Cece

Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Ik heb volgens de psychiater persoonlijkheidsproblematiek. Ik heb narcistische trekken. Toen ik dit kreeg te horen schrok ik behoorlijk, want narcisten zijn juist vaak types die gehaat worden. Voor wie ik ben als persoon krijg ik over het algemeen te horen dat ik een goed mens ben. Natuurlijk heb ik ook me fouten gemaakt.
Ik heb zelf meer last van minderwaardigheidgevoelens. Doordat ik veel nare dingen heb meegemaakt in mijn leven had ik altijd het gevoel gekregen dat je als man zijnde geen emoties mag hebben. Terwijl ik een heel emotioneel persoon ben. Door je emoties niet meer durven te vertonen raak je dus in een isolement van angst. Ik ben zo kritisch op mezelf en stel hoge eisen, terwijl het me niet lukt en dan raak ik steeds weer depressief.

Mensen begonnen me zo hard te pesten en ik kon hier niet goed mee omgaan. Door dit heb ik mijn leven volledig gebaseerd op angst en me veel bezig gehouden met wat andere van me vinden als ik iets doe. Ik zit nu in de wajong uitkering en probeer heel hard de maatschappij in te komen. Ik vind het allemaal moeilijk te accepteren en ik denk vaak dat ik mijn jonge jaren heb verspilt. Dingen zijn me overkomen en ik heb daar niet omgevraagd. Ik zou graag de dingen in me leven allemaal een plekje willen en willen leven.
Ik zou me verleden graag een plaats willen geven en niet het gevoel te hebben dat ik mezelf moet bewijzen. Mensen goede ervaringen met schematherapie
Remmie

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Ik heb zelf wel schematherapie gehad. Maar het was niet iets wat mij echt hielp. Die van mij waren ontwikkeld door Jeffrey Young (Weet niet of er nog meerdere zijn?) Mijn psychotherapeut kwam hier mee aanzetten en dacht dat ik hier veel aan zou hebben. Ik had dan een paar schema's (welke weet ik niet meer precies, zou ik even moeten opzoeken) en het enige wat er dan gebeurde was dat ik situaties vertelde, zowel huidig als in het verleden en dat zij mij dan vertelde of ik daarin een schema kon herkennen. En middels daarvan wou ze dan dat ik een g-shema maakte, waarop ik mezelf dan kon gaan corrigeren. Aan die schema's had ik meer dan er mij ervan bewust worden in welke schema ik me zou bevinden.

Maar wat mijn ervaring er van is, hoeft niet per definitie ook voor jou zo te zijn. Ik zou zeggen eerst maar eens proberen en dan kun je er zelf pas over oordelen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Hoi Cece,
als ik kou zo lees, vraag ik me af, waar de psychiater het over heeft. Misschien een idee, om hem (...haar..) dat te vragen...?
Het woord "persoonlijkheidsstoornis"staat onder psychologen onder kritiek. (En naar mijn mening terecht.) Het wil zeggen, dat je, ook voor je puberteit al, "minder ideaal gedrag" vertoonde. Een zinnige aanduiding "van as 2 van de DSM" is, hoe je als mens 'over het algemeen' functioneert. Met name, hoe je functioneert vanaf je puberteit en daarvoor." Maar jouw omgeving speelt daarin ook een rol - je kunt een "persoonlijkheid" niet precies afgrenzen tov. zijn of haar omgeving.
Stel, je ouders hadden altijd ruzie en als dingen tegenzaten, kieperden ze alle frustraties over jouw hoofd. (Helaas, die gezinnen heb je.)
Tja, dat KAN het gewoon hartstikke zin hebben, "om de kleur van het behang aan te nemen" - je moet wel. Is dat nou een persoonlijkheidsstoornis - of zinnig gedrag???
(Okee, in andere situaties kan het zin hebben, als je weet, hoe je NIET die kleur van het behang aanneemt, iets wat boffers van kinderen gewoon leren in hun opvoeding...)

Zo beschreven gaat het over een 'lange lijn' in je biografie - en dat is zinnig. (Aan het woord 'functioneren' heb ik een hekel, ik ben een mens en geen machine...)

Maar of die 'lange lijn' in je biografie nu iets zegt over je persoonlijheid? En wat die persoonlijkheid precies is? ...en hoe je daarin een stoornis zou moeten bepalen - dat is toch echt heel erg glibberig terrein.

Wat ik wel zinnig vind, is als iemand opschrijft, dat ik, Janneke, kom uit een minder ideaal gezin - en dat ik als lange lijn in mijn biografie heb, dat ik heel erg oplet, "wie maakt in deze situatie de dienst uit?" En dat ik jarenlang (maar nu niet meer) me toegelegd
heb op 'de machthebber te vriend te houden', desnoods ten koste van mezelf.
En, omdat het gaat, om patronen die al heel jong en met veel geweld zijn "ingeslepen", gebeurt/ gebeurde dat vaker dan mij lief was en vaak nog voor ik er over na had gedacht.
Ik vind dit nuttige info - maar zegt het iets over mijn persoonlijkheid?
Geen idee.
Het zegt iets, over hoe IK denk/dacht en voel(de) (en mogelijk reageer) in bepaalde situaties. (...nou speelt macht in een boel situaties, ook dat nog!)

En daar is nog steeds een boel aan te doen, maar het woord persoonlijheidsstoornis geeft daarin geen perspectief: kwa beeldvorming krijg je als mens eerder het idee dat het aan jezelf ligt. Ook het DSM jargon zegt niets over bijv. bepaalde vaardigheden die je wel of niet hebt aangeleerd of overlevingsmechanismen die je 'toen' botweg nodig had en je 'nu' in de weg zitten....

...en tot op zekere hoogte: nog een andere machtskwestie: wie als stempeltje een persoonlijkheidsstoornis heeft, die krijgt ook meer
therapie vergoed.

Dus als de jater vindt, dat jij meer therapie nodig hebt, kan dat een reden zijn, om te stellen, dat je "een persoonlijkheidsstoornis hebt". Maar gebruikelijk is, dan, dat je m zelf mag uitkiezen.
...en wat jij beschrijft, klinkt mij meer in de oren alsof de nare dingen die je hebt meegemaakt nadrukkelijk hun stempel op jou gezet hebben.

...en dat jij (..op zich, inhoudelijk min of meer terecht) meteen schrikt en je zorgen maakt "Oh, help, ben ik een narcist? Die mensen worden vaak gehaat" (en ik "hoor" er bij: 'dat wil ik niet') maakt op mij een alles behalve narcistische reactie. Idem "(ik wil liever) niet het gevoel te hebben dat ik mezelf moet bewijzen." (Een narcist neemt zichzelf tot norm en wat anderen er allemaal van vinden, zal m worst wezen.)
Cece

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Mij psychiater had me uitgelegd wat er precies narcistisch aan me was.

Ik kom vaak voor mijn omgeving over als iemand die wel wat bereikt moet hebben. Ik ben communicatief erg sterk, open als wat en volgens andere heb ik me uiterlijk mee(Dat is niet iets waar ik niet te koop mee loop, maar mensen zeggen dit tegen me). Ik ben wel wat bang om ouder te worden omdat ik dat stukje zekerheid wat ik heb toch ook wel met me uiterlijk te maken heeft. Overigens heb ik ook wel een vlotte babbel. Ik raak zelf opgepept van leuke mensen en kan dan wel leuk mee babbelen, zeker met leuke vrouwen. Vaak verwachten ze niet een arbeidsongeschikt iemand met een psychische verleden. Een ex was helemaal verbaasd toen ik vertelde hoe en wat en een andere ex dacht ik het begin dat ik en player was.Ik woon alleen en ik werk minimaal in me eentje en dat voel ik wel.

Doordat mensen me ontzettend naar hebben behandeld en ik niet in werk en school kon functioneren heb ik veel last van angst en depressies gehad. De keren dat ik een vriendinnentje had kon ik maar weinig genieten van seks omdat ik last had van een behoorlijke libido verlaging door het medicijn wat ik slik. Ik heb nooit langer dan 2 maanden vriendinnentjes gehad en was 22 bij de eerste en dat kwam ook door mijn problemen. Soms baal ik ervan omdat ik wel dus veel aandacht kreeg van vrouwen, maar er door angst weinig mee deed. Soms baal ik ervan dat ik dus geen jeugdliefde heb gehad en dat ik het afspraakje met het meisje af zei omdat ik bang was. Toen ik 25 was zat ik zonder medicatie en had ik even een scharrel en dat scheelde al enorm in de seks. Seksualiteit zit wel veel in me hoofd en dat ik ervan baal dat ik het weinig heb gehad.
Aan de andere kant mag ik blij wezen dat ik met zoveel psychische problemen nog seks heb gehad. Vroeger heb ik wel eens de gedachte gehad dat ik zo hoog mogelijk moest pakken in de maatschappij, maar nu heb ik dat ook wel los weten te laten.

Ik zit nu in de wajong en wacht steeds op me coach, want ik wil zo dolgraag werken. Ik wil zo dolgraag meedoen aan de maatschappij. En ergens zit natuurlijk de verleiding om een goede functie te bereiken en auto te kunnen betalen. Maar, ik moet rekening houden met me belastbaarheid. De maatschappij heeft moeite met het accepteren als mensen in de knoop zitten met zichzelf, ze denken vaak dat het overwaait en je flinker moet zijn.

Het enige waar ik op hoop is een baan te hebben waar ik fijn onder de mensen ben en lekker in me vel kom te zitten. En natuurlijk uiteindelijk weer een leuke meid te ontmoeten.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Nou als je niet al te dom bent, een nuttige opleiding hebt gevolgd en niet te oud bent moet een baan wel te vinden zijn met de juiste begeleiding.

Met een pretpakket, 40+ wordt het vaak behoorlijk lastig en bij 50 ben je zo goed als onbemiddelbaar tenzij je een goede projectmanager bent.
Ik weet niet hoe oud je bent en wat je opleiding is, anders misschien eerst nog een paar jaar naar school als het kan.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

ps narcisten hebben wel weer veel zelfvertrouwen, een goed uiterlijk en dat is weer aantrekkelijk voor veel mensen. 8)
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Cece

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

SomsPijn schreef:Nou als je niet al te dom bent, een nuttige opleiding hebt gevolgd en niet te oud bent moet een baan wel te vinden zijn met de juiste begeleiding.

Met een pretpakket, 40+ wordt het vaak behoorlijk lastig en bij 50 ben je zo goed als onbemiddelbaar tenzij je een goede projectmanager bent.
Ik weet niet hoe oud je bent en wat je opleiding is, anders misschien eerst nog een paar jaar naar school als het kan.
Ik ben 26 en heb door psychische problemen geen opleiding afgemaakt. Ik heb nu citalopram en me angsten zijn behoorlijk verminderd. Als je veel vervelende dingen hebt meegemaakt en 3 jaar als enige de post heb gedaan is weer werken behoorlijk spannend. Voor de rest ben ik overal in vastgelopen. Ik heb wel weer neurofeedback gedaan en denk dat het dit keer wel goed moet komen zodra ik de goede begeleiding krijg. Niet te veel en niet te snel. Het gaat niet om het geld maar om de structuur en voor jezelf om toch betaald werk te kunnen doen. Iets doen waar ik een beetje onder de mensen ben, want sociaal zijn is best wel me specialiteit.

Waar ik in me leven het meest teleurgesteld ben is me seksleven. Door de citalopram had ik zelden een libido. Het is niet zo dat ik zoveel mogelijk vrouwen wil, gewoon een leuke en een keer goede seks met liefde, ipv zonder of liefde met slechte seks.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Cece schreef:Mij psychiater had me uitgelegd wat er precies narcistisch aan me was.
Eh - vrjheid van meningsuiting, dat mag hij vinden...
Maar wat vind jij zelf...?
Cece schreef:Ik kom vaak voor mijn omgeving over als iemand die wel wat bereikt moet hebben. Ik ben communicatief erg sterk, open als wat en volgens andere heb ik me uiterlijk mee(Dat is niet iets waar ik niet te koop mee loop, maar mensen zeggen dit tegen me). Ik ben wel wat bang om ouder te worden omdat ik dat stukje zekerheid wat ik heb toch ook wel met me uiterlijk te maken heeft. Overigens heb ik ook wel een vlotte babbel. Ik raak zelf opgepept van leuke mensen en kan dan wel leuk mee babbelen, zeker met leuke vrouwen.
Eh, was dit, wat de psychiater vertelde...?
Cece schreef:Vaak verwachten ze niet een arbeidsongeschikt iemand met een psychische verleden. Een ex was helemaal verbaasd toen ik vertelde hoe en wat en een andere ex dacht ik het begin dat ik en player was.Ik woon alleen en ik werk minimaal in me eentje en dat voel ik wel.
Zoiets heet nou een vooroordeel. "Een werkeloze ligt de hele dag op bed." "iemand met een psychiatrisch verlden, dat is een soort verlopen halve junk." Etc.
Cece schreef:Doordat mensen me ontzettend naar hebben behandeld en ik niet in werk en school kon functioneren heb ik veel last van angst en depressies gehad.
Heel akelig allemaal...! Hebje hier ooit therapie voor gehad, en wl de jater dit nu 'meenemen' in zijn therapie?
Cece schreef:De keren dat ik een vriendinnentje had kon ik maar weinig genieten van seks omdat ik last had van een behoorlijke libido verlaging door het medicijn wat ik slik. Ik heb nooit langer dan 2 maanden vriendinnentjes gehad en was 22 bij de eerste en dat kwam ook door mijn problemen. Soms baal ik ervan omdat ik wel dus veel aandacht kreeg van vrouwen, maar er door angst weinig mee deed.
Heel naar! :knuffel:
Cece schreef: Aan de andere kant mag ik blij wezen dat ik met zoveel psychische problemen nog seks heb gehad.
Dat soort geodmakertjes leerde ik bij cognitieve therapie.
Tja, tot op zekere hoogte IS het waar.
Een beetje als: je hebt gemene pijn, omdat je je teen breekt.
Gaat iemand zeggen: "Meid, wees blij dat je niet allebei je benen hebt verbrijzeld". Idd, dat is veel erger. Maar ondertussen doet mijn teen nog steeds gemeen pijn...
Cece schreef:Vroeger heb ik wel eens de gedachte gehad dat ik zo hoog mogelijk moest pakken in de maatschappij, maar nu heb ik dat ook wel los weten te laten.
Ermhm - ik weet niet, wat ik hier van vind.
Ik vrees, dat "zo hoog mogelijk pakken in de maatschappij" zo zijn nut heeft. Okee, of je er gelukkig van word, is een volgende vraag - maar OOK een ander thema.
Bijv. van leven met een uitkering word je niet echt gelukkig: in de barre praktijk is het vaak op een houtje bijten. Niet dat geld gelukkig maakt, maar het geeft wel veel meer keuzevrijheid - en dat geeft wel weer geluk.
Dus "zo hoog mogelijk pakken in de maatschappij" lijkt me geen kwestie van narcisme, maar van inzicht, hoe de boel helaas vaak draait...
Cece schreef:Ik zit nu in de wajong en wacht steeds op me coach, want ik wil zo dolgraag werken. Ik wil zo dolgraag meedoen aan de maatschappij. En ergens zit natuurlijk de verleiding om een goede functie te bereiken en auto te kunnen betalen. Maar, ik moet rekening houden met me belastbaarheid. De maatschappij heeft moeite met het accepteren als mensen in de knoop zitten met zichzelf, ze denken vaak dat het 011 overwaait en je flinker moet zijn.
Dat je dolgraag witl werken: dat is toch prima...?
(Al denk ik, dat een boel mensen die niet werken, toch grote bijdragen leveren aan de maatschappij; niet alles draait om geld verdienen etc.)
Met "een goede functie willen bereiken" is niets mis - maar idd: houd wel rekening met je belastbaarheid. MAAR: daar is nou juist die coach voor, om jou te "leren" zo te handelen, dat je niet giga wordt belast.
En afdeling vooroordelen: "flinker zijn, dan waait het over" - dat is helaas onzin. (En met dat soort mensne moeten dealen, dat kan helaas een grote belasting vormen.)

Cece schreef:Het enige waar ik op hoop is een baan te hebben waar ik fijn onder de mensen ben en lekker in me vel kom te zitten. En natuurlijk uiteindelijk weer een leuke meid te ontmoeten.
:knuffel: "Dat moet toch te doen zijn...!"
Mickey~

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af: 'Ben jij niet negatief narcistisch?
Bij mij is gezegd dat ik negatief narcistische trekken vertoon en dat betekent dat in plaats van dat je jezelf heel goed vindt, je jezelf juist heel slecht vindt. Dat je een heel negatief zelfbeeld hebt zeg maar.
Dat lees ik bij jou in je verhaal eigenlijk ook terug.
Cece

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Mickey~ schreef:Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af: 'Ben jij niet negatief narcistisch?
Bij mij is gezegd dat ik negatief narcistische trekken vertoon en dat betekent dat in plaats van dat je jezelf heel goed vindt, je jezelf juist heel slecht vindt. Dat je een heel negatief zelfbeeld hebt zeg maar.
Dat lees ik bij jou in je verhaal eigenlijk ook terug.
Aan een kant vind ik mezelf een hele toffe gozer, maar het feit dat me niets gelukt is in het leven zit me zo ontzettend tegen en daardoor mag ik mezelf niet.
sfpbeliever

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Hoi Cece, kijk niet raar op maar ik vind het fijn je post te lezen! [027] Wat ik wel jammer vind is dat ik een pessimistische denkwijze zie ipv een optimistische, ik ben een echte optimist, maaaar lijk in heeeel veel opzichten op jou! Wat je allemaal beschrijft, dat je niks hebt afgemaakt, erg gepest bent, je lage zelfbeeld etc, dat heb ik ook allemaal. Ik ga dat hier niet allemaal beschrijven want ik wilde eigenlijk reageren op jóuw verhaaltje. Allereerst; narcistisch is niet meteen negatief, je hebt verschillende gradaties, het kán negatief uitpakken voor anderen, maar het hoeft niet. Ik heb vrijwel alles met je gemeen behalve het lage libido, die is bij mij toppie, maar ik slik dan ook (nog) geen medicijnen. 023 Ik denk eerlijk gezegd ook dat ik een narcistje ben, maar ik kan wel heel erg lief zijn voor mensen en ook echt me in hun inleven, wat een relatie in mijn geval dus wél positief maakt. Wel ben ik (denk ik) verslaafd aan Liefde, dus of het echte Liefde is twijfel ik keihard aan,. maargoed. Narcisten zijn eigenlijk gewoon personen met een heel laag zelfbeeld en die narcistische trekjes is eigenlijk gewoon je beschermingsmechanisme. Dat werkt bij mij ook zo. Ik vind mezelf ook wel geweldig, op veel vlakken, ik zie er ook leuk uit vind ik zelf, en heb heel veel positieve eigenschappen en een leuk karakter, maar door de vervelende ervaringen in mijn verleden en doelen die ik wél had gesteld maar niet had gehaald, ben ik ook gedaald daarin.. Ik ben in mijn leven nog nooit depri geweest, puur omdat ik het niet toe sta. Ik denk altijd, na regen komt zonneschijn, en dat is ook zo. Je kunt wel stil blijven staan bij de negatieve dingen en het verleden, maar dat is zonde van je tijd joh! Stel doelen, en probeer die te halen, haal je ze niet, jammer dan. Je leert met vallen en opstaan, de 1 valt 100.000 keer, de ander maar 4.. Ik ben het type die het vallen nog steeds niet verleert is, maar er wel om kan lachen. Ik zat vandaag bij de psychologe, heel relaxed, ik zie het als zelfstudie, vind het rete interessant allemaal 011 en nadat ze zijn biografie had door en opgelezen, pakte ze haar boekje. Ik dacht in mn hoofd: '' nu gaat ze natuurlijk de pagina zoeken waar de stoornis staat waar ze aan denkt, en vragen stellen om te kijken of ik daaraan voldoe..' en ja hoor.. dat deed ze. Ik voldeed aan 3 eigenschappen van Borderline, dus misschien had ik dat wel, zei ze. Ik zei oke ja wie weet, ik ben benieuwd. En ik ging naar huis, eenmaal thuis verteld en mijn ouders moesten lachen er om. Ik neem het ook allemaal niet zo serieus. Enigste wat ik wil is mijn zelfacceptatie bereiken en hoe dat gebeurt zal me een worst wezen. Advies aan jou; probeer je denkwijze te veranderen. Je hoeft je niet meer te bewijzen, ja.. aan jezelf. Ga daar aan werken. je hebt 2 keuzes; negatief denken, en positief denken. Ik kan nu denken; Shit man, ik heb alleen mijn vmbo diploma, ben gescheiden, sta er helemaal alleen voor, krijg daarom ook een Wij-uitkering, ben een leer contract aangegaan maar moet die HBO toelatingstoets nog doen omdat mijn droom een eigen Psychologie praktijk is, en misschien ga ik dat wel niet halen.. en dan!!.. O nee.. het huishouden lukt me ook niet elke dag, ben ik wel een goede moeder etc.. OF ik kan denken voor deze manier, hoe ik nu al denk: Ik heb de juiste keuze gemaakt om te gaan scheiden, ik heb daarbij rekening gehouden met mijn zoontje en met mezelf, voor het eerst. Ja ik heb een WIJ uitkering, doe ik best goed toch,. ik kan nu lekker elke dag thuis zijn met mijn zoontje er voor hem zijn, en het huishouden ach, dat hoeft ook niet persé elke dag.. als het huis maar niet vies word, dat zou onverantwoordlijk zijn, . en.. vies! 001_tongue Die HBO toets haal ik vast wel,. en zo niet, dan ga ik lekker MBO doen en daarna ooit nog een keer Psychologie of niet, als ik maar gelukkig ben. Hate me or love me, ik kan erg direct zijn, een aantal leden hier hebben me daar al op aangesproken, ik hou niet veel rekening met iemand anders als ik mijn mening vertel. Hoop dat je hier iets aan hebt! Good luck! And remember, NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN! 001_rolleyes
vechtertje1234

Re: Schematherapie voor persoonlijkheidstrekken

Hi, een wat late reactie (jaartje te laat ofzo) maar vroeg me af of je nog iets met schematherapie hebt gedaan uiteindelijk en hoe het je bevallen is? :question: Groetjes

Terug naar “Map 'Psychologie'”