Gebruikersavatar
Mike271
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2015 13:51

Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische stress?

vHallo allemaal,

(Jongen, 23)

Bij deze wil ik mijn verhaal met jullie delen. Ik hoop dat iemand zich hierin kan herkennen. Mochten jullie tips hebben dan hoor ik dat ook graag.

De afgelopen drie jaar kamp ik met een aantal problemen die mijn dagelijks functioneren zo dusdanig belemmeren dat ik heb besloten er iets aan te doen. Het volgende is er aan de hand.
Sinds heugenis ben ik belast met een bloosfobie. Vanaf kleins af aan bloos ik heel gemakkelijk, bijvoorbeeld tijdens college´s, tijdens vergaderingen, tijdens het eten, als iemand mij ergens op aanspreekt, in de supermarkt enzovoort. Het vreemde hieraan is dat ik helemaal niet verlegen ben. Ok, ik stroom niet over van zelfvertrouwen maar het gebrek hieraan maakt mij niet verlegen.

Dit blozen probeer ik mijn hele leven al tegen te houden zodra het op komt zetten. Dit kost mij waanzinnig veel energie. Ik vind het iets verschrikkelijks. Het is niet zo dat ik een klein blosje krijg, maar ik wordt gewoon echt rood.
Voor drie jaar geleden zat ik wederom in college en werd de beurt aan mij gegeven om iets te vertellen. Op dat moment knapte er iets in mij en voelde ik iets wat ik nog nooit heb gevoeld. Het leek alsof mijn bewustzijn een fractie van een seconde wegviel en alsof ik in een diepgat viel, maar toch direct weer aanwezig was. Je kunt het vergelijken met dat wanneer je loopt en het opeens lijkt alsof je met één been in een gat trapt en direct weer op de grond staat. Het gevoel gaat gepaard met een algeheel onbehagelijk gevoel, slappe benen en armen.

Vanaf dat moment is het probleem de laatste drie jaar iedere dag aanwezig geweest. De eerste twee jaar waren een ramp. Ik had het constant en ik wist niet meer wat ik er mee moest doen. Het laatste jaar gaat het iets beter. Door dit probleem ben ik twee keer voor mijn afstuderen gezakt, maar heb ik het uiteindelijk toch gehaald (op wilskracht en doorzettingsvermogen).
Door dit probleem en mijn bloosfobie heb ik een aantal andere klachten erbij gekregen. Het probleem van ‘wegvallen’ wordt bijvoorbeeld erger tijdens sociale gelegenheden (in groepen). Ook verkrampt mijn onderkaak tijdens het praten (tong), en loop ik tijdens een gesprek volledig leeg wat betreft energie (bijv. Sollictatiegesprek).

21 jaar lang heb ik mij goed kunnen redden. Goed, ik had wel bloosangst maar ik wist altijd mijn lichaam onder controle te houden. De laatste drie jaar lukt me dat echter niet meer. Ik ben de controle kwijt. Ik ben gelukkig afgestudeerd en nu opzoek naar een baan die bij mij past. Nu echter een zware functie ambieren is vragen om moeilijkheden. Ik weet zeker dat zodra ik mijn lichaam weer onder controle heb zoals vroeger en ik kan werken aan mijn bloosangst ik tot grote dingen instaat ben. Ik kan namelijk heel veel en ik ben voor de rest ook tevreden met mezelf.

Nu mijn vraag. Ik denk dat ik bij mezelf een chronisch stresssyndroom heb ontwikkeld. Vooral omdat ik ook last van hartkloppingen/overslagen heb (volledig door de molen gehaald, niks aan de hand daarmee) en mezelf gewoon niet lekker in mijn vel voel. Nooit lekker ontspannen zijn en veel te moeten laten vanwege (voornamelijk) het feit dat ik de controle over mijn lichaam kwijt, door de grond lijk te zakken en mijn emoties niet meer op orde heb. Zodra ik veel op mij afkrijg (‘prikkels’) verergd het vervelende gevoel zoals ik hier boven heb omschreven. Vroeger heb ik hier nooit last van gehad. Mijn studie en bloosangst heeft veel van mij gevergd.

Mijn huisarts vertelt al jaren dat ik naar een psycholoog moet gaan maar vanwege mijn studie heb ik het nooit willen erkennen. Nu ben ik op een punt dat ik ervan overtuigd heb dat ik dit niet in mijn eentje kan oplossen en ik sta nu ook open voor hulp.

Herkenbaar?
Gebruikersavatar
Mike271
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2015 13:51

Re: Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische str

Uiteraard -vergeten te vermelden- binnenkort bel ik de huisarts voor een doorverwijzing naar de psycholoog.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische str

Mike271 schreef: Mijn huisarts vertelt al jaren dat ik naar een psycholoog moet gaan maar vanwege mijn studie heb ik het nooit willen erkennen. Nu ben ik op een punt dat ik ervan overtuigd heb dat ik dit niet in mijn eentje kan oplossen en ik sta nu ook open voor hulp.
Blozen is een volledig normale lichamelijke reactie. Sommige mensen blozen inderdaad vaker en eerder dan anderen.

Je bent zelf tot de conclusie gekomen dat je het niet meer in je eentje kunt oplossen en open staat voor hulp. Dat lijkt me onder deze omstandigheden ook de beste keuze. Ik wens je veel succes met de doorverwijzing.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
18jaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2015 17:55

Re: Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische str

Hey, ik herken me echt in jou! Ik wil echt ook niet rood worden in het openbaar, want dat is echt een vervelend probleem. Het is ook cumulatief: als je denkt dat je rood gaat worden, dan doe je het juist meer. Dus een soort van vicieuze cirkel als het ware. Ik zou zeker bij een psycholoog gaan, je kan alleen maar eens proberen...

Er zijn ook middeltjes hiertegen van de dermatoloog. Maar ik ben daar echt gevoelig voor en moet zeggen dat het eigenlijk te goed werkt. Ja, echt: te goed. Want het is een middel die vasoconstrictie veroorzaakt van de bloedvaten in het gelaat met andere woorden de bloedvaten vernauwen zodanig dat de roodheid verdwijnt. Het probleem bij mij is dat je goed ziet dan waar ik het exact op mijn gezicht die crème heb aangebracht, zodanig dat het niet mooi is. Het resultaat was dat ik echt lijkbleek zag en plekken in mijn gezicht had voor één dag. Want je moet het middel elke dag opsmeren.
Gebruikersavatar
Naamloos123
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2015 23:45

Re: Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische str

Herkenbaar! Zo vreselijk irritant :( ik heb t ook vaak als ik in de winkel sta of gewoon met iemand praat... Zomaar uit het niets... En t stomme is dat mensen dan ook raar gaan denken ... Ik lees nu dus hierboven dat er een middel voor schijnt te zijn... Dat wist ik niet, maar tegenwoordig probeer ik er achteraf maar om te lachen wanneer ik weer eens met een tomatenhoofd met iemand stond te praten.. Maar dat het vervelend is, is een ding dat zeker is.. Ik heb soms ook dat ik dan raar ga praten om er snel onderuit te komen zodat diegene niet ziet hoe rood ik word.. :confused:
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische str

Dit blozen probeer ik mijn hele leven al tegen te houden zodra het op komt zetten. Dit kost mij waanzinnig veel energie. Ik vind het iets verschrikkelijks. Het is niet zo dat ik een klein blosje krijg, maar ik wordt gewoon echt rood.
Voor drie jaar geleden zat ik wederom in college en werd de beurt aan mij gegeven om iets te vertellen. Op dat moment knapte er iets in mij en voelde ik iets wat ik nog nooit heb gevoeld. Het leek alsof mijn bewustzijn een fractie van een seconde wegviel en alsof ik in een diepgat viel, maar toch direct weer aanwezig was. Je kunt het vergelijken met dat wanneer je loopt en het opeens lijkt alsof je met één been in een gat trapt en direct weer op de grond staat. Het gevoel gaat gepaard met een algeheel onbehagelijk gevoel, slappe benen en armen.

Vanaf dat moment is het probleem de laatste drie jaar iedere dag aanwezig geweest. De eerste twee jaar waren een ramp. Ik had het constant en ik wist niet meer wat ik er mee moest doen. Het laatste jaar gaat het iets beter. Door dit probleem ben ik twee keer voor mijn afstuderen gezakt, maar heb ik het uiteindelijk toch gehaald (op wilskracht en doorzettingsvermogen).
Door dit probleem en mijn bloosfobie heb ik een aantal andere klachten erbij gekregen. Het probleem van ‘wegvallen’ wordt bijvoorbeeld erger tijdens sociale gelegenheden (in groepen). Ook verkrampt mijn onderkaak tijdens het praten (tong), en loop ik tijdens een gesprek volledig leeg wat betreft energie (bijv. Sollictatiegesprek).

21 jaar lang heb ik mij goed kunnen redden. Goed, ik had wel bloosangst maar ik wist altijd mijn lichaam onder controle te houden. De laatste drie jaar lukt me dat echter niet meer. Ik ben de controle kwijt. Ik ben gelukkig afgestudeerd en nu opzoek naar een baan die bij mij past. Nu echter een zware functie ambieren is vragen om moeilijkheden. Ik weet zeker dat zodra ik mijn lichaam weer onder controle heb zoals vroeger en ik kan werken aan mijn bloosangst ik tot grote dingen instaat ben. Ik kan namelijk heel veel en ik ben voor de rest ook tevreden met mezelf.
Je beschrijft exact waar ikzelf heel lang onder gebukt ben gegaan, en...mijn vader (tot op hoge leeftijd) VOOR mij (het is dus wellicht iets overerfelijks).

Het rood-worden is een epi-fenomeen van iemands onzekerheid. Doe iets aan die onzekerheid, die malle onbestemde angsten in je hoofd die die roodkleuring teweegbrengen en een geheel eigen leven lijken te leiden, geheel onverhoeds iedere keer 'de kop' op kunnen steken. Daartoe kun je denk ik het best te rade gaan bij de deskundige, de vakman of vakvrouw: de psycholoog

Alle succes hierbij gewenst, het is een walgelijk probleem zoals ik het mezelf herinner, dat ongelooflijk veel oponthoud in je leven en je ontwikkeing kan bezorgen. Ga met behulp van een psycholoog bij jezelf te rade waardoor je een dergelijke mentale sabotage ondervind wanneer je jezelf manifesteert. Waarom 'mag' dat niet, waarom die automatische reactie van 'vluchtgedrag' wanneer er geen enkele reden is 'te vluchten'
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Lang verhaal. Wellicht herkenbaar. Blozen?Chronische str

Max schreef:Alle succes hierbij gewenst, het is een walgelijk probleem zoals ik het mezelf herinner, dat ongelooflijk veel oponthoud in je leven en je ontwikkeling kan bezorgen.

Blozen is een walgelijk probleem? Nou nou, overdrijven is ook een kunst hoor.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”