melle3

angst van woorden en gezichtuitdrukking

Hallo ben inmiddels 33 jaar en kan niet meer vechten tegen het gevoel.Verhaal kort,kan me geen jeugdlevensjaar herineren zonder gepest ge.weest te zijn.Toen ik 14 was verhuist en nieuwe vrienden leren kennen alles ging goed.Tot ik hem over men pest verleden vertelde,alles begong weer opnieuw.Zware depressi als gevolg,hulp gaan zoeken.Verschilende scans gedaan,bleek ik een kwetsure te hebben in de hersenen.Risprdral was doen het voorgeschreven middel.Maar pesterijen en angst gevoel bleef duren.Maar gestopt met.medicatie,en bezoeken pshygiater wegens ongeloof.Me echt opgesloten en een jaar niet buiten geweest,gevolg collocatie 40dagen pshygatrie.Daar vertelde men mij dat ik me die pesterijen verbeelde pshygoses dus.Medicatie daar zyprexa,het nam.het angstgevoel niet weg.Terug met beetje moed naar die vrienden,het begong weer.Dit alles heeft.me zo gekraakt.Het gevoel van angst alleen maar versterk en ongeloof ib hulpdiiensten
melle3

Re: angst van woorden en gezichtuitdrukking

Kent iemand dit gevoel van angst en mss tips heeft.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: angst van woorden en gezichtuitdrukking

Hoi Melle,
wat jij vertelt is wel een heel heftig verhaal over machtsmisbruik...!!

Ten eerste: persten is een groepsprobleem, maar het gebeurt alleen in groepen, waar mensen on-ethisch omgaan met macht.
Wat vreselijk bijvoorbeeld, dat na je verhuizing op je 14e alles weer van voor af aan begon, toen je open was geweest. (Je zou bij wijze van spreken jezelf kunnen voornemen, nooit meer open te zijn!! Niet dat ik dat aanraadt, maar in al je woede en ellende zou je er toch toe dreigen te besluiten!!!)

En afschuwelijk, dat je geen hulp hebt gehad, toen je daar wel om vroeg.
Ik weet niet, wat ik aanmoet met die scan en het kwetsuur in je hoofd. Op zich heeft dat nul komma niets, nada niente te maken met gepest worden. (En risperdal kan helpen tegen psychoses, maar niet tegen pesten, dus ik vind het wel heel vreemd.)

Accoord, in het ergste geval waren er dingen aan jouw buitenkant te zien en meenden sommige r*tzakken, dat dat redenen zou zijn om te pesten. (Zoals ook rood haar voor sommigen de aanleiding is om te gaan pesten, of flaporen, of noem maar op. De reden zit in hun eigen akelige gedrag.)
Groot gelijk, dat je dan stopt met medicatie - als jouw klacht/ hulpvraag is "ik word gepest" horen ze geen pillen te geven, maar training!! En therapie om eventuele trauma's op te ruimen. (Er is wel een verhaal, dat risperdal kan helpen bij onrust, angst en trauma, maar het mag eigenlijk pas van stal worden gehaald, als allerlei andere middelen en maatregelen hebben gefaald. Terwijl het in feite het eerste middel is. Brrrr....!)

Rot, dat je kennelijk een jaar lang niet naar buiten durfde!! (Jij hebt niets fout gedaan, jij verdient geen gevangenisstraf!!!)
Dat er naar aanleiding van die straatvrees hulp zou komen, klinkt redelijk, maar "je verbeeld het je maar" plus zyprexa doet andermaal niets, om jou te helpen het pesten te doen stoppen. (En andermaal: je krijgt een ander "laatste redmiddel", zonder dat de fatsoenlijke eerdere middelen en maatregelen geprobeerd zijn... Bah!)

Om pesten te doen stoppen heeft het zin, dat je trauma's eerst worden opgeruimd. De eerste stap in traumaverwerking is, dat je technieken leert, om jezelf te kalmeren, te troosten en moed in te spreken. Dan kijken wat er op dit moment in je leven speelt en wat je er met een scala aan maatregelen aan zou kunnen doen.

Informatie is belangrijk en cognitieve therapie kan goede diensten bewijzen.
Goed voor jezelf (leren) zorgen is belangrijk.
Zoeken naar 'hulpbronnen' van harte aanbevolen.

Bijv.: bij muziek kom ik tot rust.
Wandelen maakt mijn hoofd leeg.
"Ik maak een plank vrij voor mijn lievelingsboeken, lekker onder handbereik".
Als ik me naar voel, schrijf ik in mijn dagboek.
Warme thee van zoethout met goudsbloem beurt me op.
Als ik verdrietig ben, ga ik in mijn schommelstoel zitten.
Als ik cederolie verdamp in zo'n geurlampje, word ik helmaal rustig.
Zachtjes mijn gezicht masseren helpt me ontspannen. Etc.
Ontspanningsoefeningen zijn ook belangrijk, onderzoeken hoe je je stress kunt "afbouwen". Of kunt voorkomen, dat het te hoog oploopt.
Het kan ook expliciet gaan om "hoe bouw ik een beetje een sociaal netwerk op" (liefst een heel stevig netwerk, maar dat kan even duren).

Wat ook hoort bij de eerste fase: de belangrijke vraag naar: hoe werkt macht, wat is manipulatie en hoe kan ik me dat van het lijf leren houden. In dit kader valt er veel te vertelen voor een goede therapeut over hoe pesten in het werk gaat - en wat je er tegen kunt doen, op het moment dat het begint. (Als de situatie eenmaal is ontspoord, is er niets meer wat je als individu kunt doen - alleen "benen maken". Maar een vroege ontsporing is vaak goed op te lossen, als je weet hoe en wat.)
En een goede assertiviteitscursus, met lekker veel steun, want ik kan me levendig voorstellen dat je veel ervaring hebt met "...als ik me verzet, wordt het alleen maar erger".
(Pestkoppen zijn er dol op, om iemand te laten ''spartelen'' en dan uit te lachen. En er zijn mensen die zich toeleggen op ''compleet gevoelloos worden'', zodat ze niet gaan spartelen en dit hoongelach hen bespaard blijft. Geen stom overlevingsmechanisme - maar als ieder overlevingsmechanisme: het kan zich tegen je keren. Ten eerste is het leven nooit leuk als je compleet gevoelloos blijft - en je mist dan vaak ook de eerste gelegenheden om het begin van pesten tegen te gaan.)

Zaken als rottige huisvesting, geldproblemen etc. ook liefst oplossen of in elk geval al een goed begin mee maken. Sommige rotpatronen gaan pas echt weg, als je ten minste fase 2 achter de rug hebt, maar in fase 1 maak je de zaken "hanteerbaar".
Wat ook helpt om zaken hanteerbaar te maken: het onderkennen en alvast wat aanpakken van je overlevingsmechanismen.

En: afschuwelijk, dat als je je weer meldt bij "je vrienden", dingen weer mis beginnen te gaan!!
"Het is niet goed, dat de mens alleen is" - dat ;) staat al in de bijbel, zo oud als de mensheid: je hebt als mens gezelschap nodig.
Maar liefst wel gezelschap, dat jou steunt en maakt, dat jij je prettig kunt voelen!! Geen gezelschap, dat jou angst aanjaagt, pest of wat dan ook.

En de kop boven jouw verhaal luidt "angst van woorden en gezichtuitdrukking". Ik kan me levendig voorstellen, dat jij inmiddels een expert bent in kleine nuances zien in iemands gezichtsuitdrukking. En dat je weet "als A eerst zijn ene wenkbrauw op trekt, komt er daarna een rotopmerking" "als B zo'n soort woord gaat gebruiken, is hij bezig om rottigheid te stoken en dadelijk gaat iedereen mij uitlachen".
...en zo te lezen: is die angst helaas ook nogal eens terecht.

Mijn eerste tip, en wellicht is het razend moeilijk voor jou: je hebt eerst een plek nodig, waar je veilig bent voor machtsmisbruik. Waar je niet gepest wordt en je daar ook veilig in voelt (= niet op je tenen hoeft te lopen van "Oh, laat ik oppassen, anders begint het weer").
melle3

Re: angst van woorden en gezichtuitdrukking

Je zegt dingen aan de buitenkant te zien,dat is er dus niet.Ben goed uitziende man mss daar ook het ongeloof.Mijn zwakte is men gevoeligheid waar ze misbruik van maken,heb ik het gevoel.Mss ok niet van de slimste,maar zoals je zegt groeps gebeuren.Is de grotste mond alleen aangepakt,ik zag de angst dat ik voelde en zei dat voel ilk met jou woorden.Sorry was zijn antwoord,maar eens in groep was de sorry snel verdwenen.Therapie was bij mij in duffel,blad papier verf erop en zeggen wat je zag,huis tekenen waar je wilde wonen.
Muziek is geen oplossing voor mij brengt veel gevoelens naar boven luisternt naar de tekst.
Boeken lezen moeilijk altijd gedachten elders,bv wat deed ik toen verkeerd of wrm dat gebeurt.
Vond je antwoord echt wel super geeft me het gevoel dat ik er toch niet alleen zo over denk wat gebeurt te zijn met hulp te zoeken
wendyalanarowann

Re: angst van woorden en gezichtuitdrukking

idd door pesten kan je flinke schade oplopen, herken het ook van mezelf.
ben niet zo zeer gepest maar wel vaak in de zeik gezet of express me rot laten voelen door neerbuigende dingen te zeggen zoals dat mijn hoofd er raar uitzag dat ik op een spook leek omdat ik zo wit was.

ik heb er nooit last van gehad tot jaren geleden ik begon met paniek.
ineens begin ik te zweten en mn handen trillen mn hart gaat sneller en durf niet naar buiten ook ineens ging mijn rechterarm raar aanvoelen net of iemand er hard in drukte een sorrt beknelling met een tinteling naar mijn hals.
ik dacht direct hartinfarct. :(
nooit leuk zulke dingen en ze kunnen je hele leven beinvloeden.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: angst van woorden en gezichtuitdrukking

melle3 schreef:Je zegt dingen aan de buitenkant te zien,dat is er dus niet.
Okee.
Ik vroeg me als gezegd af, waar die scan en dat verhaal van "kwetsuur in de hersenen" vandaan kwam.
melle3 schreef:Mijn zwakte is men gevoeligheid waar ze misbruik van maken, heb ik het gevoel.
Dat kan heel goed. Dat is min of meer wat ik lees van toe je 14 was. "Oh, werd jij gepest? Wat een prachtig idee - dan gaan wij dat ook doen!"
(Brrr - nare mensen!!! Maar helaas: die mensen heb je....)
melle3 schreef:Mss ok niet van de slimste, maar zoals je zegt groeps gebeuren.
Eh - sommige groepen zijn er dol op, om jou te laten voelen "dat je stom zou zijn".
makkelijk advies: niet geloven!!
Dat je in je eentje niet tegen een groep op kan, is geen kweste van "stom zijn".
melle3 schreef:Is de grotste mond alleen aangepakt,ik zag de angst dat ik voelde en zei dat voel ilk met jou woorden.Sorry was zijn antwoord,maar eens in groep was de sorry snel verdwenen.
...onder 4 ogen kan iemand soms aardig doen, ja - maar zodra weer in de groep: hoepla: weg!
melle3 schreef:Therapie was bij mij in duffel, blad papier verf erop en zeggen wat je zag, huis tekenen waar je wilde wonen.
Klinkt mij in de oren als bezigheidstherapie - niet iets, waar je echt iets aan hebt.
melle3 schreef:Muziek is geen oplossing voor mij brengt veel gevoelens naar boven
De grote zaak is om eerst te maken, dat je niet overspoeld wordt door alle emoties die spelen. Als muziek daar niet bij helpt - zoek iets anders.
melle3 schreef: Boeken lezen moeilijk altijd gedachten elders,bv wat deed ik toen verkeerd of wrm dat gebeurt.
:knuffel: Maar soms, al is het moelijk, kan het zin hebben, om je gedachten weg te halen van dat "gemaal".
En het doel van een boek lezen is dat het boek je prettige gedachten geeft je hoeft er geen examen over te doen!
Puur feitelijk: je deed niet zo vreselijk veel verkeerd. Ja, achteraf kun je denken: ''als ik toen op karate was gegaan en op dat moment iemand buiten westen had geslagen, was een en ander wellicht beter verlopen.'' Dat kan - maar als de zaak al te ver is gevorderd, word jij alleen maar te grazen genomen als je de leider knock out hebt geslagen.
(En als je dat fijner vindt, pak je een boek met mooie foto's. Ga je kleuren kijken, etc.)
melle3 schreef:Vond je antwoord echt wel super geeft me het gevoel dat ik er toch niet alleen zo over denk wat gebeurt te zijn met hulp te zoeken
Graag gedaan!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: angst van woorden en gezichtuitdrukking

wendyalanarowann schreef:idd door pesten kan je flinke schade oplopen, herken het ook van mezelf.
ben niet zo zeer gepest maar wel vaak in de zeik gezet of express me rot laten voelen door neerbuigende dingen te zeggen zoals dat mijn hoofd er raar uitzag dat ik op een spook leek omdat ik zo wit was.
Hoi Wendyalanarowann,
welkom op het forum...!
Een van mijn motto's is, dat je over woorden altijd kunt debatteren - maar wat mij betreft mag dit ook pesten heten!
wendyalanarowann schreef:ik heb er nooit last van gehad tot jaren geleden ik begon met paniek.
ineens begin ik te zweten en mn handen trillen mn hart gaat sneller en durf niet naar buiten ook ineens ging mijn rechterarm raar aanvoelen net of iemand er hard in drukte een sorrt beknelling met een tinteling naar mijn hals.
ik dacht direct hartinfarct. :(
nooit leuk zulke dingen en ze kunnen je hele leven beinvloeden.
Laat dat niet gebeuren, he! Dit hoort niet jouw leven te beinvloeden: jij hoort je leven vorm te geven en niemand anders!
Tegen een pestverleden is heel veel te doen.
En angstaanvallen, ik vind het gemene krengen, maar met een paar goede emdr sessies kun je het heel snel de nek omdraaien.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”