dkschrute

Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Beste mensen,

Al geruime tijd zit ik met de twijfel of ik Toegepaste Psychologie wil studeren of maatschappelijk werk. Er zit wat mij betreft een fijne lijn tussen waardoor ik niet tot een besluit kan komen.

Relatietherapeut is mijn doel, al zijn hier geen exacte opleidingen voor. Ook coaching, het hoe en waarom van de geest, gesprekstechnieken en consultancy spreken mij zeer aan.

Na verscheidene folders aangevraagd te hebben en contact gezocht te hebben met desbetreffende opleidingen kom ik nog steeds niet verder. Ik hoor telkens andere dingen. Toegepaste psychologie houdt zich meer bezig met theorie. Dingen uitzoeken. Maatschappelijk werker is meer gericht op de mens en problematiek oplossen. Wat relatietherapie betreft zou je dus de kant op moeten gaan van maatschappelijk werk?

Ik vind het wat gek, aangezien je zou denken dat relatietherapie/psychologie/consultancy/coaching allemaal onder Toegepaste Psychologie zou vallen?

Mensen die mij iets over deze twee opleidingen kan vertellen is zeer welkom.

Bedankt voor het lezen

-Robert
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Als je als hulpverlener aan de slag wilt maar je wilt dan meer de psychologie in dan de maatschappelijke dienstverlening dan zou je kunnen kiezen voor counselor. Psychologie is inderdaad meer theoretisch. Counseling en psychologie is deels psychisch, deels coachend. Psychotheratpeutisch is enkel psychisch. Coaching gaat enkel over gedrag maar werkt niet in op de psyche.

De coach vraagt: waarom doe je dat zo ? wat zou je volgend keer anders kunnen doen ? (Gedrag)
De counselor of psycholoog vraagt: waarom doe je dat zo ? Wat voelde/dacht je toen en waar komt dat vandaan en hoe kan je dat volgend keer anders doen ? (Psyche)
De maatschappelijk werker vraagt: waarom doe je zo ? zullen we eens kijken hoe we dat anders kunnen regelen ? (Sociale omgeving)
Inzicht als Uitweg..
dkschrute

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Dankjewel voor het reageren.

Denk je dat ik beter af ben met een vervolgstudie maatschappelijk werker? De banenwereld na een afgeronde opleiding toegepaste psychologie lijkt niet dik bezaaid? Ook lees ik op fora dat toegepaste psychologie eigenlijk een zinloze richting is.

Ik wil na het HBO ook nog op de universiteit Psychologie studeren. Echter, het idee benauwd mij dat ik van het VMBO kaderberoeps kom en de universiteit te pittig zal zijn.

Het lijkt erop dat ik 50/50 wil van beide opleidingen. Consultancy kan alleen via een BIG registratie? En daarvoor moet je ook afgestudeerd zijn op de universiteit. Motivatie cursussen en andere personal coaching lijkt te kunnen via toegepaste psychologie. Het leren kennen van alle beweegredenen van de mens vind je ook bij deze richting. Het een op een contact alleen bij maatschappelijk werk.

Lastig.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Wat bedoel je met : het een op een contact alleen bij maatschappelijk werk ?
Inzicht als Uitweg..
dkschrute

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Ik wil met je kunnen praten als je relatieproblemen hebt of andere persoonlijke problemen. Ik wil dat je je uit en dat we samen een oplossing kunnen vinden. Dit voornamelijk met mijn kennis over de psychologie van een mens en aangeleerde gesprekstechnieken.

Zoals het naar voren komt is dit de maatschappelijke dienstverlening en zeker niet toegepaste psychologie.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Hmmm ik weet niet. Ik doe en HBO opleiding tot counselor en dat is zeker wel een op een. Daar gaat het nou juist om het gesprek. Het hulpverleningsgesprek. Dat je leert de juiste vragen te stellen, de juiste context te zien, de juiste patronen te herkennen van waar het fout loopt en daar je client mee te helpen om het te veranderen.

Toegepaste psychologie vond ik zelf ook leuk maar ik zat met de stage van 3 maanden. Daarbij vond ik de opleiding tot counselor beter te combineren met mijn huidige job en het inkomen wat ik nodig heb voor levensonderhoud. De stage is via internet en dus beter te doen. Daarbij vond ik de opleiding tot counselor veel meer praktijkgericht naar wat ik er mee wilde, namelijk via gesprekken hulpverlening bieden in de psychologische hoek.
Inzicht als Uitweg..
Amine

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Hey!

Ik heb nu inmiddels 2 jaar Toegepaste Psychologie gestudeerd en ben vervolgens overgestapt op de universiteit. Wat ik je kan vertellen is dat Toegepaste Psychologie zeker niet alleen theoretisch is op het HBO. Je hebt genoeg gelegenheid om te ervaren hoe het er aan toe gaat op het werkveld middels projecten en rollenspellen. Coaching is ook een onderdeel van Toegepaste Psychologie en er is zelf een minor coaching.

Ook ik kom bovendien van het VMBO Kaderberoeps. Hier ondervind je geen problemen mee op het HBO. Al moet ik zeggen dat ik nu wel merk op de universiteit dat ik behoorlijk achter loop op algemene kennis (lees geschiedenis, biologie, wiskunde etc.) Het is dat ook even doorbijten en extra tijd in je studie steken maar laat je niet weerhouden om te beginnen aan het WO. Succes!
Kelly1993

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

Ik doe zelf Toegepaste Psychologie en heb het idee dat ik veel breder word opgeleid dan andere sociale studies. Ook leer je veel meer over psychologie, het brein etc. Echt op veel meer verschillende terreinen. Je mag individuele gesprekken voeren, coachgesprekken bvb. Je kan in arbeid en organisatie, gezondheidszorg, consument en maatschappij en onderwijs en ontwikkeling aan de slag. Ik vind de opleiding zelf geweldig. Je leert niet alleen strikt wat je zelf mag doen, maar ook alles wat boven jou ligt, mocht je willen doorstromen. Bijvoorbeeld verschillende therapien, hormonen, stoffen in de hersenen, enkele medicijnen etc. Ook heeeeeeeel veel stoornissen!!

Ik heb bijvoorbeeld een stage gedaan bij 113Online. Dat is een non-profit organisatie die online met mensen chat die suicidaal zijn of depressief. IK vind dat een een behoorlijk grote verantwoordelijkheid en ook beetje behandelaarsrol
heilwesley

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

hallo,

ik wil komend jaar ook Toegepaste Psychologie studeren op het HBO, maar lees vaker dat je een keuze moet maken tussen verschillende delen de teogepaste psychologie.

Ik lees A&O, gezondheid en nog een paar. Moet je hier tussen kiezen of worden deze gewoon in de 4 jaar allemaal behandeld ?
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Toegepaste Psychologie of Maatschappelijk werk

laatste jaar kies je als het goed is een specialiteit.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.

Terug naar “Map 'Psychologie'”