Zwarte Zwaan

Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Hallo beste gebruikers,

Ik ben een jongen van 18 en voel me de laatste tijd heel erg eenzaam, depressief en jaloers.

Dit komt omdat ik nog nooit een liefdes relatie heb gehad, een handje vol vrienden heb die ik vrij weinig zie en een rustig leventje heb bij mijn familie thuis.
Dat ik nog nooit een relatie heb gehad en niet meer vrienden heb komt omdat ik mijn hele middelbare school periode erg kieskeurig was qua vrienden zoeken. Ook zat ik op een school met erg weinig meiden. Ik ging en ga ook nooit uit. Dit omdat ik bang ben voor grote groepen mensen en wat deze van mij denken maar ook doordat ik weinig vrienden heb. Dit alles is natuurlijk mijn eigen schuld. Ik ben erg vriendelijk, sociaal als het erop neer komt en hoor vaak dat ik er ook goed uit zie, maar toch blijven de meiden weg en zoek ik ze ook zelden op omdat ik dus nooit uitga.

Ik heb als vulploegmedewerker bij de plaatselijke supermarkt gewerkt. Daar werd ik verliefd op een meisje wat hier ook werkte. Dit meisje leek mij, in mijn ogen, ook leuk te vinden: we werkte vaak samen en hadden binnen het werk veel positief contact. Als ik een keer op een andere gang moest vullen, probeerde ze altijd mijn aandacht te trekken.
Helaas heb ik 4 maanden lang op andere dagen als het meisje in kwestie gewerkt door stage vanuit school. Ik zag of sprak haar nooit meer en had geen telefoon nummer. Toen ik weer op de zelfde dagen als haar ging werken hoorde ik van haar dat ze in de tussen tijd een vriend heeft gehad die haar een keer had bedrogen waardoor het uit was gegaan.
Ik werd niet meer op de zelfde gangen als haar gezet en ze trok mijn aandacht niet meer. Als ik haar aandacht trok, reageerde ze hier nauwelijks op. Ik besloot toch, na een maand en via het nummer van haar dat ik via de vulploegleider kreeg, haar uit te vragen. Ik werd afgewezen want ze had al een vriend en ze wilden het ook liever niet. Deze vriend bleek de jongen te zijn die haar eerder bedroog. ik gooide de handdoek in de ring. Ze had al een ander (en dat respecteerde ik) en ik werd over een maand ontslagen. Ondertussen ben ik dat ook. Ik had niet genoeg tijd om haar hart te overwinnen en ze bleek hier zelf ook geen interesse meer voor te hebben. Doordat ik nu ontslagen ben, zie en spreek ik haar nooit meer..

Dit alles is dus de reden dat ik me eenzaam voel.

Mijn beste vriend heeft via social media een meisje leren kennen. Hij is verliefd op haar en zij lijkt ook al erg weg van hem te zijn. Ik vind dit natuurlijk fijn voor hem, maar het maakt me groen van jaloezie omdat het mij met het meisje van de supermarkt niet is gegund. Ik vind het oneerlijk. Ook ben ik bang dat ik hem minder zal gaan zien en dat terwijl ik al zo weinig vrienden heb. Elke keer als ik weer een foto van hun twee zie of berichten op facebook wordt ik boos en verdrietig. Ook als ik even niet bij mijn vrienden ben, ben ik erg depressief en gestrest en alleen. Ik heb nu al enkele dagen lang een erg slecht, huilerig gevoel en eet vrij weinig.


Ik weet niet goed hoe ik dit alles moet aanpakken. Ik wil niet jaloers hoeven te zijn en met een verlaten, klote gevoel rondt te lopen...maar weet gewoon niet hoe...


Bedankt voor mensen die de tijd namen om dit alles te lezen en me eventueel te helpen..

MVG

Zwarte Zwaan
Gebruikersavatar
Simon92
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2014 18:06

Re: Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Beste Zwarte Zwaan,

Ik herken me ontzettend in jouw verhaal..
Zit in precies eenzelfde schuitje. Nooit een relatie gehad, handjevol vrienden en fijn bij familiethuis.
Ik ga ook nooit uit of stappen. Ook door de grote groepen mensen en omdat ik geen alcohol drink (medicatie) heb ik geen zin om tussen de mensen te lopen die zich kapot proberen te zuipen.

Jammer dat het niks is geworden met dat meisje in de supermarkt.
Helaas kun je dit soort dingen niet afdwingen, maar ik vind het al suuuuuuper goed van je dat je haar hebt geprobeerd mee uit te vragen! Echt chapeau!
Dat is sowieso de eerste (en moeilijkste stap) en het maakt je laat weten hoe je over haar denkt.
Dan is de bal in haar veld. Je stelt je open voor een ander, en je mag trots op jezelf zijn dat je dat hebt gedaan!
Jammer dat je er een negatief antwoord op kreeg, maar voor hetzelfde geldt had het zich anders uitgepakt.
Had ze nog nooit naar je op die manier gekeken, en was dit een eye-opener voor haar geweest.
Of had ze wel een vriend maar wilde ze een soort vriendschappelijke relatie opbouwen. En dan leerde je vriendinnen van haar kennen en zat daar een veel leuker iemand tussen ;-)

Een afwijzing hoeft niet meteen het einde van alles te betekenen. Ik heb nu ook een vriendinnetje waar ik graag mee praat en die heb ik al twee keer mee uitgevraagd maar zonder gunstig resultaat. Maar het frappante is wel dat onze gesprekken daarna meteen veel opener en fijner waren. En wie weet groeit zo'n gevoel.

Helaas kan ik je niet vertellen waar je het beste nou een meisje moet zoeken, maar van andere heb ik gehoord dat het vaak uit onverwachte hoek komt. Houd je ogen open!
Ik begrijp je lichamelijke reactie, en die is ook heel natuurlijk. Het is niet erg je om daaraan toe te geven, maar probeer jezelf wel weer op tijd terug op het pad te krijgen.
Je kunt een relatie niet afdwingen of verkrijgen na een simpele optelsom van factoren (ook al lijkt dat bij andere soms zo)..
Het enige wat ik nog kan zeggen is dat je hoop moet blijven houden!
Voor jou is er ook een leuk meisje!
Kop op! Elke seconde die voorbij tikt, ben je dichterbij een relatie!!
If you could see the you that I see - when I see you seeing me,
You´d see yourself so differently - Believe me....

- Rollins Band - Low Self Opinion
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Beste Zwarte Zwaan,

Ik ben het helemaal met mijn voorganger eens.
Je reactie op de relatie van je beste vriend is heel begrijpelijk. Het klinkt misschien gek, maar het zou kunnen helpen om dit eens voorzichtig met hem te delen. Vertellen dat je heel blij voor hem bent, maar dat het voor jou moeilijk kan zijn om hun samen te zien vanwege je eigen gemis. Dit kan wellicht wat opluchting geven en wie weet hoe hij ertegen over staat.

Daarnaast komt de liefde inderdaad vaak uit een onverwachte hoek. Dit hoeft helemaal niet met uitgaan te gebeuren, maar kan dus, zoals je zelf al ontdekt hebt, zelfs in de supermarkt ontstaan. Geef niet op. Wees jezelf en je komt vanzelf iemand op je pad tegen die daarbij past. En je zou het natuurlijk een handje kunnen helpen door iets met internet daten te gaan doen.

Tot slot lijkt het me belangrijk dat je met iemand kunt praten over je gevoelens die zich nu zo lijken op te kroppen in jezelf. Geef ze de ruimte en laat ze ontladen.

Ik wens je heel veel sterkte en succes.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Zwarte Zwaan

Re: Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Beidde bedankt voor jullie reacties.
Ik heb m'n beste maat tot nu toe iedere dag gezien. Alleen is hij in de avonden soms weg naar zijn vriendin die met de bus 40 minuten verder in een andere stad woont.
Om die dag erna op facebook te zien hoe leuk ze het hadden d.m.v. foto's maakt me compleet gestoord en helemaal ziek. Natuurlijk hoef ik er niet naar te kijken, maar omdat ik zelf ook heel erg nieuwsgierig ben zoek ik het ook zelf op.

Waarschijnlijk ga ik morgen met hem (en misschien zelfs zijn vriendin) rondt de tafel zitten om het uit de wereld te helpen. Dit hele gedoe. Het zal echt niet zomaar na een goed gesprek ineens weg zijn, mijn eenzaamheid en jaloezie, maar misschien kan het een beetje geremd worden.

Ik ken hem nu al 6 jaar, en dit is voor hem de eerste keer dat hij een serieuze relatie heeft. Ik ben het dus ook niet gewend om een vriend te hebben met een vriendin. En als ik ergens moeite mee heb, dan zijn het wel veranderingen in mijn leven. En de angst om mijn bestaande vrienden te verliezen.
Natuurlijk worden we allemaal ouder en volwassener, en verliefd worden en een relatie krijgen hoort gewoon bij het volwassener worden. Dat weet ik zelf ook. Het is alleen lastig na mijn afwijzing en kleine vriendengroep om te zien dat hij gelukkiger is dan mij(ik gun het hem van harte maar toch...) en stukje bij beetje meer met zijn vriendin gaat optrekken. Zelf beweert hij van niet, maar dit zegt hij vooral om mij te sussen, naar mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Simon92
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2014 18:06

Re: Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Beste Zwarte Zwaan,

Wederom moet ik je een compliment geven! Je hebt weer een hele goede en moedige beslissing genomen.
Ik vind het ontzettend goed dat je het bespreekbaar wilt maken bij je vriend en zijn vriendin.
Het is iets heel normaals en misschien kunnen ze je helpen met goed advies en geruststellende woorden.
Misschien hebben ze het nooit zo bekeken? En kunnen ze het zich voorstellen en je echt goed helpen.

De nieuwsgierigheid is heel normaal. Je bent op zoek naar een beetje geluk waarvan je denkt dat de ander dat al heeft.
Het stukje geluk wat jij dus wilt. Dat wil jij ook ervaren, dus tuurlijk ga je ernaar opzoek.
Dat ziek voelen herken ik ook. Dat zullen de emoties wel zijn. Probeer je er niet druk over te maken.

De angst om een van je beste vrienden te verliezen door een relatie komt volgens mij vaker voor.
Ineens is iemand anders heel 'close' met iemand waar je veel omgeeft.
Maar... Jullie zijn niet voor niets vrienden.
Jij hebt hem iets te bieden, en hij jou. Jij hebt bepaalde eigenschappen die een vriendin nooit zou kunnen vervangen.
En aan de andere kant heeft je vriend een aantal behoeften die jij niet kunt vervullen ;-)
Voor hetzelfde geldt was het andersom.
Jij hebt ook de behoefte aan een vriendin. Als jouw vriend naar je toe zou stappen met het feit dat hij bang is dat jullie vriendschap zal verdwijnen; Wat zou je dan tegen hem zeggen? Dan zou je hem toch ook gerust kunnen stellen? =)

Groet,

Simon
If you could see the you that I see - when I see you seeing me,
You´d see yourself so differently - Believe me....

- Rollins Band - Low Self Opinion
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Hey Zwarte Zwaan,
Ik kan me voorstellen dat ik nu iedereen over mij heen ga krijgen, maar eigenlijk vind ik je niet zo goed bezig: je gaat een goed gesprek hebben met je beste vriend, dat is natuurlijk wel lovenswaardig, maar eerlijk gezegd koop je daar niets mee.
Wat jij moet doen, is uit je kot komen, nieuwe mensen ontmoeten, je horizonten verruimen, of zoals het in dat liedje wordt gezegd: Breek uit jezelf!
Jaja, ik heb je eerdere berichtjes wel gelezen, je houdt niet zo van verandering, maar als je die redenering blijft doortrekken zal je je relatiestatus ook niet vlug veranderen.
Ben ik je nu een toverformule aan het geven? Neen, zeker niet: ik ben ondertussen een veertiger en ik heb nog nooit iemand gehad, maar wat ik wel heb gedaan: groepsreizen, sportclubs, muziekschool, danscursus, datingswebsites, speeddating, ..., want maak je geen illusies: het is véél gemakkelijker om te zeggen "Ik heb het geprobeerd maar het is niet gelukt." dan te moeten toegeven "Ik heb er véél te weinig voor gedaan.".

Even voor alle duidelijkheid: ik wil je hierbij niet verwijten dat je niet genoeg doet, ik wil je gewoon een duwtje geven waardoor je in gang geraakt.

Veel geluk ermee
79roses

Re: Ik voel me eenzaam, jaloers en depressief

Jammer voor je dat het niet gelukt is met het meisje. Maar blijkbaar was de energie tussen jullie niet zodanig, dat jou afwezigheid de band instand gehouden heeft. Maar treur niet, ik denk dat je gewoon op zoek bent naar liefde. Dat zijn wij allemaal.
Alleen duurt het soms even om iemand met de juiste klik te vinden.

Om iemand anders dan gelukkig te zien is confronterend en kan jaloezie opwekken. Logisch, je vriend heeft wat jij niet hebt.
En weet je ik zou die gevoelens ook gewoon aanvaarden.. Met in het achterhoofd dat jij net zo zou handelen als je een meisje had.

Het gaat er denk ik niet om of je wel of niet goed bezig bent door met hem te gaan praten. Je wilt je hart luchten. Schiet je er iets mee op? Denk het niet, maar zo weet je wel hoe je vriend erover denkt.

Neem het niet zo zwaar, ga lekker uit en experimenteer met je versierskills.
Flirt, zoen, leer aandacht trekken en onthoud de fijne knepen.

Het komt wel goed, ook jij vind je geluk. Je moet wel een beetje geduld hebben.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”