Djarno

zeer grote angst van honden

al sinds kindsbeen af heb ik een zeer grote angst van honden. Ik weet niet waarom, ben nooit gebeten of wat dan ook.
Zowel van kleinere, maar nog meer van grotere en zeker als ze zo'n onvriendelijke snuit hebben, word ik er zelfs op foto al erg ongemakkelijk van dat ik ervan ga zweten.
Op straat steek ik altijd over als ik een hond zie, zelfs wanneer ik erdoor in gevaar kom omwille van het verkeer.
Ik ga nergens binnen waar een hond is, dat lijkt me een drempel die onmogelijk te overwinnen valt. Heb altijd elke uitnodiging voor verjaardagsfeestjes van iemand met een hond afgeslagen.
Vooraleer ik een appartement huur, wil ik zeker weten dat honden niet zijn toegelaten. In een vorig appartement was dat wel het geval en dan ging ik al zwetend de lift in, heb zelfs eens de lift laten blokkeren omdat ik hoorde dat er op de verdieping lager een hond zou instappen.
Nu, ik ben een beetje bang van alle dieren, zal nooit een dier aaien, maar van katten weet je dat ze veeleer van je wegrennen. Bij honden is dat anders.
Ik kan het mijden door mijn leven eraan aan te passen, maar ik heb gehoord dat je ervan af kan raken, al lijkt het me op dit moment ondenkbaar dat ik ooit minder bang zijn van honden. Iemand raad?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: zeer grote angst van honden

Hoi Djarno,
wat ik vermoed, is dat je als klein kind (1 of 2 jaar oud) wel degelijk een nare ervaring met een hond hebt gehad. En dat je gewone geheugen dit niet meer weet (bijna niemand weet al te veel van voor zijn/ haar 3e jaar) - maar dat je autonome zenuwstel het nog wel weet. En dat je autonome zenuwstel dus steeds opnieuw reageert vanuit die oude ervaring "er is een hond in de buurt - alarm!!"
En het goede nieuws is, dat er een aantal technieken bestaan, die je autonome zenuwstel kunnen bereiken - en daarmee je automatische reacties kunnen beinvloeden. (Hypnose, emdr, somatic experiencing.)
Je stapt naar een therapeut die dit in het pakket heeft, maakt op gegeven moment een top 3 van wat jij zoal het akeligste vindt (bijv. onvriendelijke snuit, samen 'opgesloten' zitten in de lift bijv.) etc.
En dan "laat je de techniek doen, wat de techniek doet" en als het een heel klein beetje meezit, verandert er dan van alles.

(En tegen de tijd, dat je boeken over honden kunt lezen, heeft het zin eens het boekje "Kalmerende Signalen - In gesprek met je hond" van Turid Rugaas te lezen (over lichaamstaal van honden, het belang van het dier niet te veel recht aankijken - en hoe jij met jou lichaastaal het dier kunt kalmeren.)

Als je lichaam dan geen alarmignalenmeer geeft en jij met je verstand wet, wat je zoal kunt doen, laten hondden je op gegeven moment gewoon koud. (Of niet, maar dan in positieve zin des woords...)
Djarno

Re: zeer grote angst van honden

bedankt voor je lieve reactie.
Mijn moeder vertelde me wel dat ik als kind van 1 a 2 jaar altijd mijn hand uitstrekte voor een hond. Ze heeft zelf nooit gezien dat ik aangevallen werd en ben zeker niet gebeten ( dat had ze wel gemerkt), misschien was het maar iets kleins dat ik onbewust nog met me meedraag.
Nu ben ik wel iemand die heel moeilijk onder hypnose te brengen valt, heeft men al eens geprobeerd voor andere doeleinden, maar het werkte niet bij mij.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: zeer grote angst van honden

Hoi Djarno,

dan kun je altijd no emdr of somatic experiencing doen...!
Djarno

Re: zeer grote angst van honden

thx, wat houdt dat precies in voor zo'n erge fobieën?
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: zeer grote angst van honden

Hey Djarno,
Als het gaat over het overwinnen van fobieën, kan ik je weinig helpen: ik heb zelf een spinnenfobie waar ik niet van afgeraak (ik probeer het trouwens ook niet).
Waar ik je wel mee kan helpen, is met wat informatie over honden: zoals je ongetwijfeld weet, zijn er verschillende soorten komt hun karakter vaak overeen met het ras. Je zegt zelf dat je meer angst hebt van grote dan van kleine honden, nochtans is dat een vergissing: veel kleine honderassen (yorkshire terriërs, pekinezen, chihuahua's en vooral jack russells) zijn overgestresseerde keffertjes die met hun gedoe zelfs een grote hond kunnen schrik aanjagen (ik heb als kind een grote jachthond gehad die ter plaatse plaste toen zo'n keffer naderde).
De braafste honden die ik ken, zijn witte labradors/golden retrievers. Ze komen heel vaak voor, en hoewel ze tamelijk groot worden (je hoeft je niet veel te bukken om hun kop te strelen) heb ik nog nooit zo'n brave loebas iemand weten kwaad doen. Ik stel je dan ook voor om, als je ooit je fobie wil bestrijden, dat je met zo'n hond begint.

Veel geluk
devuilnisvrouw

Re: zeer grote angst van honden

Op de basisschool ben ik even bang voor honden geweest.
Maar nu ben ik gek op ze!
En dat zijn ze ook op mij.

Ik ben het met een vorige schrijver eens, het verhaal over rassen ed.

Ik denk dat je over het gedrag van honden moet gaan leren.
Ka-yicka

Re: zeer grote angst van honden

Hallo Djarno,
Volwassenen met angst voor honden kunnen die het beste overwinnen door allereerst veel te praten en te lezen over de dieren. Want hoe beter ze honden en hun lichaamstaal begrijpen, hoe beter ze hun gedrag kunnen voorspellen.
Waar je ook mee kan beginnen om de angst te overwinnen kan op de volgende manier (het klinkt mss kinderachtig maar het geeft wel een positief resultaat)
1. Praten en lezen over honden.
2. Het aanschaffen van een pluche hond en er iedere dag even naar kijken (eerst er gewoon een vluchtige blik,later kan je het opbouwen om er langer naar te kijken).
3. Dichterbij komen en bij de pluche hond gaan staan.
4. Het aanraken van de pluche hond.
Als je deze stappen zonder angst kan volbrengen kan je al iets verder gaan.
5. Op afstand kijken naar kleine spelende pups (jonge hondjes).
6. Dichterbij de pups komen.
7. Het aanraken van de pups.
8. Spelen met de pups.
Gaat dit prima en zonder angst,kan je nog iets verder gaan.
9.Op afstand kijken naar een aangelijnde volwassen hond.
10. Kijken hoe andere mensen de volwassen hond benaderen.
11. Dichterbij de volwassen hond komen.
12. Nog dichterbij gaan en de hond op enige afstand aan je hand laten ruiken.
13. Vragen of de hond geaaid mag worden,de hond over zijn kop aaien achter de oren ( daar is iedere hand gek op).

Jarenlang was ik eigenaar en beheerder van "Het Mazzelhof " een opvang voor mishandelde,zieke en gehandicapte dieren waar ik wegens omstandigheden mee gestopt ben.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”