stammetjes

Diagnose ADHD stellen

06 feb 2008 13:13

Hallo allemaal, ik ben Jolanda een moeder van (nog even)29 jaar.
Wij hebben twee zoontjes onze oudste is 4 en heeft problemen op school.
Eigenlijk is dit op speelzaal al begonnen en we zijn het geklaag van de juffen zat!
BArt is druk en impulsief en na twee observaties is nu besloten om te kijken of ze de diagnose ADHD kunnen vaststellen zodat er meer begrip voor hem komt en er een betere manier is om met hem om te gaan.
Mijn vraag is in eerste instantie eigenlijk hoe gaat zo een onderzoek bij zo een jong kind, eerst een intakegesprek heb ik begrepen met vragen over zijn ontwikkeling en dan?
Boven alles wil ik ons kind absoluut niet aan de medicijnen daar vind ik hem veel te jong voor, al die chemische middelen nee dank een creatieve oplossing en andere omgang op school lijkt me beter.
Wie helpt ons aan wat onformatie?

Frank
Site admin
Contacteer: Website

Re: Diagnose ADHD stellen

17 feb 2008 13:53

Hallo Jolanda,

Wanneer je je via de huisarts laat verwijzen naar een GGZ-instelling bij jou in de omgeving, krijg je eerst een intakegesprek. Daarin kun je vertellen wat je hulpvragen zijn. Het kan daarbij ook alleen gaan om een vraag als 'wat verklaar het impulsieve gedrag van mijn zoon, is dit echt een probleem of past het bij zijn leeftijd'?
De GGZ-instelling of het centrum zal dan inderdaad vragen stellen over zijn ontwikkeling van geboorte tot nu. Immers, kenmerken van ADHD zijn al vanaf jonge leeftijd te traceren. Ook komt er altijd een observatie van het kind aan te pas, op school bijvoorbeeld of in de 1-op-1 situatie met een onderzoeker. Een dergelijke observatie duurt maximaal een uur. Zo kijkt er ook objectief iemand naar het gedrag. Daarbij wordt natuurlijk gekeken of hij aandachtsproblemen heeft of toch wel goed de aandacht houdt bij gesprek en spel.

Hopelijk heb je nu wat meer informatie die je zocht. Succes gewenst,
groeten, Frank.
There are no mistakes in life, only lessons

Rooibosthee

Re: Diagnose ADHD stellen

11 jun 2008 21:20

Hoi,

Ik las je bericht. Bij mijn zoon is de diagnose ook gestelt. ADHD.
Je kunt wat frank ook al schrijft via je huisarts een verwijzing krijgen.
Wij zijn pas begonnen met medicatie. Me zoontje is nog erg jong.
Maar wij zien het ook iets anders. MIsschien kun je je zoon er wel heel
erg mee helpen door medicatie te geven. Hij kan zich beter concentreren.
Misschien haalt hij daardoor wel betere schoolresultaten. Misschien kan door medicatie te gebruiken wel op "Gewoon" onderwijs blijven. Anders misschien speciaal onderwijs. Dat zijn punten waar je rekening mee moet houden.

Succes.

Groet...

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”