Gebruikersavatar
Flabbergasted92
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2016 15:06

In contact komen met een eenzame medemens

Goedemiddag!

Het is lastig om toe te geven, zelfs hier in zo'n forum waar Ik anoniem ben, maar ik ben nogal eenzaam. Als ik zo het forum doorlees zie ik dat ik absoluut niet de enige ben, vandaar dat ik er maar voor uit kom in de hoop "lotgenoten" te treffen.

Mijn verhaal is dat ik in het verleden met mezelf in de knoop heb gelegen en nu eigenlijk nog.. Hierdoor ben ik wat introvert geworden en ben ik mij soms op bepaalde manieren gaan gedragen in de hoop erbij te horen. Dit heeft averechts gewerkt en er juist in geresulteerd dat ik meer geïsoleerd ben geraakt, wat weer heeft geleid tot meer introvertie, etcetera. Een vicieuze cirkel laten we maar zeggen..

Deel van het probleem is dat mijn innerlijk niet overeenstemt met mijn uiterlijk. Ik zie er vrij zelfverzekerd uit en ben (volgens mensen om mij heen) niet al te lelijk. Mensen zien mijn introvertie en terughoudendheid dan ook aan voor arrogantie en tonen dan ook weinig begrip voor me en zijn terughoudend. Daarnaast hebben mensen wat hogere verwachtingen van me door mijn uitstraling en straffen mij harder af als ik hier niet aan voldoe. Soms wilde ik dat ik gewoon de uitstraling had van het stereotype "verlegen nerdje". Door het gebrek aan steun is het voor mij namelijk eens zo moeilijk om het isolement te doorbreken.

Graag ontmoet ik mensen van ongeveer mijn eigen leeftijd (20 tot 35) die in een soortgelijke situatie zit, zodat we elkaar wellicht wat uit de put kunnen trekken en tips uitwisselen.

Voor anderen die niet in die situatie zitten, maar tips hebben: ik hoor ze graag!

Thanks voor het lezen in ieder geval en ik hoop dat het iets oplevert.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: In contact komen met een eenzame medemens

Warm welkom op het forum Flabbergasted :knuffel:

Goed dat je van je afschrijft. Dat je op deze manier steun zoekt. Zoals je ziet kan je op dit forum verschillende dingen kwijt en heb je ook de mogelijkheid voor ontspanning. Er zijn verschillende subfora. En ik hoop dat jij je hier snel zal thuis voelen en contacten kan leggen op het forum waar je iets aan hebt. Maar ook inderdaad van anderen die misschien kunnen bijdsragen en je eventueel verder kunnen helpen. Neem alle tijd die je nodig hebt en kijk rustig rond. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. Er is altijd wel iemand je wellicht ermee kan helpen.

Mensen gaan regelmatig uit van de buitenkant. Ze kunnen dan inderdaad hoe je doet kwalificeren als "negatief" en kunnen dan terughoudend zijn. Terwijl je binnenkant schreeuwt om (h)erkenning. Naar een luisterend oor. Naar wat vriendschappelijk contact. Het is jammer dat mensen vaak niet verder kijken dan wat ze gewend zijn. Of misschien kunnen ze dat op dat momenmt niet. Je weet niet altijd wat de omstandigheden zijn, maar dat weet iemand ook niet altijd van jou. Je wilt het graag anders en je hoopt dat anderen je zullen zien hoe je eigenlijk bent en hoe jij je eigenlijk voelt. Heb je zelf weleens aan mensen vanuit jezelf vertelt hoe het werkelijk zit?

Je bent hier van harte welkom. 3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: In contact komen met een eenzame medemens

Flabbergasted92 schreef:Deel van het probleem is dat mijn innerlijk niet overeenstemt met mijn uiterlijk. Ik zie er vrij zelfverzekerd uit en ben (volgens mensen om mij heen) niet al te lelijk. Mensen zien mijn introvertie en terughoudendheid dan ook aan voor arrogantie en tonen dan ook weinig begrip voor me en zijn terughoudend. Daarnaast hebben mensen wat hogere verwachtingen van me door mijn uitstraling en straffen mij harder af als ik hier niet aan voldoe.
Ik vraag me af hoe je tot deze conclusies gekomen bent. Hebben mensen dat tegen je gezegd, of ben je dit allemaal zelf gaan geloven?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Flabbergasted92
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2016 15:06

Re: In contact komen met een eenzame medemens

Dankjewel voor het warme welkom!

Het is inderdaad jammer dat mensen vaak niet de moeite nemen wat verder te kijken, maar zoals je aangeeft weet je ook niet wat bij hen in het hoofd omgaat. Ik heb er overigens nooit echt direct naar gevraagd hoe mensen mij zien. Dit vanwege het feit dat ik dat niet zo goed durf, maar ook omdat ik niet de kans krijg mensen goed genoeg te leren kennen dat je dat soort dingen bespreekt. Mensen blijven als vreemden voelen (zelfs collega's) en dan is het vreemd om zoiets persoonlijke te bespreken (als ik überhaupt al contact durf te leggen). Daarnaast zou het wel zo kunnen zijn dat zij wellicht een ander beeld van mij hebben dan ik mezelf aanpraat en dan zou het goed zou dat eens te horen...

Nogmaals bedankt en ik zal het forum nog wat doorspitten!
Gebruikersavatar
Flabbergasted92
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2016 15:06

Re: In contact komen met een eenzame medemens

@volhoudertje

Mensen hebben het niet zo letterlijk tegen me gezegd, maar ik heb wel vaker signalen gekregen dat dit de gedachte is die mensen hebben.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: In contact komen met een eenzame medemens

Flabbergasted92 schreef:Ik heb er overigens nooit echt direct naar gevraagd hoe mensen mij zien.
Waarom probeer je het niet gewoon? Het is een goede oefening om wat meer van jezelf te laten zien en over drempels te stappen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: In contact komen met een eenzame medemens

Flabbergasted92 schreef:Dankjewel voor het warme welkom!

Het is inderdaad jammer dat mensen vaak niet de moeite nemen wat verder te kijken, maar zoals je aangeeft weet je ook niet wat bij hen in het hoofd omgaat. Ik heb er overigens nooit echt direct naar gevraagd hoe mensen mij zien. Dit vanwege het feit dat ik dat niet zo goed durf, maar ook omdat ik niet de kans krijg mensen goed genoeg te leren kennen dat je dat soort dingen bespreekt. Mensen blijven als vreemden voelen (zelfs collega's) en dan is het vreemd om zoiets persoonlijke te bespreken (als ik überhaupt al contact durf te leggen). Daarnaast zou het wel zo kunnen zijn dat zij wellicht een ander beeld van mij hebben dan ik mezelf aanpraat en dan zou het goed zou dat eens te horen...

Nogmaals bedankt en ik zal het forum nog wat doorspitten!
Dus het is eigenlijk zo dat jij jezelf dat hebt aangepraat zonder dat aan anderen voor te leggen wat zij eigenlijk vinden? Dat is toch heel zonde? :knuffel:
Als je het zo graag van anderen wilt horen en als daarmee je beeld van jezelf wat kan veranderen zou ik de stap nemen om eens te vragen. Ook al kan het heel eng zijn om iets persoonlijks te vragen. Als jij jezelf wijsmaakt dat anderen je niet leuk vinden en je vult eigenlijk voor anderne in, word het voor jezelf ook lastig om echt de cirkel te doorbreken. Want dan blijf je eigenlijk geloven in eigen aannames zonder ene echt beeld.
Waardoor ben je eigenlijk zo over jezelf gaan denken? Waardoor heb jij jezelf eigenlijk negatief neergezet? Hoe komt het dat je er eigenlijk zo negatief instaat en dat je er eigenlijk vanuit dat een ander (direct) al iets van je vind wat niet fijn is?

Volgens mij ben je helemaal geen arrogante meid. Volgens mij ben je een meid deie anderen graag zou willen leren kennen (ook privé bedoel ik dus niet alleen hier), ben je heel vriendelijk en zachtaardig. Ik heb geen moment het idee gehad dat je iets echt negatiefs over jezelf had waardoor ik je niet aardig zou kunnen vinden... daar heb ik niet eens bij stilgestaan.

Natuurlijk is niet ieder mens gelijk. Iedereen aardig vinden of met iedereen goed kunnen opschieten is vaak een onmogelijke opgave en dat hoeft ook helemaal niet.
Maar waar je voor moet oppassen vooral voor jezelf is dat je signalen kan oppiken vanuit je eigen onzekerheid, vanuit je eigen angsten. En dus kan het zijn dat de signalen die je oppikt niet altijd juist zijn omdat mensen dat vanuit zichzelf doen. Omdat je er misschien (on)bewust vanuit gaat dat het niet oke is wat de signalen zijn en je ze dan zo oppikt.
Je hoeft niet met iedereen bevriend te zijn en dat kan ook niet, en misschien dat er mensen zijn die niet altijd fijn over iemand denken, maar dat is ook niet het doel toch? Het doel is dat jij jezelf fijner voelt, vooral met jezelf denk ik (?) ;) Zodat je vanbuit jezelf vanaf het begin anders naar mensen en signalen kan kijken.
Als jij vanuit jezelf onzeker bent.... somber... down... verdrietig... dan komen de signalen die er op dat moment zijn ook meestal niet positief binnen omdat jij dat dan niet zo bent.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: In contact komen met een eenzame medemens

Mensen kunnen eigenlijk niet veel anders dan reageren op wat jij hen laat zien. Dat is de welbekende buitenkant. Immers hou jij je kwetsbare binnenkant voor hen verborgen?
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”