Gebruikersavatar
Danir7
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2019 12:24

Angst voor m`n eigen ik

Vroeger als kind lag ik na te denken in bed over het leven. Ik werd mij ineens enorm bewust van mijzelf en het gevoel dat ik er echt ben en leef. Daar werd ik erg bang van. Nu heb ik door een lange stressperiode weer een paniekaanval gehad en dan duurt het voor mij even voor ik weer van de angst af ben.

Helaas wordt na een paniekaanval ook weer de angst voor mijzelf of mijn bewustzijn geactiveerd. Ik moet mij dan helemaal weer hervinden. Het is zoiets als depersonalisatie/derealisatie, maar toch ook weer anders. Er zijn zo enorm veel angsten te vinden op internet, maar niet de angst waar ik mee kamp.

Momenteel ben ik 42 jaar en ik ben zelf eigenlijk een enorme avonturier en levensgenieter, maar dat wordt in een keer van tafel geveegd als de angst weer komt opdagen. Ik heb wel ervaren dat er een duidelijk verschil is tussen denken en zijn, maar toch is het steeds de herinnering die mijn bewustzijn als angst doet ervaren.

Nu werkt exposure heel goed tegen angst, maar voor mijn angst is het moeilijk omdat er gedachten nodig zijn om de angst uit te lokken, maar mijn gedachten zoeken een antwoord op de vraag waarom ik angstig ben voor mezelf? Ik ga dan juist piekeren zeg maar.

De angst trekt min of meer wel weg na een tijd maar ik ben mezelf dan wel nog steeds kwijt, waardoor de angst ook weer vanzelf begint. Ik hoor mijzelf praten tegen mensen als een soort toeschouwer van mijzelf, ik observeer mijzelf steeds. En ja dat doe ik allemaal zelf maar ik heb nu juist angst voor het eigen bewustzijn dus dat maakt het zo ingewikkeld. Het lijkt of ik een mijzelf in m`n hoofd heb gecreëerd die ik niet kan onderscheiden met mijn echte ik.

Nu ben ik uiteraard enorm benieuwd of er mensen zijn die ook zoiets hebben ervaren in hun leven?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor m`n eigen ik

Danir7 schreef: 24 okt 2019 12:58 De angst trekt min of meer wel weg na een tijd maar ik ben mezelf dan wel nog steeds kwijt, waardoor de angst ook weer vanzelf begint. Ik hoor mijzelf praten tegen mensen als een soort toeschouwer van mijzelf, ik observeer mijzelf steeds. En ja dat doe ik allemaal zelf maar ik heb nu juist angst voor het eigen bewustzijn dus dat maakt het zo ingewikkeld. Het lijkt of ik een mijzelf in m`n hoofd heb gecreëerd die ik niet kan onderscheiden met mijn echte ik.
Iedereen ervaart angst op een andere manier. Wat je in het bovenstaande fragment beschrijft is niet zo zeer depersonalisatie of derealisatie, maar een mechanisme om controle te blijven houden. Je hebt jezelf als het ware in de automatische piloot stand gezet, omdat het anders niet meer te verhapstukken is. Het is een soort veiligheidsklep, waardoor het lijkt als of jij zelf van af een afstand bekijkt.

Het is goed en leerzaam om te begrijpen hoe de menselijke geest werkt en welke beschermingsmechanismes in werking kunnen worden gezet als dat nodig is. Maar het is nog veel belangrijker om de oorzaak van je stress en ansgten te achterhalen en er aan te werken om die oorzaak weg te nemen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Danir7
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2019 12:24

Re: Angst voor m`n eigen ik

Bedankt voor je reactie! Inmiddels heb ik toch maar hulp ingeschakeld. Het is moeilijk om uit mijn hoofd te blijven ook als ik mindfullness gebruik of afleiding of het gewoon laat zoals het is. Stress in mijn leefomgeving heb ik ook aangepakt en ik doe nu een stuk rustiger aan. Helaas van goede slaper een minder goede slaper geworden en daarom ook overdag moe wat ook weer niet echt gunstig is voor mijn situatie. Ik had niet verwacht hier ooit nog weer last van te krijgen, aangezien ik er van overtuigd was de angst voor mijn leven de baas te zijn. Ik wil te graag waarschijnlijk!

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”