aika

wat heb ik

Ik loop al een tijdje te kampen met de volgende problemen...
ik weet niet wat ik precies heb maar zou het een persoonlijkheidstoornis kunnen zijn? Zo ja welke

Ik weet niet of ze er erg genoeg voor zijn om zo'n stoornis te hebben

- aandacht zoeken, verleiden, wisselende, oppervlakkige gevoelens
- Volledig opgaan in werk, hobby’s, geen behoefte aan contact met anderen
- Hooghartig gedrag, zichzelf belangrijk vinden, verwaand, voorkeursbehandeling willen
- Contacten vermijden om niet afgewezen te worden, aardig gevonden willen worden, verlegen
- Steeds ergens iets achter zoeken, zich benadeeld voelen, denken dat anderen hem iets aandoen
- Controleren, grip houden, bang zijn dat er anders iets gebeurt
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: wat heb ik

Eigenlijk wil je dus wel contact met anderen, maar wil je jezelf de vernedering van de afwijzing besparen en wil je je imago van koele afstandelijke eenling die de wereld alleen aankan in stand houden? Ik stel het nu wat cru, maar het lijkt me alsof je wel de behoefte hebt geliefd te worden maar niet de schade en pijn van menselijke relaties wil oplopen. Dat geldt in zekere zin natuurlijk voor iedereen, maar probeer realistisch te blijven en te aanvaarden dat menselijke relaties leed met zich meebrengen. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wat heb ik

Hoi Aika,
eerlijk gezegd stel je de verkeerde vraag. OF *iets* een persoonlijkheidsstoornis is, hangt af van onder andere jouw biografie. (Alleen klachten, die langere tijd, "liefst" al van voor je puberteit aanwezig zijn, komen in aanmerking.)
Verder is de term omstreden. Stel, je komt uit een gezin, waarin veel ruzie wordt gemaakt, en jij hebt geleerd, om de kleur van het behang aan te nemen: dat is hartstikke zinnig. (Nee, het is niet prettig - en als je zonder assertieve vaardigheden buiten je gezin komt, krijg je moeilijkheden - maar dat ligt niet aan wie jij als persoon bent, maar aan een minder ideale sfeer thuis.) Vandaar dat ik het verstandiger vind, als je "gewoon" hulp zoekt, voor de problemen die je hebt (en de vraag "of dit wijst op een persoonlijkheidsstoornis" laat voor wat-ie is).
aika schreef: - aandacht zoeken, verleiden, wisselende, oppervlakkige gevoelens
Geen van 3 lijken ze mij verkeerd.
Ieder mens heeft aandacht nodig, dus dat je dat wilt is gezond, punt uit.
Verleiden en flirten zijn in principe leuke manieren van aandacht zoeken/ vragen. (Als het verleiden en aandacht zoeken etc. werkelijk ten koste gaat van jezelf, wordt het een ander verhaal.)
Wisselende gevoelens is op zich ook niet zo veel mis mee. Het leven is niet (i am sorry) alleen maar leuk. Dus dat je het ene moment geniet en daarna baalt - dat kan. (Als je er geen moer van snapt, wordt het ingewikkelder.)
En oppervlakkige gevoelens: als je werkelijk het gevoel hebt, dat je de diepte niet kunt vinden, heeft dat idd wel zorg en aandacht nodig. Maar ook dan geldt: misschien ligt dat ook aan je omgeving. Heb je mensen om je heen, met wie je over je hartewensen kunt praten...? Of anders gesteld: praten de mensen in jouw omgeving over wat hun hart raakt, wat hun bezielt...?
aika schreef:- Volledig opgaan in werk, hobby’s, geen behoefte aan contact met anderen
Volledig op kunne gaan in iets is een prachtige eigenschap. Sinds de boeken van Michail Csikszentmihalyi noeman we dat flow. Een goed recept voor geluk.
Dus dat je op die momenten geen contact hoeft te hebben: logisch. (Tegen de tijd, dat je compleet vereenzaamt, omdat je als vakidioot 16 uur per dag aan het werk bent - dan ben je mogelijk op de vlucht voor iets.)
aika schreef: - Hooghartig gedrag, zichzelf belangrijk vinden, verwaand, voorkeursbehandeling willen
Hm.... don't we all?
(Tegen de tijd, dat je daadwerkelijk zo met je ellebogen aan het werk bent, dat niemand meer jou aardig vindt is het idd goed mis. Maar op zich denken/voelen heel veel mensen dat ze het centrum van het universum zijn.)
aika schreef:- Contacten vermijden om niet afgewezen te worden, aardig gevonden willen worden, verlegen
Contacten vermijden kan idd een probleem zijn, de 3 dingen die je hier noemt kunnen een variant op pijn zijn, op angst voor afwijzing - daar valt erg goed iets aan te doen!
aika schreef:- Steeds ergens iets achter zoeken, zich benadeeld voelen, denken dat anderen hem iets aandoen
...en aangezien deze wereld niet wordt bevolkt door heiligen, kan wat je hier voelt helaas de nuchtere waarheid zijn.
Dan kan het wel zin hebben, om bij een psycholoog te leren, hoe je je te weer kunt stellen en/of assertief kunt zijn zodra het gevoel van "dit gaat ten koste van mij" de kop op steekt. (Wellicht is het een terecht gevoel - en als je eventjes, vriendelijk "laat horen dat jij er ook bent" wordt het plan soms soepel bijgesteld. En soms is het helaas vechten geblazen, of gebeurt het niet - maar dan weet je wel, waar je aan toe bent.)
aika schreef:- Controleren, grip houden, bang zijn dat er anders iets gebeurt
Als die angst jouw leven gaat vergallen, is er best iets aan die angst te doen.
Controle en grip willen hebben is uiterst menselijk en beslist geen kwalijk trekje.
(Psychologen zijn dol op assertiviteit - dat is in wezen een vorm van 'grip hebben op de situatie'. En wie niet zo assertief is, probeert het soms op andere manieren - wat niet altijd erg goed werkt. Als je dagelijks hele rituelen moet uitvoeren, omdat ej anders door je angst compleet verlamd zou raken, heeft het zin die angst de nek om te draaien.)

Terug naar “Map 'Psychologie'”