renee88

reacties van buitenstaanders

20 jul 2008 17:04

soms zit je in een situatie dat je iemand verteld dat je adhd hebt om welke reden dan ook.. of als je het verteld in je omgeving (ik heb dit wel meteen gedaan) zijn er altijd mensen die het onzin vinden er heel veel redenen kunnen noemen waarom het onzin is.. het vroeger toch ook niemand adhd had en dat soort dingen. en aangezien ik het gewoon goed doe op school en me meestal wel goed kan inhouden als ik druk ben of wat geloven veel mensen me niet. ik vind het heel moeilijk om mee om te gaan omdat het toch iets is wat een groot deel van mijn leven bepaalt. ik vraag me af hoe anderen hier over denken. en hoe je hier dan op reageerd. ik hap namelijk nogal snel. ook over medicijnen is het hetzelfde verhaal.. veel mensen vinden dit allemaal onzin terwijl ze echt geen idee hebben waar ze het over hebben. hoe kun je hier het beste mee om gaan??

19 jarig adhdertje..

inactieve gebruiker

Re: reacties van buitenstaanders

20 jul 2008 17:11

Hoi Renee, in jouw verhaal zullen veel mnsen met depressieve klachten zich ook kunnen herkennen. Die worden ook hel vaak door de omgeving niet serieus genomen, en de reactie is dan ook vaak: ach, je moet gewoon niet zo zeuren en jezelf een schop onder je kont verkopen. Tja, what can you do. het is ten enemale onmogelijk om mensen die adhd, het chronisch vermoeidheidssyndroom, depressiviteit bij voorbaat al beschouwen als een zootje flauwekul op andere gedachtn te brengen. Ik zou er als ik jou was in het geheel geen energie in gaan stoppen, tezij je het gevoel hebt dat iemnd er echt wel een beetje voor open staat om te snappen wat adhd is en voor jou inhoudt.

Epi

20 jul 2008 17:30

Ey Renee,
ik begrijp je frustratie, jij wil ook gewoon serieus genomen worden.
Dessalniettemin valt er wat te zeggen voor de makkelijkheid waarmee mensen tegenwoordig een AD(H)D-labeltje aan hun kont krijgen.
Dat AD(H)D er vroeger nog niet was heeft er mee te maken dat de wetenschap nog niet zover was om onderscheid in diverse stoornissen te maken en bovendien leven we tegenwoordig in een heel nieuw tijdperk waarin er massa's informatie op ons afkomt waar we allemaal wat mee moeten doen.
Veel mensen en zeker hen die zich niet zo goed kunnen concentreren lopen hierdoor veel sneller tegen hun beperkingen op dan pak em beet 30 jaar geleden waar het leven een stuk simpeler was. Dit maakt dat mensen sneller in de hulpverlening terechtkomen.
Wat ook nog geld is dat mensen tegenwoordig ook een stuk bewuster zijn van deze stoornissen waardoor ze ook sneller hun eigen problematiek onder ogen komen en hiermee naar de huisarts kunnen stappen.
Dit zijn een paar argumenten die je mensen voor de voeten kunt gooien als ze AD(H)D tot modeziekte bombarderen, hoop dat je er wat mee kan.

Voor mezelf kan ik echter zeggen dat mijn eigen diagnose ADD twee jaar geleden wel heel erg makkelijk ging; amper onderzoek geweest.
En dit bleek achteraf de verkeerde diagnose.
Wat dat betreft geloof ik ook wel dat er wel heel snel richting AD(H)D wordt gedacht en mensen ook veel te makkelijk dit labeltje in hun nek krijgen, leraren die ouders van lastige kinderen erop wijzen het eens in de hulpverlening te zoeken en hulpverlener gaan er veel te makkelijk in mee.
In die zin is het m.i. ook wel een beetje een modeziekte, wat niet wil zeggen dat ADHD niet bestaat en de problemen enorm mensenlevens kan beinvloeden.

renee88

20 jul 2008 17:36

hoi klaas,

ja dat is ook wel zo maar ik vind het nogal moeilijk om ergens niet op te reageren:P en het is vooral vervelend als mensen in je nabije omgeving er zo over denken. er zijn gelukkig idd ook mensen die eerst een vaag beeld hebben van adhd en ik ze er meer over kan vertellen waardoor ze er meer open voor staan. het is ook moeilijk om uit te leggen wat het nou eigenlijk is enzo. dus als ik dan een paar symptomen op noem is het meteen van.. ohwja maar dat het ik ook wel.. ja grr.. vermoeiend. maargoed ik zal het proberen;) dat is namelijk iets waar ik heel druk van wordt dus wil er graag vanaf.

en epi al die redenen heb ik zeker aan naar mijn hoofd geslingerd gekregen en er zijn helaas nog zoveel aspecten van ad(h)d die nog niet goed genoeg onderzocht zijn er dit maakt het moeilijk. ik vind eigenlijk ook dat de diagnose nogal aan lachertje was maar ik ben eigenlijk nogal een tekstboek geval maar omdat ik het redelijk goed op school is het nooit echt opgevallen. ook omdat ik een meisje ben en vooral veel praat en niet echt heel druk ben ofzo (komt met vlagen) dus bij mij was er eigenlijk geen twijfel mogelijk. maar daar is de rest van de samenleving het helaas nog niet helemaal mee eens..

Epi

20 jul 2008 17:55

Ik ben ook niet heel druk, heb ook mijn vlagen wel, maar ben over het algemeen wel rustig.
Verder maken mijn symptomen prima diagnostisch kader van AD(H)D vol.
Maar vaak komen symptomen ook overeen met andere stoornissen, zoals persoonlijkheidsstoornissen, depressie en bipolaire stoornis.
Het onderscheid valt niet altijd even makkelijk te maken waardoor je even makkelijk een verkeerde diagnose aan je kont hebt.
En volgens mij is ADHD wel één van die stoornissen die voor psychiaters en psychologen het meest herkenbaar is en waar het snelst naar gekeken word.

Dat mensen symtomen herkennen en het daarmee afdoen als 'waar maak je je eigenlijk druk om' heb ik ook wel regelmatig gehad, erg irritant, wat ik dan teruggaf dat dat ook wel klopt maar dat het in mijn geval mijn functioneren in het leven dermate in de weg staat dat ik er echt problemen van ondervind..
Maar het blijft lastig, soms is het ook gewoon beter om niks te zeggen, sommige mensen zullen het toch niet gaan begrijpen, ze zullen je enkel veroordelen.

renee88

20 jul 2008 18:02

ohwja en epi op de manier dat jij het brengt vind ik het niet storend. want dat klopt ook idd wel. maar goed jij hebt je er waarschijnlijk zelf ook meer in verdiept gezien de diagnose ad(h)d. en dit hebben de meeste mensen niet. ik hoop dat ik het snel van me af kan zetten. als iemand nog tips heeft daarvoor hoor ik het graag!

en jij zegt ook idd dat dat het je functioneren in de weg zit. dat is nou juist het 'probleem' ik kan wel normaal functioneren. ik doe hbo. heb een relatie enzo. daarom vinden mensen het raar dat ik nu ineens aan de medicatie ga. natuurlijk is het bij mij altijd chaos geweest in mijn hoofd en ook daarbuiten maar zien mensen dit meer als een renee trekje. maarja geloof me ik kan er nog dagen over doorgaan:P het blijft irritant en blijf me er vast ook aan ergeren.. (sommige) mensen zijn gewoon stom:P

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”