woooei

Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Hallo lieve iedereen,

Ik ben nieuw hier en zou graag een vraag stellen.

Mijn psychiater vertelde me vandaag namelijk dat Anti-depressiva maar een (zeer) beperkte werking hebben bij mensen waarbij de depressie door een persoonlijkheidsstoornis wordt veroorzaakt. Bij een 'biologische depressie' (die puur wordt veroorzaakt door gemis aan stofjes in je hoofd) knappen mensen vaak heel goed op, maar bij depressies door een andere comorbide stoornis werkt dit veel minder.


Wat is jullie ervaring hiermee?
Slikken jullie zelf antidepressiva? En verbetert jullie stemming daardoor?

Ik ben namelijk een jaar opgenomen geweest in het Centrum Persoonlijkheidsstoornissen Jelgersma Oegstgeest (voor een Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis, Obsessief Compulsieve Persoonlijkheidsstoornis en trekken van een Afhankelijke Persoonlijkheidsstoornis), maar daar werden volop anti-depressiva voorgeschreven. En volgens mij hadden veel mensen daar toch wel degelijk baat bij...

Ook voor ECT, waar ik nu aan toe ben nu ik alle mogelijke medicatie geprobeerd heb, zegt de psychiater dat de kans dat het werkt maar heel beperkt is. Heeft toevallig iemand van jullie hier ervaring mee?

Alvast heel hartelijk bedankt!

Liefs van woooei
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Hoi Woooei,

volgens mij is het sowieso zo, dat AD maar een beperkt effect heeft: het kan dingen iets verzachten. Dat kan een zegen zijn.
Dus je waarnemeing in de Jelgersma geloof ik grif: "net dat ene zetje".

Het verhaal van je psychiater vind ik wel heel erg zwart-wt: ik geloof niet zo in de scheiding tussen lichaam en geest.
Er is onderscheid: sociale vaardigheden zijn psychisch - een gebroken been lichamelijk, maar zodra het over emoties, hormonen, zenuwweefsel of biochemie gaat, lopen dingen hartstikke door elkaar heen.

Zo wordt borderline tegenwoordig (het proefschrift van Thomas Rinne) omschreven als "littekens op de ziel", oa. door kindermishandelng is het centrum in je hersenen, dat j eemoties "binnen de perken" moet houden, minder ideaal ontwikkeld. (Dara zijn redelijk gerichte pillen voor, en gerichte sociale vaardigheidstrainingen, PLUS uiteraard traumaverwerking.)

Verder is "depressie" niet alleen een afschuwelijke aandoening, maar ook een beetje een vergaarbak. De DSM doet geen uitspraak over oorzaken, het is vooral "voldoet iemand aan meer dan 4 turfjes op deze lijst van 9" dan kan/ mag/ etc. van een depressie gesproken worden.
Een depressie kan veroorzaakt wordne door trauma - en geneest niet, als het "onderliggende" trauma niet wordt aangepakt.
Veel mensen met een "persoonlijkheidsstoornis" (de term is omstreden, want suggereert van alles, wat niet te bewijzen valt) barsten van de stress: ook stress kan een depressie verooraken, en als sprake is van uitputting, hoort de uitputting eerst lichamelijk te worden aangepakt, anders gebeurt er idd helemaal niets. (Bijv.: als je steeds later naar bed gaat, slecht slaapt en vooral: als je niet uitgerust wakker wordt, is sprake van uitputting.)(Aanpak is min of meer, wat een coach met een topsporter doet: practisch ondersteunen, praten over emoties, voeding goed bekijken, supplementen die extra energie geven, je zorgen uit handen nemen en een gericht trainingsschema. Elke dag 3 minuten wandelen bijv.)
Caio

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Mijn psychiater vertelde me vandaag namelijk dat Anti-depressiva maar een (zeer) beperkte werking hebben bij mensen waarbij de depressie door een persoonlijkheidsstoornis wordt veroorzaakt. Bij een 'biologische depressie' (die puur wordt veroorzaakt door gemis aan stofjes in je hoofd) knappen mensen vaak heel goed op, maar bij depressies door een andere comorbide stoornis werkt dit veel minder.
Hoi Woooei, Ik heb ook vaak gehoord dat antidepressiva alleen bij biologische depressies helpen, dat schijnt in onderzoeken ook te worden geconstateerd.
Zelf slik ik AD's en ze helpen me goed. Maar ik heb ze van het begin af genomen in combinatie met... en die met... was moeilijk te vinden totdat het eindelijk klikte.

Je zegt dat je huidige psychiater bij die andere door jou genoemde stoornissen geen AD's zou voorschrijven maar dat jij dacht dat ze toch hielpen. Ik denk ook dat die patiënten die middelen in combinatie kregen met een of meerdere andere en dan is het resultaat natuurlijk anders. Bovendien bestaan er een aantal soorten AD's.

Wat de ECT betreft, die kan in veel gevallen een goed hulpmiddel zijn, maar jouw psychiater kan daar het beste over oordelen.
Het is goed mogelijk dat je psychiater een andere werkwijze heeft dan de artsen in de Jelgersma, maar dat is niet per se slecht want er leiden wel meer wegen naar Rome.
woooei

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Hoi Woooei, Ik heb ook vaak gehoord dat antidepressiva alleen bij biologische depressies helpen, dat schijnt in onderzoeken ook te worden geconstateerd.
Ow, oke....ik slik al 6 jaar anti-depressiva, bij 7 verschillende psychiaters, maar geen van hen heeft me dat ooit verteld.
Zelf slik ik AD's en ze helpen me goed. Maar ik heb ze van het begin af genomen in combinatie met... en die met... was moeilijk te vinden totdat het eindelijk klikte.
Fijn dat ze je helpen! Wat bedoel je precies met 'in combinatie met...'? In combinatie met een ander AD of met een anti-psychoticum of....?

Ik heb echt al vanalles geprobeerd...2 SSRI's, 1 TCA (ook met Lithium erbij), AD + antipsychoticum, ander soort antipsychoticum, wellbutrin, parnate....Echt niets helpt.
Wat de ECT betreft, die kan in veel gevallen een goed hulpmiddel zijn, maar jouw psychiater kan daar het beste over oordelen.
Ja, dat is waar...we moeten het maar even afwachten....

In elk geval bedankt voor je antwoord!

Groetjes van woooei
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Hey woooei,

Ik vind het nogal dubbelzinnig wat je psychiater zegt.
AD werkt inderdaad op de stofjes (letterlijk en figuurlijk ;) ) in je hersenen.
Zo kan je van elk soort opzoeken welke stoffen ze regelen : serotonine, dopamine, melatonine,enz...

Maar volgens mij zorgen de meeste psychische problemen vroeg of laat ook voor een onevenwichtige werking van bepaalde stoffen in de hersenen.
Anderzijds wordt er bij het voorschrijven van AD naar mijn weten (ik vermoed doordat het niet kan) ook niet onderzocht welke stoffen er te weinig of teveel aangemaakt worden.
Het is dus gokken en hopen dat ze het goede middel vinden en het helpt : want evenwel kan iemand een tekort hebben aan een andere stof (ik denk aan vitaminen, mineralen, hormonen, e.a.) en dan zal geen enkel AD helpen.
Daarenboven zijn er ook veel bijwerkingen verbonden aan AD : soms wegen ze niet op tegen het positieve effect, soms ga je er nog meer ten onder aan dan aan de depressie zelf.

Mijn eigen ervaring was na het tweede soort AD die ik nam plots top!
Door die AD voelde ik me het zonnetje van op de verpakking en kreeg ik plots zelfvertrouwen (soms teveel), tot ik na enige maanden m'n hoofd niet meer kon rechthouden en verschrikkelijk pijn had door de verkramping in m'n spieren tussen hoofd en schouder.
Het verdween niet na het staken van de AD, ook niet na veel dokterbezoeken-medicatie-kinesitherapie-3 weken kliniek...het had dus iets getriggerd in mijn lichaam/hersenen die uitmondde tot cervicale dystonie waar ik maanden mee rond liep tot een homeopate me ervan af hielp.
Dat kon niet volgens de artsen toen, dus een jaar ofzo later terug AD genomen en spijtig genoeg terug dezelfde bijwerkingen gekregen. Maar gelukkig opnieuw genezen door homeopatie.
Later werden er verschillende AD's bij mij uitgetest en na een paar dagen inname begon m'n hoofd scheef te trekken waardoor ik de medicatie staakte en toen ging het gelukkig wel voorbij na een tijd (ik had het niet zover laten komen deze keer).

Gelukkig komt deze bijwerking zelden voor door AD, vaker door neuroleptica/antipsychotica : maar je zal maar één van die weinige zijn...
Dus voor mij geen AD meer, nooit meer!

Verder heb ik 4,5 jaar in dagtherapie gezeten waar veel mensen AD namen en ik merkte dat bij de meeste patiënten er regelmatig een ander pilletje extra bijkwam om bijwerkingen tegen te gaan.
Ook heb ik weinig mensen echt zien vooruitgaan ondanks de vele medicatie.
Maar voor mensen die er wel baat aan hebben vind ik het wel logisch als ze zich er beter door voelen dat ze het blijven nemen.
Iedereen reageert verschillend op medicatie en gelukkig zijn er sommigen wel mee geholpen.

Echter lijkt het me in de eerste plaats belangrijk dat er vooral gewerkt wordt aan de oorzaak van/het beter leren omgaan met moeilijke situatie's/verwerken van trauma's/enz...
Ik sta er de dag van vandaag nog altijd versteld van als dokters zomaar een voorschrift geven voor AD zonder regelmatig een gesprek te hebben met een patiënt.
Dat vind ik onverantwoord...

Ook schrok ik even toen ik las dat je al 6 jaar AD('s?) slikt bij 7 verschillende psychiaters.
Neem je verschillende soorten AD? En zijn die dokters dan van elkaar op de hoogte?
Misschien heb je in die 6 jaar nog niet echt een psychiater gevonden die je 100% vertrouwde, dat kan ook uiteraard...
Dan hoop ik dat je wel zo iemand vind, want bijna elk jaar een nieuwe psychiater lijkt me moeilijk om je op die manier correct te kunnen opvolgen.
deedee31

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Bij mij werd ook gezegt dat mocht ik een persoonlijkheidsstoornis hebben het goed mogenlijk is dat m,n ad niet goed werkt en alleen de scherpe kantjes eraf haalt.
woooei

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

Tsja...het is zó ingewikkeld met wat AD nou precies wél en niet voor je kunnen doen. Het verschilt ook zó per persoon!
Ook schrok ik even toen ik las dat je al 6 jaar AD('s?) slikt bij 7 verschillende psychiaters.
Neem je verschillende soorten AD? En zijn die dokters dan van elkaar op de hoogte?
Nee, die psychiaters waren niet tegelijk hoor, maar achter elkaar ;)

En het was niet zo dat ik vrijwillig van psychiater naar psychiater 'hopte'. Maar dan ben je ergens een jaar of half jaar in behandeling, en dan blijkt de behandeling niet aan te slaan...Dus dan ga je naar een volgende behandeling, om te kijken of die wél aanslaat. En die behandeling is dan weer bij een andere instelling, waar je dus weer een nieuwe psychiater voor je neus krijgt. En zo ben ik van behandeling naar behandeling gegaan, en heb dus heel wat verschillende psychiaters voor mijn neus gekregen...
Misschien heb je in die 6 jaar nog niet echt een psychiater gevonden die je 100% vertrouwde, dat kan ook uiteraard...
Dan hoop ik dat je wel zo iemand vind, want bijna elk jaar een nieuwe psychiater lijkt me moeilijk om je op die manier correct te kunnen opvolgen.
Het probleem is niet dat ik de psychiater(s) niet vertrouw hoor...het probleem is dat de pillen die ze voorschrijven gewoon niet werken bij mij...

Nee, ik slik maar één soort tegelijk hoor ;) Op een enkele keer na, maar dan is dat 'verantwoord' volgens het protocol van de psychiaters. Soms voegen ze een lichte dosis van een antidepressivum toe, terwijl je al een ander antidepressivum slikt. Omdat het elkaar dan als het ware 'versterkt'

In elk geval bedankt voor je verhaal, interesse en hulp!

Groetjes van woooei
woooei

Re: Anti-depressiva effectief bij persoonlijkheidsstoornis?

deedee31 schreef:Bij mij werd ook gezegt dat mocht ik een persoonlijkheidsstoornis hebben het goed mogenlijk is dat m,n ad niet goed werkt en alleen de scherpe kantjes eraf haalt.
Ben ja al anti-depressiva aan het proberen dan? Of wat...?

xxx

Terug naar “Map 'Psychologie'”