Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Depressieve moeder

Mijn moeder is depressief en ik heb het er best moeilijk mee. Ze is echt heel opgefokt enzo. En dat kan mij ontzettend op mijn zenuwen werken. Ik voel me er best slecht over want zij heeft natuurlijk veel meer last van haar problemen dan ik. Iemand ideeën om mijn tolerantie te vergroten?

Crocro
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Depressieve moeder

Crocro schreef:Iemand ideeën om mijn tolerantie te vergroten?
Omgaan met een depressieve moeder is heel lastig en het is begrijpelijk dat je het daar moeilijk mee hebt. Dat het gedrag van je moeder je ontzettend op de zenuwen kan werken is niet iets waar jij je schuldig over hoeft te voelen, het omgaan met depressieve ouders vereist namelijk behoorlijk wat soepelheid.
Kinderen stellen zich in principe loyaal op ten opzichte van hun ouders, maar dit kan ook tot interne conflicten kan leiden, vandaar dat jij je slecht voelt over jouw irritaties over je moeder en geneigd bent haar problemen op de eerste plaatst te zetten.

Het lijkt me niet zinvol om je 'tolerantie' te vergroten, omdat je dan namelijk de weg van de minste weerstand kiest en eigenlijk de blik afwendt en ook je eigen emoties ontkent.

Het zou natuurlijk mooi zijn als je hierover met je moeder een gesprek zou kunnen aangaan, maar er zijn natuurlijk altijd redenen waardoor dit bemoeilijkt wordt.

Kun je wat meer vertellen over je moeder, de gezinssituatie en hoe jullie verhouding over het algemeen is?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: Depressieve moeder

Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb er wat van gezegd als ze nors was, ik heb er met haar over gepraat, ik heb ja en amen gezegd. Het werkt niet.

Er valt niet veel te zeggen. Mijn moeder heeft op dit moment vooral een negatief temperament. Mijn vader zit volgens mij tegen een burn out aan en mijn zusje heeft het er net zo moeilijk mee als ik.

Gelukkig gaan mijn ouders volgende week een weekje weg. Dan hebben wij het huis voor ons zelf en even wat ruimte weg van mama.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Depressieve moeder

Ik hoop dat het geplande weekje van huis een heilzame werking zal hebben op je ouders.
Ik wens je in ieder geval sterkte met deze situatie.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Depressieve moeder

Je tolerantie vergroten zou betekenen dat je meer kan hebben van je moeder en haar negatieve buien. Op zich een mooi streven. De vraag is of je moeder en jij daarmee geholpen zijn? De depressie zal er niet mee verdwijnen. Ik hoop dat de ademruimte even een time out geeft bij jou en je zus. Het is best wel zwaar zo. Sterkte. Ik hoop dat je moeder ook hulp krijgt hiermee, het heeft zo'n impact op jullie levensgeluk en dat van haar.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Ouders & gezin”