Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Relatieproblemen door midlifecrisis.

Op dit moment heb ik als getrouwde man ernstige relatieproblemen die 100% te maken hebben met de midlifecrisis. Ik ben diverse keren vreemd geweest met een andere vrouw terwijl ik duidelijk wist dat ik mijn eigen vrouw niet kwijt wilde. Ik dacht in deze andere vrouw iets te vinden dat mijn eigen vrouw niet had op het gebied van activiteiten, sport en avontuur. In mijn fantasie voldeed deze andere vrouw perfect aan mijn ideaalbeeld terwijl ze daar enkel op zinspeelde door vooral beloftes te doen en eigenlijk weinig tot niks na te komen.

Op de een of andere manier ontstond er in mijn gedachte een soort van soulmate (zielsverwant) en voelde ik me bij haar erg thuis. Tijdens onze stiekeme afspraakjes waarbij we telkens iets actiefs gingen doen gingen we steeds meer met elkaar knuffelen en begonnen we elkaar steeds verder af te tasten. We zijn niet met elkaar naar bed geweest omdat ik dat duidelijk niet wilde en omdat ik misschien in mijn achterhoofd had dat er vanaf dat moment geen enkele weg meer terug zou zijn. Of misschien wilde ik dat mijn vrouw niet aan doen? Dit laatste is voor mij erg onduidelijk.

Nu is deze relatie met die andere vrouw verbroken en ook het contact is nu stopgezet. Ik probeer nu verder te gaan met mijn eigen vrouw waar ik nog steeds erg veel van hou. Maar die stelt mij natuurlijk steeds meer vragen over wat er dan allemaal wel is gebeurd. En dat is natuurlijk erg pijnlijk voor ons allebei.

Op dit moment heb ik dus een duidelijk hekel aan mezelf en heb overal op het internet gelezen dat mijn gedrag duidelijk overeenkomt met gedragskenmerken van mannen in de midlifecrisis. Ik herken me duidelijk in tientallen algemene gedragskenmerken.

Mijn vraag aan jullie is: Heeft het zin om mezelf te laten behandelen bij een psycholoog (waar ik inmiddels een afspraak mee heb gemaakt) of zeggen jullie dat de midlifecrisis een onvermijdelijk periode is waarom mannen en vrouwen in veel gevallen hun huidige relatie en gezin ten gronde richten op zoek naar een nieuwe wereld die vooral lijkt te bestaan uit fantasiebeelden van een ideale toekomst? Met andere woorden: Zijn emotionele gedragsproblemen voorkomend uit de midlifecrisis te behandelen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Willem 2004 schreef: 04 apr 2018 12:14 Heeft het zin om mezelf te laten behandelen bij een psycholoog (waar ik inmiddels een afspraak mee heb gemaakt)
Het lijkt me dat het geen kwaad kan om je midlife problemen met een professionele hulpverlener te maar
speel vooral open kaart met je psycholoog, als je op een forum al twijfelt of het zin heeft om je ergens voor te laten behandelen, zou ik zeggen dat je er eerst maar eens goed over moet nadenken of je die stap wilt zetten.

Verder zou ik je ervaringen met die andere vrouw niet willen rangschikken onder de noemer 'vreemdgaan'.
De term 'vreemdgaan' verwijst naar seksueel contact buiten een vaste relatie, dat is hier niet het geval.
Je zou kunnen zeggen dat het een vorm van 'emotioneel vreemdgaan' is, maar je hebt voldoende zelfbeheersing
gehad om het niet verder te laten komen dan een beetje knuffelen. Het lijkt me niet dat je jezelf nu met
schuldgevoel moet plagen en een 'hekel aan jezelf' moet houden. Dat lijkt me een vorm van boete doen waar
je niets mee opschiet.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Het vreemdgaan was toch wel echt vreemdgaan omdat het knuffelen en vrijen helaas achteraf nogal ver ging. Enkel het echte vreemd gaan wat vele anderen na zo'n 30 afspraakjes verdeeld over een jaar vast een keer gedaan zouden hebben hebben wij niet gedaan.

Voor a.s maandag 9 april heb ik met mijn vrouw samen eerst een afspraak met een relatietherapeute van een heel uur om te bekijken hoe we wat gebeurd is samen kunnen verwerken. Daarna heb ik op een ander adres nog een afspraak met een psycholoog voor een een op een gesprek om het probleem met mij te bespreken dat voorkomt uit een duidelijke midlifecrisis.

Ik hou erg veel van mijn vrouw en de kinderen en heb sinds ik mijn vrouw heb ontmoet 1991 nooit interesse gehad in andere vrouwen. Ik zag andere vrouwen altijd graag, maar bleef altijd trouw aan mijn vrouw. Nooit vreemd geweest tot ik zo'n jaartje geleden ineens afspraakjes ging maken met een gescheiden vrouw en dat helemaal uit de hand liet lopen tot de problemen die ik nu met mijn eigen vrouw heb. Nu zou ik willen dat alles bij het oude was gebleven en snap eigenlijk niet echt waarom ik heb gedaan wat ik deed. Ik heb tegen mijn vrouw gelogen en heb stiekem allerlei afspraakjes gehad zonder dat ik na die afspraakjes een echt schuldgevoel had. Het leek wel alsof ik een tijdje gewoon twee partners had waar ik het allebei erg goed mee kon vinden.

En zoiets hoort een man zijn vrouw niet aan te doen als hij er echt om geeft. Daarom heb ik momenteel een hekel aan mezelf en voel mezelf niet bepaald gelukkig.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Willem 2004 schreef: 04 apr 2018 13:38 En zoiets hoort een man zijn vrouw niet aan te doen als hij er echt om geeft. Daarom heb ik momenteel een hekel aan mezelf en voel mezelf niet bepaald gelukkig.
Over wat een man wel of niet hoort te doen lopen de meningen uiteen, wat wel vast staat is de definitie van het begrip 'vreemdgaan'. De definitie van vreemdgaan is volgens Wikipedia deze: Vreemdgaan of overspel is het hebben van een (seksueel) contact of een (seksuele) relatie met een ander dan de vaste partner, zonder dat die hiervoor toestemming heeft gegeven.

Ik wens je veel succes met de gesprekken die je met de psycholoog gaat voeren. Verder wens ik je de kracht en wijsheid toe om deze relatiecrisis te overwinnen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Dank je voor je reacties "volhoudertje"

Ik las ergens dat de midlifecrisis een soort tweede pubertijd zou zijn waar je als je er eenmaal in zit bijna niet uit los kunt komen. Ik las ook dat mannen en vrouwen die er last van hebben hun huidige leven dusdanig op z'n kop zetten dat ze er enkele jaren later spijt van krijgen en in een zware depressie kunnen belanden.

Leuk vooruitzicht zeg. Daarom wil ik erg snel van deze onzin in mijn hoofd af. Ik ga er aan werken en laat me niet kisten.
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Even een update:

Mijn vrouw en ik hebben op dit moment enorm veel ruzie over het feit dat ik vreemd ben gegaan met een andere vrouw. Ik heb enorm veel spijt van wat ik heb gedaan en snap van mezelf niet waarom ik het heb gedaan. In die andere vrouw zag ik een soort van unieke soulmate terwijl ik eigenlijk een hele goede relatie met mijn vrouw had de laatste jaren/maanden.

Op de een of andere manier kon ik het niet laten met haar af te gaan spreken en samen te gaan sporten in het geheim. Ik heb dus duidelijk tegen mijn vrouw gelogen en haar bedrogen terwijl ik met haar ergens in de bossen lag te vrijen met onze sportkleding aan. Ik had met deze andere vrouw hele goede gesprekken en kon het goed met haar vinden. Achteraf blijkt nu dat ik dacht verliefd te zijn op haar terwijl ik het vermoeden heb in een soort van fantasiewereld te hebben geleefd nu ik het contact met haar inmiddels twee weken geleden heb verbroken.

Ik voel met nu ontzettend lullig naar mijn vrouw toe die logisch geen enkele vorm van lichamelijk contact wil accepteren. We hebben de afgelopen twee weken best wat leuke dingen samen gedaan en ik heb mijn best gedaan om haar te laten voelen dat ik helemaal voor haar wil gaan.

Maar ze kan het niet verkroppen dat ik op sommige dagen in de ochtend met deze vrouw heb liggen vrijen en dat mijn vrouw en ik in de avonduren gewoon seks met elkaar hadden en dat daar op die momenten helemaal niks mis mee was. Het leek dus wel of ik in die periode in een soort van "echte" wereld met mijn vrouw leefde en in een soort van fantasiewereld met die andere vrouw waar ik van dacht dat ik er verliefd op was en haar toch zo nodig moest beminnen.

Echte seks heb ik met deze vrouw niet gehad. Op de een of andere manier wilde ik en wilde zij dat niet. We hebben onze grenzen vanaf het begin af aan aangeven en hebben ons daaraan gehouden. Maar we hebben elkaar dus wel op alle manieren betast in de vorm van een langdurig voorspel. Voor mij was het duidelijk dat het me niet enkel om de seks ging omdat ik dat anders allang zou hebben gedaan als ze dat ook wilde. Ik ben nu bang dat ik een groot probleem heb omdat ik met haar in deze fantasiewereld terecht ben gekomen en mezelf er zo in heb laten meeslepen.

Ik voel me nu doodongelukkig en ben bang voor de toekomst voor mijn gezin. Een gezin dat uit elkaar dreigt te vallen omdat ik niet op tijd in gesprek ben gegaan met een goede hulpverlener/psycholoog. Misschien dat die een heleboel leed dat ik nu heb veroorzaakt had kunnen voorkomen.

Ik hou erg van mijn vrouw en wil haar niet kwijt. Ik ben ook helemaal niet verliefd op die andere vrouw. Ik heb haar losgelaten en wil dit boek graag dicht doen. Maar mijn vrouw kan wat er is gebeurd niet uit haar hoofd zetten.

Maandag 9 april heb ik een afspraak met een relatietherapeut met mijn vrouw en enkele uren daarna een afspraak met een psycholoog in een andere praktijk. Ik wil dit wat ik heb meegemaakt nooit meer meemaken en op dit moment alleen maar helen wat ik kapot heb gemaakt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Willem 2004 schreef: 07 apr 2018 11:05 Ik voel me nu doodongelukkig en ben bang voor de toekomst voor mijn gezin. Een gezin dat uit elkaar dreigt te vallen omdat ik niet op tijd in gesprek ben gegaan met een goede hulpverlener/psycholoog. Misschien dat die een heleboel leed dat ik nu heb veroorzaakt had kunnen voorkomen.
Het is duidelijk dat jij je schuldig voelt, maar naar mijn mening ga je daar een beetje te ver in. Mensen kunnen fouten maken, maar het lijkt me niet realistisch om jezelf af te rekenen op het feit dat je het allemaal had kunnen voorkomen. Niemand is immers perfect, dat is voor niemand een haalbare kaart.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Update: We hebben gisteren een eerste gesprek met een relatietherapeut gehad wat voor ons allebei erg goed aanvoelde en waar we voorlopig mee door gaan. Een uurtjes daarna had ik een gesprek met een andere therapeut waar ik eigenlijk 1 op 1 door behandeld wilde worden. Mijn vrouw heeft er een uur bij gezeten n had ook daar een goed gevoel bij.

Met de relatietherapeut gaan we kijken hoe mijn vrouw kan verwerken wat er gebeurd is en hoe we allebei weer verder kunnen in onze relatie. En met die andere therapeut ga ik op zoek naar de oorzaak waarom ik mezelf het afgelopen jaar zo anders heb gedragen dan alle 25 jaar ervoor tijdens mijn relatie met mijn vrouw. Iets in mij heeft er voor gezorgd dat ik op zoek was naar "iets" dat ik bij mijn vrouw niet kon vinden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Ik vind het prima dat je professionele hulp zoekt, maar ik heb het idee dat je met véél meer dingen worstelt dan alleen het vreemdgaan. (Wat ik overigens nog steeds niet zou willen qualificeren als 'vreemdgaan' omdat er geen sprake was van seks. Maar daar zullen we verder geen discussie meer over voeren.) De meeste stellen die in een relatiecrisis zitten zullen relatietherapie voldoende vinden en niet afzonderlijk in theapie gaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Omdat ik van mezelf vind dat ik dingen heb gedaan die ik eigenlijk nooit heb gedaan, altijd heb afgezworen en nu verbaasd ben dat ik ze toch heb gedaan ben ik begonnen met individuele therapie om er achter te komen wat ik zocht naast de eigenlijk al weer erg goede relatie met mijn eigen vrouw. Een vrouw die helemaal geweldig is om het nu weer opnieuw met mij te gaan proberen terwijl ze natuurlijk erg boos en teleurgesteld is in mij.

Update: Mijn vrouw en ik knuffelen de laatste dagen weer steeds meer met elkaar en doen zo veel mogelijk leuke dingen samen zoals uit eten, samen de stad in om gezellig wat te winkelen en op terrasjes te zitten. En als het weer goed is gaan we a.s. zondag de hele dag varen in de Biesbosch met mijn twee kajaks. Normaal gaat ze nooit met me mee kajakken. Maar omdat ik er zo enthousiast over ben en in de Biesbosch overal romantische aanlegplekjes weet voor romantiek gaat ze met me mee mits het weer zondag goed is. Ik heb daar al erg veel zin in.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Willem 2004 schreef: 11 apr 2018 10:41 Omdat ik van mezelf vind dat ik dingen heb gedaan die ik eigenlijk nooit heb gedaan, altijd heb afgezworen en nu verbaasd ben dat ik ze toch heb gedaan ben ik begonnen met individuele therapie om er achter te komen wat ik zocht naast de eigenlijk al weer erg goede relatie met mijn eigen vrouw.
Het is uiteraard jouw keuze om daar voor in individuele therapie te gaan, ik neem aan dat je wel meer dingen wilt uitdiepen met je therapeut. Als ik het zo lees is er wat vreemdgaan betreft nooit sprake geweest van een patroon, het was eerder een incident. Het is goed om te lezen dat je het leven met je partner weer kunt oppikken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Ik ben kei gek op mijn eigen vrouw. Ik kon alleen op de een of andere manier de spanning niet weerstaan om naast mijn eigen vrouw een andere vrouw te leren kennen en daar allerlei leuke dingen mee te gaan doen. Samen sporten, samen wandelen, samen zwemmen en bijvoorbeeld uit eten. Voor mijn gevoel had ik enige tijd niet alleen een vrouw, maar ook een vriendin. Ik gedroeg me jeugdig en anders dan dat ik dat thuis bij mijn eigen vrouw deed. En dat laatste is blijkbaar die midlifecrisis. Een soort van tweede pubertijd waarin met name 40 tot 50 plussers (mannen en vrouwen) geneigd zijn om zich nogal aan te gaan stellen en veel aandacht willen. Ze willen bevestiging dat ze nog mooi, aantrekkelijk zijn en gewild.

En juist omdat deze andere vrouw razend enthousiast was over wat ik allemaal nog kon en deed op mijn leeftijd wilde ik steeds meer van mezelf laten zien. Ik gedroeg me bij haar als een vent van 25 terwijl ik nu bijna 54 jaar ben. Duidelijk midlifecrisis waar ik snel afscheid van wil nemen. Dit gedrag maakt bij veel mannen en vrouwen bestaande relaties kapot waar ze vaak later spijt van krijgen.

Ik heb een heerlijke vrouw en kom op seks gebied niks te kort. Daarom ben ik ook zo boos op mezelf dat ik op de een of andere manier de behoefte had om ook aan haar te zitten en behoorlijk ver te gaan met een soort van spannend voorspel.
Gebruikersavatar
Willem 2004
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2018 12:00

Re: Relatieproblemen door midlifecrisis.

Update: Een geweldig weekend gehad met mijn vrouw en ook nog wat leuke dingen gedaan met mijn kinderen van 20 en 17 erbij. Veel buiten geweest en genoten van elkaar op alle gebied. Het afgelopen weekend verdiend een hele dikke voldoende voor ons als echtpaar en als gezin.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”