Leeuwtjuh

Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Iedereen heeft wel een bepaalde dwang in zich zitten. Wat 'moet' er bij jou?
Noem het een gewoonte, een tic, een dwang... Kom maar op?

TS begint:

Ik moet natuurlijk forummen. Mijn F5 toets is vrijwel de enige F-toets op mijn toetsenbord die geen dagelijkse laag stof heeft. Tussen mijn huiswerk door móet ik gewoon forum-checken. Ook als ik visite heb, wat volgens mij best wel irritant is. Op het moment dat ik een computer voor me heb liggen (pda, laptop, pc, maakt niet uit) dan moet ik gewoon even komen kijken. Ook als er niemand iets heeft gezegd, ook als er topics zijn die ik niet interessant genoeg vind. Als Frank ooit gaat instellen dat er betaald moet worden voor het aantal pageviews, dan ben ik dus echt de pineut, want volgens mij maak ik 73% uit van het aantal.

De voordeur móet op slot, maakt niet uit of ik visite heb of niet. Ik ga gerust boodschappen doen met mijn achterraam open of de achterdeur wagenwijd open, maar ik móet de voordeur op slot hebben.

Ik móet meezingen als er een liedje op staat die ik ken. Dit geeft hele leuke scenario's in het openbaar vervoer als ik mijn mp3speler op heb staan. Wanneer ik begin op mijn werk hoor ik eerst de benedendeur dichtslaan, en vervolgens de kantoordeur, want ik jengel de halve buurt bij elkaar...

-------

Waar heb jij last van?
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Deur moet bij mij ook altijd op slot, op het moment dat ik de sleutel omdraai is het zo een gevoel dat van me afvalt .Ik ben op mijn eiland en daar valt niemand me lastig.

Forum nakijken is ook eentje, al zal dat wel eigen zijn aan mods :tongue:

Ik doe ook dingen altijd in een bepaalde volgorde. De afwas, mezelf aankleden of uitkleden enz
dat voelt prettig en gaat snel, als ik iets verander gaat het trager en vergeet ik dingen.

Ik heb moeite met veranderingen, een nieuwe lay out, iets verzetten in de kamer.
Ik pas me wel aan, maar dat duurt even.Ook afspraken heb ik graag paar dagen op voorhand zodat alles in mijn hoofd past. Plotse verrassingen of meningen die ineens draaien heb ik moeite mee.
Het is niet zo dat ik ergens een beperking ondervind van deze dingen, ik los het altijd wel op. Met meer of minder stress voor mezelf.


Ik durf niet autorijden waar ik de weg niet ken en mijd drukte. Dat valt dan wel meer onder fobie denk ik.
Ik hoor in mijn omgeving de term 'onze autist' wel eens liefdevol vallen. Dat vind ik niet erg, dat betekend dat ik ondanks dat toch maar een 'normaal' leven heb opgebouwd, een goed diploma heb en me in alle werksituaties heb kunnen aanpassen. Of het simpel was is een andere vraag, maar ik heb nooit anders geweten ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Leeuwtjuh schreef:Waar heb jij last van?


Ik wil niet beweren dat ik de dwangmatigheden die ik in de loop der jaren heb opgebouwd ook als lastig ervaar. ;-)

Ik fotografeer mijn avondeten. [027] Wat een ramp toen vorig jaar mijn oude PC het begaf, want ik had geen back-ups gemaakt!

Dat de voordeur bij mij altijd op slot moet heb ik ook. Ik vind het gewoon geen prettig idee als die niet op slot is.
Overigens ga ik nooit de deur uit als mijn balkondeur opstaat, dan voel ik me niet gerust.

Ik zorg er altijd voor dat het laatste liedje waar ik naar luister voor het slapen gaan altijd van een artiest is die nog leeft. Desnoods draai ik iets van mezelf. :)

De gedachte dat ik op mijn werk zou moeten poepen vind ik heel onplezierig. ’s Ochtend de deur uitgaan zonder gekakt te hebben vind ik geen fijn idee. Ik moet even goed nadenken, maar volgens mij heb ik ook nog nooit bij iemand anders thuis gepoept. I’m sorry ‘Can’t Poop Anywhere Else But Home’.
De laatste keer dat ik op ergens anders dan thuis gepoept heb was in Parijs. Ik was daar om een video op te nemen en na twee dagen, hè hè eindelijk.
* Liebe Macht Frei *
viooltje

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

mijn schoenen aan hebben als ik buiten gaat :roll:

een terugkerende droom als kind, die eindigde als een nachtmerrie
niet terug kunnen om mijn schoenen

en ja, toch eens gebeurd, met mijn pantoffels zat ik daar :oops:
TheEmperor85

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

viooltje schreef:mijn schoenen aan hebben als ik buiten gaat :roll:

Mijn schoen buiten zetten en dan zelf weer naar binnen gaan. Maar da's alleen zo rond 5 december. :P (heb geen schoorsteen)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik wil wel graag elke dag even op internet kijken, mijn mail checken, het forum, facebook etc. Dan heb ik weer rust daarna.

Verder wil ik de deuren alleen op slot als ik ga slapen of weg ben. Juist niet als ik gewoon thuis ben, dan vind ik niet prettig en geeft me een opgesloten onveilig gevoel dan. Ik wil er gewoon uit kunnen lopen als ik dat nodig vind.
Inzicht als Uitweg..
Thundersheep*

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Als ik sta te douchen, móet de douchedeur op slot.
Ookal is er niemand thuis, die deur móet op slot.

In onze vlaschaaltjes zit een randje, als ik vla inschenk, schenk ik altijd precies tot dat randje.
Ik raak in de war als het erover gaat, of als mijn ouders bijschenken omdat ze vinden dat er weinig in zit.

Ik kam s' avonds altijd mijn haren. Ik vind het een fijn gevoel, omdat ik dan s' ochtend minder klitten heb.
Ik word hysterisch en kan zelfs niet slapen als ik niet mijn haren heb kunnen kammen.

Ik schrijf alles op. Ik loop op het werk áltijd met een pen en een kladblok te zwaaien.
Heb ik dat niet, ben ik van slag.

Ik parkeer altijd in aan mijn linkerzijde, altijd en overal.
Ik kan niet rechts in parkeren, omdat niet past in mijn straatje.
Als er links geen plek is, rijd ik een parkeerplaats verder, zelfs als er rechts voldoende plek is.

Ik begin automatisch met mijn voeten te tikken, als ik muziek hoor.
Het is irritant en dat weet ik, maar ik kan daar niets aan doen..
Hawk L.

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Mijn spelling en zinsbouw. Als ik die niet goed genoeg vind, wil ik er eraan blijven sleutelen tot het goed genoeg is voor mij. Zelfs op msn heb ik dat! Zo komt het vaak dat ik te lange zinnen vorm... Ook al ben ik altijd goed geweest in spelling.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

ik heb een tic met kaas eten, ik vind kaas heerlijk, maar er moet een klein randje af. het randje dat bijna niemand opvalt, het is net iets meer oranje geleurd dan de rest en ook iets harder. de kids zijn blij als ik een boterham met kaas eet, dan willen ze graag de randjes :P

ik moet plassen voor ik naar boven ga, ongeacht of ik moet of niet, ik moet daar gaan zitten. ben ik boven en heb ik eerst nog bij de kids gekeken of twijfel ik of ik geweest ben, dan moet ik weer terug, anders ben ik bang dat ik in bed plas :P (en dat is sinds mijn kindertijd niet meer gebeurd, maar better safe then sorry ;) )
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
bobomelo

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

hmmm kreeg laatst te horen van mijn psychologe dat ik een dwang heb die mijn onzekerheid op korte termijn wel oplost, maar uiteindelijk mijn lange termijn onzekerheid juist voedt....
ik moet altijd checken, navragen of bv die of die collega nog lullig heeft gedaan, of wat die en die zei enz....of wát die dan zei etc....
tommy9119

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Mijn discussiedrang die ik vooral op forums voedt. :)
Pokemonk

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik spaar kabelschoentjes en ga elke week naar de Ikea , ik doe nu de elf-zweedse-tour van ikea-vestigingen 022
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

ik weet niet wat kabelschoentjes zijn, maar ikea is cool, you go monk cheerqd5
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
TheEmperor85

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

selfje schreef:ik weet niet wat kabelschoentjes zijn, maar ikea is cool, you go monk cheerqd5
Das een kabelschoen..

*grappige foto verwijderd*
Pokemonk

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Leuk gedaan , maar heb liever niet dat je zomaar een foto van mij in een topic gooit .
TheEmperor85

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Pokemonk schreef:Leuk gedaan , maar heb liever niet dat je zomaar een foto van mij in een topic gooit .
Oh. Ok. Ik haal em weg.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Pokemonk schreef:Ik spaar kabelschoentjes en ga elke week naar de Ikea , ik doe nu de elf-zweedse-tour van ikea-vestigingen 022

waarvoor ga je naar ikea? lekker eten of dingetjes kopen of alleen kijken?
welke vestiging vind je tot nu toe het mooist? :-)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
An.oniem

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik MOET altijd precies op tijd zijn, eigenlijk niet zo'n erge obsessie.
Behalve als ik wel te laat kom, dan ga ik ergens in een hoekje zitten
mokken. glare de hele dag is dan verpest, eigelijk mijn hele week en natuurlijk
die stress die erbij komt kijken is ondragelijk of als iemand anders te laat
komt, daar kan ik ook niet tegen. :confused:
Gebruikersavatar
dragstar1964
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2010 20:43

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik MOET mijn werk af hebben, eerder ga ik niet weg....
Ik MOET altijd op tijd komen, als ik te laat ergens kom, ben ik de hele dag chagrijnig, ben liever een uur te vroeg dan 1 minuut te laat....
Drake

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Mijn dwang eigenschap is toch wel dat ik eerst de "taken" moet verrichten die ik mezelf opleg voordat ik aan relaxen begin, of het nu doordeweeks is of in het weekend.
Eerst de nodige dingen doen, taken verrichten, goede daden verrichten en daarna pas het avond eten en de hobbies en als ik daar dan niet aankan voldoen of er te moe voor ben na een werkdag dan scheld ik mezelf en schop ik mezelf in mn gedachtes verrot.
Spoiler:
Klinkt dat misschien iets te extreem? :confused:
Lijkt soms alsof het steeds erger begint te worden de laatste tijd. :roll:
Waar zou dat toch vandaan komen?
Zou dat met mn jeugd te maken kunnen hebben? :confused:
elgebak

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik ben pas rustig als ik de dag ben begonnen met een half uur beweging, gewoon in mijn kamer. Zonder dat zou ik niet rustig kunnen worden. Beetje vervelend als ik echt ziek ben, dan lukt het soms nog om een compromis met mezelf te sluiten om het wat in te korten. Na de beweging volgt er standaard een mok groene thee. Het moet per se groene thee zijn en ik wil het ook in een mok. Met een kopje neem ik geen genoegen.

Ik eindig de dag ook het liefst met een half uurtje beweging omdat ik daar lekkerder op slaap. Ook minder kans op onrustige benen. Maar als ik me niet goed genoeg voel kan ik dat wel zonder problemen overslaan, maar zolang ik me nog wat goed voel kan ik niet zonder. Hoeft verder ook niet intensief te zijn.

Als ik mijn haar gewassen heb ben ik pas aanspreekbaar als ik het geföhnd heb. Dat gevoel van nat haar hebben bezorgd me gewoon kippenvel en föhnen is het allereerste dat móet. Dat moet uiteraard wel naakt zodat ik niet eerst kleren over mijn natte hoofd hoef te trekken die vervolgens ook nat kunnen worden. Ik moet dan altijd op een handdoekje tegen de deur aan zitten, een ander plekje kan niet. Je zou zo haast niet geloven dat ik best een waterliefhebber ben en ook nog eens 6 jaar op zwemmen heb gezeten [027]

Om nog even op mijn haar door te gaan, 's morgens moet ik zo snel mogelijk mijn haren borstelen en voordat ik op bed ga ook. Ik krijg ook kippenvel van ongekamd haar. Dan zal het je misschien ook wel verbazen dat ik er maar ongeveer 15 seconden voor nodig heb om mijn haar te doen. twee á drie keer aan de ene kant en 2 á 3 keer aan de rechterkant. Precies genoeg om de knoopjes eruit te borstelen. Dan gaat er aan de linkerkant een speldje in, omdat die pluk haar anders in de weg zit en als laatste doe ik een staartje in, zodat ik verder niet te veel last van mijn haar heb.

Als ik meerdere artiesten heel graag wil luisteren begin ik meestal met de rustigste muziek, omdat ik het makkelijker vind om over te schakelen van rustig naar uitbundig, dan andersom. Als ik eenmaal in die uitbundige muziek zit, vind ik het vaak erg moeilijk om daarna wat rustigere muziek te luisteren.

Ik moet mijn groente altijd in een apart bakje bij het avondeten. Ik vind het vervelend als dat bij de rest ligt, want dat past eigenlijk helemaal niet en dat vind ik onhandig. Thuis hebben we kommetjes die ik tot groentebakjes heb omgedoopt. Maar ik kan wel bijvoorbeeld chili of pasta eten met de groente door de rest :P En als we verder even doorgaan over eten, ik móet een toetje na het eten. Het eten is niet compleet als ik nog geen toetje heb gehad.

Melk moet altijd een half uur verwijderd zijn van eten. Minimaal een half uur na mijn laatste hap ontbijt en lunch. En na de melk ook een half uur geen ander eten. Voor sommige dingen kan ik wel eens een uitzondering maken, zoals chocola. Dat past dan nog wel bij elkaar. Maar ik heb het idee dat melk niet lekker valt als het met ander eten wordt gecombineerd. Met een half uur verschil gaat dat in de meeste gevallen prima, behalve bij suiker. Zal het tussen de oren zitten? En o ja, als ik 's middags nog veel inspanning moet leveren mag mijn middagmelk pas ná die inspanning, want ik heb het idee dat ik anders eerder moe ben. En eiwit na het sporten is het beste.

Ik moet altijd een deken over, al is het 's nachts 20 graden. Ik probeer dan wel eens zonder te slapen, maar ik val dat gewoon niet in slaap. Als ik een deken over doe is het wel even te warm zolang ik nog wakker ben, maar ik val dan wel snel in slaap.

Als ik de deur uit ga moet ik altijd een pet op of in ieder geval bij me hebben. Een pet voelt gewoon fijn als ik buiten ben. Anders is het licht gauw te fel op de ogen en als het wat sputtert kan ik mijn bril beschermen tegen de sputters. Een geniale uitvinding! Soms probeer ik heb echt wat minder op te doen omdat ik mezelf met een pet niet het allermooiste gezicht vind. Maar afkicken kan ik niet echt, want praktisch telt bij mij altijd nog zwaarder dan mooi zijn.

Als ik op de weegschaal sta moet mijn bril ook af, omdat ik de meting anders niet eerlijk vind. Ik mag alleen sokken aanhouden van mezelf.

Ik moet altijd zo lang mogelijk ramen open. Al ik het buiten -15 en is het in mijn kamer 9 graden (ja dat wordt het soms echt), ik móet verse zuurstof. Ik ben wel eens paniekerig geworden als ik 's morgens mijn raam niet open kon krijgen omdat het helemaal vastgevroren was. Dan ga ik met heet water aan de slag om de boel open te krijgen en heb ik pas rust als het gelukt is. Ik haat kou, maar ik trek wel een extra badjas aan met een kruik erbij of zo, want die frisse lucht is belangrijk voor me. De voordelen van frisse lucht tellen zwaarder dan de haat aan kou. Dan accepteer ik wel dat mijn vingers kapot gaan en eruit komen te zien alsof ze aan het afsterven zijn. Ik hou ook niet zo van die kunstmatige warmte uit de verwarming, want daar gaan mijn vingers weer enorm van jeuken. Liever donkerblauw met open wonden dan jeuk.

Er zullen ongetwijfeld meer dingen zijn, maar ik kan er even niet meer op komen ;)
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik moet mijn werk af hebben, eerder ga ik niet weg!
Ik moet op tijd op een afspraak zijn, idd, liever een uur te vroeg dan 1 minuut te laat!
Ik moet iedere dag mijn email checken en even op twitter, fb en linkedin kijken! Anders ben ik bang dat ik iets mis!
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Bowie22

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Ik moet bij afspraken altijd een kwartier van te voren aanwezig zijn. ik sloten minimaal 3x controleren. Als ik iets op slot doe dan zeg ik altijd tegen mezelf ik heb het op slot gedaan en dan loop ik weg maar dan moet ik terug om het dubbel te checken. Doe ik dit niet dan krijg ik het niet uit mijn hoofd.
crypt0read

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Heel veel schelden, deuren op slot doen, met oordoppen in slapen, muziek luisteren, schreeuwen en soms heb ik van die dagen waarop ik vlucht naar de Burger King en daar 10 cheese burgers koop, en soms koop ik dan ook een hoop drank en donuts, en ben ik weer goed naar de kl*te voor een aantal dagen :confused:
Whimsicott

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

- Douche gordijn moet half open en de deur niet op slot, anders ben ik bang om flauw te vallen.
- Ik ben ook van het vele opruimen en schoonmaken, ik maak elke week schoon en gooi elke maand spullen weg.
- Ik moet elke maand een anime figure kopen, heb er totaal nu 64, er zijn er nog 2 op komst.
- Als iets mij niet lukt, krijg ik standaard jeuk aan mijn neus. :P
- Ik moet perse plassen voor het slapen gaan
- Ik moet altijd te vroeg voor een afspraak zijn
- Ik moet elke dag minimaal 1 kop groene thee hebben gedronken
- Ik mag niet over de 800 calorieën komen per dag
- 3x mijn tas controleren voor spullen als ik naar school moet, als ik uit bed ga, als ik mijn eten erin stop en als ik de deur dicht trek.

Terug naar “Map 'Psychologie'”