kimbosman

psychologie gaan studeren, of te hoog gegrepen?

hallo,

Ik ben een pabostudente, en heb mijn propedeuse gehaald. Nu blijk ik de pabo niet leuk te vinden, en interesseert psychologie mij veel meer. Ik wil dus graag psychologie gaan studeren, maar vraag me heel erg af of ik dat aan kan op universitair niveau. Ik ben een goede nadenker, en heb de havo en ook de pabo zeer gemakkelijk gehaald, maar ben bang dat dát niet het geval gaat zijn op de uni. Daarnaast heb ik nog nooit een engels boek gelezen, en daar ga ik vast tegenaan lopen. HBO psychologie is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik zal het zonde vinden als ik die keuze maak, terwijl achteraf blijkt dat ik de universitaire variant ook aan had gekund, en misschien wel als uitdagender had ervaren.

Graag jullie meningen en ervaringen!

ps. Wiskunde en kansberekening moge geen probleem zijn.

JulianC

Re: psychologie gaan studeren, of te hoog gegrepen?

Universiteit is wel een stukje zwaarder dan HBO ja, ik hoor van iedereen dat de hoeveelheid stof die je moet leren vele maten hoger ligt. Ik heb zelf ook HBO gedaan en ik twijfel of ik nu universiteit zal gaan doen.

Misschien een raar idee, maar als er ook HBO psychologie is, waarom probeer je daar je P niet in te halen? Dan heb je het een jaar geprobeerd en merk je vanzelf of je er makkelijk door komt of niet. Het lijkt me dat als je daarna besluit WO te gaan doen, je dan vrijstelling kunt krijgen voor een aantal vakken.

Maar ja als HBO je makkelijk af gaat, kun je universiteit uiteraard proberen, zo lang je er 100% voor wilt gaan :)
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."

Arcadia

moeilijk om je wat aan te raden; zou er met een decaan(vd desbetreffende universiteit) over praten voorts een studiegids psychologie halen, eerstejaars boeken in het engels
uit de bibliotheek halen en kijken wat je ervan vindt; de werkgroepopdrachten zijn meestal zwaar. De hoeveelheid te leren stof is niet mals ....

Sterkte met je overwegingen...

Faker

Moeilijk hoor om te kunnen inschatten wat je zou moeten doen..
Ik zou als ik jou was en graag wil weten of ik het zou kunnen, het gewoon proberen..
Ik vraag me af of je echt psychologie wilt gaan studeren om psycholoog te worden of dat je dat wil om te zien of je het nou zou kunnen halen of niet, ik vraag me dat af door maar ik zal het zonde vinden als ik die keuze maak, terwijl achteraf blijkt dat ik de universitaire variant ook aan had gekund, en misschien wel als uitdagender had ervaart. deze zin..
Het zal namenlijk niet achteraf kunnen blijken, tenzij je tóch die studie gaat doen, anders niet..

Terug naar “Map 'Psychologie'”