Gebruikersavatar
suzanne34
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2017 22:44

lotgenoten sociaal isolement

Heb de afgelopen jaren ontzettend veel meegemaakt en ben ook in een sociaal isolement geraakt. Ik zoek eigenlijk naar een manier om daar uit te komen en mensen op mn pad te vinden die me willen steunen en zich ook herkennen in mijn verhaal. Ik weet niet of dat via dit forum kan of dat iemand tips heeft wat ik zou kunnen doen. Ik zit op dit moment ook nog met van alles. Ik wil graag vooruit ipv achteruit maar weet niet zo goed hoe. Welke mensen herkennen zich in mn verhaal en zoeken ook iemand om dingen mee te delen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: lotgenoten sociaal isolement

Het is altijd mogelijk om je verhaal te doen op dit forum, door een eigen topic te openen. Soms is het even afwachten, maar na verloop van tijd komen er meestal wel een paar reacties

Sociaal isolement doorbreken lukt eigenlijk alleen maar door zelf dingen te ondernemen. Probeer eerst eens veilige dingen die letterlijk dicht bij huis zijn. Zeg eens gedag tegen de buren, begin een gesprekje met iemand op een terrasje, kijk eens of er leuke en gezellige dingen te doen zijn in de stad. Jij moet de boel in beweging zetten, anderen zullen het niet voor je doen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
MaxN
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2017 22:30

Re: lotgenoten sociaal isolement

Wat versta je precies onder sociaal isolement? Want dat is volgens mij erg persoonlijk.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: lotgenoten sociaal isolement

suzanne34 schreef: 14 jun 2017 23:01 Heb de afgelopen jaren ontzettend veel meegemaakt en ben ook in een sociaal isolement geraakt. Ik zoek eigenlijk naar een manier om daar uit te komen en mensen op mn pad te vinden die me willen steunen en zich ook herkennen in mijn verhaal. Ik weet niet of dat via dit forum kan of dat iemand tips heeft wat ik zou kunnen doen. Ik zit op dit moment ook nog met van alles. Ik wil graag vooruit ipv achteruit maar weet niet zo goed hoe. Welke mensen herkennen zich in mn verhaal en zoeken ook iemand om dingen mee te delen?
Ikke. Volg de tips op van volhoudertje.
- Werk aan jezelf.
- probeer mensen te leren kennen.
- wordt lid van een club waar je elkaar met enige regelmaat ziet.
- Probeer wat vrienden te maken. Spreek met elkaar af
- Doe leuke dingen.

Natuurlijk wil je vooruit ipv achteruit, dat begrijp ik wel. Je schrijft dat je veel hebt meegemaakt. Heb je dat al voldoende verwerkt?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: lotgenoten sociaal isolement

Ik herken wel wat in je verhaal, heb ook veel meegemaakt en ben in een sociaal isolement geraakt (iets in die richting in ieder geval). Probeer er zelf ook uit te komen, maar is me nog niet gelukt en weet ook nog niet zo goed hoe ik er uit moet komen. Ik heb wel behoefte (en ook sinds kort een eigen topic bij 'onder ons') om hier met iemand over te praten :).
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: lotgenoten sociaal isolement

Bedankt voor dat lijstje Koen, misschien heb ik daar ook wel iets aan.
Gebruikersavatar
suzanne34
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2017 22:44

Re: lotgenoten sociaal isolement

Bedankt voor de reacties. Het is voor mij best lastig, gezien mijn situatie, om eruit te komen. Ik heb wel een afspraak staan bij een psycholoog, misschien dat ik eerst eens wat kan delen over wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste jaren. Ik zou graag meer contacten hebben, maar weet niet goed waar ik nieuwe mensen zou kunnen leren kennen. Vandaar dat ik nu ook op internet zit. Hoe ontmoet ik de juiste mensen? Bij een club gaan of iets dergelijks zit er nu niet in; net als werken. Zou graag naar een ontmoetingsplek gaan voor mensen die in soortgelijke omstandigheden zitten.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: lotgenoten sociaal isolement

suzanne34 schreef: 16 jun 2017 17:02 Bedankt voor de reacties. Het is voor mij best lastig, gezien mijn situatie, om eruit te komen. Ik heb wel een afspraak staan bij een psycholoog, misschien dat ik eerst eens wat kan delen over wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste jaren. Ik zou graag meer contacten hebben, maar weet niet goed waar ik nieuwe mensen zou kunnen leren kennen. Vandaar dat ik nu ook op internet zit. Hoe ontmoet ik de juiste mensen? Bij een club gaan of iets dergelijks zit er nu niet in; net als werken. Zou graag naar een ontmoetingsplek gaan voor mensen die in soortgelijke omstandigheden zitten.
Afhankelijk wat je hebt meegemaakt zou ik idd gaan voor de psycholoog. Het van je af praten, alle frustraties eruit en werken aan jezelf.

Ik begrijp best je wat meer contacten wilt hebben, maar het opbouwen van contact werkt beter als je lekker in je fel zit. Je bent toegankelijk voor andere mensen als je niet met zoveel problemen zit. Ik heb mij heel lang mijn hoofd gebroken waar je de juiste mensen ontmoet en mijn conclusie is dat je ze heus wel ontmoet als je maar zelf leuke dingen gaat doen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: lotgenoten sociaal isolement

koen0069 schreef: 16 jun 2017 17:51Ik begrijp best je wat meer contacten wilt hebben, maar het opbouwen van contact werkt beter als je lekker in vel zit.
Daar kun je van mening over verschillen, ik ben het daar niet mee eens. Ik vind niet dat ergens op hoeft te wachten voordat je nieuwe contacten gaat zoeken.

Naast het internet zijn er telefonische hulpdiensten die een luisterend oor bieden en voor iedereen beschikbaar zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Eline
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2013 11:34

Re: lotgenoten sociaal isolement

Je sociale isolement kan verschillende oorzaken hebben.
Ik kan me voorstellen dat contact met mensen bij wie die oorzaak ongeveer hetzelfde is steun kan geven.

Mogelijk is er een lotgenotengroep (via bijvoorbeeld maatschappelijk werk in je woonplaats) of een lotgenotenvereniging.
Of als zo'n stap (nog) te groot is: een lotgenotenforum.
(Zelf heb ik in het verleden bijvoorbeeld wel baat gehad bij een vereniging voor verlegen mensen; dat was voor mij een oorzaak van weinig contacten. Vandaar dat ik hieraan dacht).

Wat ik ook weleens in een krant heb zien staan (maar ik heb er zelf geen ervaring mee), zijn maaltijden waarbij je kunt meeëten, die bedoeld zijn voor mensen die contacten willen opdoen en die niet eenzaam thuis willen eten.
Zoiets zou ook een idee kunnen zijn.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”