dalinaa16

Herkent iemand dit??

Hoi iedereen, ik zal me even voorstellen.
ik ben Dalina
16 jaar
vrouwelijk

Vanochtend toen ik wakker werd voelde ik me heel rot alsof ik een nachtmerrie heb gehad maar niet wist wat de nachtmerrie was. dat rotgevoel bleef heel de dag hangen.. ik sliep bij me vriend ben toen naar huis gegaan in de middag en nog steeds voel ik me hartstikke rot, mezelf niet, alsof ik er niet helemaal ben als je begrijpt wat ik bedoel. ik ben vandaag ook super emotioneel ik moest een paar keer zonder enige reden huilen voor een paar seconde.. bijvoorbeeld, net whatsappte ik me vriend hoe raar ik me voelde en daardoor kreeg ik een paar tranen, ik begrijp het niet. gisteren ging alles oke ik was zo vrolijk?? ook heb ik helemaal geen behoefte om iemand te spreken of te zien, inclusief mijn ouders. ben direct naar me kamer gegaan en niet meer teruggekomen. de enige die ik bij me wil hebben is mijn vriend. hoe komt dit dat ik niemand om me heen wil behalve hem? en hoe komt het dat ik me zo raar voel vandaag en dat huilen en verdrietige gevoel, zeker vergeleken met gisteren? kan iemand mij helpen, herkent iemand dit??
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Herkent iemand dit??

Hoi Dalina, welkom op het forum!
Wat je schrijft, kan de nuchtere waarheid zijn: dat je een nachtmerrie hebt gehad. Dat kan heel goed - en omdat je het verder niet weet, is het lastig van je af te zetten.
(Ooit droomde ik, dat mijn baardige vriend zich had geschoren. Nadat ik kon zien, dat dat niet zo was, klaarde mijn stemming aanzienlijk op.)

En nog een tip bij "niet te begrijpen humeur": kijk op de kalender. De laatste dagen van je cyclus komen alle emoties van laten we zeggen de hele maand er uit. (Dan "moet" je er nog steeds iets mee, maar het perspectief is dan anders. )
dalinaa16

Re: Herkent iemand dit??

Dankje voor je reactie daar heb ik wel zeker wat aangehad
Janneke schreef:en nog een tip bij "niet te begrijpen humeur": kijk op de kalender. De laatste dagen van je cyclus komen alle emoties van laten we zeggen de hele maand er uit. (Dan "moet" je er nog steeds iets mee, maar het perspectief is dan anders. )
hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Herkent iemand dit??

Nou, als ik in de laatste dagen van mijn cyclus een p*kkehumeur heb, dan is er helaas wel iets mis - maar in mijn ervaring heeft het zin om dan niet te schelden op "die stomme hormonen", maar te constateren dat er deep down nog iets is, dat aandacht nodig heeft.
dalinaa16

Re: Herkent iemand dit??

Janneke schreef:maar in mijn ervaring heeft het zin om dan niet te schelden op "die stomme hormonen", maar te constateren dat er deep down nog iets is, dat aandacht nodig heeft.
Dat kan inderdaad ook nog iets te maken hebben met de prikpil bij mij, over hormonen gesproken.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Herkent iemand dit??

Welkom Dalina,

Een rothumeur hebben- is enorm vervelend. Voor anderen, maar in de eerste plaats natuurlijk voor jezelf.
Wisselingen van het humeur kunnen inderdasad te maken hebben met de tijd voor, tijdens en vlak na je ongesteldheid. De hormonen.
Maar dat hoeft niet altijd de reden te zijn voor de stemmingswisselingen. Je schrijft dat je de prikpil gebruikt (zonder om de reden te vragen, want dat kan van alles zijn) kan het zijn dat de prikpil ook wel eens alles door de war schopt. Je gebruikt het minder als de pil maar geeft dan wel gelijk wat maanden beschermeing. De prikpil heeft naast dat het voordelen heeft, ook wat nadelen. Er kunnen bijwerkingen ontstaan. Al lijkt het mij dat niet elke vrouw dezelfde bijwerkingen hoeft te hebben.

Een bekende bijwerking is natuurlijk menstruatie ontregeling. Ook is er bijvoorbeeld kans op hoofdpijn (net zoals bij ongesteldheid zonder prikpil.)
En kans op gewichtstoename. (Maar ik ervaar zelf ook een beetje dat ik wat zwaarder ben als ik ongesteld ben.)

Als ongesteldheid er weer aankomt zijn er kans op stemmingswisselingen. (Juist, de hormonen weer bijvoorbeeld.) Je kan je dan ook uit het niets boos, eenzaam of verdrietig voelen. Je hebt de behoefte om je terug te trekken of er juist op uit te gaan (afleding?). En daar komt ie weer, je bent humeurig en zit niet lekker in je vel.

Maar ook buiten de mentruatietijd om, is er natuurlijk kans dat je dagen hebt dat het niet lekker gaat, dat je je somber voelt, alleen of niet begrepen. Dat er emoties zijn die je op dat moment niet zo goed begrijpt. Natuurlijk kan dat aan de puberteit liggen. Dan komt het bij veel mensen toch regelmatig voor. Maar dat je dat niet altijd kan noemen als "excuus"is natuurlijk ook waar. Naast ongesteldheid, puberteit, is het wel eens zo dat je dagen hebt dat je niet weet "wat je met jezelf aan moet". Heel vervelend. :knuffel:

Probeer dingen te blijven ondernemen Dalina. Ook als je even geen zin hebt om de deur uit te gaan, kan je dingen blijven doen. Maar wees niet te streng voor jezelf. Soms mag je "gewoon" sippen. [AAI]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
dalinaa16

Re: Herkent iemand dit??

Memories schreef:Probeer dingen te blijven ondernemen Dalina. Ook als je even geen zin hebt om de deur uit te gaan, kan je dingen blijven doen. Maar wees niet te streng voor jezelf. Soms mag je "gewoon" sippen. [AAI]
Inderdaad geef ik je gelijk in gisteren ben ik heel de dag in me kamer gebleven, vandaag heb ik met me vriend erover gepraat hoe ik me gisteren voelde en toen voelde ik me beter. van je afschrijven helpt ook enorm. en inderdaad het kan van alles zijn, het kan zelfs door onbewuste stress komen.. confused5 in iedergeval bedankt voor je reactie, heb er veel aan gehad en vandaag heb ik een goeie dag! [027]
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Herkent iemand dit??

dalinaa16 schreef:
Memories schreef:Probeer dingen te blijven ondernemen Dalina. Ook als je even geen zin hebt om de deur uit te gaan, kan je dingen blijven doen. Maar wees niet te streng voor jezelf. Soms mag je "gewoon" sippen. [AAI]
Inderdaad geef ik je gelijk in gisteren ben ik heel de dag in me kamer gebleven, vandaag heb ik met me vriend erover gepraat hoe ik me gisteren voelde en toen voelde ik me beter. van je afschrijven helpt ook enorm. en inderdaad het kan van alles zijn, het kan zelfs door onbewuste stress komen.. confused5 in iedergeval bedankt voor je reactie, heb er veel aan gehad en vandaag heb ik een goeie dag! [027]
Wat fijn voor je dat je nu een goede dag hebt!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Problemen & vragen”