private

borderline/narcistisch

Ik heb een topic http://www.psycholoog.net/forum/viewtop ... =3&t=16514

Ik vroeg mij af of er mensen hier op het forum zijn met narcistisch en of borderline stoornis? Bij mij is de diagnose sinds vorige week gesteld en ben in de war en met mezelf. Ik heb behoefte aan lotgenoten contact. Is er iemand die met mij zou willen mailen/msnen? Ik wil graag mensen spreken hierover en hoop zo wat rustiger van mezelf te worden en er meer over weet.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: borderline/narcistisch

Het is voor de meeste mensen, vooral zij die kwetsbaar zijn, moeilijk om een vreemde in vertrouwen te nemen. Waarschijnlijk is het een goed idee eerst een tijdje actief te zijn op dit forum, op den duur vind je vast mensen die je aanspreken.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Dragon80

Re: borderline/narcistisch

Zowel borderline als narcisme heb je in ontelbaar veel verschillende vormen. Heeft degene die de diagnose heeft gesteld ook bedacht wat je nu moet gaan doen?

Borderline is in veel gevallen goed te behandelen. Alleen die behandeling zal wel lang duren, omdat de patronen die wijzen op borderline zo diep zitten. Maar zo'n intensieve behandeling slaat bij de meeste mensen wel aan. En daarna zal je merken dat je veel beter met spanningen kan omgaan en dat je je stabieler voelt.

Narcisme is wel lastiger te behandelen. Dat is vooral omdat narcisten moeilijk tegen kritiek kunnen. Ook kunnen ze zich moeilijk kwetsbaar opstellen. Ze hebben weinig eigenwaarde en proberen dat kleine beetje gevoel van ego wat ze nog hebben te beschermen. Kritiek kan heel bedreigend overkomen. Als iemand tegen je zegt dat je iets niet goed doet, kan dat gevoelens bij jou oproepen dat die persoon erop uit is jou naar beneden te trappen. Je voelt je aangevallen en om jezelf te beschermen kan je je defensief opstellen. Het gevolg is dat anderen je bijvoorbeeld arrogant vinden. Doordat anderen dat vinden, ga je je nog minderwaardiger voelen en durf je die defensieve houding niet los te laten. Hoe meer kritiek je krijgt, hoe meer je wilt bewijzen dat jij je niet klein wilt laten krijgen.

Voor een behandeling moet je je kwetsbaar durven opstellen. Anders kan je niet tot de kern van je problemen komen. Maar als je je behandelaar durft te vertrouwen, kan een behandeling jou toch heel veel opleveren.

Het is nooit leuk om te horen dat je iets mankeert. En borderline en narcisme zijn nogal heftige dingen. Het is dus niet gek dat je hier van streek door raakt.

Maar probeer te bedenken dat je daarnaast nog heel erg veel andere persoonlijke eigenschappen hebt. Je bent als mens uniek, maar net als iedereen heb je zowel je kwaliteiten als valkuilen. Iedereen moet leren met die valkuilen om te gaan.

Dat jij borderline en narcisme hebt, wil niet zeggen dat je minder waard bent dan een ander. Het geeft vooral aan dat in jouw leven dingen zijn gebeurd waar je niet goed mee om kon gaan. Met als gevolg dat je bent vastgelopen met jezelf.

Maar je kan alsnog leren ermee om te gaan. En als je dat lukt, word je zelfs sterker dan de gemiddelde mens. :)
private

Re: borderline/narcistisch

Wat een goed stukje en ik herken mij daar heel goed in. Ik ben in ieder geval blij dat ik weet wat er aan de hand is. Ik begrijp nu ook heel veel dingen en de puzzel valt nu bij mij. Ik ben 25 en heb dus heel mijn leven lang met innerlijk strijd rondgelopen en dat is te herkennen aan borderline/narcistisch pers.

Ik wacht therapie af en lees ondertussen veel en probeer het te accepteren, want ik heb het nog niet echt geaccepteerd :roll:

Ik lees dat veel bp/nar zich grijpen naar alcohol, druqs of ander verslaving. Ik heb idd jaren lang heftig cannabis gebruikt van mijn 17 tot 20ste en blow weer sinds 3 weken. Is het gebruik van cannabis extra riskant voor een diagnose als deze of kan cannabis het herstel vertragen of het stoornis verergeren? Is een stomme vraag, maar weet jij hier iets meer over of anderen op het forum?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: borderline/narcistisch

Hoi Private,
"oma" is wat ouderwets als het gaat om hash: doe mij maar gewone rode (of witte) Libanon met 3 tot 5% THC (en geen nederwiet van 15% THC). Daarbij leerde ik, te genieten van het "peace on earth" gevoel of "Lord Shiva comes" - hash is geen middel om te gebruiken tegen rotgevoel. (Want nadat Lord Siva weer is weggegaan, zijn je problemen er nog steeds.) Meer het promoten van rust en fijne gevoelens, dus. (Wat waardevol is.)

Er zijn wel psychologen, die bijv stellen (bij bijv. matig alcoholgebruik) "merk op bij jezelf, wanneer je trek hebt in een glaasje - schrijf dat op, en daar praten we dan over".
Op die manier kan/hoeft cannabis (of alcohol) een therapie niet in de weg te staan of te vertragen.

Verder is het zo, dat bij 'borderline' het vaak zo is, dat iemand beschikt over een uiterst klein 'arsenaal' aan manieren, die effectief werken tegen stress, angst, pijn, onzekerheid, etc. (Ten dele, omdat borderline een lichamelijke kwestie is, in de woorden van psychiater Thomas Rinne "neuro-endocriene littekens". Ofwel: door rotervaringenin de vroege jeugd is je hersenstofwisseling iets "verschoven" waardoor kalmeren niet makkelijk is. Het kan WEL, dus schep moed..! En vele borderliners hebben ook nog weer eens een keer "van huis uit" weinig meegekregen.)
Dus is het zaak, dat je therapie begint, met jouw arsenaal grondig - proberen - uit te breiden. (Ondertussen: je kunt ook zelf op yoga gaan, tai chi onderzoeken, wellicht is aikodo iets voor jou, etc.)
Hoe ruimer jouw mogelijkheden, om jezelf te troosten, te kalemeren, moed in te spreken, etc. - hoe kleiner de kans is dat je te veel naar iets heftigs als nederwiet of alcohol grijpt.
Dragon80

Re: borderline/narcistisch

Sowieso mag je niet onder invloed zijn van drugs of alcohol tijdens therapie. Het is juist de bedoeling dat je bij je gevoel gaat komen om te onderzoeken wat je probleem precies is. Dat gaat niet lukken als je onder invloed bent.

Als je cannabis gebruikt om moeilijke gevoelens niet te hoeven voelen, gaat dat ook een probleem vormen voor je behandeling. Daarmee hou je een patroon in stand waardoor je elke keer weer opnieuw in dezelfde moeilijkheden komt. De patronen moeten juist doorbroken worden, zodat je uiteindelijk kan leren om op een gezondere manier met je spanningen om kan gaan.

Dat is iets anders dan wanneer je zeg maar één keer per maand in het weekend gaat blowen om je te ontspannen. In dat geval is het geen must meer om 'het leven aan te kunnen'.

Maar veel mensen met persoonlijkheidsstoornissen gebruiken drugs of alcohol. Behandelaars weten dat het moeilijk kan zijn om ervan af te blijven en zullen je daarbij zo goed mogelijk helpen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: borderline/narcistisch

Dragon80 schreef:Sowieso mag je niet onder invloed zijn van drugs of alcohol tijdens therapie. Het is juist de bedoeling dat je bij je gevoel gaat komen om te onderzoeken wat je probleem precies is. Dat gaat niet lukken als je onder invloed bent.

Als je cannabis gebruikt om moeilijke gevoelens niet te hoeven voelen, gaat dat ook een probleem vormen voor je behandeling.
Hier zit iets in, maar het is wel heel erg calvinistisch...
Dragon80 schreef: Daarmee hou je een patroon in stand waardoor je elke keer weer opnieuw in dezelfde moeilijkheden komt.
Dat kan, maar dit is geen wet van meden en perzen.
Heel geeld verzekeringsgeld wordt uitgegeven voor legale drugs: om te zorgen dat (contra het calvinisme) mensen NIET volop 'in contact komen met' hun trauma's en angsten, maar dat de zaak hanteerbaar blijft.
Dragon80 schreef:De patronen moeten juist doorbroken worden, zodat je uiteindelijk kan leren om op een gezondere manier met je spanningen om kan gaan.
Als de tijd daar rijp voor is (2e fase traumaverwerking) heeft dat idd zin. Eerder niet.
Dragon80 schreef:Dat is iets anders dan wanneer je zeg maar één keer per maand in het weekend gaat blowen om je te ontspannen. In dat geval is het geen must meer om 'het leven aan te kunnen'.
Ja, precies.
private

Re: borderline/narcistisch

Misschien kunnen een aantal mensen mij helpen en vertellen wat het nou eigenlijk is.

Sinds jongs af aan tot nu toe zeggen beiden ouders tegen mij apart van elkaar. Ik ben niet eerlijk geweest en heb hun niet eerlijk en oprecht behandeld. Alvorens klagen ze er wel over dan mijn ma over pa en andersom en ten slotte worden ze kwaad ik ben dus niet eerlijk en ik moet gerechtigheid brengen wie het dan vraagt aan mij.

Nou, weet ik dat ik niets kan doen en dat ik beter geen kant kan kiezen en alleen aanhoren, maar wat bedoelen ze eigenlijk ermee? Wat willen ze dat ik ga doen qua dat hun het recht niet wordt aangedaan via mij.

Maar wat zouden ze bedoelen, want als ik vraag van wat ik nou zou moeten doen dan, dan krijg ik geen antwoord of dat ik er goed over moet nadenken en oprecht moet handelen :question:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: borderline/narcistisch

private schreef:Misschien kunnen een aantal mensen mij helpen en vertellen wat het nou eigenlijk is.

Sinds jongs af aan tot nu toe zeggen beiden ouders tegen mij apart van elkaar. Ik ben niet eerlijk geweest en heb hun niet eerlijk en oprecht behandeld. Alvorens klagen ze er wel over dan mijn ma over pa en andersom en ten slotte worden ze kwaad ik ben dus niet eerlijk en ik moet gerechtigheid brengen wie het dan vraagt aan mij.
Hoi Private,
begrijp ik nou, dat je van jongs af aan in het vechthuwelijk van je ouders hebt geleefd...?
In een fatsoenijk gezin, waarin naar behoren wordt opgevoed, trekken ouders 1 lijn naar hun kinderen. Dus niet dat ouders elk apart van elkaar ideeen hebben.
Laat staan, dat ouders tegen hun kinderen klagen over hun echtgenoot. Dat "kan" niet (beter gezegd: het mag niet/ een goede ouder laat het zeer beslist uit zijn hoofd) : zij hebben (zoals ze op zo'n moment beweren) dan wel een verschrikkelijek partner - maar die partner is wel jouw ma/pa. Aan wie jij loyaal bent (een kind is in principe loyaal aan alle opvoeders/ gezinsleden). Dan wordt jouw loyaliteit aan je vader door je moeder ondergraven - en vice versa. Ofwel: ze dwingen jou tot een keuze (wees loyaal aan mij, want je vader/ je moeder is zo'n *%%*) - maar als je een keuze zou maken, doe je het uiteraard ook weer niet goed...
Geen fijn gezin om in op te groeien...!

En dan de spanning bij jou dus giga kan oplopen - dat geloof ik grif!!! :knuffel:
private schreef:Nou, weet ik dat ik niets kan doen en dat ik beter geen kant kan kiezen en alleen aanhoren
Klopt, ik zou hast zeggen ;) als een zwerende vinger.
(Of zeggen van: Sorry, maar het is wel mijn moeder/ vader - ga alsjeblieft met iemand anders praten, niet met mij.)
private schreef:maar wat bedoelen ze eigenlijk ermee? Wat willen ze dat ik ga doen qua dat hun het recht niet wordt aangedaan via mij.
Wat ze denk ik willen, is dat jij partij kiest. (Geen ouder zou dat ooit horen te willen, maar daar komt het helaas op neer)
En mogelijk dat de woede, dat jij geen partij kiest ( cheerqd5 ) over jouw hoofd wordt uitgekieperd, "dat jij oneerlijk zou zijn" - wat nergens op slaat, maar jij helaas wel naar je hoofd krijgt.
(Het is zoiets als "antwoord geven op de verkeerde vraag".)
En hoe jij ze recht zou kunnen doen... Tja - ook dat is de verkeerde vraag, lijkt me. (Het kan, in het kader van hun vechthuwelijk, zo zijn, dat ze zich allebei chronisch te kort gedaan voelen. Dat kan, dat is op zich triest, maar ook hun eigen schuld. De oplossing is hetzij een relatietherapeut bellen, of een advocaat. In plaats daarvan wordt dit OOK maar op jouw bordje gelegd...)

Er is een jargon woord, dat luidt:"parentificatie": je wordt als kind opgezadeld met een rol, die je ouders (parents) zouden moeten vervullen. Je moet ouder worden/ wordt tot ouder gemaakt (-ficatie) omdat ze hun eigen taak niet aankunnen (of willen).
Zo klinkt dit me min of meer in de oren: in plaats van een goed huwelijk te hebben, of zelf aan hun relatie te werken, "heb jij het gedaan" (...ben je de zondebok....)
of "doe jij het fout, want wij zijn niet gelukkig - terwijl dat jouw taak is: ons gelukkig maken" (parentificatie - dat horen ze zelf te doen, zij zijn de volwassenen).

Makkelijk, in een paar woordjes opgetypt advies: "do not buy the bullshit".
(Uitrafelen in therapie, wat er allemaal bullshit is, dat kan ene heel proces zijn. Maar: dat lijkt me veel en veel zinniger dan allerlei standaard kreten:"er is borderline geconstateert, dus doen we *zus* en/ of narcistische stoornis dus doen we *zo*".)
private schreef:Maar wat zouden ze bedoelen, want als ik vraag van wat ik nou zou moeten doen dan, dan krijg ik geen antwoord of dat ik er goed over moet nadenken en oprecht moet handelen :question:
Nou wil ik niet harder afgeven op je ouders dan strikt noodzakelijk, maar... -
nare mensen hebben er een handje van, geen openheid van zaken te willen geven.
Jou eerst vertellen "dat je iets heel goed weet" is een vorm van manipulatie (onderhuids word je beschuldigd, van je houd je expres van de domme)
of je vertellen "dat het evident is" of "dat iedereen dat toch weet" (zodat je je dom gaat voelen, want je snapt er geen hout van)
etc.
(En "dat je eerlijk moet zijn" - ook zo'n onderhuidse sneer: alsof je doorgaans dus oneerlijk bent. Terwijl het parket waarin jij gebracht bent, nergens naar lijkt en van hun erg oneerlijk is ten opzichte van jou.)
...en nadat je het een x aantal keren gevraagd hebt, doe je er inderaad goed aan, om het voortaan maar achterwege te laten: dat jij geen duidelijkeid krijgt, is zo ongeveer doel op zich geworden.
(En hun "mistige communicatie" is wellicht ook een teken, dat ze de waarheid niet duidelijk durven zeggen. Ook geen best teken...!)

Iemand die eerlijk communiceert, doet een oprechte poging, om zaken duidelijk te maken. Neemt jouw vragen serieus, dan speek je samen een bepaalde situatie door, etc.etc.
manicborderline

Re: borderline/narcistisch

Ik herken je en deze zelf confrontatie is goed. Je zit ook op een kwetsbare leeftijd en soms moet je met jezelf in de knoop zitten voordat je daar komt waar je wilt wezen. Iedereen heeft herkenning in borderline en narcisme alleen worden die termen vaak gebruik als scheldwoorden. Ik gebruikte zelf die termen ook bij andermans gedrag terwijl mijn eigen gedrag misschien wel het ergste was. Dat is ook weer zoiets wat ik alleen maar dacht. We zijn uiteindelijk allemaal mensen vol met onzekerheid en strijd.

Drugs en alcohol gebruik zie ik zelf als een normale menselijke reactie op stress. Iedereen weet dat het ongezond is en toch zitten de coffeeshop en kroeg vol.Ik denk dat je beter naar alcohol en cannabis kan grijpen dan dat je naar seks grijpt. Ik ben zelf nogal preuts op seksueel gebied en kan slecht tegen mensen die seksistisch zijn. Ik weet niet of je man of vrouw bent maar dat zal je helpen om een beeld van je te krijgen. Ik heb zelf jarenlang in een strijd gezeten en misschien wel vanaf kind zijnde. Ik ben alles behalve makkelijk geweest en heb ook nooit een liefdesrelatie kunnen hebben, maar nu op 27jarige leeftijd ben ik gewoon echt gelukkig met me leven. Wat me echt vooral heeft geholpen is het gaan hardlopen en nu ben ik bezig om marathon te gaan lopen. Ik ga niet alles over een kam scheren, maar ik zie ik de coffeeshop nou niet veel mensen waar ik zelf erg positief van wordt. Ik zelf heb ook wel het een en ander gebruikt maar ik merk gewoon dat ik overal makkelijk mee kan stoppen als ik dat wil. Omdat ik zie wat het met andere doet en met mezelf heeft gedaan zie ik dat het niets anders dan ellende oplevert. Wees bewust van jezelf, kap met blowen en ga flink sporten.
Makkelijk gezegd misschien, maar gewoon doen.
private

Re: borderline/narcistisch

Pfff dat is een jaar geleden en in de tussen tijd is er veel veranderd :). Ik ben veel wijzer geworden doordat ik weet hoe dingen in elkaar steken. Verder is mijn diagnose veranderd. Ik ben bij diagnostisch centrum destijds later door verwezen en daaruit is gebleken dat ik persoonlijkheidsstoornis heb met borderline en narcistische kenmerken. Ik zat toen idd in knoop met mijzelf en nu heb ik het geaccepteerd en ben ik op weg naar genezing.

Inmiddels gestopt met blowen/roken/alcohol verslaving en probeer dingen in ander licht te zetten.

Manic, bedankt voor je reactie. Maar ik wil ook gaan joggen/hardlopen. Doet je dat echt goed en welke positieve dingen merk je vooral op mentaal gebied?
Miran36

Re: borderline/narcistisch

Heftig dit allemaal. Ik heb de diagnose gekregen toen ik 23 jaar was.

Terug naar “Map 'Psychologie'”