Gebruikersavatar
natan
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 12:09

Help wie herkent deze klachten !?

Hoi,

Aangezien ik ten einde raad ben wil ik via fora kijken of iemand hierin iets herkent. Ik heb namelijk psychische problemen en ik zal proberen het uit te leggen:

Op de een of andere manier “triggerde” het schrijven van een Bachelor scriptie een soort enorme stress/pieker/angst/onzekerheid gedachten stroom die letterlijk NONE STOP doorging. Alsof je dus 24/7 stijf staat van de spanning en je eigen helemaal gek maalt over alles in onzekere en negatieve gedachten. Na het behalen van de scriptie kwam ik tot rust en kon weer functioneren.

(uiteraard hele versimpelde versie van het hele verhaal)

Nu een aantal jaren later kom ik in precies hetzelfde terecht nadat mijn ex de relatie heeft verbroken terwijl we in een nieuwe woning samen zouden gaan wonen. Echt constant een enorme stress/pieker/angst/onzekerheid gedachten stroom die ik niet kan beheersen. Omdat ik nu in de ziektewet zit en via de reguliere GGZ niet echt het gevoel krijg dat dit probleem “bekend/behandelbaar” is maakt het mij alleen maar panischer.

Als iemand nu vraagt waar denk je dan aan dan is dat bijna niet te beantwoorden.. Maar eigenlijk zijn het allemaal zelfreflecties van verleden of zoals mijn leven nu is. Ook bijvoorbeeld wat mijn ex allemaal gezegd heeft. En mijn overtuiging dat ik niet zelfstandig door het leven kan met deze “stress reactie” wordt steeds groter.. Of een erg beperkt leven..

De gedachten zijn zo heftig dat ik eigenlijk dood wil om er maar vanaf te zijn. Elke dag is weer dezelfde nachtmerrie in mijn hoofd – het begint al zodra ik wakker wordt. Een soort obsessieve zelfreflectie. Ik kan niks meer doen of het voelt niet goed, niks meer denken of ik keur het af. Letterlijk loop ik dan te ijsberen en te piekeren tot ik hoofdpijn krijg en mezelf helemaal gek te maken. Het lijkt er sterk op dat ik als ik alleen ben mezelf geen raad weet, bijvoorbeeld ook niet wat ik zou moeten doen.

Ook lijk ik er zelf weinig aan te doen, dit klinkt misschien gek maar allerlei piekeroefeningen, mindfullnes en dergelijke hebben totaal geen nut.

Heb in mijn jeugd (nu 27) aardig wat geblowd en ik vermoed dat dat ermee te maken heeft..

Met oxazepam kom ik gelukkig wel redelijk tot rust maar dit is verslavend en geen oplossing.. Ook ben ik begonnen met sertraline (AD) en een paar keer bij een psycholoog geweest maar daar krijg ik niet het gevoel dat het nut heeft.. De huisarts wil misschien een anti psychotica proberen om de gedachtestroom wat te temperen..

Is er iemand die dit herkent? Tot nu toe lijkt een gegeneraliseerde angststoornis er het meeste op, maar toch vind ik bij andere ervaringen geen echte herkenning.. Zover ik dingen kan vinden op psychoses is dat ook weer wat anders..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Help wie herkent deze klachten !?

Warm welkom Natan :knuffel:

Goed dat je je verhaal doet! Dat is al een stap, van je af schrijven. Wat denk ik belangrijk is nu, is eens kijken... waar ging die bachelor over? Waar moest je over schrijven wat zoveel paniek losmaakte? Wat was het onderwerp of de onderwerpen?

Zijn er dingen in het verleden en in het heden gebeurd die nu in volle heftigheid terugkomen? Kan je daar iets meer over vertellen?

Je beschrijft eigenlijk in je eigen woorden dat er ook problemen zijn met je exvriendin of tussen je exvriendin nu en jou. Welke dingen heeft ze allemaal tegen je gezegd? Wat deed het met je en hoe jij daar zelf over?


Misschien is het nu belangrijk om niet te kijken in eerste instantie wat je precies zou kunnen hebben, maar is kijken of je de situatie in stukjes kan hakken en het voor jezelf proberen wat meer helder te krijgen ook een punt om eens mee te starten.

Ik hoop in ieder geval dat je hier al een beetje aan zou kunnen hebben, al is het maar dat je hiermee weet dat je hier terecht kunt en dat je je verhaal kwijt kan. Mocht je het gevoel niet hebben laat het dan ook maar weten. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Help wie herkent deze klachten !?

natan schreef: 29 sep 2017 12:18 Nu een aantal jaren later kom ik in precies hetzelfde terecht nadat mijn ex de relatie heeft verbroken terwijl we in een nieuwe woning samen zouden gaan wonen.
Ik denk dat hechtingsproblematiek eerder een rol speelt dan een gegeneraliseerde angststoornis of een psychose. Zelf een diagnose stellen is altijd lastig. Dat je vroeger flink geblowd hebt zou ik geen rol van betekenis willen toekennen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
natan
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 12:09

Re: Help wie herkent deze klachten !?

Bedankt voor de reacties,

Scriptie onderwerp niet echt van belang, is al wat jaren geleden en het ging toen om de stress die ik ervan had..

Dingen uit het verleden zouden er kunnen zijn al roepen die weinig bij me op in gesprekken met een psycholoog (tot nu toe geen goed/helpend gevoel bij).

Problemen met m'n ex zijn er niet, zij is weg en ik ben enorm verdrietig. We zijn vriendschappelijk uit elkaar maar hebben nauwelijks contact, ze praat niet echt over gevoelens (echt letterlijk niet, is typisch dat klopt).

Hechtingsproblematiek is al helemaal niet aan de orde :)

Sorry voor mijn directe/botte reactie hoor!

Mochten er nog andere ideeën zijn hoor ik het graag ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Help wie herkent deze klachten !?

natan schreef: 03 okt 2017 21:31 Hechtingsproblematiek is al helemaal niet aan de orde :)
Sorry voor mijn directe/botte reactie hoor!
Daar denk ik anders over, sorry voor de botte reactie terug, hoor. :) Ik had overigens het verkeerde woord gebruikt, ik bedoelde niet problematiek die met hechting te maken hebben, maar met binding. Ik spreek dat vermoeden uit omdat je klachten onder andere getriggerd zijn door stress die te maken hebben met het verbreken van je laatste relatie.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
natan
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 12:09

Re: Help wie herkent deze klachten !?

Maar het is precies hetzelfde "probleem/effect" als jaren geleden tijdens scriptieschrijven.. Emotioneel gezien ben ik idd een wrak geworden doordat m'n ex weg is, maar die heftige reactie lijkt een ander onderliggend probleem te zijn,, ?

Bindingsproblemen zouden toch juist tijdens de relatie naar boven moeten komen ? Of bedoel je meer afhankelijkheidsproblemen
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Help wie herkent deze klachten !?

natan schreef: 04 okt 2017 14:54 Emotioneel gezien ben ik idd een wrak geworden doordat m'n ex weg is, maar die heftige reactie lijkt een ander onderliggend probleem te zijn,, ?
Als ik moet afgaan op de informatie uit je openingspost, dan vermoed ik een onderliggend probleem. Ik vermoed dat er een verband tussen het piekeren, de onzekerheid en de pijn verlaten te zijn door je vriendin, dat laatste lijkt me toch de katalysator te zijn van je klachten.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”