svp

omgang met narcistische/dominante persoonlijkheid

Beste allen,

Ik ben nieuw hier op dit forum, dus sorry bij voorbaat als één van jullie vindt dat dit onderwerp ergens anders hoort te staan. Maar dit leek met het enige geschikte.

Ikzelf ben in de 20 en woon nog thuis. Aangezien ik nog geen echte job heb, zal dit ook niet onmiddellijk gaan veranderen. In ieder geval moet ik voorlopig dealen met mijn vader, en daar ligt de kern van het probleem.

Mijn vader bezorgt me angsten en stress en ontneemt me mijn positieve energie. Als familie zijn we met z'n allen al eens naar een psycholoog geweest, en zij denkt dat hij een lichte vorm van Asperger heeft. Ik vind hem vooral een dominant iemand met weinig empathie. Hij heeft namelijk niet door wat voor impact zijn woorden en gedrag hebben op iemand.


Zijn gedrag in een notendop: laat me werkelijk nooit (maar echt nooit) uitspreken, kijkt met zelfs nog niet aan als hij tegen me spreekt, beschuldigt mij van alles, wordt snel kwaad, is vaak onbeleefd en gaat vervolgens uitschelden, wil situaties en ook volwassen mensen controleren, niet vatbaar voor redenering, luistert niet naar hetgeen mijn moeder en ik te zeggen hebben, vernedert af en toe. Als je hem confronteert met zijn gedrag zegt hij "ach zo bedoelde ik het niet" of zegt hij simpelweg "dat heb ik nooit gezegd/gedaan, overdrijf niet".

Mijn probleem en vraag: Als hij in de buurt is, ben ik altijd angstig. Ik voel me nooit ontspannen in mijn eigen huis. Ik voel me ook kwaad en gefrustreerd als hij me weer eens vernedert en dan doet alsof er niets is gebeurd.Ik krijg ook af en toe stress wetende dat hij in de buurt is.

Mijn vraag: hoe moet ik me gedragen ten opzichte van hem, en wat kan ik doen om van die angsten en frustratie af te raken?


Alvast bedankt iedereen!

Groetjes
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: omgang met narcistische/dominante persoonlijkheid

Hoi Svp,

Welkom op dit forum. Je hebt het mooi geschreven, to the point!
dus sorry bij voorbaat als één van jullie vindt dat dit onderwerp ergens anders hoort te staan
Je hoeft niet bang te zijn dat je iets verkeerd neerzet. Er zijn moderatoren die je bericht ergens anders kunnen zetten, maar dat is hun zorg. Jij hebt moeite gedaan om uit te zoeken waar jij je spreekwoordelijke ei kwijt kan. Jij hebt hier voor gekozen. Het staat er. Punt. Daar hoef je niet voor te verontschuldigen.
Ikzelf ben in de 20 en woon nog thuis. Aangezien ik nog geen echte job heb, zal dit ook niet onmiddellijk gaan veranderen. In ieder geval moet ik voorlopig dealen met mijn vader, en daar ligt de kern van het probleem.
Je geeft aan dat je nog niet werkt en nog thuis woont. Studeer je? Wellicht kan je ooit op "kot" zoals dat in het Vlaams heet. Het is goed dat je benoemt wat je probleem is, het is je vader en daar heb je mee te maken. Ook al zou je werken of ergens anders wonen, je vader heb je en als daar een probleem in zit dan moet je er iets mee.
Mijn probleem en vraag: Als hij in de buurt is, ben ik altijd angstig. Ik voel me nooit ontspannen in mijn eigen huis. Ik voel me ook kwaad en gefrustreerd als hij me weer eens vernedert en dan doet alsof er niets is gebeurd.Ik krijg ook af en toe stress wetende dat hij in de buurt is.

Mijn vraag: hoe moet ik me gedragen ten opzichte van hem, en wat kan ik doen om van die angsten en frustratie af te raken?
Een hele goede vraag, die je hebt geformuleerd. Je voelt je angstig en niet prettig in eigen huis. Dat is werkelijk verschrikkelijk. :knuffel: Het is misschien geen werkelijke oplossing maar wellicht wordt het tijd om uit huis te gaan. Je zou naast je studie, werk kunnen doen. Of misschien heb je een gezinslid waar je zou kunnen wonen tegen kostprijs of een vriendenprijs? Waarom zou je ergens gaan wonen waar je niet prettig voelt? Het geeft rust voor jezelf en dat kan je volgens mij wel gebruiken, als ik zo tussen de zinnen doorlees.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: omgang met narcistische/dominante persoonlijkheid

Ik ben het met Koen eens. Het is heel vervelend als er problemen met familieleden zijn, zeker als het je vader is. Het lijkt me dat het beste in dit geval toch wellicht verhuizen is. Je krijgt dan wat afstand tot elkaar en wie weet wat dit jullie kan brengen. Je niet goed voelen in je eigen huis lijkt me in ieder geval verschrikkelijk.

Een kamer hoeft in principe niet onbetaalbaar te zijn, er zijn genoeg baantjes die vaak beschikbaar zijn waarmee je dit kunt betalen (schoonmaken, oppassen, post bezorgen, call centers, etc.).
Of speelt er misschien een schuldgevoel mee als je zou vertrekken?
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”