johan799

besluiteloos herkent iemand dat?

?Hallo,

Ik merk dat ik erg besluiteloos ben. altijd al geweest.

Ik blijf maar nadenken voordat ik een beslissing neem.. en over die genomen beslissing ga ik dan ook nog regelmatig nadenken.. erg vermoeiend en het kost heeeeeel erg veel tijd..

Herkent iemand dit en hoe ga je hier mee om????
elgebak

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Ik herken het heel erg en ik kan er niet mee omgaan :P

Ik blijf altijd alle mogelijkheden tegen elkaar afwegen en maak pas een keuze als ik er niet meer onderuit kom, meestal betekent dat een advies overnemen van een ander. Op het ergste punt heb ik al mijn keuzes maar aan anderen overgelaten. Wat ik op mijn brood moest doen, welk theezakje ik moest kiezen, ik liet het door een ander doen en dan had ik altijd vrede met de uitkomst. Best vreemd om keuzes uit handen te geven, terwijl ik zo'n controlfreak ben. Maar zelf afstand nemen van een keuze kan wel wat meer rust in je hoofd brengen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Probeer jezelf eens te concentreren op het grotere geheel. Waar sta je op dit moment in het leven en de wereld en waar wil je naartoe? Door eens op die manier naar de wereld te kijken zie je hoe irrelevant die kleine keuzes zijn. Niet dat je ze niet bewust moet maken, sterker nog ik juich zelfs toe dat je dat stukje plastic in de plasticcontainer gooit in plaats van op straat. Echter deze keuzes zouden een automatisme moeten worden. Over een keuze nadenken nadat deze genomen is belemmert je in het maken van nieuwe keuzes, de keuzes die er voor je toekomst wel toe doen.

Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
elgebak

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Radius schreef:Probeer jezelf eens te concentreren op het grotere geheel. Waar sta je op dit moment in het leven en de wereld en waar wil je naartoe?
Dat is bij mij het probleem juist.. Ik heb geen idee waar ik naartoe wil in het leven. Maar er komt ook niks bij mij dus zal ik toch echt keuzes moeten maken in het leven. Maar als zelfs kleine keuzes maken al bijna een onmogelijke opgave voor me is, hoe moet ik dan met grote keuzes bezig gaan?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Iedereen heeft een wil. Of het nu het primitieve verlangen is naar eten en sexueel contact, of het streven naar wereldvrede. Vaak kom je er pas achter wat je wil als je onder dwang in een situatie terecht komt die je niet wil.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Poolster

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Hier ook heel veel herkenning, alleen stopt 'het piekeren' wel op het moment dat ik een knoop doorgehakt heb. Maar daar gaat zo'n lang en moeizaam proces aan vooraf waarbij ik mezelf bijna helemaal gek maak. Ik bedenk meestal verschillende paden die ik kan bewandelen maar zet mezelf vervolgens vast met 'wat-als-scenario's'. Als je dat een beetje doet, is dat zelfs gezond en constructief, vind ik; ik doe het echter zo doorgedreven dat ik momenten krijg waarop ik niet meer helder kan denken. Bij grote beslissingen (verhuis, verandering van job) is dat echt totaal; maar ik heb het ook vaak genoeg bij heel kleine banale dingen.

En mocht ik een beslissing nemen die echt heel slecht uitvalt, dan zou ik het, denk ik heel moeilijk hebben met mezelf [zucht]
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

hoi

bij mij kwam mijn besluiteloosheid en piekeren omdat ik geen keuzes durfde te maken, omdat ik dan bang was de verkeerde te maken.
bang dat ik me nog slechter ging voelen.

inmiddels maak ik vaker mijn eigen keuze, gemaakt op het gevoel wat ik er bij heb. het piekeren word dan een stuk minder.
en als ik een verkeerde keuze zal maken, is dat een stuk minder erg dan al het gepieker vooraf. daar word ik echt gek van.
vind het nog wel moeilijk als het een uitgestelde keuze is, bijv ik moet vanavond ergens heen, dan ga ik het liefst gelijk, ook al weet ik wel al dat ik ga, dan kan ik niet meer nadenken.
maar daar moet ik leren mee om te gaan, gaat inmiddels een stuk beter.

heb hier trouwens goede hulp bij gehad, de hulp die jij ook gaat krijgen johan!

groetjes tins :knuffel:
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
elgebak

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

tins schreef: en als ik een verkeerde keuze zal maken, is dat een stuk minder erg dan al het gepieker vooraf.
Daar had ik nog nooit bij stilgestaan! Eigenlijk is dat helemaal waar, dus bedankt voor dat inzicht! :)
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

goed zo!!! :knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Ja, ik herken het : zelf noem ik het twijfelen ;)
Soms gaat het over belangrijke beslissingen en dan ben je maar beter zo ingesteld.
Alles vergelijken, opzoeken op het net wanneer er iets moet vervangen worden.
En achteraf, die steeds terugkomende vragen : heb ik er wel goed aan gedaan?
Soms gaat het over iets kleins in de supermarkt, of op de markt : dit of dat product????
Soms blokkeer ik er helemaal van = het nadenken valt stil en ik blijf zoals een standbeeld staan die zou kunnen beginnen te huilen.

Het gaat uiteraard niet altijd om aankopen, het gaat ook over het omgaan met mensen.
Hoe stel ik me op, hoe reageer ik? Hoe vaak heb ik geen sms'jes wel een tiental keer herlezen omdat ik bang was dat ik iets verkeerd verwoord had [blink]

En je hebt gelijk het kost veel energie en is niet aangenaam.
Soms kan het heel m'n dag verpesten : wanneer ik 's morgens opsta en twijfel tussen verschillende activiteiten maar niet kan beslissen. Wat ik dan ook onderneem loopt het fout en ben al menige uren kwijt door te twijfelen [zucht]
johan799

Re: besluiteloos herkent iemand dat?

Black Rose schreef:Ja, ik herken het : zelf noem ik het twijfelen ;)
Soms gaat het over belangrijke beslissingen en dan ben je maar beter zo ingesteld.
Alles vergelijken, opzoeken op het net wanneer er iets moet vervangen worden.
En achteraf, die steeds terugkomende vragen : heb ik er wel goed aan gedaan?
Soms gaat het over iets kleins in de supermarkt, of op de markt : dit of dat product????
Soms blokkeer ik er helemaal van = het nadenken valt stil en ik blijf zoals een standbeeld staan die zou kunnen beginnen te huilen.

Het gaat uiteraard niet altijd om aankopen, het gaat ook over het omgaan met mensen.
Hoe stel ik me op, hoe reageer ik? Hoe vaak heb ik geen sms'jes wel een tiental keer herlezen omdat ik bang was dat ik iets verkeerd verwoord had [blink]

En je hebt gelijk het kost veel energie en is niet aangenaam.
Soms kan het heel m'n dag verpesten : wanneer ik 's morgens opsta en twijfel tussen verschillende activiteiten maar niet kan beslissen. Wat ik dan ook onderneem loopt het fout en ben al menige uren kwijt door te twijfelen [zucht]
ja rot heh..

dank voor jullie reactiess

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”