Gebruikersavatar
Timur
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2019 15:00

Irrationele angstperiodes.

Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik last van episodes van irrationele angsten. Meestal is het thema dat er wezens (ik weet niet of het mensen zijn) op me af komen. Ik voel me dan erg ongerust en bang, en ik zie telkens wat in mijn ooghoeken, maar als ik mijn hoofd draai blijkt het een illusie te zijn en is er niks. Een ander thema is de angst en frustratie dat mijn vader mij vroeger heeft mishandeld (voor zover ik weet is dit niet het geval). Soms is er geen thema. Dan ben ik gewoon angstig en gefrustreerd zonder dat ik weet waarom.

Iets wat ik gemerkt heb is dat ik voor deze episodes vaak een vreemde geur in mijn neus heb, en mijn visie vervormt soms, als golfjes en rekken en inkrimpen (alleen dit heb ik ook vaak zonder dat er een angstepisode achteraan komt).

Nu, ik zie mezelf als een redelijk slimme man. Ik weet dat deze angsten irrationeel zijn, maar ik kan het op die momenten niet van me afschudden.

Heeft iemand ervaring met dit soort angstperioden? Tips om met angst om te gaan? Ik heb op het internet gezocht maar zonder al te veel resultaat.

Met groeten,
Tim
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Irrationele angstperiodes.

Timur schreef: 11 jul 2019 15:19 Iets wat ik gemerkt heb is dat ik voor deze episodes vaak een vreemde geur in mijn neus heb, en mijn visie vervormt soms, als golfjes en rekken en inkrimpen (alleen dit heb ik ook vaak zonder dat er een angstepisode achteraan komt).
Gevoeligheid voor geuren kan een rol spelen in de ontwikkeling van angst. Geur kan een primair gevoel van angst oproepen.
Als deze klachten blijven aanhouden, zou ik je aanraden contact op te nemen met je huisarts. Het is dan zaak om te bepalen of je angsten een pyschische oorzaak hebben, of misschien een neurologhische oorzaak hebben.
Je huiarts kan je eventueel verder verwijzen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”