Malou

Is dit een persoonlijkheid stoornis?

Een neef van mij met wie ik wel eens om ga heeft een erg negatief beeld over andere mensen. Het gaat dan om mensen die hij kent (maar geen vrienden) of mensen die hij niet kent zoals bijvoorbeeld tv/film sterren, muziekanten of mensen in de politiek. Het gaat er dan vooral over dat deze dom en incapabel zijn, en hij zelf alles vele malen beter zou doen. Dit "klagen" over andere mensen of dingen kan soms uren door gaan als ik het niet stop. Ook tijdens bijvoorbeeld het uitgaan probeert hij vaak anderen in een negatief daglicht te zetten door ze als minder intelligent af te schilderen, zelfs als ze er zelf bij staan. Ook veel mensen benaderd hij negatief. Van kritiek is hij niet echt gediend, want hij ziet zichzelf als "perfect", en bij kritiek schakelt hij snel over op het probleem bij de ander neer te leggen. Nu heeft hij in het leven niet veel bereikt, dus iets om echt trots op te zijn heeft hij niet, toch beweerd hij uitermate tevreden te zijn met zijn leven. Overigens is hij wel redelijk positief over mij, en ziet mij wel als iemand die, net als hem, boven de meerderheid van de mensen staat.

Overigens herken is wel een aantal punten bij de beschrijving van een narcistische persoonlijkheids stoornis, maar ik denk toch niet dat het dit helemaal is. Hij manipuleerd mensen bijvoorbeeld niet, en is heeft ook wel inlevingsvermogen.

Nu vroeg ik mij af of dit een andere persoonlijkheids stoornis kan zijn, en zo ja, wat is hier aan te doen?

Met vriendelijke groet,

M.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Is dit een persoonlijkheid stoornis?

Je kan mensen moeilijk in hokjes plaatsen. Bij stoornissen gaat het er vaak om of er wordt voldaan aan een aantal kenmerken en inderdaad zou je in dit geval een aantal narcistische trekken kunnen herkennen. Dat betekent niet dat alle kenmerken van een narcistische stoornis even sterk naar voren moeten komen. Een diagnose kan alleen door een psychiater gesteld worden en daarbij wordt nauwkeurig gekeken naar het aantal kenmerken uit de DSM criteria dat in het gedrag tot uiting komt.

Een persoonlijkheid kan moeilijk veranderd worden, omdat deze voor een deel genetisch bepaald is. Wel kunnen persoonlijkheden zich ontwikkelen door het doormaken van bepaalde vervaringen of door trainingen en therapiën. Soms kan een confrontatie met een gebrek iemand al op een beter spoor zetten, maar je moet dan wel precies weten hoe je iemand moet benaderen. Als je niet tactvol bent kan je een flinke ruzie uitlokken, dus kies je woorden zorgvuldig en blijf rustig en realistisch.

Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is dit een persoonlijkheid stoornis?

Malou schreef:Overigens is hij wel redelijk positief over mij, en ziet mij wel als iemand die, net als hem, boven de meerderheid van de mensen staat.
Tja, waarom zou je iets aan hem willen veranderen, je blijft toch zelf lekker buiten schot?
Je neef vind veel politici en tv sterren ontzettend dom. Nou, dat zijn ze vaak toch ook? 011 Maar je neef is tevreden over zich zelf en zijn leven, hoewel hij naar jouw mening ‘niet veel bereikt’ heeft. Is het aan jou om te bepalen of iemand voldoende bereikt heeft in het leven?

Leven en laten leven zou ik zeggen. Als jij er verder geen last van hebt, dan kun je hem toch lekker zijn gang laten gaan?
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Map 'Psychologie'”