assertief te zijn, maar oefening baart kunst.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Omgaan met narcistische ex in een gemeenschappelijke vriendenkring

Volgens jou, zou ik dan enkel wanneer er nog eens iets gebeurd er iets van zeggen op het moment zelf... Dus over de dingen die al gebeurd zijn, moet ik niet meer over beginnen?
Ook als een persoon niet narcistisch is, is het handigste om er gelijk wat van te zeggen.
a) jij bent het kwijt. Scheelt ook weer aan belast. Hoef je ook niet over te piekeren en wordt het niet zo groot in je hoofd.
b) het kan zijn dat de persoon in kwestie het zich niet meer herinnert. Heb je daar zo druk over zitten te maken.
Understand: you been understood

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”