Superwoman

Re: Agressiviteit op straat

Wordt het dan niet eens tijd om opnieuw om hulp te vragen?
Je hebt concrete voorbeelden om je gedrag te beschrijven en geeft aan het zelf vervelend te vinden. Je kunt de huisarts vragen wat mogelijkheden zijn om met deze agressie te leren omgaan.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Superwoman schreef:Wordt het dan niet eens tijd om opnieuw om hulp te vragen?
Je hebt concrete voorbeelden om je gedrag te beschrijven en geeft aan het zelf vervelend te vinden. Je kunt de huisarts vragen wat mogelijkheden zijn om met deze agressie te leren omgaan.
Alleen moet je tegenwoordig voordat je een psycholoog of psychiater nog maar gezien hebt al paar honderd euro betalen en dan heb je nog niks!??
Superwoman

Re: Agressiviteit op straat

Dat is niet mijn ervaring maar het zal er ook aan liggen hoe je verzekerd bent. Het kan zijn dat je eigen risico nog moet betalen, maar daarna meen ik dat de kosten vergoed worden. Behalve mogelijk een eigen bijdrage van 10 euro per sessie maar ik weet niet of dat overal geldt.
Ook dat kun je met de huisarts bespreken.
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

Het GGZ is (bijna)gratis hoor :)
TomE

Re: Agressiviteit op straat

En toen was het stil?! Luister lief ik ben een intelligente vent en weet van een en ander behoorlijk wat van zonder uit de hoogte te zijn. Ik wil graag raad aannemen van mensen hier of tips proberen daarom ben ik ook hier. Via officiele instanties duurt het tijden voor ze mij echt kennen en dan nog kunnen ze alleen afgaan op wat ik hun pesoonlijk vertel. Daarom vroeg ik ook ik hoop dat hier mensen met kennis rondlopen die zijn er vast wel of gewoon mensen die hetzlefde kennen in basisvorm, zoals Leeuwtje. Daar heb ik al veel aan.
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

Het verschil is alleen dat Leeuwtjuh de agressie kent maar verder niet toepast (wanneer dat niet strikt noodzakelijk is).

Ik zal nooit tegen een kassière tekeer gaan voor het doen van haar werk. Daarmee ga je wat mij betreft een grens over waarbij ik stop. Dan ga je van 'niet-sociaal' in het algemeen over op onbeschoft/agressief op de persoon. En dat is waar ik toch mentaal wel een duidelijke lijn heb getrokken die niet zomaar vervaagd. Ik weet als geen ander hoe het kan zijn wanneer je je agressief voelt - maar ik weet toch altijd die zelfbeheersing te bewaren (of het in ieder geval in uiterste nood verbaal van me af te slingeren of op een andere manier te handhaven).

Misschien is het een optie om te proberen om je woede te kanaliseren door het elders op te richten. Als je een doel hebt waar je je frustraties en woede kwijt kunt, ben je daarna dan opgelucht??? Zo van; als je die muts verrot hebt gescholden, voelt het goed? Want dan zou ik zeggen: ga iets doen met een boksbal of een vechtsport ofzo, open een blog, gooi met proppen papier, ga een heg snoeien (weetikveel). Dan kun je daar je energie in kwijt en ben je daarbuiten wat meer getemperd???
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:Het verschil is alleen dat Leeuwtjuh de agressie kent maar verder niet toepast (wanneer dat niet strikt noodzakelijk is).
Kijk hier heb ik wel wat aan denk ik. Dit bedoel ik een keuze of grens en die ben ik lang geleden overheengegaan en voor mij is het nu mijn 2e karakter af en toe zo asosciaal te reageren. Alleen hoe weet ik wanneer ik die grens passeer of nog beter hoe kan ik het voorkomen.

Op je tweede suggestie ik fiets veel, tengewoordig ook naar mijn werk ongeveer 5-10km en dat scheeld volgens mij behoorlijk veel stress al omdat ik niet in de file sta. Ook kan ik mij lichamelijk uiten na een dag op kantoor. Alleen dit specifieke is nog niet direct minder geworden krijg ik het idee.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:Misschien is het een optie om te proberen om je woede te kanaliseren door het elders op te richten. Als je een doel hebt waar je je frustraties en woede kwijt kunt, ben je daarna dan opgelucht??? Zo van; als je die muts verrot hebt gescholden, voelt het goed? Want dan zou ik zeggen: ga iets doen met een boksbal of een vechtsport ofzo, open een blog, gooi met proppen papier, ga een heg snoeien (weetikveel). Dan kun je daar je energie in kwijt en ben je daarbuiten wat meer getemperd???
We zijn allemaal verschillende persoonlijkheden. Het is dus niet zo dat ik continu gefrusteerd rondloop en denk wie zal ik nu eens uitschelden sterker nog ik wil ze juist graag voorkomen. Maar ik beland in situaties waarin ik mij zie in een situatie waarin die agressie onstaat en dat kunnen verij normale situaties zijn zoals voor de kassa bij drukke ingang. Ik ben ook vrij assertief en komt zelden voro dat ze bij mij voordringen bijvoorbeeld dus he theeft ook voordelen. Snap je
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

TomE schreef: Kijk hier heb ik wel wat aan denk ik. Dit bedoel ik een keuze of grens en die ben ik lang geleden overheengegaan en voor mij is het nu mijn 2e karakter af en toe zo asosciaal te reageren. Alleen hoe weet ik wanneer ik die grens passeer of nog beter hoe kan ik het voorkomen.

Op je tweede suggestie ik fiets veel, tengewoordig ook naar mijn werk ongeveer 5-10km en dat scheeld volgens mij behoorlijk veel stress al omdat ik niet in de file sta. Ook kan ik mij lichamelijk uiten na een dag op kantoor. Alleen dit specifieke is nog niet direct minder geworden krijg ik het idee.
Wanneer je die grens bereikt hebt... Tja, dat is bij mij gewoon een kwestie van reflecteren. Hoe was mijn dag? Veel stress gehad? Zit er voor mijn gevoel veel tegen? Zit ik niet lekker in mijn vel? Dan -> dimmen, hou je gedeisd, wanneer de agressie oploopt -> houd je mond en probeer zo snel mogelijk van A naar B te komen zonder gedoe. Wanneer ik een opgefokt gevoel had, hoefde er bijvoorbeeld maar 1 iemand tegen mij aan te botsen en ik beuk mijn schouder dwars door zijn ruggengraat heen (even extreem voorbeeld van uit het verleden). Wanneer ik mij realiseer dat ik een 'zware dag' of iets dergelijks heb, zal ik dat gevoel nog steeds hebben - maar er echter uit 'wijsheid' niet naar handelen.

Sowieso is het niet verstandig voor mensen om met mij in discussie te gaan op dat soort momenten (en dat zeg ik dan ook!), en degene die het wel doet, krijgen direct de volle lading. Waarbij mensen dan te kennen geven bang te worden of mij als bijzonder onprettig ervaren, waarbij ik hen echt een stel kansloze josti's vind, want ik had men nog zo gewaarschuwd. Geef duidelijk aan wanneer je die grens bereikt hebt of dénkt te bereiken. Mensen die het goed met je voor hebben zullen die grenzen respecteren - en de rest moet het maar op eigen risico proberen.

Denk goed na over hóe agressief je je voelt - schaal 1 op 10??? En handel daarvan uit specifiek in gradaties. Wanneer ik mij '5' voel, zal ik aan de kassière vragen of ze iets harder wil praten omdat ik haar niet kan verstaan. Bij een '9' aan agressie zwijg ik gewoon, betaal ik en maak ik dat ik weg kom. Bij een '7' vraag ik of ze haar stem kwijt is of iets dergelijks... Probeer voor jezelf een systeem te bedenken waarmee je productief met je agressie om gaat.

Bij mij lucht het op om het van mij af te schrijven of even verbaal tegen iemand uit te flippen. Daar krijg ik 900x commentaar op, maar ik weet dat wanneer ik het niet doe, dat ik 900x commentaar krijg omdat ik iemand op zijn/haar snoetje heb geslagen - en dat dat een stuk erger is en ik dat echt moet zien te voorkomen.
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

Oh, en wanneer iemand zegt: "Je MOET maar tot tien tellen en daarna je mond open doen", dan ben ik gepikeerd. Dan leg je het probleem bij mij neer, terwijl ik er op zo'n moment heilig van overtuigd ben dat jij het probleem van mijn agressie bent en dat jij er iets aan moet doen, dus ik ga liever uit van de "jij MOET zwijgen, tot tien tellen, omdraaien en wegwezen" en dan doe ik mijn ogen dicht en tel ik tot tien en dan gaan mensen al vrijwillig weg met een 'ik spreek je later wel'.

Ik moet zeggen dat het met de jaren wel beter is geworden en dat ik mij het liefst voornamelijk met mensen omring die wat steviger in hun schoenen staan. Dat wanneer ik een keertje 'onterecht' uitflip, daar ook later op aanspreekbaar ben en eventueel excuses aan kan bieden of bepraten waarom het zo uit de hand liep op dat moment. Tere poppetjes die gevoelig zijn en gaan huilen omdat ik ze bijvoorbeeld een 'naar persoon' noem (om een goede reden overigens), staan nou niet echt bovenaan in mijn beste-vriendenlijstje.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:Probeer voor jezelf een systeem te bedenken waarmee je productief met je agressie om gaat.
Dat denk ik ook. Al is dat wel lastig omdat ik zoals ik zei beetje gewoontedier ben en nogal gevoelig voor sleur. Wat ik vandaag doe doe ik morgen ook en overmorgen ook snap je. Dat geld voor zowel postieve als negatieve karaktertrekken van mij. In mijn geval werkt beste een doel stellen (om dat ik vrij doelgericht ben ingesteld) bijv. niet meer schelden of rustig blijven als... en dat dan te doen in praktijk tot het een gewoonte word. De rest komt vanzelf. Andersom werkt bij mij niet dus eerst nadenken gevoelens verandren en vervolgens gedrag ben ik achter gekomen. Als ik een doel heb kan ik er ook erg ver voor gaan tegelijk als ik geen doel heb ben ik een ongeleid projectiel. Ik maak dus van mij zwakke punt mijn sterke punt hier. Dus ik ga vier paar regels opstellen (waarbij stemverheffing minst erg is (kan keer gebeuren) en fysiek natuurlijk uit de boze)
1. niet schelden
2. niet fysiek agressief
3. niet dreigen
4. niet schreeuwen (stemverheffing) en hou me daaraan dat moet de oplossing zijn! Bedankt in ieder geval:)

(als het niet zo is lees je mij binnenkort wel ergens in de krant denk agressieveling slaat toevallige passant in elkaar ;)
TomE

Iemand enig idee?

Ik zit met iets dat ik allleens eerder had aangekaart hier maar nog niet is opgelost. Ik weet niet exact hoe het kan cq wat ik eraan kan doen. Misschien zijn er mensen die iets herkennen ik geloof niet dat het iets ernstigs is maar meer een karakter/trek. Ik ben overigens een leuke goeduitziende vent met goede baan en huis en er is totaal geen reden eigenlijk voor zulk aso gedrag.

Het punt is dat ik soms op straat heel gauw in conflicsitauties beland waarvan ik achteraf denk had misschien niet gehoeven? Bijv. iemand die ene opmerking over mijn fietsgedrag maakt waarna ik terug slinger (ook omdat ik gelijk had) hoe dan ook loopt een en ander gauw uit de hand en heb ik serieus zin zo iemand finaal kapot te slaan om zijn stomme gedrag. Gelukkig ben ik slim genoeg en ga net op tijd weg, niet omdat ik bang ben, maar om te voorkomen dat het uit de hand gaat en ik helemaal losga. Maar ondanks dat ik in een grote drukke stad woon heb ik wel indruk dat niet iedereen dit heeft.
TomE

Re: Iemand enig idee?

Aangezien ik geen idee heb waar ik dit moet plaatsen plaats ik het maar hier :)
TomE

Re: Iemand enig idee?

Wat ik er aan will toevoegen is dat ik een plezierige open persoonlijkheid ben met beetje kort lontje (volgens mij) toch veel humor en hou van dollen. Je doet dit niet alleen voor mij ook voor degene die ene keer een harde lik aan zijn bek krijgt (te voorkomen).
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Iemand enig idee?

Klinkt inderdaad als een zeer kort lontje en gebrek aan zelfvertrouwen.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
TomE

Re: Iemand enig idee?

Zelfvertrouwen heb ik wel denk ik
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Iemand enig idee?

Kort lontje inderdaad zelfvertrouwen lijkt idd ok.
Vraag eens aan je huisarts of hij daar een cursus voor weet.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
TomE

Re: Iemand enig idee?

GeenPijn schreef:Kort lontje inderdaad zelfvertrouwen lijkt idd ok.
Vraag eens aan je huisarts of hij daar een cursus voor weet.
Bedankt voor je reactie. Nou heb ik ooit eens aangekaart maar ik heb zo n verstrooide professor kwam er niks verder mee. Daarbij schijn je tegenwoordig honderden euroos te moeten betalen voor een psycholoog voor ik 1 zinnig gesprek heb gehad. Ik ben 90% een hele aardige gozer hoor vlot en onderhoudend maar soms kan ik giga flippen of tenminste dat gevoel heb ik. Heb jij ook weleens dat je neiging hebt mensen die in de weg lopen weg te drukken en sommig die irritant zijn zelf harder aante pakken?
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Iemand enig idee?

Ja hoor heel vaak en ik denk veel mensen.
Alleen als we toegeven aan onze emoties is dat niet altijd even handig maar alles maar pikken en inslikken is weer andere uiterste.
TomE schreef:
GeenPijn schreef:Kort lontje inderdaad zelfvertrouwen lijkt idd ok.
Vraag eens aan je huisarts of hij daar een cursus voor weet.
Bedankt voor je reactie. Nou heb ik ooit eens aangekaart maar ik heb zo n verstrooide professor kwam er niks verder mee. Daarbij schijn je tegenwoordig honderden euroos te moeten betalen voor een psycholoog voor ik 1 zinnig gesprek heb gehad. Ik ben 90% een hele aardige gozer hoor vlot en onderhoudend maar soms kan ik giga flippen of tenminste dat gevoel heb ik. Heb jij ook weleens dat je neiging hebt mensen die in de weg lopen weg te drukken en sommig die irritant zijn zelf harder aante pakken?
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
TomE

Re: Iemand enig idee?

GeenPijn schreef:Ja hoor heel vaak en ik denk veel mensen.
Alleen als we toegeven aan onze emoties is dat niet altijd even handig maar alles maar pikken en inslikken is weer andere uiterste.
Dank je ik vind ook niet dat ik dingen moet pikken. De eerste die nu echte vervelend is krijgt paar tikken denk ik.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Iemand enig idee?

TomE schreef:De eerste die nu echte vervelend is krijgt paar tikken denk ik.
Dat lijkt me niet zo'n slim idee. Je moet maar eens leren je te beheersen.
Je zou best baat kunnen hebben bij cursus agressieregulatie.
* Liebe Macht Frei *
TomE

Re: Iemand enig idee?

volhoudertje schreef:
TomE schreef:De eerste die nu echte vervelend is krijgt paar tikken denk ik.
Dat lijkt me niet zo'n slim idee. Je moet maar eens leren je te beheersen.
Je zou best baat kunnen hebben bij cursus agressieregulatie.
Neejoh, dát is niet niet slim wat je nu zegt. Luister eens wat Pijn aangeeft hebben veel mensen moeite zich te uiten en hij geeft mij duidelijk aan dat ik JUIST mijn gevoelens moet uiten. Ik denk dat Pijn uit ervaring spreekt en hier weet waartoe hij mensen aanzet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Iemand enig idee?

TomE schreef:Neejoh, dát is niet niet slim wat je nu zegt.
'Niet niet' is een dubbele ontkenning en dus ... 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
TomE

Re: Iemand enig idee?

Ik heb geen zin in dit soort gezeur je weet wat ik bedoel je bent niet slim.

Graag inhoudelijk ingaan of niet reageren.

ps die foto is afstotelijk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Iemand enig idee?

TomE schreef:Graag inhoudelijk ingaan of niet reageren.
ps die foto is afstotelijk.
Tja, het is aan jou de keuze wat je met je probleem doet, hoor.
Je het kunt het zo laten als het is, of je zoekt hulp, bijvoorbeeld in de vorm van een cursus agressieregulatie of iets dergelijks.
Als ik kijk naar de manier waarop je op berichten reageert denk ik dat je toch
beter hulp kunt zoeken. Dat lijkt me niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen veel beter.

Over welke foto heb je het, Tom?
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”