[anoniem]

ADD, zou dat het zijn?

Hoi.

Nou, ik heb weer een nieuwe theorie 8)
Buiten mijn 'sociale angst' heb ik namelijk ook al best lange tijd last van de volgende punten welke bij ADD ook terug komen:

- Concentratie problemen (Extreem, lezen van boeken is een crime. Maar ook wanneer ik bezig ben met mijn werk en twee andere personen in de buurt beginnen een gesprek, moet ik wacht totdat het gesprek afgelopen is. Daarna pas kan ik weer verder werken. Met autorijden hetzelfde, gedachten dwalen continu af. Is gelukkig verder niet gevaarlijk.. denk ik.. ik rij op de automatische piloot als het ware. Gaat altijd goed..)
- Super geconcentreerde momenten. Die heeft iedereen natuurlijk wel, maar het schijnt bij ADD'ers een kenmerk te zijn.... Ik heb dit soort momenten eigenlijk bijna alleen wanneer ik ergens met 100% van mijn gedachten bij moet zijn. Dat is best uitzonderlijk, bijvoorbeeld racegames...
- Vergeetachtig.
- Ongeorganiseerd.

Ook uit een lijst met vragen (http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html) herken ik veel, 75 uit deze specifieke lijst bijvoorbeeld. Dingen als:

Vond men je op school een onder presteerder? En nu?
Ben je vaak in gedachten?
Heb je moeite om je te ontspannen?
Ben je buitengewoon ongeduldig? (een ramp in het verkeer, al sta ik op de automatische piloot :badgrin: )
Ben je makkelijk afleidbaar?
Stel je voortdurend dingen uit?
Ben je vaak enthousiast bij projecten en zet je dan niet door?
Ben je altijd onderweg, zelfs als je dat niet wilt?
Heb je het gevoel te ontploffen als iemand moeite heeft to the point te komen?
Heb je vaak een hevig onvervuld verlangen, zin in iets anders maar weet je niet wat?

En zo nog wel heel wat meer. Nou zou je kunnen zeggen; 'trek de conclusie niet te snel, want iedereen zal wel dingen herkennen uit ADD, dat zegt niks'. Daar hou ik ook zeker rekening mee, ik neem niets meer zomaar voor lief. Wat voor mij belangrijke punten zijn is als eerste het verschil met mijn broertje. Hij deed die zelfde test, en vinkte maar 16 punten aan. Ik dus 75.

Verder heb ik bij mijn geboorte zuurstofgebrek gehad (gelukkig 'niet ernstig'). Het schijnt dat ADD vaak voor komt bij mensen met zuurstofgebrek bij de geboorte.. Iets dat wel de puzzelstukjes een beetje in elkaar doet vallen zeg maar, voor mijn gevoel.

Wat wil ik nu eigenlijk? Nou dat weet ik niet precies.. Tips misschien? Andere mensen die hier ervaring mee hebben, meningen. Wat dan ook. Als het maar zinnig is ;)
butterfly

Re: ADD, zou dat het zijn?

Heb je professionele hulp voor je sociale angst? Anders zou je aan die therapeut eens kunnen vragen of het mogelijk is dat er meer aan de hand is?
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Ja, daar heb ik idd therapie voor :) Was ook al van plan het daar eens te vragen.
Maar ik dacht dat hier misschien iemand me al meer kon vertellen erover, eventueel de behandelbaarheid, maar ook gewoon ervaringen.
Epi

Re: ADD, zou dat het zijn?

Ey Chronicle..
Nou ja, ervaring heb ik hier wel mee, maar weet van mijzelf dat ik alles bekijk van het kadertje waarmee ik mijzelf het meest identificeer, dat heb ik destijds met ADD gedaan en doe ik nu vanuit een persoonlijkheidsstoornis.
Erg objectief kan ik dus niet zijn.
Ik denk ook dat je nooit een echt objectief verschil kan neerzetten tussen sociale fobie, persoonlijkheidsstoornis, ADD of dergelijke...
Voor mijzelf kan ik inmiddels wel zeggen dat 'ADD' geen handig kadertje is geweest omdat itt een persoonlijkheidsstoornis het een excuus kan zijn om met je verantwoordelijkheden om te gaan, of liever gezegd nog 'niet om te gaan'.
Bij ADD word de nadruk gelegd op het gebrek aan concentratie wat genetisch verankerd zal liggen waar je hooguit mee om kan leren gaan en wat medicijnen tegen kan nemen; je hoeft er zelf verder geen ruk voor te doen.
Bij een sociale fobie of persoonlijkheidsstoornis ligt het minder makkelijk; wat je in je leven om wat voor reden dan ook hebt aangeleerd daar kun je ook aan werken om het af te leren; de verantwoordelijkheid blijft bij jezelf liggen ipv de verantwoordelijkjheid extern te verplaatsen
Groetjes, Remco.
Epi

Re: ADD, zou dat het zijn?

Met de laatste zin wil ik zeggen dat je met ADD het opgeeft nog wat aan je problemen te doen; je neemt je problemen als gegeven bij wie je bent en legt je er bij neer.
Het kan natuurlijk ook zijn dat alles voortkomt uit concentratieproblemen die genetisch verankerd liggen en dat het zinloos is voor jou om hier nog mee aan de slag te gaan, maar het is zo zonde -en een makkelijke oplossing- om je daar nu al aan toe vast te leggen.
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Absoluut gelijk in, Remco. Bedankt voor je mening/ervaring in ieder geval :)
Ik houd er absoluut rekening mee dat ADD (en al dit soort diagnoses overigens welke zouden wijzen op 'hersenschade') een makkelijke uitvlucht is. Maar net zo zeer dat ik het niet meteen daar op wil gooien, wil ik het ook niet uit gaan sluiten... Lijkt mij dat in ieder geval het laten testen of er over praten met een psycholoog of psychiater wel een idee is. Zelfs als de diagnose gesteld zou worden, neem ik die voor wat het is. Het zijn ook maar mensen met, wat dit soort dingen betreft, eigenlijk heel beperkte kennis. Zo gek veel is nog helemaal niet bekend over de hersenen, in tegenstelling tot wat ze ons willen doen geloven.

Wat het, zoals ik al aan gaf, wel voor mij geloofwaardiger maakt zijn de oorzaken:

Wat zijn de mogelijke oorzaken van ADHD en ADD?

* Familiaire factoren
* Overmatig drugsgebruik, zoals alcohol en tabak, tijdens zwangerschap door moeder
* Voedingsproblemen, bijvoorbeeld door junkfood, suikerverslaving of ondervoeding
* Zuurstofgebrek tijdens de geboorte


Met die voedingsproblemen neem ik aan dat ze bedoelen, tijdens de kindertijd. Het is dus allemaal gelinkt aan overdraging via familie, ofwel complicaties bij zwangerschap en opvoeding.
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Net een beetje zitten Youtuben over ADD. Ik herken toch wel steeds meer. Zoals ik al zei het probleem bij lezen van boeken. Maar ik herinner me nu ook dat familie vaak om mij moeten lachen omdat ik me zo snel verveel. Dan kom ik bijvoorbeeld even naar beneden (ik zit immers vrijwel altijd boven) en na 2 minuten zeg ik..: ok.. bored :roll: Zelfde bij spelletjes, films etc. Het moet me echt boeien en dan lukt het wel eens.

Ok, even reality check, moet mezelf er aan herinneren dan symptomen gevolgen zijn en niet oorzaken [aberaber]
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Chr0nicle schreef:Net een beetje zitten Youtuben over ADD. Ik herken toch wel steeds meer. Zoals ik al zei het probleem bij lezen van boeken. Maar ik herinner me nu ook dat familie vaak om mij moeten lachen omdat ik me zo snel verveel. Dan kom ik bijvoorbeeld even naar beneden (ik zit immers vrijwel altijd boven) en na 2 minuten zeg ik..: ok.. B o r e d :roll: Zelfde bij spelletjes, films etc. Het moet me echt boeien en dan lukt het wel eens.

Ok, even reality check, moet mezelf er aan herinneren dan symptomen gevolgen zijn en niet oorzaken [aberaber]
^ Zie dikgedrukte ^
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Misschien ben ik teveel op zoek naar bewijs, maar ik vond toevallig vorige week een test van mij (waarvan ik me niet eens kan herinneren dat ik die gemaakt heb, wel dat ik 'm ging maken). Dit was een test waar mijn ouders destijds zelf voor betaald hebben. Het ging over intelligentie, leerpotentie, psychische staat e.d. Ik heb die gemaakt zo rond mijn 10e/11e levensjaar. In die test kwam onder andere naar voren dat ik (toen dus al) erg onzeker was, en leed aan depressie. Volgens degene die de test af nam was dat echter normaal voor de leeftijd. Toch kom ik net dit tegen, en vond ik dat erg frappant:

"Tegelijk ontwikkelen zich in de loop der jaren de comorbiditeiten zoals depressie, (chronische) moeheid en burnout. (de eerste depressie bij ADD kan al optreden voor de pubertijd, doch we zien dit meestal optreden bij het ontluiken van de pubertijd.)"

Maar nogmaals, misschien ben ik wel teveel bezig met zoeken naar bewijs... Ik weet het niet ](*,)
butterfly

Re: ADD, zou dat het zijn?

Misschien ben je gewoon heel erg bezig alles een plaatsje te geven. Als je iets onder een verklaarbare term kan plaatsen, gaat het sowieso makkelijker. Het is een beetje zoals recycleren: glas bij glas, papier bij papier... Maar waar plaats je Chronicle? Niemand wil zwerfvuil zijn, toch? Weet niet of je mijn metafoor wat kan volgen.
Iertje

Re: ADD, zou dat het zijn?

Chronicle, misschien ben je er wel teveel in je hoofd mee bezig. Als ik jou was, zou ik het gewoon zoveel mogelijk proberen los te laten. Van al dat denken, wordt je ook niet echt beter. Het lijkt me idd verstandig om is een afspraak te maken met een psycholoog en kijken wat daar allemaal uit komt. Dan heb je daarna misschien meer rust.

En ALS je het zou hebben, valt er dan iets tegen te doen? Is er een middeltje voor ofzo? Zo ja, dan is het idd wel handig om te weten of je ADD hebt of niet.

Succes ermee ;)
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

butterfly schreef:Misschien ben je gewoon heel erg bezig alles een plaatsje te geven. Als je iets onder een verklaarbare term kan plaatsen, gaat het sowieso makkelijker. Het is een beetje zoals recycleren: glas bij glas, papier bij papier... Maar waar plaats je Chronicle? Niemand wil zwerfvuil zijn, toch? Weet niet of je mijn metafoor wat kan volgen.
Ik verklaar graag ja :nod: Dingen een plaats kunnen geven, kunnen zeggen "die mensen zijn net zoals ik", dat is inderdaad wel fijn.
Het is ook echt niet zo dat ik me achter een diagnose wil gaan verschuilen en zeggen "tja zo ben ik nou eenmaal, kan d'r niets aan doen". Het is meer dat ik weet waar ik aan toe ben, en van daaruit een manier kan gaan zoeken om ermee om te gaan. Te weten wat mijn zwakke punten zijn, gewoon al van nature uit, en dus niet van psychische aard.

Het lijkt mij ook gewoon het best om eerst te weten waar je last van hebt, en er dan aan te gaan werken. Je gaat immers ook niet naar het ziekenhuis om je blindedarm te laten verwijderen, en er achteraf pas achter komen dat je eigenlijk gewoon een spastische darm hebt waar je mee moet leren leven.

Voor ADD zijn er medicijnen, maar dat los niet alles op zoals ik begrepen heb. Met sommige dingen moet je leren omgaan.
Maar goed, hoe groot de mogelijkheid ook is, ik ga me nog altijd nergens op vast pinnen... Ik probeer het niet te doen in elk geval...
Iertje

Re: ADD, zou dat het zijn?

En btw, ik had 29 vragen met 'ja' beantwoord. Een score van 75 is in vergelijk met 16 en 29 wel aardig veel ja :?
Leeuwtjuh

Re: ADD, zou dat het zijn?

57 van de 100 met "ja" beantwoord. 8) Is dat goed of fout? :lol:
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Staat onderaan..
Deste hoger het aantal "ja's" deste groter de kans op ADD.
Leeuwtjuh

Re: ADD, zou dat het zijn?

Chr0nicle schreef:Staat onderaan..
Deste hoger het aantal "ja's" deste groter de kans op ADD.
:doubt: Ik heb geen ADD, ik ben gewoon gek, no cure possible :thumbsup:
Hou niet zo van standaard labeltjes met standaard 'oplossingen'.

Maar je scoort wel verrekte hoog :badgrin:
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Leeuwtjuh schreef:
Chr0nicle schreef:Staat onderaan..
Deste hoger het aantal "ja's" deste groter de kans op ADD.
:doubt: Ik heb geen ADD, ik ben gewoon gek, no cure possible :thumbsup:
Hou niet zo van standaard labeltjes met standaard 'oplossingen'.

Maar je scoort wel verrekte hoog :badgrin:
Mwa je kunt het ook niet beoordelen aan de hand van die paar vragen. Daar is veel meer onderzoek voor nodig. Het enige probleem is dat het heel moeilijk is om een goede diagnose te stellen, een betrouwbare diagnose. Mensen die het wel echt hebben, krijgen echter niet zomaar een lukraak labeltje. Die hebben gewoon een 'ongeneesbare' hersenafwijking, ik meen zelfs dat het ook te zien is op hersenscans.

Ik hou dan ook alleen maar van labeltjes wanneer ik er van profiteer :)
Stel ik zou het echt hebben, ik krijg medicijnen en voel me daardoor beter (of neuro-nogwat behandeling, ben eff de naam kwijt), dan heb ik er graag een labeltje voor over.
Epi

Re: ADD, zou dat het zijn?

Chr0nicle schreef:
Ik verklaar graag ja :nod: Dingen een plaats kunnen geven, kunnen zeggen "die mensen zijn net zoals ik", dat is inderdaad wel fijn.
Het is ook echt niet zo dat ik me achter een diagnose wil gaan verschuilen en zeggen "tja zo ben ik nou eenmaal, kan d'r niets aan doen". Het is meer dat ik weet waar ik aan toe ben, en van daaruit een manier kan gaan zoeken om ermee om te gaan. Te weten wat mijn zwakke punten zijn, gewoon al van nature uit, en dus niet van psychische aard.
Gek he? Dat heb ik ook; alsof ik zo'n diagnose nodig heb om mezelf identiteit te kunen geven.
Bij ADD was dit tot het obsessieve af; ik moest er alles van weten en betrok het allemaal op mijzelf; ik had geen ADD, ik was ADD.
Nu heb ik het ook -maar wel in mindere mate- met persoonlijkheidsstoornissen, vooral borderline vind ik nu reuze interessant en trek weer alles naar me toe.
Voor mijn diagnose ADD had ik dat met de MBTI en mijn typering daarin. (INTP) Obsessief gewoon...

Overigens scoorde ik ook zeker net zo hoog in jouw ADD-vragenlijst; het zegt niet alles.
Leuker nog; je gaat exact diezelfde vragen krijgen wanneer je gediagnosticeerd wordt; en nu weet je precies welke vragen je hoe moet neerzetten om het stempeltje binnen te halen.
Ik hield me ook voor de vragenlijst eerlijk in te vullen (had hem ook op internet voor de diagnosestelling al gedaan), maar nu ik terugblik was ik allesbehalve objectief.
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Epi schreef:
Chr0nicle schreef:
Ik verklaar graag ja :nod: Dingen een plaats kunnen geven, kunnen zeggen "die mensen zijn net zoals ik", dat is inderdaad wel fijn.
Het is ook echt niet zo dat ik me achter een diagnose wil gaan verschuilen en zeggen "tja zo ben ik nou eenmaal, kan d'r niets aan doen". Het is meer dat ik weet waar ik aan toe ben, en van daaruit een manier kan gaan zoeken om ermee om te gaan. Te weten wat mijn zwakke punten zijn, gewoon al van nature uit, en dus niet van psychische aard.
Gek he? Dat heb ik ook; alsof ik zo'n diagnose nodig heb om mezelf identiteit te kunen geven.
Bij ADD was dit tot het obsessieve af; ik moest er alles van weten en betrok het allemaal op mijzelf; ik had geen ADD, ik was ADD.
Nu heb ik het ook -maar wel in mindere mate- met persoonlijkheidsstoornissen, vooral borderline vind ik nu reuze interessant en trek weer alles naar me toe.
Voor mijn diagnose ADD had ik dat met de MBTI en mijn typering daarin. (INTP) Obsessief gewoon...

Overigens scoorde ik ook zeker net zo hoog in jouw ADD-vragenlijst; het zegt niet alles.
Leuker nog; je gaat exact diezelfde vragen krijgen wanneer je gediagnosticeerd wordt; en nu weet je precies welke vragen je hoe moet neerzetten om het stempeltje binnen te halen.
Ik hield me ook voor de vragenlijst eerlijk in te vullen (had hem ook op internet voor de diagnosestelling al gedaan), maar nu ik terugblik was ik allesbehalve objectief.
Ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden dat ik mezelf ook niet kan vertrouwen hier in. Daar ken ik mezelf ondertussen goed genoeg voor :P
Maar van wat ik begrepen heb krijg je een aantal tests, en wordt er vaak ook nog gesproken met familie of vrienden waar je veel mee om gaat, indien mogelijk.
Verder kunnen ze het als het goed is ook zien aan de hersengolven, Alpha Beta Tetha en... die andere :P Bij iemand met ADD, zoals je vast al weet, zijn die afwijkend. Lijkt me stug dat ik zoiets zelf zou kunnen nabootsen :D Dus als ik dat heb laten controleren, weet ik het vrij zeker lijkt me.

En inderdaad, die diagnose heb ik wel een beetje nodig ja, dat is wel vreemd te noemen. Maar dat is ook wel mijn drang naar zekerheid, plannen, weten waar ik aan toe ben, etc. Dat heb ik met alles wel. Dus misschien dat zich dat hier ook uit.
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Ik ben ook INTP btw :lol: :P :oops:
Epi

Re: ADD, zou dat het zijn?

Wist je dat Iertje een INFP is?
[anoniem]

Re: ADD, zou dat het zijn?

Epi schreef:Wist je dat Iertje een INFP is?
Nou dan representeert ze haar persoonlijkheid in ieder geval heel goed ;)
Iertje

Re: ADD, zou dat het zijn?

Huh, ik heb hier iets gemist geloof ik :shock:

Wat ben ik?? :oops:

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”