Gebruikersavatar
Madeliefje79
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2017 13:21

Vermoeden van emotioneel misbruik

Hallo :-) ..

Ik wil heel graag even mijn verhaal kwijt, want ik voel me erg rot en bizar op dit moment. Ik probeer verhaal niet te langdradig te maken, maar dat gaat niet lukken ben ik bang...

Ik heb ruim een half jaar geleden mijn baan opgezegd en naar Portugal vertrokken. Kijken wat het mij zou brengen. Al snel maakte ik contact met een jongen via internet uit Lissabon. Vanaf dag 1 dat we ge-mached waren, hebben we intensief contact gehad. Zelfs voor we elkaar uberhaupt ontmoet hadden vroeg hij elke dag wel hoe het ging en wat ik aan het doen was. Ik vond dat heel erg fijn. Toen ik in Lissabon was hebben we elkaar ontmoet op een avond. Ik voelde me niet gelijk tot hem aangetrokken, maar voelde me wel heel erg op mijn gemak bij hem op de een of andere manier. Na deze ontmoeting ben ik verder door Portugal gaan reizen. Bijna elke dag was er wel contact. Voor een online dating (Tinder) vond ik het bijzonder dat iemand zo veel geduld en interesse had. Na een paar weken ben ik weer terug naar Lissabon gegaan en ging het allemaal heel snel. We waren bijna elke dag bij elkaar, ik sliep in hostels op reis, maar hij wilde graag dat ik bij hem bleef. En zo woonde we praktisch samen. Heel snel! Sex hadden we 'pas' tijdens een weekendje samen weg.

Hij gaf heel veel aandacht, maar eigenlijk een beetje te veel voor mij, omdat ik hem nog niet zo goed kende. Hij wilde elke stap weten wat ik aan het doen was. Hij had destijds een vriend tijdelijk bij hem wonen en waarschuwde mij voor hem...ik heb nooit gesnapt waarom. 1 keer zijn we met z'n drieen een wandeling gaan maken en hij reageerde heel jaloers en zonderde zich af toen ik het met zijn huisgenoot over wat dingen had van Nederland, zoals stroopwafels. Hij voelde zich buiten gesloten. Hij moest ook de hele tijd opmerkingen maken of ik niet liever met zijn huisgenoot wilde zijn etc. Ik dacht...'zo, jij bent écht goed jaloers'. Opzich niet erg, want ik kan ook jaloers zijn en het voelt goed dat iemand om je geeft. Maar ik kon er niet bij wat hij allemaal zei en ik kon hem ook niet niet echt geruststellen. Ik ben met kerst 3 weken naar huis gegaan, ook voor wat afstand was het wel even goed. Maar ik had wel een ticket voor oud&nieuw naar Lissabon geboekt, zodat we samen verder konden kijken. Ik was nog niet thuis van het vliegveld of ik kreeg allemaal vervelende berichtjes dat hij met zijn vriend/huisgenoot had gepraat en dat ik hem niet had verteld dat ik leuk met hem een uur had zitten praten. Het waren maar 10 minuten hoogstens en het lijkt mij normaal dat je even praat met iemand die je tegen komt in een huis. Er was echt niks aan de hand, maar hij geloofde het maar niet. Eenmaal thuis heb ik 1 keer op Tinder ingelogd. Binnen enkele minuten kreeg ik van hem berichtjes wat ik op Tinder deed. Het bleek dat hij elke dag heel vaak keek of ik ingelogd was. Ik heb dat heeeeel lang moeten aanhoren. Ik was echt helemaal niets aan doen, behalve uit verveling blanco te staren naar de app.

Maar goed, deze man (41 jaar) zit zelf op een fetish site (Fetlife) en heeft als hobby om vrouwen sensueel te fotograferen. Hij was daar in het begin heel open over. Ook als hij een fotosessie had. En de foto's die hij maakte zijn heel erg mooi en sensueel, maar deze fetisch wereld kwam voor mij sowieso nogal hard aan. Maar sinds we wat serieuser werden begon hij de fotosessies te verzwijgen. Omdat hij zo intensief bezig was om mijn leven te controleren (alle contact dat ik met anderen had was verdacht) ben ik wat dieper gaan kijken wat hij aan het doen was. Zo kwam ik erachter dat hij een meisje van 18 in zijn bed had gefotografeerd, van de fetisch site. Ik was goed boos en ben naar een hostel vertrokken, vooral ook om het feit dat hij alles van mij wilde weten, maar nu wel zelf dingen verzweeg. Eenmaal in het hostel werd duidelijk dat hij het hele hostel concept maar niks vind, hij kon het niet uitstaan dat ik in pyama rondliep (lange mouwen en tot over de knie, kun je nagaan) terwijl er andere mannen waren. Hij begon mij zelfs op den duur een hoer te noemen. Hij zei trouwens dat hij maar 1 meisje had gefotografeerd en zei alleen maar 'maar je wist dat ik vrouwen fotografeerde toen ik je leerde kennen...en je hebt nooit iets gevraagd, dus waarom zou ik dan iets zeggen'. Later bleek dat hij nog een meisje had gefotografeerd in de 3 weken dat ik in Nederland was, en hij had het op een dag gedaan dat hij wist dat ik de hele dag niet bereikbaar zou zijn. Een model, maar ook van de fetish site. Ik geloof dat hij met haar geen sex heeft gehad, maar het feit dat hij dingen verzweeg deden mijn maag omdraaien. Ook de excuses die hij omboog naar ja ik wist dat je verdrietig zou zijn, en tja je hebt me ook niks gevraagd en je wist het dat ik fotografeerde. En....IK ga niet naar hostels. Hij wist mij keer op keer te vinden in Lissabon in welk hostel ik zat, waarna ik uiteindelijk weer bij hem bleef in zijn huis. Maar het vertrouwen was weg en ik bleef sindsdien achterdochtig...maar ik ging wel elke keer weer opnieuw naar hem terug. Ik ben met veel ups en downs eind februari toch weer naar huis gegaan, want de ruzies en zijn stalkgedrag begonnen ernstige vormen aan te nemen. Eenmaal thuis had hij direct weer een fotosessie met onder andere dat 18 jarige meisje weer, ik vroeg er rustig naar, maar hij werd heel boos naar mij toe. Ik vond het alleen maar respectloos dat hij dit weer deed zonder weer iets te vertellen. Hij had het er over om mijn kant op te komen, maar die plannen verdwenen als sneeuw voor de zon. Omdat hij verder ging met zijn leven had ik besloten om een enkel ticket naar Boedapest te boeken, omdat ik me thuis depressief begon te voelen. Hij gaf mij een ultimatum...of je gaat en het is over of je zegt je reis af. Ik zei bekijk het maar, maar toch bleef hij contact houden en juist meer dan ooit zijn vriendin te noemen. Maar niets wat ik in Boedapest deed was goed. Hij belde continue en bleef nare berichtjes sturen...maar ook afgewisseld met lieve en leuke berichten. Hij had er grote moeite mee dat ik 3 of 4 avonden van de 2,5 week dat ik er was een biertje ging drinken ergens. Ik moest sowieso altijd laten zien dat ik een broek aanhad en geen rok. En dat deed ik nog ook voor de vrede. Ik heb in het hostel een vrouw ontmoet waar ik op den duur veel mee ben opgestrokken. Hij kon het niet uitstaan, hij voelde dat zij er voor zorgde dat ik veranderde en dat hij er niet meer toe deed. Hij heeft haar zelfs een boze mail gestuurd om het haar te vertellen (via facebook). Dat gaat voor mij al veel en veel te ver om anderen te gaan lastig vallen. Ik kon maar niet snappen waarom hij haar zo haatte. Hij zou toch blij moeten zijn dat ik iemand ontmoet zodat ik me minder eenzaam voel? Ik ben uiteindelijk na Boedapest een aantal dagen voor hem weer naar Portugal gevlogen, omdat hij zei dat hij zou veranderen (vanwege het verzwijgen van het maken van foto's wederom) en hing zelfs huilend aan de telefoon. Ik besloot het kort te houden mijn bezoek bij hem, om daarna wel weer verder te zien. Foute keus. We hebben een aantal leuke dagen gehad, maar toen ik eenmaal weer thuis was begon hij wraakacties te nemen omdat k in Boedapest was geweest. En hij wist ook dat ik me thuis niet goed voelde, eenzaam. Daar heeft hij ook een paar keer goed misbruik van gemaakt om daar wat over te zeggen. Ook heeft hij elke dag opmerkingen gemaakt over die vrouw die ik ontmoet had (elke keer als hij zag dat ik online of facebook was). Over zijn fouten met fotosessies mocht ik het niet hebben, want dat was het verleden....hij mocht van zichzelf wel Boedapest en die vrouw er de hele tijd bijhalen...want dat was het heden. En toch....elke keer weer contact met hem blijven houden, ondanks het heel fout voelde allemaal. Ik moest zelfs mensen verwijderen uit mijn facebook vriendenlijst. Dat heb ik dus niet gedaan, zo ver krijgt hij mij ook niet. Het slaat werkelijk nergens op. Het contact met hem werk(te) echt verslavend. Afgelopen week waren we aan het chatten samen en toen ik kreeg ik ineens een Portugese tekst tusssendoor. Ik vroeg 'wtf'? (niet meest charmante manier) met wie ben je aan het chatten en hij werd boos als reactie, zei dat hij daar geen zin in had en liet mij zitten. Hij ging slapen. Ik zag dat hij wel een deel van mijn berichten nog las en op online facebook was en toen werd ik helemaal gek in mijn hoofd. Ik heb hem toen overal verwijderd door mijn kwaadheid (facebook, whatsapp...) en nu is hij zo boos op mij dat we amper nog contact hebben sinds ruim een week, en dat is nog nooit gebeurd in het half jaar dat we elkaar nu kennen. Hoe kan ik dit nu doen zegt hij...

Ik heb nog veel meer verhalen, maar de tekst is nu al vrij lang :-) . Ik heb een en ander opgezocht over emotioneel misbruik en er komen verdacht veel dingen overeen. Vooral het gedeelte dat hij dingen doet en dan de schuld weet te draaien naar mij toe. Ik herken mezelf niet meer ook, ik ben heel erg onzeker en voel me nu heel rot dat hij het contact heeft verbroken.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Vermoeden van emotioneel misbruik

Beste Madeliefje79,

Van harte welkom op het forum cheerqd5 .

Maak je teksten en verhalen zo lang als je wilt. Dit forum kan wel wat hebben :)

Koen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Vermoeden van emotioneel misbruik

Wat een verhaal Madeliefje. [AAI]
Vooral het gedeelte dat hij dingen doet en dan de schuld weet te draaien naar mij toe. Ik herken mezelf niet meer ook, ik ben heel erg onzeker en voel me nu heel rot dat hij het contact heeft verbroken.
Het belangrijkste is dat je jezelf niet meer herkent en dat je onzeker voelt. Dat zijn punten om aan te werken. Onzekerheid valt zeker te overwinnen, dat lijkt mij een kwestie van tijd. Tijd om op jezelf te richten. Wat niet belangrijk is dat hij het contact heeft verbroken en wat ook niet belangrijk is dat hij de schuld weet te verdraaien (te manipuleren). Het lijkt mij verstandig om zo snel mogelijk het contact blijvend te verbreken en je eigen gang te gaan. Jij bent belangrijk en niet die ander die maar manipuleert.
Hij wilde elke stap weten wat ik aan het doen was. Hij had destijds een vriend tijdelijk bij hem wonen en waarschuwde mij voor hem...
Dat is bijzonder eng als een vreemd iemand elke stap wilt weten wat je aan het doen bent. Dat is - denk ik - stalking. Wikipedia schrijft erover: "Stalking, ook wel uitgesproken als stolking, is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen, en soms ook te bedreigen. Het woord stalking komt van het Engelse woord to stalk, wat besluipen (meestal van wild) betekent. Zowel in het Nederlands Wetboek van Strafrecht als in het Belgisch Strafwetboek wordt het met belaging aangeduid, van het werkwoord belagen: iemands leven, zijne vrijheid enz. op arglistige wijze bedreigen. Stalking kan strafbare feiten inhouden of tot strafbare feiten leiden, zoals vandalisme, laster, smaad, mishandeling of bedreiging. In veel, wellicht zelfs de meeste gevallen, gaat het om feiten die op zichzelf genomen niet strafbaar zijn, zoals het toesturen van cadeaus, achtervolgen, bespieden, opbellen of schrijven en e-mailen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stalking
hij reageerde heel jaloers en zonderde zich af toen ik het met zijn huisgenoot over wat dingen had van Nederland, zoals stroopwafels. Hij voelde zich buiten gesloten. Hij moest ook de hele tijd opmerkingen maken of ik niet liever met zijn huisgenoot wilde zijn etc. Ik dacht...'zo, jij bent écht goed jaloers'. Opzich niet erg, want ik kan ook jaloers zijn en het voelt goed dat iemand om je geeft. Maar ik kon er niet bij wat hij allemaal zei en ik kon hem ook niet niet echt geruststellen.
Zoals ik het lees: jij bent van hem en je mag zelf geen contact maken of relaties onderhouden met andere mensen. Het is geen jaloerzigheid meer een manier om zijn macht te behouden om je te "claimen".
Ik ben met kerst 3 weken naar huis gegaan, ook voor wat afstand was het wel even goed. Maar ik had wel een ticket voor oud&nieuw naar Lissabon geboekt, zodat we samen verder konden kijken. Ik was nog niet thuis van het vliegveld of ik kreeg allemaal vervelende berichtjes dat hij met zijn vriend/huisgenoot had gepraat en dat ik hem niet had verteld dat ik leuk met hem een uur had zitten praten. Het waren maar 10 minuten hoogstens en het lijkt mij normaal dat je even praat met iemand die je tegen komt in een huis. Er was echt niks aan de hand, maar hij geloofde het maar niet. Eenmaal thuis heb ik 1 keer op Tinder ingelogd. Binnen enkele minuten kreeg ik van hem berichtjes wat ik op Tinder deed. Het bleek dat hij elke dag heel vaak keek of ik ingelogd was. Ik heb dat heeeeel lang moeten aanhoren
1. Dat je een keer praat met zijn huisgenoot, dat zal een normaal persoon een worst wezen. Dat moet kunnen. Niemand zal daar een probleem van maken. Dat je vervolgens vervelende berichtjes krijg én jij je daarvoor moet verwoorden. Vind ik niet normaal. Wat denkt hij wel.
2. Als iemand de hele dag op tinder kijkt wat jij allemaal doet, wat zegt dat over zo'n persoon?
Ik moest zelfs mensen verwijderen uit mijn facebook vriendenlijst.
Wat goed dat je daar niet aan hebt toegegeven [045] Knap! . Eén van die methode (wat ik ooit eens heb gelezen) is om je wereld steeds kleiner te maken zodat hij in jou macht zit.
Het contact met hem werk(te) echt verslavend.
Kun je dat uitleggen?
Ik zag dat hij wel een deel van mijn berichten nog las en op online facebook was en toen werd ik helemaal gek in mijn hoofd. Ik heb hem toen overal verwijderd door mijn kwaadheid (facebook, whatsapp...) en nu is hij zo boos op mij dat we amper nog contact hebben sinds ruim een week, en dat is nog nooit gebeurd in het half jaar dat we elkaar nu kennen. Hoe kan ik dit nu doen zegt hij...
Ja.. hoe kan hij nu zo controlerend zijn? Ja.. hoe kan hij nu nog steeds je berichten lezen? Dat lijkt mij niet normaal. Ik denk dat hij fout zit. Volgens mij heb je goed gedaan om hem helemaal te verwijderen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Madeliefje79
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2017 13:21

Re: Vermoeden van emotioneel misbruik

Oh nou fijn te weten :-) .. ik dacht bijna een bericht te krijgen dat ik mijn tekst moest beperken om het leuk te houden voor de lezers :-).

Ik wil nog iets toevoegen aan mijn tekst: ik heb deze man leren kennen als iemand die extreem veel online was, op whatsapp en facebook. Ik was zelf helemaal niet zo. Ik had wel mijn vraagtekens met wie hij allemaal wel niet aan het chatten was. Hij kreeg ook in het begin toen wij elkaar leerde kennen om de haverklap berichtjes binnen en ik zag wel dat het meisjes waren. Tijdens het rijden hield hij zelfs zijn telefoon onder zijn been en hop, zodra bericht was gelijk wat terug sturen...zelfs tijdens het rijden! Toen hij eenmaal doorhad dat ik dat echt niet leuk vond zo veel met andere vrouwen is hij daar mee gestopt. Althans...in mijn bijzijn. Hij had altijd, maar dan altijd commentaar als hij mij online zag ('ja, zeker weer met je tante aan het chatten hè (en dat was dan ook echt zo als ik hem dat zei, gewoon een berichtje), ben je lekker druk bezig op facebook, zeker alleen maar nieuws aan het lezen hè? etc etc. Hij was altijd online en hij zag het altijd als ik dat ook was. Maar nooit heeft hij echt een goede reden gegeven waarom hij zelf zo veel op de chat zat. Ik kreeg alleen maar argwaan, maar liet hem verder vaak met rust wat opmerkingen daarover betreft. Het contrast was nogal groot, hij mocht alles doen en hij maakte mijn wereldje steeds kleiner op deze manier, door continue opmerkingen te maken, zodat ik steeds minder naar whatsapp of facebook ging. Te idioot eigenlijk.

Na januari toen er vreemde dingen waren gebeurd heb ik 1 keer in zijn computer per toeval kunnen kijken. Hij had voor mij al een ander account aangemaakt, zodat ik niet bij die van hem kon. Dat vond ik ook al apart. Ik zag dat hij via de fetish site met vrouwen contact zocht om foto's te maken, met facebook had hij een hele chatgeschiedenis met die 2 jonge meiden die hij gefotografeerd had toen ik in Nederland was en hij vroeg ze weer opnieuw of ze zin hadden om foto's met hem te maken. Hij wist op dat moment dat ik het niet leuk vond dat hij fotosessies had en al helemaal niet wanneer hij het me niet vertelde. Ik ben toen zonder iets te zeggen bij hem vertrokken en heb 2 dagen lang helemaal geen contact gehad. Dat heeft hem goed onzeker gemaakt. Maar omdat ik het contact weer toeliet, en hij op een slimme manier er achter was gekomen in welk hostel ik zag is hij mij toch achterna gekomen en heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk weer thuis bij hem belande. Hij zei dat het niet goed was wat hij had gedaan etc., maar ik voelde nooit echt hele erge spijt. Meer de angst om iets leuks kwijt te raken, want hij vond het wel wat dat ik continue bij hem thuis was.

Ik zal dan ook nooit weten of hij met 1 van die meiden daadwerkelijk seks heeft gehad (hij blijft volhouden van niet, behalve toen hij boos was zei hij dat ik meedere keren seks had gehad) en wat hij nog meer met hun heeft afgesproken. Zelfs nu nog. De geschiedenis heeft zich uiteindelijk nogmaals herhaald is heeft hij opnieuw een aantal fotosessies gedaan zonder het mij te vertellen. Hij zegt dat hij echt, maar dan ook echt gestopt is...allemaal voor mij.
Gebruikersavatar
Madeliefje79
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2017 13:21

Re: Vermoeden van emotioneel misbruik

Dankjewel Koen voor je reactie...waarom het verslavend werkt? Ik mis heel erg aandacht, hij gaf mij dat heel erg. Ondanks dat hij (te) veel wilde weten vond ik het ook ergens heel fijn. De hele dag door in contact zijn met iemand. Ook dat hij mij achterna kwam had in het begin zijn vleiende kant, ook al was het puur stalken eigenlijk. Nu doet hij mij pijn door juist die aandacht helemaal te ontrekken, ondanks dat ik hem zelf heb verwijderd natuurlijk.

Hij gaf trouwens aan dat hij whatsapp (desktop versie) en facebook had open staan op zijn computer en niet op zijn telefoon. Hij was gaan slapen, maar zijn pc viel pas later uit. Toch heel vreemd dat hij pas uren later met een verklaring kwam. Zodra ik vraagtekens kreeg liet hij mij zitten. En dat is niet de eerste keer. Ik was weer aan het ruzie zoeken, dus ik moest het maar uitzoeken zelf...

En natuurlijk, ik ken ook een hele andere kant van deze man. Ik heb veel leuke dingen met hem gedaan, dingen die goed bij mij passen. Ik voelde me vaak heel goed bij hem ook.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”