Gebruikersavatar
anna92
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2017 11:34

Faalingsangst met school ?

Ik loop stage op een niveau 1 MBO school. Ik begeleid een leerling die angstig is om te falen. Ze heeft professionele hulp, maar deze hulp heeft als tip gegeven duidelijkheid bieden, 'Je gaat dit maken en niet anders'. Deze leerling mocht bijvoorbeeld een toets maken maar had nog niet alles af van dit hoofdstuk. Ze mocht wel de toets maken omdat ze het wel begrijpt. Na de toets, wilde ze perse het hoofdstuk af maken (terwijl dit echt niet hoefde, maar dit wil ze zelf). Ook wilde ze een samenvatting nog maken van de hoofdstukken waarvan ze de toets al had gemaakt.

Ze doet over huiswerk erg lang. Niet omdat ze het moeilijk vind, maar omdat ze het perfect wil doen. Ze schrijf ook super klein. Ze moet een verslag maken voor Nederlands over een gebeurtenis. Dit lukt haar niet omdat ze niet weet hoe ze moet beginnen. Haar begeleiding verteld dat ze prachtige verslagen kan schrijven, zonder spelfouten etc..

De leerling zit inmiddels onder de eczeem en ervaart veel stress. Ze is bang dat ze het niet gaat halen omdat ze het idee heeft dat ze achterloopt. Op haar vorige scholen heeft ze altijd rond deze tijd afgehaakt.

Wanneer ik haar vragen stel, geeft ze vaak als antwoord: 'Weet ik niet...' en koppelt ze vaak de vraag terug naar mij.

Ik vroeg mij af of ik hier misschien tips kan vinden. Ze is vandaag niet op haar stageplek en reageert niet op haar telefoon.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Faalingsangst met school ?

anna92 schreef: 09 nov 2017 11:50 Wanneer ik haar vragen stel, geeft ze vaak als antwoord: 'Weet ik niet...' en koppelt ze vaak de vraag terug naar mij.
Ik vermoed dat ze het risico wil vermijden fouten te maken en daarom geen antwoord durft te geven. Misschien is het een idee om haar op het hart te drukken dat er geen foute antwoorden zijn op de vragen die je stelt en dat er geen sancties op staan als ze iets werkelijk niet weet of een vergissing maakt. Daarmee kun je de vertrouwensband ook vergroten, want dat lijkt een belangrijke factor om met haar resultaten te kunnen boeken. Je moet ook een tegenwicht bieden voor de strenge structuur, waarbij ze alleen maar mag doen wat haar wordt opgedragen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Faalingsangst met school ?

Is er per vak verschil in hoe ze presteert? Voor sommige mensen is het heel moeilijk om een eigen invulling te geven (bijvoorbeeld als ze een verslag moeten schrijven), terwijl ze voor een meer gestructureerd vak dat vraagt naar pure feitenkennis beter presteren. Als dat het geval is zou je haar kunnen helpen door bijvoorbeeld een duidelijk gestructureerd voorbeeldverslag met kanttekeningen te geven, zodat ze beter overzicht heeft op wat er precies moet gebeuren.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
anna92
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2017 11:34

Re: Faalingsangst met school ?

Radius schreef: 11 nov 2017 19:30 Is er per vak verschil in hoe ze presteert? Voor sommige mensen is het heel moeilijk om een eigen invulling te geven (bijvoorbeeld als ze een verslag moeten schrijven), terwijl ze voor een meer gestructureerd vak dat vraagt naar pure feitenkennis beter presteren. Als dat het geval is zou je haar kunnen helpen door bijvoorbeeld een duidelijk gestructureerd voorbeeldverslag met kanttekeningen te geven, zodat ze beter overzicht heeft op wat er precies moet gebeuren.
Bedankt voor de reactie en tip! Helaas is dit met alle vakken zo.
Gebruikersavatar
anna92
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2017 11:34

Re: Faalingsangst met school ?

volhoudertje schreef: 09 nov 2017 14:26
anna92 schreef: 09 nov 2017 11:50 Wanneer ik haar vragen stel, geeft ze vaak als antwoord: 'Weet ik niet...' en koppelt ze vaak de vraag terug naar mij.
Ik vermoed dat ze het risico wil vermijden fouten te maken en daarom geen antwoord durft te geven. Misschien is het een idee om haar op het hart te drukken dat er geen foute antwoorden zijn op de vragen die je stelt en dat er geen sancties op staan als ze iets werkelijk niet weet of een vergissing maakt. Daarmee kun je de vertrouwensband ook vergroten, want dat lijkt een belangrijke factor om met haar resultaten te kunnen boeken. Je moet ook een tegenwicht bieden voor de strenge structuur, waarbij ze alleen maar mag doen wat haar wordt opgedragen.
Bedankt voor de reactie! Ik neem dit mee!

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”