esther34

ADHD behandeling zonder medicatie bij jongen kinderen?

Hallo,

Mijn zoontje (groep 3) is erg bewegelijk/druk. Op school is aangegeven dat hij te veel tijd en energie vraagt van de Juf doordat hij meestal niet mee doet. Hij heeft zelf aangegeven dat het erg druk is in zijn hoofd en hij zich niet kan concerteren en dat hij een aantal keren heeft aangegeven te willen slapen en niet meer wakker te worden. Al vermoet ik dat dit ook te maken heeft met het feit dat hij gepest wordt op school door kinderen die ADHD-er tegen hem zeggen. Op basis van wat mijn zoon heeft aangegeven en de opmerkingen vanuit school heb ik een test laten doen door een kinder psycholoog. Hier is uit naar voren gekomen dat hij erg intelligent is (tegen hoogbegaafd aan) en dat hij een hoge mate van ADHD en autisme heeft.

In het ADHD gedeelte kan ik me absoluut vinden. In het autisme gedeelte helemaal niet. Hij is een leuke, gezellige, drukke en enthousiast jongen die goed overweg kan met zijn leeftijd genootjes. Ik zie absoluut geen verschil tussen hem en andere kinderen van zijn leeftijd naast het feit dat hij iets drukker is en zich slecht kan concerteren met lezen thuis en op school. Zijn concentratie is echter wel goed bij lego, boekjes kijken etc. en is hij ook absoluut goed aan te spreken. Hij is een hele leuke, lieve en zorgzame jongen die begaan is met zijn omgeving.

Het advies is om hem Ritalin te geven. Ik ben er echter op tegen om hier nu al mee te beginnen. Ik wil medicatie zo lang mogelijk uitstellen. Heeft iemand ervaring hiermee? Naar mijn idee is de concentratie eigenlijk het enige probleem. Het druk zijn is voor zijn thuis omgeving absoluut niet erg, op school iets meer maar daar is meer het probleem dat hij niet direct mee doet met spelletjes of opdrachten.

Wie kan mij helpen op de goede weg te zetten om dit fantastische kind goede begeleiding te geven zodat hij zichzelf goed kan ontwikkelen? Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken en ik wil voor hem ook niet het ene naar het andere circuit in.

Ik hoop dat iemand mijn verhaal herkent en ons kan helpen op de goede weg te zetten.

Groetjes

Esther
Vlindertje

Re: ADHD behandeling zonder medicatie bij jongen kinderen?

He Ester,
Ik ken je kind natuurlijk niet, maar wat ik me altijd afvraag is, of een kind die drukker is in zijn gedrag gelijk ADHD heeft! Het klinkt gelijk zo zwaar!
Je hebt altijd kinderen die drukker zijn. Zelf heb ik ook stage gelopen in groep 3, waarbij de ouders van meisje vertelden dat ze ADHD had, alleen dit meisje ging daar zelf aan onderdoor. Ze voelde zich enorm minderwaardig. Ze vertelde me ook, juf, ik heb ADHD, he! Oftewel, ik ben niet zo als andere kinderen! ( dit dan in de negatieve zin ) Dit brak mijn hart op dat moment. Ik merkte bij haar, dat hoe meer er op het ADHD gehamerd werd, ze automatisch zich ging gedragen naar de symptomen die dan bij ADHD horen. Terwijl het een schat van een kind was/is.
Ik heb gelijk gezegd, dat ik niet geloof in ADHD. Vooral omdat die naam haar naar beneden haalde. Ik heb verteld, dat ze iets drukker is in haar gedrag, maar gelijk een link gelegd naar andere kinderen die weer heel lui gedrag laten zien. Welke naam heeft dat dan? Die konden juist wel wat meer van haar drukke gedrag gebruiken. Hier moest ze toen wel om lachen.
Maar even een link naar jouw kind. Dat hij ermee gepest wordt, werkt natuurlijk echt averechts. Sowieso zou ik de naam ADHD niet benadrukken. Dit geeft juist een enorme lading voor hem, denk ik. En ook voor jezelf. Je kunt het juist heel positief zien, dat hij heel enthousiast is. Zo zou ik het benoemen naar de andere kinderen toe. ADHD betekent niet dat je minder bent.
Wat betreft die drukte in zijn hoofd, heeft denk ik ook met die lading te maken. Daardoor gaat hij zich daar natuurlijk ook naar gedragen en zich terugtrekken.
Ik zou juist met hem leuke concentratie spelletjes gaan doen, die hem positief stimuleren. Als hij zijn enthousiasme onder controle heeft, is dat juist enorm leuk! En je zegt ook al, dat hij heel goed met andere kinderen kan spelen. Dat is echt goed! Vooral voor een kind van 3 jaar. Normaal hebben ze daar in groep 1 nog heel veel moeite mee.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Laat de naam ADHD je niet belemmeren.
Liefs Vlindertje
Vlindertje

Re: ADHD behandeling zonder medicatie bij jongen kinderen?

Oh, kzag dat je zoontje ook in groep 3 zit. Kdacht dat hij 3 jaar was. sorry!
esje1973

Re: ADHD behandeling zonder medicatie bij jongen kinderen?

Hoi Esther. Jouw verhaal komt me heel erg bekend voor, mijn zoontje gaat na de vakantie naar groep drie, is heel druk, wordt ook getest door een psych al zijn we nu aan t switchen omdat diegene niet bevalt, heeft zijn juf ook t woordje tegen hoogbegaafdheid aan wel in de mond gehad... Ik ben echter ook van mening dat zulke zware medicijnen als Ritalin niet goed zijn voor een kind, helemaal ben ik tegen medicijnen maar dit is iets wat ie langere tijd, zoniet altijd nodig zal hebben en daarom begin ik er ook liever maar niet aan!! Ik ben het op t moment meer in de alternatieve hoek aan het zoeken, homeopathie onder andere, al moet ik zeggen dat dat wel een heel gezoek en gepuzzel is, en op t moment heeft ie daar medicijnen voor die nog niet echt werken..Wat WEL werkt bij mijn zoontje zijn visolie pilletjes.. Gewoon bij t kruidvat te koop, speciaal voor drukke ongeconcentreerde kids en ik vind, samen met de mensen om ons heen zoals zijn juf en de mensen van de nso, dat er een heel duidelijk verschil is!! Ik zou zeggen probeer het eens, het is natuurlijk en kan geen kwaad en ik heb er echt goede ervaringen mee!!! Als je wilt kunnen we wel verder erover praten, op de chat of op msn.. Ik weet zelf dat zulk soort problemen erg zorgwekkend kunnen zijn en dan is een beetje begrip en wederzijdse steun altijd erg welkom!! IK hoor t wel van je, in elk geval succes!!!! Groetjes van Es.
esther34

Re: ADHD behandeling zonder medicatie bij jongen kinderen?

Dank voor jullie reactie!

Wat fijn om te horen dat iemand met hetzelfde probleem loopt. Ik hoor alleen maar verhalen over Ritalin. Lijkt wel of iedereen dat zonder enig onderzoek toedient en of dat de enige oplossing is. Ik hoop dat dat niet waar is. Het meest voor de hand liggende wat ik kon proberen is bach remedie. Deze geef ik nu 2 weken en zie nog niet echt verschil Ik ga morgen gelijk naar de etos voor de visolie pillen!!!! Hopelijk een lichte verbetering. Ik hoor graag van je als je een beter alternatief hebt gevonden. Ik heb zelf al gekeken naar aanmelding voor onderzoek op het gebied van neurofeedback (via balans.nl) en voedsel (adha research.nl). Aan de ene kant vindt ik dat ik het mijn zoontje verschuldigd ben om eerst te kijken naar alternatieve voordat ik voor jaren met hem aan de pillen ga. Aan de andere kant besef ik me heel goed dat het geen positief effect heeft om hem van het ene naar het andere onderzoek te sleuren. Ook zie ik dat ik niet te lang moet wachten om actie te ondernemen aangezien hij zelf aangeeft er last van te hebben (thuis hebben we er GEEN last van).

Vanavond heb ik besloten om in ieder geval bioresonantie te proberen om te achterhalen of er een voedsel allergie is. (wordt vergoed en is maar 2 of 3 bezoeken).

Helaas heb ik geen msn (kan ik niet op mijn werk computer installeren).

Email adres verwijderd wegens privacy... Gelieve dit per priveberichten uit te wisselen.
Laatst gewijzigd door esther34 op 15 jul 2008 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Emailadres verwijderd
Annabel

Re: ADHD behandeling zonder medicatie bij jongen kinderen?

Onze zoon (bijna 9) gaat nu naar groep 4 en gebruikt sinds april dit jaar concerta. Zijn eerste test op adhd kreeg hij in groep 2 en de uitkomst wees zeer sterk in deze richting. Ook wij wilden niet gelijk aan medicijnen beginnen en hebben gekozen om eerst andere dingen uit te proberen. Soms is het nodig (vaak 6mnd) iets uit te proberen voordat je goed kunt vast stellen of iets resultaat heeft. Zo hebben wij bijv een half jaar geen suiker meer gegeven, geen resultaat. Een half jaar geen kleurstoffen, geen resultaat en ook de visolie gaf geen enkele verbetering. De ondersteuning van een kinderfysio (voor zijn slechte fijne motoriek) bracht wel enige rust in hem. Ondertussen werd de situatie steeds slechter en begon hij zelf last te krijgen van zijn gedrag. Thuis werd de sfeer steeds meer gespannen en wij begonnen ons steeds meer zorgen te maken. De school prestaties kelderde omlaag. Opnieuw zijn wij naar de arst gegaan en deze keer hebben we wel gekozen voor medicatie. Hoewel hij last heeft van bijwerkingen weegt dit niet op tegen de vooruitgang die hij aan de andere kant geboekt heeft. De prestaties op school zijn omhoog geschoten ik kan weer normaal met hem communiceren en hij voelt zich een stuk gelukkiger, de herrie in zijn hoofd is weg zo zegt hij zelf. Ik heb er geen spijt van dat we er niet eerder aan begonnen zijn maar ben uiteidelijk wel blij er toch voor gekozen te hebben. Ik ben helemaal niet voor medicijnen maar dit is voor onze zoon echt de beste keus. Het is moeilijk deze beslissingen te nemen en gaat tenslotte om je kind. Doe wat jij denk dat goed is, zolang dit redelijk is. Laat je goed informeren en neem geen overhaaste beslissingen je moet er zelf ook aan toe zijn. Ik vond het een hele moeilijk weg en zag het af en toe echt niet meer zitten maar uiteindelijk gaat het nu een stuk beter. Heel veel sterkte en succes bij het nemen van je beslissing.
Annabel

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”